Vaatteiden väri kertoo suoraan lapsen sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitää olla pinkkiä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Laita siihen vihreeseen pukuun joku kiva tyttömäinen kuva, tai heijastin? =)

Eihän aloittajalla tuossa mitään ongelmaa ollut. Halusi vaan kertoa, miten huvittavaa on, kun ihmisten asenteet istuvat niin tiukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja zz:
Laita siihen vihreeseen pukuun joku kiva tyttömäinen kuva, tai heijastin? =)

Eihän aloittajalla tuossa mitään ongelmaa ollut. Halusi vaan kertoa, miten huvittavaa on, kun ihmisten asenteet istuvat niin tiukassa.

Aloittaja ihmetteli miksi luullaan pojaksi. Ei luulla niin helposti jos laittaa jotain pientäkään tyttömäistä mukaan.

Meillä puettiin esikoinen (tyttö) järjestään pojan/unisex-vaatteisiin, koska alunperinkin oli tarkoitus tehdä useampi lapsi. Ihan pikkuvauvana ihmiset kyselivät sukupuolta, mutta en muista, että kukaan olisi automaattisesti olettanut lapsen olevan poika. Eipä aikaakaan, niin tukka kasvoi pitkäksi, eikä kukaan ole luullut tyttöämme pojaksi, vaikka edelleen kalleimmat ulkohaalarit ostetaan pojallekin käyväksi. Tai jos on luullut, niin ei ole sanonut, tai en ole tajunnut, tai ainakaan välittänyt. Mitä väliä. Poikaammekaan ei ole tytöksi luultu, vaikka samoissa vaatteissa (joskus samanlaisissa yhtäaikaa) tosiaan kulkevatkin. Limeä, vihreää, oranssia, peruspunaista, turkoosia.

meillä pojan 3v. lempivärit ovat paloautonpunainen sekä tummapinkki, muita värejä ruskea, vihreä ja oranssi...sinisiä, mustia, harmaita, pääkallokuvioisia, örkkejä, dinosauruksia, hämähäkkikuvioita kyllä pojalle löytyisi mutta oikeasti saa tehdä kovasti töitä että löytää noissa kirkkaissa, iloisen lämpimissä väreissä pojalle vaatteita. Ne mitä perus-kaupoista kun löytyy on koristeltu perhosin, rimpsuin, kimaltein jne...olen yrittänyt nykyisin ratkaista asian siten että säästän pojan vaatteisiin enemmän ja ostan ne sitten popilta jne. ja säästän tytön kanssa (onneksi perii sitten aikanaan veikan vaatteet) ja ostan tarvittavat hennesiltä, prismasta jne. ja ok- vaatteiden kanssa vielä pärjää, mutta mistä löytää kivoja unisex-kenkiä kivoissa väreissä??? pojille ei yksinkertaisesti ole kivoja vaihtoehtoja:(

Alkuperäinen kirjoittaja too:
Hih,mulla oli tyttö vaaleanpunaisissa vaatteissa ja kauppakeskuksessa siivooja ihasteli sööttiä poikaa...en kyl ois poikaa niihin vaatteisiin laittanut.

Mulle kävi ihan samoin. Tyttö oli päästä varpaisiin kenkiä myöten kerrankin puettuna valkoiseen ja pinkkiin ja kiinteistövälittäjä puhutteli koko ajan pojaksi. Eli eipä se aina ole vaatteistakaan kiinni.

Se miksi puen lastani useinmiten melko sukupuolineutraalisti on ihan se, etten itsekään haluaisi kulkea päivästä toiseen vaaleanpunaisessa vaan tykkään reilummista väreistä. Omastakin vaatekaapista löytyy vihreää, ruskeaa, oranssia, valkoista ja keltaista, miksei niitä voisi olla myös lapsen vaatekaapissa. Rahansäästöstä ei todellakaan ole kyse, niitä vaaleanpunaisia kun löytyisi paljon helpommin ja halvemmalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mistäs meinaatte myöhemmin löytää niitä neutraaleja vaatteita? Ehkä jostain erikoisliikkeistä, jotka myy merkkivaatteita, mutta perus Henkkamaukat on kyllä niin selvästi joko tyttöjen tai poikien mallistoa. Mulla ei olisi varaa ostaa kahdelle lapselle jotain erikoiskalliita vaatteita vain sen takia, että löydän mahdollisimman neutraalin. Ja miksi pitäisikään. Tyttö haluaa vaaleanpunaisia paitoja, missä prinsessan kuvia ja pikkuveljensä on aivan onnessaan auto- tai traktoripaidoista.

