Vaikuttaako ihmisen etninen tausta auttamisen haluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Greippi

Vieras
Pakko purkautua, kun ottaa niin päähän. Tapahtui pari tuntia sitten länsi-helsinkiläisellä huoltoasemalla.
Pakkasta 15 astetta ja huoltoasemalla auto, jossa 4 nuorta romanimiestä eikä auto lähde käyntiin. Pojilla kaapelit kiinni auton akussa. Olivat kysyneet kohteliaasti apua monelta eikä kukaan halunnut antaa heille virtaa auton käynnistykseen.

Yksi heistä tuli todella kohteliaasti kysymään minulta, voisinko auttaa, kun kukaan ei heitä auta. Minä vastasin, että tottakai. Menihän siihen peräti pari minuuttia kallisarvoista aikaani...

Onko tosiaankin niin, että ihmisten ihonväri ts. etninen tausta vaikuttaa siihen, saavatko he hädän tullen apua? En voinut uskoa korviani. Minulle ainakin on itsestään selvä asia, että jos joku on pulassa, häntä autetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Aivan taatusti vaikuttaa!!! Mä esim.auttaisin ko.tilanteessa, mut tiedän monia monia lähipiiristä, jotka EI missään nimessä auttas...paskajuttu!

Mahtaisivatko auttaa, jos ihmisillä olisi oikeasti hätä? Kai nyt sentään silloin?

Itse kyllä autan oli kyse mistä tahansa väristä...varsinkin sen vuoksi kun etninen taustani niin opettaa tai siis meidän kulttuurissa pidetään huolta kaikista ja autetaan aina.

ja viime vuonna on ollut meillä 2 tapausta jossa ei 12v poika saanut apua ohikulkijoilta, eikä äiti pienen lapsen kanssa, että kyllä täällä osataan (vaikka varmasti myös muuallakin yhtä lailla)
Olen vaan huomannut tämän täällä koska ennen olen rakastanut tätä kaupunkia(olen paljasjalkainen), nyt kaupunkini tuntuu vieraalta :(

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ja viime vuonna on ollut meillä 2 tapausta jossa ei 12v poika saanut apua ohikulkijoilta, eikä äiti pienen lapsen kanssa, että kyllä täällä osataan (vaikka varmasti myös muuallakin yhtä lailla)
Olen vaan huomannut tämän täällä koska ennen olen rakastanut tätä kaupunkia(olen paljasjalkainen), nyt kaupunkini tuntuu vieraalta :(

Voi kuinka surullista. Luulisi, että lapsi nyt aina saisi apua. Oletan, että näissä tapauksissa oli siis myös kyse ihonväristä?

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Voi kuinka surullista. Luulisi, että lapsi nyt aina saisi apua. Oletan, että näissä tapauksissa oli siis myös kyse ihonväristä?

ihan maidon vaaleita olemme koko perhe. Mua surettaa tämä maailman meno, koita siinä lapselle sitten selittää, miksi kukaan ei auttanut :(

ihan maidon vaaleita olemme koko perhe. Mua surettaa tämä maailman meno, koita siinä lapselle sitten selittää, miksi kukaan ei auttanut :(

No jo on, maailma on tosiaan menossa kummalliseen suuntaan. Mietin itse tuossa tilanteessa, jossa pojat olivat, että olisin varmaan saanut siellä huoltoasemalla apua parissa sekunnissa, yksinäinen nainen pienen lapsen kanssa. Ei olisi tullut mieleenkään, ettei joku olisi avuliaasti auttanut. Vaan kannattaako siihenkään sitten enää luottaa...

Vaikuttaa ikävä kyllä.

Itse pyrin siihen, että jos joku oikeasti apuani tarvitsee ja minä pystyn häntä auttamaan, niin autan.

Onneksi sinä autoit poikia saamaan autoon virtaa. Hienosti tehty. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Vaikuttaa ikävä kyllä.

Itse pyrin siihen, että jos joku oikeasti apuani tarvitsee ja minä pystyn häntä auttamaan, niin autan.

Onneksi sinä autoit poikia saamaan autoon virtaa. Hienosti tehty. =)

Kiitos. Minä sain siitä itselleni hyvän mielen. Ja pojilta kauniin kiitoksen.
Autan varmasti jatkossakin apua tarvitsevia.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Vaikuttaa, samoin vaikuttaa porukan koko, kellon aika ja missä ollaan.

No näin tietenkin. Kello oli siis 17.30, huoltoasema vilkkaalla paikalla ja ei siis mikään kylmäasema. Kyllä itsekin mietin kaksi kertaa, jäisinkö jollain pimeällä tiellä keskellä yötä auttamaa, kun olin kaksin pienen lapsen kanssa...Varmaan jäisin, olen sen verran luottavainen ; )

Olivat kysyneet kohteliaasti apua monelta eikä kukaan halunnut antaa heille virtaa auton käynnistykseen.

voisinko auttaa, kun kukaan ei heitä auta. Menihän siihen peräti pari minuuttia kallisarvoista aikaani...

Onko tosiaankin niin, että ihmisten ihonväri ts. etninen tausta vaikuttaa siihen, saavatko he hädän tullen apua? En voinut uskoa korviani. Minulle ainakin on itsestään selvä asia, että jos joku on pulassa, häntä autetaan.

uusissa autoissa ainakin on ettei saa antaa apuvirtaa, koska auton järjestelmät voi vioittua. eli minä en auta tasapuolisesti ketään, etnisestä taustasta riippumatta

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Olivat kysyneet kohteliaasti apua monelta eikä kukaan halunnut antaa heille virtaa auton käynnistykseen.

voisinko auttaa, kun kukaan ei heitä auta. Menihän siihen peräti pari minuuttia kallisarvoista aikaani...

uusissa autoissa ainakin on ettei saa antaa apuvirtaa, koska auton järjestelmät voi vioittua. eli minä en auta tasapuolisesti ketään, etnisestä taustasta riippumatta

Tätäpä mäkin olin rupeemassa mainitseen.. Että ei tosiaan uusille autoille suositella, sähköt voipi mennä sekasin.

Tosin pari kertaa on ollut vähän pakkorako, eikä autolle ole kuinkaan käynyt. Onneksi.

Me jäätiin joskus keskelle moottoritietä kun auto hajosi, pienen vauvan kanssa.

Meitä auttoi sit lopulta joku ulkomaalainen mies, joka sanoi, että sille kävi kerran samoin, eikä kukaan pysähtynyt ja ottanut kyytiin.

Ei kannata olla ihan sinisilmäinen. Monet tummahipiät käyttää tuollaista ihmisten ryöstämiseen. Ei kuitenkaan mustalaiset.
Poliisihan varoitteli maantierosvoista aikanaan.

Euroopassa kukaan ei auta sua,siellä on tiepalvelu. Tämä sen takia,että siellä oikeesti ryöstetään ihmisiä näillä tempuilla ja sillä ei oo mitään tekemistä ihonvärin kanssa. Suomalaiset on niin sinisilmäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Mustalaisten kohdalla nyt vain sattuu olemaan niin, että mitä vähemmän niiden kanssa on tekemisissä, sen parempi itselle.

Olet rasisti. :/

mulla on hyviä ystäviä romaneita. Ei ole haittaa aiheutunut heistä.

suoraan sanottuna kys. etninen vähemmistö voisi katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä ei pidetä. Itsellä pelkästään huonoja kokemuksia heistä. Aina aiheuttamassa häiriötä joka paikassa. Jos jossakin lukee tupakointi kielletty, voit olla varmoja että ovat rööki huulessa koska haluavat ärsyttää muita.

Yhteistyössä