Vähän säälittää lapsen kaveri :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perus palsta taas... Ne jotka haluavat herätä kiillottavat kruunuaan, ne jotka ovat huolissaan ovat hysteerikkoja, lapsiin ei voi luottaa jne.

Vastaus ap:lle:
Muakin huolettais tommoset puheet. Monesti lapsi sanoo asiat eritavalla kuitenkin kuin hän tarkoittaa. Ja tuo ettei äiti herää vaikka lapsi myöhästelee on oikeasti aika paha jo.
Voisitko ajatella olevasi yhteydessä lapsen äitiin ? Juurikin tyyliin "moi, teidän xxx sanoo ettei ole syönyt ruokaa vielä ja meillä on nyt ruoka. Pyydänkö xxx tulemaan kotiin syömään?" Vastauksesta voit päätellä onko äiti välinpitämätön.

Kiitos, asiaan liittyvä vastaus nukkumiskeskystelun väliin ????. Juu, oon kylä miettiny jos soittaisin äidille juurikin tuohon tyyliin.....

Melläkin on tässä neljän vuoden aikana pyörinyt monenlaista lasta, kenen kotona ei oo ruokaa, kenen äiti ja isi tulee vasta kahdeksalta kotiin, kenellä ei oo toppatakkia olemassakaan jne. Ruokaa oon aina antanu kaikille lapsille jotka meillä ruoka-aikana ovat, mutta olen oppinut vähän suodattamaan lasten puheita. Asiat ei onneks oikeesti aina oo niin pahasti miltä kuulostaa. Esim ruoka on jääkaapissa kattilassa, pitäis ottaa ja lämmittää, isi ja äiti tulevat TÄNÄÄN vasta kahdeksalta kotiin, toppatakki on, mutta sitä ei ole vielä otettu käyttöön... Mutta se on totta että lapset, pienetkin saavat liehua kylillä koulusta ilta seitsemään eikä kukaan kysy perään.

Miksi äidille?

Ja mitä ajattelit tehdä jos äiti vastaa että "asia ei kuuluu sinulle kiitos ja hei".

No kenelle sit jos ei äidille? Suoraan lasua? Ei nyt sentään...ja siinähän se ruokailujuttukin tietty selviäis....eli jos vaikka syökin välipalan kotona ja tekee sit mieli syödä kavereillakin, niin sanoo, että ei oo syönyt?!
Mut tosiaan tämä lapsi saatta tulla koulusta suoraan ja seitsemän maissa sit lähetän kotiin, eikä oo kukaan kyselly. Kysyn kyllä montakin kertaa tuossa illan aikana, että onko äiti soitellu...
Ja meillä on itselläkin useampi lapsi, eli tuttua on tuokin, että ihan kaikkia lasten puheita ei kannata tosissaan ottaa!

Sun unes on ruhtinaalliset verrattuna 1-2 tunnin pätkittäisiin uniin...eikö? Nousisitko noittenki unien jälkeen laittamaan lasta joka aamu kouluun,vaikka lapsi jo osaa itsekkin? Olisitko niin tyhmä...pitkällä juoksulla siitä kärsisi myös nämä sinun pienemmät lapset ja luultavasti itse masentuisit...ei kenenkään elimistö määrättömästi jaksa. Jokainen aikuinen järkevä ihminen tekee oman perheen parhaaksi. Koululainen ei kärsi siitä että lähtee yksin kouluun eikö? Mutta siitä voi kärsiä,jos äiti palaa loppuun eikö? Ei kannata aina kiillotella niitä kruunuja! Ajatelkaa laajemmin ja olkaa tuomitsematta ja arvostelematta joooko!

Koita sinäkin ymmärtää että on niitäkin vanhempia joilla (jokainen) lapsi menee, hinnalla millä hyvänsä, sen oman univajeen (tai masennuksen, tai sairauden tai mitä tekosyitä tällä palstalla aina keksitäänkin syyksi sille että jotkut vaan ovat niin saatanan itsekäitä vanhempia) ohi. Ja JOKAISESTA, ei vain siitä söpöstä uudesta vauvasta vaan todella jokaisesta lapsesta pidetään huoli.

Ja koita ymmärtää myös että tuo univaje-juttu on vain sinun ja muutaman muun keksimää. Mikään eikä kukaan ole todistanut että tämä äiti, jonka lapsi lähtee yksin kouluun ja myöhästyykin välillä kun äiti vain nukkuu, kärsii mistään vajeesta....

