Olen synnytyksen jälkeisen masennuksen kokenut. Vaikean sellaisen. Synnytys oli vaikea, lapsi syntyi liki 3kk ennen aikojajaan ja niin vauva kuin minä olimme kuolla synnytykseen.
Mutta en käy sen enempää masennuksen taustoja aukaisemaan. Mutta niitä tuntoja voin hieman avata, jos se AP helpottaisi sinua hetken vielä ymmärtämään vaimoasi.
En itse ole kokenut elämässäni pahempaa helvettiä kuin tuo synnytyksen jälkeinen masennus. Kaikki värit hävisivät maailmastani. En tuntenut suoraan sanottuna mitään. En lasta, en miestä enkä varsinkaan itseäni kohtaan. Järki kyllä oli kokoajan mukana ja sekös hommasta teki vielä kaameampaa. Koin suunnatonta riittämättömyyttä, syyllisyyttä, jopa vihaa itseäni kohtaa... Se tila on äärimmäisen itsekeskeinen. On vain se musta möykky joka varjostaa ihan kaiken. Pohdin paljon itsemurhaa. En kokenut olevani hyödyllinen, hädin tuskin jaksoin hoitaa lastani. Ne hetket kun rakas mieheni ei sitä tehnyt. En ollut vaimo, en mitään. Ällöttävin olento päällä maan. Itse inho oli jotain nii suurta.
Mieheni pakotti minut hakemaan apua. Tai pakotti niin että oli varannut minulle ajan lääkäriin ja kädestä pitäen minut sinne vei, kun olin taas kerran itkenyt tunnin nurkaan lyyhistyneenä. Hän totesi minulle kun lähdimme ettei jätä minua, eikä jättänyt. Yhdessä menimme lääkäriin, sain kertoa sen mitä pystyin, mies kertoi oman näkemänsä... Siitä se hiljalleen alkoi lähteä. Sain ajan mielenterveystoimistoon. Pääsin ammattiauttajalle ja sain lääkityksen joka tasasi pahimpia epätoivon hetkiä...
Matka oli pitkä. Mutta olemme tässä edelleen. Yhdessä. Tuohon meni 1,5 vuotta ennen kuin uskalsin sanoa olevani terve. Nyt kun katson tuota aikaa, se on kuin toisen ihmisen elämästä. Kamala painajainen. Elämä palasi raiteilleen hiljalleen. Nyt se on täydellistä. Olen ikuisesti kiitollinen miehelleni, hänen kärsivällisyydelleen ja rakkaudelleen. Rakastan häntä enemmän kuin mitään tässä maailmassa, koska hän hyväksyi minut myös kun olin huonoimmillani, itsetuhoinen ja itsesäälissä rypevä....Ja mitä seksiin tulee, se on vaan parantunut. Seksi alkoi palailla kun sain asioitani hieman parempaan suuntaan. Nykyään se on jotain sellaista mitä se ei ennen tuota masennusjaksoa ollut. Mukana on niiiiiin suuri luottamus, kunnioitus, arvostus... Ja niiden tuoma vapaus.
Jos saisit puolisosi hakemaan apua? Lähde hänen mukaan tueksi. Näytä että haluat olla tukena. Mitä nopeammin apua saatte, sitä nopeammin "hetkeksi" menetetyt puolet parisuhteestakin palaavat.