Vaimo maksaa ja raataa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kassa

Vieras
Monen mutkan, tapauksen ja sattuman tuloksena, sekä ihan omien valintojenkin seurauksena olen ajautunut mieheni kanssa kiperään ja kipeään tilanteeseen: minä, vaimo, olen ollut perheemme ainoa rahantuoja noin vuoden. Mieheni tekee kyllä paljon töitä ja on paljon matkoilla ja pois kotoa, mutta on saanut itsensä tilanteeseen, jossa palkaa ei töistä ole tullut vuoteen. Kaksi pientä lastamme ja arjen pyörityksen organisointi ovat 80% minun vastuullani. Minulla on hyvät tulot, mutta myös erittäin kovat paineet töissä, ja teen palkkapussini eteen hommia tosissani. Suhteemme ei ole kovin kummoisella pohjalla muutenkaan mutta minua on alkanut todella nyrppimään mieheni rahankäyttö. Laskeskelin tuossa juuri että esim. viimeisen puolen vuoden aikana (jolloin euroaakaan talouteen ei ole tullut häneltä), hän on pistänyt menemään noin 75% menoistamme: mm. tehnyt kaksi matkaa (yhden tosin lasten ja OMIEN vanhempiensa kanssa, toisen kaverinsa kanssa), ostanut vaatteita itselleen melkein 3000!!! eurolla, kotiteatterin jne. Kun olen rahankäytöstä huomautellut, tulee vain valitusta että olen kohtuuton ja jos minä olisin hänen asemassaaan tuskin varmaan nauttisin hänen hyvästä palkastaan myös jne. ja pitkiä valituksia kuinka hän ei ole syyllinen omaan tilanteeseensa. Vituttaa vaan että teen itse melkoisia uhrauksia lasten ja itseni kannalta (työ vie likaa aikaa lapsilta ja itselleni ei jää mitään!), ja ukko vaan siipeilee. Milloin saa sanoa että on mitta täysi! (eikä tämä raha ole kyllä kuin yksi liittomme - 8v - ongelma.)

Miksi annat sille rahaa? Jos yhteinen tili tmv. niin avaa oma tili. Siirrä tietty summa (=elämiseen, eli asuntomenot, ruoka ymv. menevät rahat) tilille, joka käytetään em. menoihin. Pidä loput rahat omalla tililläsi. Jos miehesi haluaa matkustella tai shoppailla, maksakoon menonsa itse... Ymmärrän sen, että enemmän tienaava maksaa suuremman osan ""pakollisista"" menoista, mutta en sitä, että hän ostaa 3000e:n arvosta esim. vaatteita miehelle/vaimolle.

Eiköhän miehesi opi, kun raha hanat sulkeutuvat. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa... Oletko ajatellut, että ehkä hänkin alkaa saamaan palkkaa, kun ei enää voi luottaa siihen että elätät hänet? Ja pidä pintasi, jos hän esim. itku kurkussa pummaa sinulta rahaa lounaaseen tmv. sano että ottaa kaapista eväät mukaan, jos ei ole rahaa työmatkalla ravintolaan. Sinua hyväksi käytetään törkeästi! Eri asia olisi, jos miehesi hoitaisi kodin ja lapset, mutta hän vain poimii rusinat pullasta. Tämä meno jatkuu niin kauan, kun annat sen jatkua! Pallo on sinulla, laita ova kovaa vasten, tai sitten kärsit itseksi hiljaa. Eivät asiat muutu itsestään, ne pitää saada muuttumaan! Olet antanut asioiden mennä liian pitkälle, ja miehesi tajuaa sen. Ehkä hän muuttuu ja tajuaa alkaa kantaa oman osuutensa vastuusta, tai sitten hän kenties etsii uuden ""elättäjän"" iteslleen. Molempi parempi sinulle... Pääset siipeilijästä eroon, tai saat hänestä kunnon miehen rinnallesi.

Parisuhteessa molemmilla on oma roolinsa. Se voi olla ""elättäjä"" ja ""kodinhengetär"", tai sitten fifty-fity pohjalta. Kunhan molemmat hoitavat hommansa. Tajuatko miten huonosti miehesi kohtelee sinua, jos olettaa sinun pyörittävän kodin arkea, ja samalla tuovan leivä pöytään, mitä hän tekee? Ainoa tilanne, jossa vastuu voi kaatua parisuhteessa vain toisen harteille, on tilanne jossa toinen sairastuu valkvasti. Silloin toki toisen (terveen) harteille kaatuu suurempi vastuu, mutta se nyt on aivan eri asia.

