Vähän säälittää lapsen kaveri :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras nyt

Vieras
8v lapsista kyse, ovat koulun alkaessa omani kanssa tutustuneet ja tämä kaveri viettää meillä jonkun verran aikaa. Usein tulee suoraan koulun jälkeen tai käväisee kotona (pari km matkaa meiltä) ja tulee sitten meille.
No, eilen taas joululoman jälkeen pitkästä aikaa tuli sit kodin kautta meille... laittelin siinä ruokaa klo 17 maissa ja tämä kaveri sit supatti omalle lapselleni, että kysy teidän äidiltä, saako hänkin syödä. no kysyin, että soitteleekohan oma äiti kohta kotiin syömään...lapsi vastas (ja aika usein saanut saman vastauksen, kun on meillä syönyt aiemminkin), että ei meillä oo ruokaa ja nyt vielä sanoi, että en ookkaan tänään vielä syöny (no koulussa olovat, niin onhan ainakin siellä syönyt). Oletin siis, kun oli kotona käynyt, että olisi siellä välipalan saanut.

Ruokapöydässä sit juteltiin loppiaisesta ja vapaapäivästä ja jotenkin juttu siirtyi kouluaamuihin. Tämä lapsi kerto, että äiti (joka siis on kotona!!! pienempien sisarusten kanssa) ei herää aamulla laittamaan lasta kouluun. Lapsella soi herätyskello ja jos ei herää, myöhästyy...., itse ottaa aamupalaa ja omin toimin lähtee kouluun...ja äiti ilmeisesti nukkuu pienempien kanssa...:( Tokaluokkalainen pikkunen....kyllähän se vielä äitiä varmaan aamuun kaipais, kun se äiti dsiinä kerran kotona on!!! Voi että mun kävi niin säääliksi....

Eilen oli paljon pakkasta ja seittemän jälkeen laittelin tyttö kotiin ja ehdotin, että soita äidille, että tulisko hakee...ei kuulemma tuu....oisin lähteny viemään, mut ei ollu autoa kotona niin en voinu

Perhettä en sen paremmin tunne, asuvat siis vähän kaumpana. Koulun vanh.illoisssa joskus nähnyt. Sen verran tiedän, että niitä lapsia perheessä on, uusperhe kyseessä ja uusia tulossa, ei ilmeisesti kuitenkaan mitään uskonnollista taustaa.

No..

Minun tyttäreni lähtee yksin kouluun ja näin ekaluokasta asti. Lähdemme töihin paljon ennen lasta. Ei siihen kuole ja monessa perheessä sama tilanne.

Pari kilsaa on lyhyt matka kävellä ja -20 pakkasta ei ole ainakaan minun mittapuilla kovin kummoinen saavutus kävellä. Hyvää vaan tekee kun ei aina kuskata autolla.

Meilläkin kävi tyttö joka söi monesti meillä kun kotona ei ole ruokaa, myöhemmin selvisi että kotiin on ilmoitettu että meiltä on pyydetty jäämään syömään ja äiti kotona teki monesti ruuan ihan turhaan.. Ei aina niin kannata uskoa mitä tuonikäiset sanoo.

Mutta todellakin ON ap ' n kuvaamia tilanteita ja perheitä, joissa laiminlyödään lapsia raalla kädellä. Suomessa elää tuhansia lapsia jotka eivät saa lämmintä ruokaa kotonaan. Meilläkin on lasten ystävissä perhe, joiden lasten asiat on TODELLA huonolla mallilla normi perheisiin nähden. Jäävät meille tunti tolkulla, helposti viideksi-kuudeksi tunniksi. Kukaan ei soittele perään. Kertovat etteivät ole syöneet ja että heillä on nälkä. Vaatteet ovat likaisia, itse lapset käyneet pesulla herra ties milloin. Lapset ovat aina myöhässä ja heiltä puuttuu asian mukaiset vehkeet. Koulun retkillä ei oo varusteita eikä pyydettyjä eväitä mukana. Läksyt ovat usein tekemättä. Ei oo kukaan valvonut ja kysyny niiden perään.

Jos joku vanhempi on oikeesti sitä mieltä että pienet koululaiset pärjää hyvin itsekseen, niin ei se kyllä monien kohdalla niin hyvin suju. Vanhempien silkkaa omaa toiveajattelua. Totuus on monien lasten kohdalla ihan muuta kuin vanhemmat kuvittelevat.

