vaikea masennus ja hoitoon pääsy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
haluaisin tiedustella, jos paikalla sattuu olemaan ihmisiä kelle tämä seuraava olisi tuttua joko työn tai oman elämän kautta...

nyt on sellanen tilanne, että miehen pitäisi päästä hoitoon... hän on aggressiivinen ja väkivaltainen, uhkailee minua ja lapsia, on vaikeasti masentunut osittain myös siksi mitä minulle on tehnyt, hänellä on itsetuhoisia ajatuksia, ja hän itse jo pelkää, että mitä tapahtuu :( hänelle itselleen tai muille.hän on nyt 2 viikkoa syönyt lääkkeitä (jotka eivät tietenkään vielä auta) ja sivuoireet on ihan kamalat... mieliala vaihtelee tosi nopeaan ja hän räjähtelee jatkuvasti... nyt hän lähti pois koska alkoi käyttäytymään todella uhkaavasti.

hän haluaa hoitoon. käy väkivaltaisuuden vuoksi nyt keskustelemassa, on käynyt vasta 3 kertaa... psy.sairaanhoitaja sanoi, että terapiaan on liian pitkät jonot.

terveysneuvonnasta neuvottiin, että päivystykseen ja sitä kautta otetaan sisään (ensin tietty arvioidaan siellä tilanne)

mutta mies on sanonut, ettei jaksa enää.. toisinaan sanonut ettei jaksa elää. hän ei pysty kestämään tuota masennusta, ja painuu vaan entistä syvemmälle....

pääseekö hän näillä "tiedoilla" hoitoon... kun kerran itsekin haluaa, ei jaksa enää... ??

tai soita itse sinne. Jos itsetuhoisia ajatuksia, voi vaikka ambulanssi tulla hakemaan ja pyytää jopa virka-apupyynnön lääkärin toimesta mikäli tilanne sellaiseksi katsotaan. Nyt rohkeasti apua hakemaan! Tsemppiä!

Pakkohoitoon voidaan laittaa, jos on itselleen tai muille vaaraksi. Myös tavalliselle avo-osastolle voidaan laittaa jos kovin masentunut.

Soittelepa päivystykseen asiasta. Älä vähättele, kun kerrot asiaasi.

Itselleni ehdotettiin hoitoa kun puhuin itsemurha-ajatuksista. Koin kuitenkin että kotona turvallisempi olo.

Olen hoitanut maanisen isäni hoitoon puhelimitse nimenomaan päivystyksen kautta. Tällöin en siis asunut enää vanhempieni kanssa.

Psykiatrisella polilla on päivystysvastaanotto, ja kai voi ihan oikeasti mennä sairaalaankin päivystykseen jos on noin pahat oireet.
Enemmän mua huolettaa että miten te muut jaksatte, eritoten lapset... saatteko TE apua?

Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Pakkohoitoon voidaan laittaa, jos on itselleen tai muille vaaraksi. Myös tavalliselle avo-osastolle voidaan laittaa jos kovin masentunut.

Soittelepa päivystykseen asiasta. Älä vähättele, kun kerrot asiaasi.

Itselleni ehdotettiin hoitoa kun puhuin itsemurha-ajatuksista. Koin kuitenkin että kotona turvallisempi olo.

Olen hoitanut maanisen isäni hoitoon puhelimitse nimenomaan päivystyksen kautta. Tällöin en siis asunut enää vanhempieni kanssa.

Siis tarkoitin että itselleni ehdotettiin sairaalahoitoa.. Hoitoa kyllä sain kotona ollessani: terapiaa ja lääkkeitä.

Tänään ei pääse psykiatriseen hoitoon muuten kuin ambulanssilla päivystykseen ja päivystyksestä osastolle ja hoitoon. Kauhea maailma, kauhea aika.

Eli sinun on pakko soittaa se ambulanssi ja laittaa mies sitä kautta saamaan apua. Jos osaa itse kävellä terkalle ja pyytää apua, niin liian terve on.

mies lähti pois kotoa, ja kun soitin ja kerroin että tiedän miten apua saadaan, hän sanoi, että jos tarjous on huomenna vielä voimassa niin sitten, mutta ei tänään... en tiedä missä hän on, ja mihin menee yöksi. sen tiedän, että hän ei voi hyvin, ja pelkään, mitä voi sattua.

ärsyttää, että kun hän meni psy.sairaanhoitajalta hakemaan apua, tää vaan sanoi, ettei näillä eväillä terapiaan ja että seuraava paikka on psy.sairaala :(

terveysneuvonnassa sentään kuunneltiin ja otettiin tosissaan. muutoin soittaisinkin ambulanssin yms. mutta mies ei ole kotona :(

Alkuperäinen kirjoittaja pahapaha:
Psykiatrisella polilla on päivystysvastaanotto, ja kai voi ihan oikeasti mennä sairaalaankin päivystykseen jos on noin pahat oireet.
Enemmän mua huolettaa että miten te muut jaksatte, eritoten lapset... saatteko TE apua?