Ja kyllä, minä kärsin kroonisesta unettomuudesta joten ihan helkkarin hyvin tiedän miltä tuntuu "herätä" aamulla kun ei ole silmiään ummistanutkaan. Silti mun lapset eivät ikinä lähde kouluun yksin kun minä käännän kylkeä. Eli yritä, todella yritä ymmärtää että kaikki univajeisetkaan eivät ymmärrä tuota käytöstä jota sinä puolustat. Ja kaikilla on silti oikeus tuoda oma mielipiteensä esiin ilman että sinä alistat niitä jotka saavat yönsä nukuttua ja "kehtaavat" silti sanoa että lapsen kanssa pitäisi olla aamulla. :)

Sun unes on ruhtinaalliset verrattuna 1-2 tunnin pätkittäisiin uniin...eikö? Nousisitko noittenki unien jälkeen laittamaan lasta joka aamu kouluun,vaikka lapsi jo osaa itsekkin? Olisitko niin tyhmä...pitkällä juoksulla siitä kärsisi myös nämä sinun pienemmät lapset ja luultavasti itse masentuisit...ei kenenkään elimistö määrättömästi jaksa. Jokainen aikuinen järkevä ihminen tekee oman perheen parhaaksi. Koululainen ei kärsi siitä että lähtee yksin kouluun eikö? Mutta siitä voi kärsiä,jos äiti palaa loppuun eikö? Ei kannata aina kiillotella niitä kruunuja! Ajatelkaa laajemmin ja olkaa tuomitsematta ja arvostelematta joooko!

Mistä sä voit tietää mikä mun unentarve normaalisti on? Ja kuinka väsynyt olen noiden unien jälkeen?
Enkä tiedä miten jaksaisin, jos nukkuisin vielä tuota vähemmän. Ja toivottavasti ei tarvitse ottaakaan selvää.

Mutta edelleen mä haluan nousta sen esikoiseni kanssa aamuisin, koska olen kotona ja haluan että lapsenkin päivä alkaa kivasti. Paskasti tehty kai sitten? Taidan jatkossa vain kääntää kylkeä, koska ekaluokkaisen kuuluu osata lähteä kouluun yksin.

Kyläily asioissa olisin varmasti yhteydessä siihen vanhempaan jonka kanssa asioiminen tuntuisi luontevimmilta voihan se olla äitikin (tai meillä lasten isä voisi olla yhteydessä kaverin vanhempiin). "Meillä ei oikein voi olla sen ja sen jälkeen illalla ja mieluiten ei heti koulun jälkeen koska s tekee silloin läksyjä, sopiva kyläily aika on klo 16 ja 18 välillä paitsi ti ja pe iltaisin kun S käy harrastuksissa."

Vähän aiheen vierestä: minkä ikäisenä lasten pitäisi teidän mielestä hoitaa aamutoimensa itse?

Mä olen huomannut, että perheissä on paljon eroja ja ikävä kyllä usein poikia ja tyttöjä kohdellaan eri tavoin. Yleensä tytöt osaavat jo tyyliin eskarilaisina tehdä leipänsä, ottaa itse maitoa lisää, laittaa astiat koneeseen jne. Sitten taas tunnen poikia, jotka ovat 10-11v ja mitään noista ei omatoimisesti tehdä. Kerrankin yhdessä paikassa 10v poika pudotti haarukan lattialle ja oli ihan ihmeissään miten pitäisi toimia. Sitten äiti noukki haarukan, laittoi koneeseen ja haki uuden. Kyllä hiukan ihmetytti. Oma lapsi olisi osannut jo 2-vuotiaana toimia tollasessa tilanteessa. Samassa perheessä 8v poika ei tiennyt, mistä saa lisää vessapaperia, kun oli tyhjä hylsy telineessä. Kyllähän tommonen kertoo vähän siitä, ettei lasten anneta osallistua mihinkään tai opeteta tekemään itse.

Ja en nyt todellakaan yleistä tässä, vaan tällaisen havainnon olen tehnyt lähipiirissäni.

Lapsia paapotaa paapomistaan! Sitten kun lapselle tulee pienikin ongelma ni on täys sokkitila päällä...surullista :( Jotkut eppuluokkalaiset kulkee bussilla yksin kouluun ja aamulla osaavat lähteä ilman vanhempaa hienosti. Ja jotkut lapset nauttivat siitä kun saavat lähteä ihan itse...kaikki lapset eivät kaipaa paapomista! Itse oisin pienenä tukehtunut jos aina joku ois ollu vieressä kyttäämässä! Ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen...kaikki ei ole samasta muotista! Valvokaa te lapsianne jotka katsotte ettei lapsi muuten pärjää ja kärsis yksin lähdöstä. Ja antakaa pärjäävien huolehtia myös omalla tyylillään omistaan! Turha näistä täälä toisia haukkua!

Yhteistyössä