No..

Minun tyttäreni lähtee yksin kouluun ja näin ekaluokasta asti. Lähdemme töihin paljon ennen lasta. Ei siihen kuole ja monessa perheessä sama tilanne.

Pari kilsaa on lyhyt matka kävellä ja -20 pakkasta ei ole ainakaan minun mittapuilla kovin kummoinen saavutus kävellä. Hyvää vaan tekee kun ei aina kuskata autolla.

Meilläkin kävi tyttö joka söi monesti meillä kun kotona ei ole ruokaa, myöhemmin selvisi että kotiin on ilmoitettu että meiltä on pyydetty jäämään syömään ja äiti kotona teki monesti ruuan ihan turhaan.. Ei aina niin kannata uskoa mitä tuonikäiset sanoo.

no...se on ihan eri juttu, jos vanhemmat lähtee töihin ja lapsi siitä syystä jää yksin lähtemään. Töissä meist'ä useimmat kuitenkin joutuu käymään, eikö? Mut jos äiti on kotona ja nukkuu, se on musta välinpitämöttömyyttä....eihän se lapsi siihenkään kuole, mut minun mittapuulla erikoista ja outoa....
(ja meidänkin perheessä on yksittäisiä aamuja, että molemmat vanhemmat joutuu lähtemään aamuvarhaisella töihin ja lapset joutuu selviytymään yksin, mut pyritään minimoimaan ne ja jos kotona ollaan, niin kyllä me herätään lasten kanssa aamulla :))

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
Mä en tykkää ollenkaan tuosta kaupungin ja maaseudun vastakkainasettelusta. Ikään kuin kapungista ei löytyis tervejärkisiä vanhempia ja maaseudulla taas kaikki on niin täydellistä. Voitaisko nyt jotenkin ymmärtää sellainen asia, että ihmiset on erilaisia, riippumatta siitä, missä he asuvat? Kiitos.

Ap:n tavoin en voi ymmärtää sitä, ettei kotona oleva äiti "lähetä" lasta kouluun. Etenkin noin pientä. Ymmärrän, ettei lähde saattamaan, jos on turvallinen reitti, koska muuten joutuisi raahaamaan sen taaperoarmeijankin mukanaan. Mun tyttö lähtee normaalisti aina itsekseen kouluun, koska me vanhemmat olemme töissä. Mä soitan koska pitää lähteä ja muistutan ottamaan kaikki tarvittavat tavarat mukaan. Ja kun sitten olen lomalla niin, että tyttö on koulussa, niin on ihana laittaa toiselle aamupalaa ja halata ennen kouluunlähtöä :heart:. Ja kuinka riemuissaan toinen on, kun on joku kotona vastassa kun tulee koulusta. Ikävä kyllä nää on harvinaista herkkua eikä tulis mieleenkään, että jäisin nukkumaan kun toinen hoitelee aamutoimiaan.

No, kaupungissa ne lapset ehkä helpommin menevät kaverin luo, kun taas maalla, missä on pitkät etäisyydet, he vetelehtivät vaan kotona.

Tosin joskus lapset voivat sanoa, ettei heillä ole ruokaa kotona, jos haluavat syödä kaverin luona. Ja nykyisin ei varmaan vanhemmat soittele samalla lailla kuin 80-luvulla lasten perään kavereidne vanhemmille, vaan lasten omiin kännyköihin. Tai laittavat viestejä. En toki tarkoita, etteikö niitäkin lapsia olisi, joista ei huolehdita kunnolla, mutta ei siitä voi vielä mitään päätellä, jos lapsi on pitkään kylässä tai haluaa syödä siellä.

Tuo aamulla yksin lähteminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Jotenkin ymmärrän hyvin, että vaikka vauvan kanssa valvonut äiti haluaa nukkua, vaikka toki lapsen kanssa pitäisi aina herätä, jos vaan mahdollista. Toisaalta sitten, jos pieni koululainen on kerran aivan liian pieni laittamaan itse itsensä kouluun, niin miksi sitten on hyväksyttävää, että työn takia lapsen voi kuitenkin jättää yksin?