No ihan vastasyntynyt ei vielä osaa valita..?
On meillä ainakin ihan H&M haalari 56cm, beige eli aika neutraali.
Valkoiset velourpotkarit Lindexistä hillityillä mikki-kuvilla... Ihan sopii tytölle ja pojalle.
Nuo nyt on vaan muutama esimerkki, mutta kyllä niitä löytyy. Suurin osa toki sukupuolen mukaan, mutta varmasti neutraaliakin löytyy.

Kysyinkin, että mistä MYÖHEMMIN meinaatte löytää niitä neuraaleja vaatteita. Vauvoille niitä toki löytyy vaikka mistä ja juuri noita värejä, jotka mainitsit. Mutta kun lapsi kasvaa ohi vauvaiän, niin sen jälkeen mun mielestä perusvaatevalikoima on aika sukupuolisidonnainen. Mä olen ihan yksittäisiä, lähinnä yksivärisiä ja kuvattomia punaisia pystynyt kierrättämään sisarusten kesken, mutta pääsääntöisesti harvassa ovat olleet ne vaatteet, jotka tytöltä jäisi pojalle. Erityisesti haalarit olisi kiva kierrättää.

Mulla pian 4-vuotias poika ja hyvin ollaan löydetty mieluisia värikkäitä vaatteita. Vaatii ehkä vähän shoppailua netissä ja tyttöjen puolella, mutta on vaivan arvoista :D Meillä on käytössä melkein kaikki värit jotain fuksianpunaista lukuunottamatta. Toppahaalarikin on lila, joten kävisi värinsä puolesta hyvin tytöllekin.

Olen kyllä huomannu, että jos tytöllä on jotain vaaleanpunaista päällä, heti sanotaan, että onpa söpö pikku-prinsessa.

Mutta kun laitoin unisex-väriä (maanläheisiä ja valkosta) päälle, kommentit muuttuikin pikku-kaveriksi -prinsessan sijaan. :D

Joku kysyi.. Olen meidän 5 ja 13v pojille ostanut benettonilta ja monista pikku liikkeistä (joita onneksi täällä meillä päin on). Henkalta ja maukaltakin löytää usein. Meidän poikien lempivärit on vihreän eri sävyt, oranssi ja punainen sekä ruskea.

Joku kysyi.. Olen meidän 5 ja 13v pojille ostanut benettonilta ja monista pikku liikkeistä (joita onneksi täällä meillä päin on). Henkalta ja maukaltakin löytää usein. Meidän poikien lempivärit on vihreän eri sävyt, oranssi ja punainen sekä ruskea.

Nextillä myös kivoja värikkäitä vaatteita ikähaarukkaan 4-5 vuotta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:

meille ei vaan enää mene kun 5vee on kokoa 122-128cm.

:( Se on muutenkin kurjaa, että tyyli muuttuu täysin niiden isompien poikien vaatteiden kanssa. Meilläkin menee enää vuoden korkeintaan tuo viimeinen pikkupoikien koko.

:( Se on muutenkin kurjaa, että tyyli muuttuu täysin niiden isompien poikien vaatteiden kanssa. Meilläkin menee enää vuoden korkeintaan tuo viimeinen pikkupoikien koko.

mutta toistaiseksi ollaan vältytty hirviöprinteiltä meillä :) Nauttikaa te vielä "pikku pojan" kanssa laajemmasta valikoimasta! Meillä on niitä kyllä ikävä! Turhan aikaisin aletaan lisäämään lasten vaatteisiin noita "tehosteita". Yksinkertaisista vaatteista ja hillityistä kuoseista saa maksaa tuplahinnan..

mistähän se sitten nykyaikana tulis erottaa ne tytöt ja pojat toisistaan? Nykyään todella monella pojalla annetaan kasvaa todella "herttaset" tyttökiharat, siihen vielä punaiset vaatteet niin avot! :D

Eikä ne tyttömäiset tai poikamaiset piirteet monestikkaan avaudu kenellekkään muulle kun vanhemmille.