Tämä on tärkeä pointti, jota ei myöskään kannata vähätellä!

Pääsee hoitoon päivystyksen kautta, kun lähdet saattajaksi ajamaan hänen asiaansa
ja kerrot saman kuin kirjoitit. Hoitoon pääsyllä on kiire!! Kun sanoo, ettei jaksa elää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mies lähti pois kotoa, ja kun soitin ja kerroin että tiedän miten apua saadaan, hän sanoi, että jos tarjous on huomenna vielä voimassa niin sitten, mutta ei tänään... en tiedä missä hän on, ja mihin menee yöksi. sen tiedän, että hän ei voi hyvin, ja pelkään, mitä voi sattua.

ärsyttää, että kun hän meni psy.sairaanhoitajalta hakemaan apua, tää vaan sanoi, ettei näillä eväillä terapiaan ja että seuraava paikka on psy.sairaala :(

terveysneuvonnassa sentään kuunneltiin ja otettiin tosissaan. muutoin soittaisinkin ambulanssin yms. mutta mies ei ole kotona :(

Terapiaan ei välttämättä oteta, jos on liian sairas saamaan sitä. Sairaala hyvä vaihtoehto ekoiksi viikoiksi!

Pääsiskö joku viemään hänet sinne päivystykseen tai joku teille, et pääsisit ite hänen kanssaan. Soittele sinne ja kerro mikä tilanne on, että ottavat teidät vakavasti.

Terapiaan on varmasti julkisella puolella pitkät jonot. Yksityisen antamaan terapiaan saa kyllä Kelalta kuntoutustukea, mutta se vaatiin muutaman kuukauden kestäneen hoitokontaktin + lääkärin todistuksen. Ja sen jälkeen kuluu vielä yleensä useempi kuukausi ennenkun Kelasta tulee päätös. Eli se ei ole ratkaisu akuuttiin tilanteeseen. Etenkin kun mieheltä on voimat lopussa tuon tilanteen kanssa: hänen kun kuitenkin pitäisi itse vielä löytää se terapeutti.

Voimia! Sulta vaaditaan paljon päättäväisyyttä nyt jos miehesi on alkanut jo luovuttaa.

tosta kun kävi psy.sairaanhoitajalla, on hetki aikaa, nyt tilanne pahentunut viikossa niin, etten uskaltaisi häntä tänne edes ottaa :( jos olisi jäänyt kotiin / lähistölle, olisin soittanut ambulanssin... nyt en tiedä missä on... hän lupasi, että huomenna saan hänet viedä päivystykseen...

itse olen todella väsynyt, lapset ei onneksi tilannetta edes tajua, kun harvemmin kuulevat näitä juttuja,tänäänkin uhkailu oli minua kohtaa puhelimessa kun oli lähtenyt kotoa. oli pakko sanoa, että nyt pitää lähteä, alkoi pelottamaan mitä tapahtuu muuten. sitten koitin soittaa ja suostutella hoitoon, huomenna lupasi mennä...

itse soitin kriisikeskukseen ja juttelin, muutoin en ole saanut apua...olen ihan rikki.

Terapiaan ei välttämättä oteta, jos on liian sairas saamaan sitä. Sairaala hyvä vaihtoehto ekoiksi viikoiksi!

niin joo, aivan... sen vuoksi sanoi, ettei näillä eväillä terapiaan, ja seuraava paikka on psy.sairaala :( olisi voinut vähän enempi silti neuvoa....

Terapia on hyvin rankka hoitomuoto. Se vaatii potilaalta jaksamista. Eli ensin pitäisi tosiaan olla tarpeeksi hyvässä kunnossa (lääkkeiden avulla) että terapia auttaisi. Tosiaan se sairaala on varmaankin se oikea paikka.

Terapiaan pääsyn edellytys on se, ettei ole liian huonossa kunnossa. Siis kelan tukemaan terapiaan. Siinä pitää muutenkin olla 3 kk hoitosuhde takana, eikä tosiaan saa olla liian p***na, jotta jaksaa/pystyy sitoutumaan pitkäksi aikaa. eli teidän tapauksessa varmaan ensin joku muu hoito, sitten myöhemmin terapia. Mulla on ollut aiemmin yksi pahapaha kriisi, ja vasta vuoden päästä suositeltiin terapiaa, kun kriisivaihe on ohitettu.

tosta kun kävi psy.sairaanhoitajalla, on hetki aikaa, nyt tilanne pahentunut viikossa niin, etten uskaltaisi häntä tänne edes ottaa :( jos olisi jäänyt kotiin / lähistölle, olisin soittanut ambulanssin... nyt en tiedä missä on... hän lupasi, että huomenna saan hänet viedä päivystykseen...

itse olen todella väsynyt, lapset ei onneksi tilannetta edes tajua, kun harvemmin kuulevat näitä juttuja,tänäänkin uhkailu oli minua kohtaa puhelimessa kun oli lähtenyt kotoa. oli pakko sanoa, että nyt pitää lähteä, alkoi pelottamaan mitä tapahtuu muuten. sitten koitin soittaa ja suostutella hoitoon, huomenna lupasi mennä...

itse soitin kriisikeskukseen ja juttelin, muutoin en ole saanut apua...olen ihan rikki.

