Vähempilahjaiset tekee paljon lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luonnonvalintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös se ole niin, että seuraava sukupolvi on aina edellistä älykkäämpi.
Tosin tuossa tiukassa lahkeessaolemisesta senverran, että evoluutio karsii kyllä ettei lytistyneistä siittiöistä mitään kasva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koulutuksen ja älykkyyden korrelaatio ei ole ilmeinen. Ainakin yliopistotason koulutuksen voi suorittaa varsin helposti, vaikka omaisi vain perustason älykkyyden. Korkean koulutuksen valitsevat yleensä urasuuntautuneet ihmiset, jotka eivät voi panostaa lapsiin niin paljoa ellei toinen huoltaja keskity lapsiin. Itse olen iloinen poikkeus, jolla on kolme lasta. Tosin akateemisuudesta huolimatta en ole urasuuntautunut, satun vain rakastamaan oppimista.

Akateemisuus ja urasuuntautuneisuus korreloivat minusta varsin harvoin. Akateemisuuden kautta itsensä määrittävät ovat varsin usein suorittaneet perinteisen yliopistotutkinnnon, ei esimerkiksi kaupallista, oikeustieteellistä tai teknistä (esim. tuta), ja noilla aloilla se "ura" on vähän niin ja näin. Itsekin olen akateeminen tutkinnon puolesta ja jollain tasolla urasuuntautunutkin, mutta en ole koskaan ajatellut korkean koulutuksen johtavan siihen, etten voi panostaa lapsiin.

Miehillä tuo asia tuskin vaikuttaa, mutta nainen opiskelee tällöin parhaat lapsentekovuotensa. Jos vertaat ammattikoulun käyneeseen kanssasisareen, joka on aloittanut lasten teon silloin, kun akateeminen vastine vasta aloittaa yliopistokoulutuksensa. Viidessä vuodessa ehtii hyvin tehdä kolme lasta tai enemmänkin.

Lisäksi naisvaltaisia akateemisia aloja vaivaava pätkätyöllisyys, joka aiheuttaa epävarmuutta elämään. Tämä epävarmuus vähentää ennestään haluja lasten hankkimiseen.

Olen akateemisesti koulutettu, työtä tekevä suurperheen äiti.
Minulla on monia ystäviä sekä kollegoja, joilla on suuri perhe ja korkea koulutus.
Ottaako ap nyt huomioon äitien ikää?
Kenties ammattikoulun käyneet saavat lapsensa hieman nuorempana kuin yliopistoissa opiskelevat, mutta se ei kuitenkaan välttämättä vähennä korkeakoulutettujen vanhempien lasten määrää.
Korkeakoulutettu, urasuuntautunut äiti saattaa tehdä lapsensa vasta nelissä kymmenissä. Tällöin tietenkin esim. down-lapsien määrä suhteessa kasvaa, voiko jopa sanoa, että korkeakoulutettu nainen saa helpommin down-lapsen? Miten siis ap:n väite akateemisten vanhempien älykkäistä lapsista pitäneekään paikkansa?
Olisikin mielenkiintoista tietää mihin tutkimukseen ap väitteensä tukee?
Vai kenties Hitlerin rodunjalostusoppi on hänen jalon aatteensa takana?

Lisäisin vielä ihan hekilökohtaiselta tuntumalta, että tunnen 3 perhettä, joissa on saatu hedelmöityshoitoja, johtuen osittain kenties juuri vanhempien iästä, mutta en tunne yhtään ammattikoulun käynyttä perhettä joissa on hoitoja saatu.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Lisäisin vielä ihan hekilökohtaiselta tuntumalta, että tunnen 3 perhettä, joissa on saatu hedelmöityshoitoja, johtuen osittain kenties juuri vanhempien iästä, mutta en tunne yhtään ammattikoulun käynyttä perhettä joissa on hoitoja saatu.

Ja nämä hoitoja saaneet perheet ovat siis korkeastio koulutettuja, ura-orientoituneita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Juu kyllä se näin on, kehitysmaissa tehdään lapsia liukuhihnalla. Mutta eikös he samalla ole niitä vahvoja kun kerran henkiinjäämistaistossa selviävät?
Enemmän olisin huolissani sairaiden ihmisten lisääntymisestä, itseä todella paljon pelottaa että pojillekin tulee reuma.

Nyt puhunkin lähinnä länsimaista, kehitysmaissa ollaan niin eri vaiheessa että siellä on toisenlainen valinta käynnissä. Täällä länsimaissa geenipoolia heikentää juuri tuo sairaiden lisääntyminen ja liian pitkälle viety sairaanhoito. Sellaiset yksilöt jotka eivät luonnollisesti geneettisten yhteensopimattomuuksien tai omaan perimäänsä liittyvien ongelmien vuoksi voi lisääntyä, tekevät jälkeläisiä hedelmöityshoidoin. Lisäksi elossa pidetään luonnonoloissa kuolemaan tuomittuja yksilöitä kuten keskosia. Julmaltahan se näin kuulostaa mutta biologisessa mielessä ajatellen ihmisen "jalostus" menee päin honkia.

Ja entäs tämä sitten...
Monet lesboparit ovat hankkineet lapsen keinohedelmöityksellä, onko älykkyys siis riippuvainen ihmisen seksuaalisesta suuntautumisesta?
Entä ne erittäin älykkäät ja hyvin urajohteiset akateemiset naiset, jotka eivät ole ehtineet koulutukseltaan ja uraltaan edes parisuhdetta luoda, ja hakevat keinohedelmöityksen kautta lapsia?