Järkyttävintä on just kun lapset laitetaan sisarusten vanhoihin vaatteisiin vaikka toinen poika ja toinen tyttö.

Miksi lapsesta edes pitäisi tietää kumpi se on?Mitä se jonku vieraan tummun persausta kutittaa onko se siniseen haalariin puettu vauva tyttö vai poika.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamusia09:
meillä luultiin pojaksi kun oli keltainen body ja ruskeat housut. =)

Meillä ihan sama juttu kuopuksen kanssa :) ja esikoisella, tyttö myöskin, oli ihan pienenä vaaleanpunainen fleecehaalari ja yks puolituttu joka ekaa kertaa näki kysyi et kumpis sieltä sitten tuli? :)

mielestäni ei ole väliä pienen vauvan kohdalla, minkä värisiä vaatteita hänen yllään on. ei lapsi sitä ymmärrä tai saa traumoja. jos vanhemmat pitävät neutraaleista väreistä, niin mikä vääryys niitä on lapsen päälle pukea?
en itsekään ole kauhea pinkin fani, mutta tulevaisuus näyttää, minkä värisiä vaatteita lapseni päälle puen. vielä ei ole tietoa sukupuolesta, mutta olettaisin ostavani aika neutraaleja värejä, koska niistä pidän.

Vieraiden pitää saada tietää sukupuoli, jotta sitten itse tietävät suhtautuvatko tähän lapseen tyttönä vai poikana.
Kaikki lasten teot nääs pitää arvioda sukupuolen mukaan, toiselle joku on sallitumpaa kun toiselle jne. Kamalaahan se ois ottaa lapset lapsina ja yksilöinä ;)
Min en taas tiedä mitä teen, kun tuo poika aina valitsis ne kukka- yms printit itselleen.
Ymmärrettävää toki, kun poikien vaatteita koristaa batmanit ja spidermanit, joista tollasella 4 vuotiaalla ei ole hajuakaan. En oikeesti ymmärrä, miksi tuollasia laitetaan lasten vaatteisiin, kun ei edes ikä riitä katsomaan.
Yhtä järjetöntä oli, kun hesellä oli joskus lastenaterian teemana yön ritari :o
Siis oikeesti, se oli k-15! Joo, oli ot, mut silti.
Mutta alkuperäiseen asiaan: siis nyt pitää ite alkaa miettiä, ettei liian tyttömäisesti pue, jottei kiusaamisen kohteeksi joudu. Hitto vaan, kun lapsi ite on niin innoissaan kaikista kimalteista yms.

Meidän tytöllä on vaaleen sininen haalari ja vaaleen punanen hattu. Näin kaverin kaupassa, ja se tuli tietenkin heti katsomaan vauvaa. Kun näki tytön, tokaisi: "Huh, näkyy siellä vaaleen punaista"

Jäin miettimään mitähän tosta pitäis ajatella :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
mistähän se sitten nykyaikana tulis erottaa ne tytöt ja pojat toisistaan? Nykyään todella monella pojalla annetaan kasvaa todella "herttaset" tyttökiharat, siihen vielä punaiset vaatteet niin avot! :D

Eikä ne tyttömäiset tai poikamaiset piirteet monestikkaan avaudu kenellekkään muulle kun vanhemmille.

Järkyttävintä on just kun lapset laitetaan sisarusten vanhoihin vaatteisiin vaikka toinen poika ja toinen tyttö.

Öö, voisikohan pojan ja tytön erottaa toisistaan vaikka nimen perusteella?

No jos se nimi ei ihan lue toppatakissa niin ei, vai hoetko sitä nimeä kokoajan vieraillekkin?.

Mikä tarve kellään vieraalla on mun lapsen sukupuolta edes erottaa. Ei ainakaan mun mielestä mikään, luulkoon vaikka koiraksi kun ei se meihin vaikuta.

Peesi tälle. Aivan herttaisen yhdentekevää mulle, saako joku päänsäryn pohtiessaan lapseni sukupuolta. Ihan kuten ei ole väliä silläkään, tajuaako vastaantulija lapsen olevan mun omani vai naapurin Niinan.

kummaksikohan meidän lasta luultaisiin? Nyt päällä beige toppapuku, jossa kirkkaan oransseja kuvioita. Hattu ja toppahanskat on oranssit. Siellä alla keltainen body ja oranssit gollegehousut.