Ydinonnettomuuksia on tullut, mutta niissä ei ole ihmisiä kuollut. Pahat päästöt ovat paikallisia. Se, että Tshernobylin laskeumaa voitiin havaita esimerkiksi Lapissa ei tarkoita sitä, että se olisi aiheuttanut ongelmia Lapissa. Poronlihaa kehoitettiin välttämään vuoden ajan ja sienien syömistä muutama vuosi, mutta ei se ole sen kummempi juttu kuin vaikkapa toksiinit Itämeren kaloissa. Itse en syö kotimaista kalaa, mutta moni syö ilman sen kummempaa paniikkia. Ja hyvä niin. Ei se että kalassa on myrkkyä tai sienessä on cesiumia tarkoita automaattista kuolemaa tai merkittävää riskiä sairastua.
Terrori-iskusta ydinvoimalaan on turha kantaa huolta. Ydinvoimalan reaktorit on tehty kestämään lentokoneen osuma. Sellainen skenaario, jossa ydinvoimalaan hyökättäisiin sisään tuhoa yrittämään ei voisi mitenkään johtaa katastrofiin. Poliisi ja armeija olisivat paikalla aika pian. Vaikka terroristi tietäisi mitä tekisi, ei ydinkatastrofin aiheuttaminen onnistuisi mitenkään. Turvajärjestelmät estävät ytimen ylikuumenemisen ja aika loppuisi muutenkin kesken poliisin tullessa hakemaan terroristit talteen.