Mistä näitä idiootteja oikein riittää? Siis näitä jotka kuvittelevat ap:n kirjoituksen perusteella tietävänsä onko kyse kaupungista vai maaseudusta. Kun totuus on, että kyse voi olla ihan kummasta tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30566894:
Toisaalta sitten, jos pieni koululainen on kerran aivan liian pieni laittamaan itse itsensä kouluun, niin miksi sitten on hyväksyttävää, että työn takia lapsen voi kuitenkin jättää yksin?

Mä ajattelen asian niin, että tokaluokkalainen ei ole liian pieni laittamaan itsensä kouluun. Mutta jos kerran äiti kuitenkin kotona on, niin mun korvissa se kuulostaa välinpitämättömältä, jos ei edes ylös viitsi nousta kun toinen lähtee. Eli ei se, etteikö osais ja pärjäis, vaan se tunne, että ketään ei kiinnosta. Mä en oikein osaa sitä selittää paremmin :D.

• Tykkää
Onko lapsen äidillä siis vauva/pieni lapsi myös? Ymmärrän hyvin, jos äiti on väsynyt eikä jaksa herätä (ainakaan joka aamu) "palvelemaan" lasta, joka osaa itsekkin toimia. Muutenkin tuntuu, että nykyaikana isoja lapsia passataan ihan liikaa. Siis asioissa, jotka lapset voisivat ihan hyvin tehdä ihan itsekkin. Tuollainen palveleminen on karhun palvelus. Ja mulla itselläni on 5v lapsi ja hänenkin kohdalla syyllistyn usein "auttamaan", vaikka lapsi osaisi itsekkin.

Mua itseäni ärsyttää katsoa, kuinka mies passaa kouluikäisiä lapsiaan. Ja siis asioissa, jotka mun lapseni on osannut tehdä itsekkin jo 3-4-vuotiaana. Toki lapsia kuuluu ja pitää auttaa tietyisdä asioissa (esim. läksyjen kanssa) mutta liika holhoaminen on väärin ihan jo lastakin kohtaan.

Tuon perusteella en vetäsi johtopäätösiä siitä nukkuuko äiti vai tekee jotakin muuta saati siit että se kertoisi välinpitämättömyydestä. Johtopäätösten vetäminen kertoo enemmän niiden tekijästä kuin kohteesta.

Vanhemmat ovat läsnä fyysisesti mutta eivät ole kuitenkaan läsnä ja eivät tajua että lasta laiminlyödään (koska eivät ymmärrä kuinka lasta voi laiminlyödä vaikka vanhempi on paikalla).

Tää on klassinen esimerkki vanhemmista jotka uuden vauvan tultua keskittyvät vain siihen vauvaan ja isommat lapset jäävät heitteille (koska pitäähän niiden nyt osata. Osaahan ne ja selviytyvät melko pitkälle, juuri kuten tämä tapaus osoittaa, mutta tarvitsisivat silti joskus läsnäolevaa vanhempaa ihan vain heitä varten.).

• Tykkää
Ihan kaikkea mitä lapset kertoo ei kannata heti uskoa. Monesti asioista mitkä on tapahtuneet kerran tulee lapsen suussa perheen yleinen tapa ja joidenkin lapsien mielestä on ihan kiva kalastella kaverin äidiltä empatiaa kotikertomuksillaan. Mun veli oli ala-astelaisena sellainen ja äiti joutui usein kiusallisiin tilanteisiin kun veljen kavereiden äidit ottivat yhteyttä.

Mitä muuten tulee lapsen herättämisiin kouluaamuina, mä olen kotiäitinä noussut aina herättämään ja lähettämään pienet koululaiset matkaan. Joskus saattanutkin koululle kun on ollut vain se yksi vauva kotona. Mut mä ymmärrän hyvin esim kaveria jonka kolmasluokkalainen on saanut yksin lähteä kouluun syksyn. Heillä on kaksi lasta kotona, 3v ja vauva joka on valvottanut pääosin yöt, nukkunut korkeintaan 0,5-1h pätkiä. Seitsemän aikaan aamulla nukahtaa pidemmille unille ja 3v joka ei enää nuku päikkäreitä saattaa nukkua kymmeneen asti. Mun mielestä ihan ymmärrettävää että äiti yrittää itse nukkua tuon ainoa parin tunnin yhtämittaisen pätkän sen sijaan että käyttäisi sen ajan koululaisen aamutoimiin.

