Vaikuttaako vanhempien tulot 19-vuotiaan opintotukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos vaikuttaa niin miten 19v yliopisto-opiskelija kykenee maksamaan vuokransa ja muut laskunsa? Saako sitä tukea riittävästi? Aika usein muuten opiskelijan työnteosta sakotetaan, ei saa esim. asumistukea jos käy töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli siis laki on sitä mieltä, että vanhempien kuuluu osittain vielä elättää alle 20-vuotiasta...?

Näinhän se menee. Normaalisti katsomaan vanhempien olevan elättäjiä 18v. asti, mutta sit kun opiskeluun tarvittavista rahoista kyse, niin se ikä onkin 20v.
Minäkin esikoisena lähdin opiskelemaan ja vanhemmillani oli hyvät tulot (ei sitten huomioineet niitten lainoja ja että heillä on myös vielä alaikäsiä elätettävään) eipä sit kelalta herunut penniäkään, eikä vanhemmillani oikeesti ollu varaa antaa mulle rahaa tai maksaa mitään.

Pakko oli mennä sossun luukulle, ja jotta ne antas toimeentulotukea, oli pakko ottaa sitä ennen opintolaina. Täällä sitä opintolainaa maksellaan vielä kiltisti monta vuotta eteenpäin...

Juu u 20 vuotiaaseen asti vaikuttaa vanhempien tulot. Itse muutin 15veenä poikakaverin kans yhteen ja mitään ei tullu mistään. Pakko oli mennä töihin opiskelujen rinnalla (tai no lehtiä myymään jota ei voi työksi sanoa,mutta kyllä sillä eli) :flower: B)

mä en kyllä asunut kotona, enkä saanut opintotukea. koti oli niin kaukana opiskelupaikasta, etten ois millään voinu käydä kotoa käsin.
En kyllä muista tarkkaan, kun on aikaa. Ensin kun asuin asuntolassa, joten olin kirjoilla vielä virallisesti kotonani. Sitten muutin opiskelija "asuntolaan" ja maksoin vuokraa, mut muistaakseni en saanut silloinkaan (kirjani ei ollut enää kotona). Enkä muuten saanut, kun jouduin vielä elämään lainarahoilla ja sossusta sain ne loput.

Kyllä vaikuttaa. Vanhempien katsotaan olevan elatusvelvollisia 20 vuotiaaksi asti mikä on mun mielestä aika typerää kun silloin jos ei opiskele niin elatusvelvollisuus loppuu 18 vuotiaana.

Yhteistyössä