Vaimo töissä (mies työttömänä), miksi naiset silti hoitavat siivouksen ja kotihommat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tasa-arvo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tasa-arvo"

Vieras
Tiedän kolme pariskuntaa, joissa mies on työttömänä ja vaimot töissä. Miksi silti näissäkin perheissä naiset joutuvat hoitamaan niin paljon kotitöitä? (Kun olin itse kotona hoitovapaalla lapsiani hoitamassa, siivosin, tein ruoat, kävin kaupassa ja hoidin kaikki kodin asiat ja kaikki tehtävät mihin suinkin kykenin. Pyrin siihen, että mieheni sais kotona ollessaan levätä ja olla lasten kanssa.) Olen haastatellut näitä naisia ja vähän yrittänyt kysellä miten miehet viettävät kotona aikaansa. Toki hakevat töitä, pienimuotoisesti opiskelevat, tekevät ehkä ruokaa ja käyvät kaupassa, mutta missään näistä kolmesta perheestä miehet eivät siivoa. Pelaaminen ja television katseleminen on kuulemma päivän päärutiinit. En vaan ymmärrä sitä, miksi naisen täytyy työpäivän jälkeen ruveta siivoamaan kodissa, jossa aikuinen mies on ollut kotona koko päivän. Lapsetkin ovat näissä perheissä jo koulussa eli lastenhoito ei väsytä miehiä.
On aika ankeaa kuunnella naisten valitusta väsymyksestä ja tekisi mieli tölväistä kunnolla, että sano sille miehellesi, että hänen työpaikkansa on nyt kotona. Kauniisti olen asiasta vihjaillutkin, mutta enhän minä voi ihmisiä ruveta loukkaamaan.

Mua ärsyttää, koska olen niin kyllästynyt näiden naisten valitukseen ja aikuisten miesten laiskuuteen. Naiset eivät pääse viikonloppuisinkaan lenkille, koska pitää siivota ja käydä kaupassa (!). Eikö se kotimies voisi näitä asioita arkipäivinä tehdä kun on päivät aikaa?

Kotityöt kuuluu naisille :)
kotity%C3%B6t4.jpg

Kuka hullu nyt siivoaa ja laittaa ruokaa jos toinen tekee sen vapaaehtoisesti illalla? Päivänhän voi kuluttaa mukavasti koneellakin.. Naiset ovat miehensä valinneet ja elleivät ukoltaan mitään vaadi niin ei ne mitään ala tekemäänkään. Eiköhän ukko ala kalsareitaan pesemään kun ne loppuu :D

Minä en vaan ymmärrä, että miksi näin. Yhdessä perheessä mies ei hoida ruokaostoksia yksin, koska tuhlailee aina niin kovasti.... öööö.... aikuinen ihminen, joka ei käy töissä.... eiköhän sitä voisi oppia ostamaan varojensa mukaan käyttämällä vaikka yhdessä laadittua kauppalistaa. Tässä perheessä nainen tai koko perhe käy ruokaostoksilla ja naine valittaa kun se on niin rankkaa työpäivän jälkeen.
Toisessa perheessä mies on sellainen sovinisti, että aika karmeaa kun ei nyt luonteensa puolesta voi kotona siivota eikä osaa edes tehdä ruokaa. En ole kysynyt mitä syö päivällä kotona, mutta luulen, että vaimonsa edellisenä iltana tekemiä pöperöitä. Tälle miehelle olisi kyllä aika shokki jos ero tulisi. Ei osaa siivota, pyykätä, laittaa ruokaa...
Ehkä kaikkia naisia ei haittaa tuo epätasa-arvo töiden suhteen (tarkoitan siis, että naisilla päivätyö, kaupassa käynti, siivoukset, kodin hoito, toisilla myös kaikki ruoanlaitto eli kaikki "työt"), mutta ovat aina niin väsyneitä, valittavat oman vapaa-ajan vähyyttä ja yhdellä on myös väsymyksen aiheuttamaa migreeniä (pitäisi saada levätä, liikkua, ulkoilla..... mutta kun viikonloppuisin ei EHDI!!). Naiset kohtelevat miehiään silkkihansikkain, eivät viitsi tarpeeksi tiukkaan sävyyn sanoa, että nyt ei ole vaihtoehtoa, toisen työpaikka on kotona ja työt siellä. Tai ehkä sanovat, mutta miehet ovat niin vanhanaikaisia, että eivät osaa joustavasti oppia uutta.

Vakka kantensa valitsee. Niinhän se menee. Varsinkin pitkän yhdessä olleilla pariskunnilla usein jompi kumpi on niskan päällä ja toinen nielee kaiken purematta. Jossain perheissä se on nainen, toisissa mies. Toki jos parisuhteissa on sopimus työnjaosta ja se toimii hyvin niin hieno juttu. Ehkä jossain parisuhteissa nainen on ainut vastuullinen, joka tuntee kaikki kotityöt yms omikseen, eikä edes ajattele, että mieskin voisi näistä jotain tehdä. Valitettavaa vaan, että sitten tämä väsynyt, kiukkuinen nainen purkaa töissä väsymystään, vaikka hänen pitäisi järkeistää miehestä kanssa työnjakoa.

Ei kaikki miehet edes huomaa tekemättömiä hommia, esim. että pitäisi siivota, jos ei niille sano tarkasti mitä teet ja miten teet. Sitten jos sanot, niin se on nalkuttamista. On helpompi tehdä itse kuin koko ajan opastaa ja sanoa mitä teet.

Yhteistyössä