Hyvä kun soitit! Ja soita uudestaankin. Ja kyllä ne lapset valitettavasti tajuaa enemmän kuin uskoisitkaan tai haluaisit ajatella. On TODELLA tärkeää huomioida tässä myös lapsille apua.

Jos miehesi on ollut sinua kohtaan väkivaltainen, niin suosittelen turvakotiin lähtemistä heti. Miehesi etu ei ole nyt ykkössijalla; vaikka siltä tuntuisikin.

Tsemppiä ja voimia hankalaan tilanteeseen!

joo, hän on ollut väkivaltainen, ihan vaan muutamia kertoja mutta kuitenkin... osittain sen vuoksi mitä on tehnyt, on vaipunut syvemmälle masennukseen :( pelkään, että jotain sattuu vielä tänään, kotiin hän ei tule koska ei ole avaimia, en siis pelkää itseni puolesta, vaan hänen... :( tää on niiiiin rankkaa, toivon että ne huomenna ottavat tosissaan meidät, ja hän pääsee hoitoon.

Masennus voi tosian muuttaa aika reippaasti ihmisen persoonallisuutta ja aiheuttaa mm. väkivaltaista käytöstä. Mutta ei se silti tee siitä yhtään sen oikeutetumpaa, eli älä alistu sille väkivallalle! On hienoa, että jaksat tukea miestäsi, vaikka hänen tilanteensa tuntuu olevan teille kaikille hankala. Hänen itsensä vuoksikin on kuitenkin parempi, että vedät selkeät rajat sille millainen käytös on ok ja mikä taas ei. Hän ilmeisesti itse tajuaa tekevänsä väärin, mikä on todella hyvä juttu!
Kun otat päivystykseen yhteyttä, kerro tuosta väkivaltaisuudesta ja miten miehen tila teidän perheeseen vaikuttaa.

juu, huomenna mennään ja kerron ihan kaiken... en tänään häntä olisi voinut täällä "pitääkään" sen verran uhkaavalta tilanne vaikutti. nyt vaan pelottaa, mitä tänään tapahtuu, kun hän nyt on sitten ilmeisesti lähtenyt juomaan, joka ei paranna ainakaan oloja :( terveysneuvonnan tyyppi sanoi, että tuo toiminta on niin tyypillistä ihmiselle, joka on mieleltään sairas. ei ajattele, että alkoholi vaan pahentaa tilannetta, ja se, miten taas toimi, aiheutti hälle niin pahan mielen, että hän purkaa sitä nyt viinaan :(

No mitäs teet jos hän päättää tulla yöllä humalapäissään ovelle kolkuttelemaan/riehumaan? Vaikka tuetkin miestäsi, niin pidä ensisijaisesti itsesi ja lapsesi turvassa. Vaikka sitten lähtemällä pois kotoa yöksi.
Lääkkeetkin kyllä voi aiheuttaa tuossa alkuvaiheessa ihan tajutonta ahdistusta ja tilan huononemista. Onneksi ne oireet alkaa helpottaa suhteellisen pian.

Olet toiminut todella hyvin kun olet yritänyt saada teille molemmille apua. Jatkossakin koita saada itsellesikin apua. Esim. menet terveyskekukseen ja sanot että haluat jutella jokin ammatilaisen kanssa. Myös erinlaiset auttavat puhelimet ovat hyviä kun ahdistus usein iskee iltaisin. Ja tarkoitan tätä nyt sinulle avuksi. Toinen hyvä auttaja teille voisi olla myöhemmin perheneuvola ja miksei lastensuojelukin. Itse olen näistä saanut todella paljon apua. Jos olet työelämässä niin haet maanantaina itsellesi kunnon sairasloman. http://www.mielenterveysseura.fi/sos-keskus/ Jos asut pääkaupunki seudulla niin tuolta sivulta löytyvästä sos- autosta voi myös saada apua. Muuten voi soittaa tuonne. Tätä on mulle suositelleet monet lääkärit vastaavissa tilanteissa. Voit ihan itsellesi täältä hakea tukea. Voimia paljon ap:lle. Olen ollut samanlaisessa tilanteessa useasti.

Yhteistyössä