Tuon perusteella en vetäsi johtopäätösiä siitä nukkuuko äiti vai tekee jotakin muuta saati siit että se kertoisi välinpitämättömyydestä. Johtopäätösten vetäminen kertoo enemmän niiden tekijästä kuin kohteesta.

Vai niin. Mutta musta se kertoo välinpitämättömyydestä, jos äiti ei edes herää kun toinen lähtee kouluun. Ja äidin selvästi olis tarvis herätä, jos ei lapsi kerran itse aina herää ja myöhästelee sen vuoksi koulusta. Toisin sanoen, ei ole valmis huolehtimaan itse itsestään aamuisin.

Vaikka mun tyttö on tähän saakka herännyt kelloon ja noussut ylös, meillä on sovittu, että hän soittaa mulle kun on herännyt. Jos ei soittoa kuulu tiettyyn kellonaikaan mennessä, mä soitan tytölle ja varmistan, että on herännyt. Muutenkin ollaan yhteydessä jos on tarvis, mutta viimeistään silloin soitan kun on aika lähteä kouluun. Ei etteikö tuo kelloa osaisi, mutta aamuisin unohtuu tekemään jotain, eikä muista katsoa kelloa.

• Tykkää
Arvasin että palstalaisten mielestä lapsi valehtelee tai liioittelee, ei ole mahdollista että puhuisi totta. Eiköhän jokainen tiedä (jopa minä lapseton) että lapset voi valehdella. Luulen kuitenkin että ap oli tehnyt tilanteesta kokonaisravioinnin kaiken tiedon perusteella eikä leimannut suinkaan vaan yhden lapsen sanomisen takia...

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;30567061:
Vai niin. Mutta musta se kertoo välinpitämättömyydestä, jos äiti ei edes herää kun toinen.

Ihan vapaasti teet sen päätelmän... mä en tekisi

Jos oikeasti olisi huolissani siitä että lapsen kaverista ei välitetä kotona mä kyllä puuttuisin siihen muuten kuin säälimällä.

Eli jos äiti on valvonut vauvan kanssa yöllä niin hänen pitää silti nousta isomman lapsen takia? Vaikka moni tuon ikäinen herää yksin kotona vanhempien ollessa töissä. Kiva sille äidille joka on ehkä valvonut melkein koko yön ja nukahtanut tunti pari ennen kuin isomman lapsen pitää herätä. Sitten kun saa lapsen hoidettua kouluun niin paskalla tuurilla vauva herää juuri kun pääset sänkyyn takaisin.

Eli kannattaisi miettiä vähän pidemmälle ennen kuin syyttää sitä äitiä. Te ette voi tietää mikä se koko totuus siellä taustalla on ja on kuultu vain lapsen versio asiasta. Toki on vanhempia jotka ei oikeasti välitä, mutta ei voi heti suoralta kädeltä tuomita jos ei tiedä kaikkea. Mutta palstalla on niin tyypillistä tuomita heti kaikki.

Ihan vapaasti teet sen päätelmän... mä en tekisi

Jos oikeasti olisi huolissani siitä että lapsen kaverista ei välitetä kotona mä kyllä puuttuisin siihen muuten kuin säälimällä.

Sun mielestä ei ole huolestuttavaa että lapsi myöhästyy koulusta sen takia että äiti ei jostain syystä (viitsi) herä(-tä)ä laittamaan lasta kouluun? Tarpeeksi monta myöhästymistä kun tulee niin koulu tekee lasun, eli kyllä se ainakin muita liikuttaa jos ei sua.

• Tykkää
[QUOTE="Maarikka";30567154]Eli jos äiti on valvonut vauvan kanssa yöllä niin hänen pitää silti nousta isomman lapsen takia? Vaikka moni tuon ikäinen herää yksin kotona vanhempien ollessa töissä. Kiva sille äidille joka on ehkä valvonut melkein koko yön ja nukahtanut tunti pari ennen kuin isomman lapsen pitää herätä. Sitten kun saa lapsen hoidettua kouluun niin paskalla tuurilla vauva herää juuri kun pääset sänkyyn takaisin.

