Vaikuttaako valoisuus unirytmiinne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sipsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin tässä naapurustossa jouluvalot palaa 24/7. Aloittavat marraskuussa ja jotkut jatkaa maaliskuuhun saakka. Samoin muistan omasta lapsuudestani, että ne nimenomaan yöllä pidettiin päällä. Eihän niitä valoja edes päivällä huomaa, ku on valoisaa..

Ei tuo muuta silti miksikään sitä tosiasiaa, että kyseessä on todella suuri paloturvallisuusriski.

Eikä tämä ole mitään kettuilua vaan ihan olen tämän asian kuullut palotarkastajalta kun olen ollut koulutuksessa töiden puolesta.

Itse asiassa mä asun kaupungissa :) Täälläkin on puita jos et tiennyt :D

Niin tota noin joo öö tiedän, ku miehän asun itte ihanas Stadis, mut täälläki on niitä alueita jossa ei oo metsää vaan pelkästään kerrostaloja ja siks sanoinki et "keskelle kaupunkii" eli sellaseen alueeseen, missä ei oo mettä iha vieres. :) Itse en sellaselle alueelle muuttas, mut jos et kestä lintujen laulua niin siun kyl varmaa kannattais muuttaa, vaikka vuokrat ovat sitten kalliimpia niillä seuduilla.

[QUOTE="Minna";26478470]Ei tuo muuta silti miksikään sitä tosiasiaa, että kyseessä on todella suuri paloturvallisuusriski.

Eikä tämä ole mitään kettuilua vaan ihan olen tämän asian kuullut palotarkastajalta kun olen ollut koulutuksessa töiden puolesta.[/QUOTE]

En sitä kettuiluna pitänykkää, sanoin vaa miten porukat tääl niit vaa käyttää.

Mut mitä hyötyä sit jouluvaloista on, jos ei niitä saa yöllä jättää päälle? Päivällä niitä ei näe kukaan ja illal vaa jonku aikaa ehtis olla, ennenku pitäis sit ottaa töpseli seinästä.

Niin tota noin joo öö tiedän, ku miehän asun itte ihanas Stadis, mut täälläki on niitä alueita jossa ei oo metsää vaan pelkästään kerrostaloja ja siks sanoinki et "keskelle kaupunkii" eli sellaseen alueeseen, missä ei oo mettä iha vieres. :) Itse en sellaselle alueelle muuttas, mut jos et kestä lintujen laulua niin siun kyl varmaa kannattais muuttaa, vaikka vuokrat ovat sitten kalliimpia niillä seuduilla.

Ai muuttaa lintujen takia, et oo tosissas :headwall:

[QUOTE="juu";26478490]Aurinko nousee tänään 2.46 ja laskee 23.37.. siinä välissä torkahdan... Meiltä puuttuu sälekaihtimet itäpuolen ikkunasta ja sen huomaa...[/QUOTE]

Meillä taas Päivän pituus: 24 h 0 min... Tosi kiva. Lapsetkin vielä lukevat sängyissään, onneksi nuorin (3,5kk) menee yöunille ihan normaalisti 20 aikaan ja herää vasta 9-10 aikana :D

En sitä kettuiluna pitänykkää, sanoin vaa miten porukat tääl niit vaa käyttää.

Mut mitä hyötyä sit jouluvaloista on, jos ei niitä saa yöllä jättää päälle? Päivällä niitä ei näe kukaan ja illal vaa jonku aikaa ehtis olla, ennenku pitäis sit ottaa töpseli seinästä.

No sitä hyötyä voi miettiä siinä vaiheessa kun koti on palanut maan tasalle. Ja turha vedota tässä, että ei meillä ei meidän lähipiirissä. Järki käteen nyt aikuinen ihminen. Ne on vain jouluvalot joiden kustannuksella on suorastaan hulluutta vaarantaa monen ihmisen elämä.

Ai muuttaa lintujen takia, et oo tosissas :headwall:

Jos se ei häiritse untasi niin ei sitte tarviikkaa.
Sain vain sellaisen kuvan, ettet saa nukuttua laisinkaan lintujen laulujen takia.

Me mietittiin muuttoa toiseen kämppään, jonka makuuhuoneeseen EI paista aamuaurinko, mut nyt sitä ei tarvii enää miettiä kiitos kuuluu pimennysverhojen takia. :)

[QUOTE="Minna";26478553]No sitä hyötyä voi miettiä siinä vaiheessa kun koti on palanut maan tasalle. Ja turha vedota tässä, että ei meillä ei meidän lähipiirissä. Järki käteen nyt aikuinen ihminen. Ne on vain jouluvalot joiden kustannuksella on suorastaan hulluutta vaarantaa monen ihmisen elämä.[/QUOTE]

No tosiaan meillä EI ole jouluvaloja laisinkaan... :D
Juuri siitä syystä, mistä tän keskustelun aloitin.
Mut jos se riski on NOIN suuri niin sittenhän siitä pitäisi lukea siinä paketissa vai lukeeko? En oo itse ainakaan huomannut, että jouluvalojen paketeissa lukisi; "ÄLÄ pidä yöllä päällä". En ole myöskään kuullut yhtäkään tapausta, jossa jouluvalot olisi ollut tulipalon syy, vaikka niitäkin varmaan on.

Yhteistyössä