Moraalisestihan huushollin rahat ovat yhteisiä, oli ne sitten millä tilillä ja kenen ansaitsemia tahansa, mutta kyllä se niin on, että jos ne yhteiset tulot pienenee, niin silloin on huomioitava menotkin. Itse varmaan olet huomioinutkin (et ainakaan kertonut saaneesi itsellesi mitään), mutta miehesi ei ole huomioinut. jos tulot on 0 euroa, niin harvanpa olen kuullut matkustelevan, ostelevan noin paljon vaatteita, kotiteatteria yms. Suu säkkiä myöten ois elettävä itse kunkin.

Sulla ei laillisesti ole elatusvelvollisuutta kuin lapsiasi kohtaan, ei miestäsi. Ja jos et halua antaa miehelle rahaa käyttöön kun ei sitä kerran osaa käyttää viisaasti, niin aiemmassa vietsissä saamiesi neuvojen perusteella kyllä kykenent olemaan antamatta sitä. Kyllä sitten luulisi oppivan ja jollei opi, niin ei ainakaan pääse törsäämään.

Asian sivusta, mutta miten voi ajautua sellaiseen tilanteeseen, että käy töissä eikä tienaa mitään ja jo vuoden jatkunut? Kuullostaa oudolle...voiko olla mahdollista, että tietaa kuitenkin, mutta käyttää ne johonkin omiin juttuihinsa sun tietämättä...tää nyt oli vaan ihmettelyn aiheuttama olettamus, mutta valaisisitko tilannetta?

mutta miten voi ajautua sellaiseen tilanteeseen, että käy töissä eikä tienaa mitään ja jo vuoden jatkunut?

joo ihmettelen tuota myös.

Jos ei tiedä syytä, niin ei kannata oikeastaan tulla vielä kommentoimaan tai tuomitsemaan miestä ollenkaan...

Esim. perustanut oman firman, on hommaa, mutta ei pysty maksamaan itselleen palkkaa. Firmahan voi olla sellaisella alalla, jossa projektit ovat pitkiä. Ennakkoa projekteista voi saada, mutta nekin rahat menevät projektin pyöritämiseen, ei omaan palkkaan. Suomessa, niin kuin suurimmassa osassa maissa, työstä maksetaan vasta sitten kun se on valmis.

Pakko sanoa, että herää ajatus, että miehesi petaa uutta elämää itselleen ja pimittää sinulta tulojaan ""uutta tulevaisuutta"" varten. Oletko ihan varma, että hän ei todellakaan saa rahaa mistään tällä hetkellä?!

""Sulla ei laillisesti ole elatusvelvollisuutta kuin lapsiasi kohtaan, ei miestäsi. ""

En todellakaan hyväksy ap:n miehen siipeilyä, mutta pakko korjata tämä. Lain mukaan aviopuolisoilla on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus.

...Ja tämä elatusvelvolllisuus koskee ymmärtääkseni ruokaa ymv., ei kotiteattereita tai 3000 euron vaatehankintoja...? Ehkä miehelläsi on toinen nainen, tai peliongelma...?

Jos tilanne olisi toisinpäin, siis mies tienaisi hyvin ja vaimo tuhlailisi, ei siinä olisi naisten mielestä mitään pahaa. Päinvastoin, alkaisi lässytys siitä kuinka perheessä ei saa olla minun ja sinun rahoja vaan kaiken pitää olla yhteistä. Itse asiassa tilanne on useissa perheissä juuri näin, että mies painaa duunia ja nainen käy miehen pussilla ja tyhjentää vaikka koko tilin jos siltä tuntuu.

Joten nyt saat maistaa miehen osaa. Eikös olekin kivaa?

Haluaisiko KK olla nainen kun niin kadehtii naisen osaa?

Tervetuloa vaan hoitamaan lapset, kodin ja työn ja kuuntelemaan siitä hyvästä tuollaisten paskojen kommentteja.

Kyllä minusta olisi mukavaa loisia kotona vuosia, käydä vaimon lompakolla ja siihen päälle vaatia toista tekemään puolet kotitöistä, vaikka itse olisin kotona. Tällaiset vaatimukset ovat kolkyt ja risat -sukupolven miesten arkipäivää.

Vaimo tekisi tietysti kaikki kodin pikku korjaus- ja remonttityöt, fiksaisi autoa ja yllättäisi perheemme vaikkapa etelänmatkalla. Samoin veisi minut ravintolaan syömään (ja tietysti maksaisi aina laskun). Kelpaa kyllä!