Eli kannattaisi miettiä vähän pidemmälle ennen kuin syyttää sitä äitiä. Te ette voi tietää mikä se koko totuus siellä taustalla on ja on kuultu vain lapsen versio asiasta. Toki on vanhempia jotka ei oikeasti välitä, mutta ei voi heti suoralta kädeltä tuomita jos ei tiedä kaikkea. Mutta palstalla on niin tyypillistä tuomita heti kaikki.[/QUOTE]

Niin ja sitten on meitä, jotka siitä yövalvomisesta huolimatta halutaan herätä myös sen isomman lapsen vuoksi aamuisin. Kun se isompikin on yhtä tärkeä kuin se valvottava pieni. Sitäpaitsi on mukava antaa isommalle aamulla jakamatonta huomiota :) toki se onnistuu muulloinkin, mutta aamut on niin mukavia ja on kiva laittaa lapsi hyvillämielin kouluun.

Niin ja sitten on meitä, jotka siitä yövalvomisesta huolimatta halutaan herätä myös sen isomman lapsen vuoksi aamuisin. Kun se isompikin on yhtä tärkeä kuin se valvottava pieni. Sitäpaitsi on mukava antaa isommalle aamulla jakamatonta huomiota :) toki se onnistuu muulloinkin, mutta aamut on niin mukavia ja on kiva laittaa lapsi hyvillämielin kouluun.

Tää on taas tätä perinteistä kruunun kiillottamista, jota tällä palstalla esiintyy jatkuvasti. Onnittelut, olet varmasti parempi kuin moni muu!

Ja ei: mulla ei ole kokemusta yöheräämisistä niin, että olisin oikeasti väsynyt. Mulla on vain yksi lapsi, jonka kanssa herään aamuisin, koska tuo on vielä pieni. Ja mulla on apua, jota kaikilla ei ole. Silti voin kuvitella, että joku muu voi olla oikeasti väsynyt, oli lapsia sitten yksi tai enemmän. Joistain asioista silloin on tingittävä, jotta jaksaa tehdä ne oikeasti pakolliset asiat.

Tää on taas tätä perinteistä kruunun kiillottamista, jota tällä palstalla esiintyy jatkuvasti. Onnittelut, olet varmasti parempi kuin moni muu!

Ja ei: mulla ei ole kokemusta yöheräämisistä niin, että olisin oikeasti väsynyt. Mulla on vain yksi lapsi, jonka kanssa herään aamuisin, koska tuo on vielä pieni. Ja mulla on apua, jota kaikilla ei ole. Silti voin kuvitella, että joku muu voi olla oikeasti väsynyt, oli lapsia sitten yksi tai enemmän. Joistain asioista silloin on tingittävä, jotta jaksaa tehdä ne oikeasti pakolliset asiat.

En usko olevani parempi kuin muut. Mutta tykkään herätä esikoisen kanssa aamuisin :) enkä varmaan ole ainoa.

Ei ole pientä vauvaa perheessä :), 2-3v nuorimmainen. Enpähän mä niiden yöelämästä tiedä, itsestä vaan tuntuu pahalta ajatus olla heräämättä sen pikkukoululaisen kanssa....
Ja itselläkin ollut valvottajavauva ja pikkukoululainen, silti aamulla senverran aina jaksoin raahautua hereillä, että lapsen kouluun laitoin.

• Tykkää
Sun mielestä ei ole huolestuttavaa että lapsi myöhästyy koulusta sen takia että äiti ei jostain syystä (viitsi) herä(-tä)ä laittamaan lasta kouluun? Tarpeeksi monta myöhästymistä kun tulee niin koulu tekee lasun, eli kyllä se ainakin muita liikuttaa jos ei sua.

Latensuojeluiloitusta tuskin olisin ensimmäisenä lapsen kaverin vanhemmissta tekemässä. Ensimmäisenä olisin varmaankin yhteydessä näihin vanhempiin (tai ehkä kouluun) ja kertoisin olevan huolissani siitä että lapsi myöhästyy koulusta. Tosin luulisin että myhästymisen suhteen asiasta olisi oltu jo yhteydessä koululta päin ainakin mikäli kyse olisi lapseni luokka-/koulukavereista.

Yhteistyössä