Ihmiskunta menee huonompaan suuntaan, sillä kuvittelemme olevamme yksilöitä, vastuussa vain omista teoistamme. Emme ymmärrä, että kaikki tekemisemme vaikuttavat kokonaisuuteen. Emme ymmärrä kaiken ykseyttä.

Joo ja meidän akateemiseen perheeseen tulee kohta kolmas lapsi, että olisi sisaruksilla enemmän seuraa toisistaan, kun taas tuttavan alemman koulutustason perheeseen ei tule kahta enempää, kun "lapset maksaa niin paljon, ei ois sitten varaa matkustella". Eiköhän tämä kertone jo älykkyyden tasosta juu...

Peesailen ja itseasiassa olen monesti näin ajatellutkin. Enkä sano, että aina on näin, mutta monta esimerkkiä tulee mieleen.

Eräällä tuttavallani on ollut kolme miestä, kaikille 2 lasta, äidillä ei oikeastaan mitään koulutusta, töissä oleminen on ollu mitä on. Lapsilla ei ole ollut lapsena äitinä lainkaan, koska äiti juoksi miehissä. Nyt lapsilla ongelmia koulussa, yleensäkin elämässä. Lähtökohdat ei varmaankaan ihan kohdallaan.

Toisessa tapauksessa äidillä ei mitään koulutusta, ei ole ollut ikinä töissä, mies kai edes jotain tekee ja perheessä on neljä lasta. Äiti oli vielä sanonut ennen neljättä, että ei haluaisi enää lapsia.

Jokaisella ulkomaalaisella asukkaalla lähiseudullani on helmoissa pyörimässä vähintään kolme lasta. Äiti ei varmaan ole yhtään päivää töissä ollut eikä tule olemaan - tokkopa mitään koulutusta on. Lapsilla tuskin äidistään poikkeava ura edessä.

Ystäväni miehellä on alkoholisti-isä ja hyvin viinaan menevä äiti. Perheessä kolme lasta. Yksi lapsista vääntää itse lapsia, vaikka elämä on epävakaassa tilanteessa (ei työtä, ei miestä jne.), yksi on narkki ja yksi on hyvin viinaan menevä. Hyvin näyttää jälkikasvu jatkavan tuttua linjaa.

Voihan toki koulutetulla ihmiselläkin pimahtaa, mutta jos näen bussissa äidin neljän lapsen kanssa, en todellakaan ajattele äidin olevan mikään ydinfyysikko. Veikkaisin lähibaarin tarjoilijaa tai yhteiskunnan tuilla elävää. Miksi?

ja mä ole varmaan ihan supertyhmä kun olen uskovainen enkä siis käytä ehkäisyä? Diu diu, toivottavasti nämä älykkäät yksilapsiset perheet ovat edes yhtä onnellisia kuin meidän 10- lapsinen perhe...joista löytyy lääkäri, opettajia, proviisori, lukiolaisia, koululaisia ja yksi tyhmä kotiäiti eli minä...

Alkuperäinen kirjoittaja ZiggyStardust:
Ihmiskunta menee huonompaan suuntaan, sillä kuvittelemme olevamme yksilöitä, vastuussa vain omista teoistamme. Emme ymmärrä, että kaikki tekemisemme vaikuttavat kokonaisuuteen. Emme ymmärrä kaiken ykseyttä.

samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Peesailen ja itseasiassa olen monesti näin ajatellutkin. Enkä sano, että aina on näin, mutta monta esimerkkiä tulee mieleen.

Eräällä tuttavallani on ollut kolme miestä, kaikille 2 lasta, äidillä ei oikeastaan mitään koulutusta, töissä oleminen on ollu mitä on. Lapsilla ei ole ollut lapsena äitinä lainkaan, koska äiti juoksi miehissä. Nyt lapsilla ongelmia koulussa, yleensäkin elämässä. Lähtökohdat ei varmaankaan ihan kohdallaan.

Toisessa tapauksessa äidillä ei mitään koulutusta, ei ole ollut ikinä töissä, mies kai edes jotain tekee ja perheessä on neljä lasta. Äiti oli vielä sanonut ennen neljättä, että ei haluaisi enää lapsia.

Jokaisella ulkomaalaisella asukkaalla lähiseudullani on helmoissa pyörimässä vähintään kolme lasta. Äiti ei varmaan ole yhtään päivää töissä ollut eikä tule olemaan - tokkopa mitään koulutusta on. Lapsilla tuskin äidistään poikkeava ura edessä.

Ystäväni miehellä on alkoholisti-isä ja hyvin viinaan menevä äiti. Perheessä kolme lasta. Yksi lapsista vääntää itse lapsia, vaikka elämä on epävakaassa tilanteessa (ei työtä, ei miestä jne.), yksi on narkki ja yksi on hyvin viinaan menevä. Hyvin näyttää jälkikasvu jatkavan tuttua linjaa.

Voihan toki koulutetulla ihmiselläkin pimahtaa, mutta jos näen bussissa äidin neljän lapsen kanssa, en todellakaan ajattele äidin olevan mikään ydinfyysikko. Veikkaisin lähibaarin tarjoilijaa tai yhteiskunnan tuilla elävää. Miksi?

Mistä tiedät, vaikka korkein älykkyysosamäärä on maatalon emännällä, jollla on monta lasta? Vaikka akateeminen koulutus puuttuu.

Minulla on akateeminen koulutus ja kaksi lasta ja olen vain keskimääräisesti lahjakas/älykäs. Ihan tavis hankkii yliopistotutkinnon. Sellaisen hankkii se, jota se kiinnostaa.

Miten akateeminen ura liittyy älykkyyteen? Mielestäni ei mitenkään.