Vain yksi lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
PITÄÄKÖ SIIHENKIN OLLA JOKU SYY.
En toivo lisää lapsia. Ja perhe on kasassa. Meillä on 2 koiraa lapsen lisäksi, eikä ole mitenkään kaivattu toista tai kolmatta lasta. Kädet on ihan täynnä tälläkin kokoonpanolla.
Sisarusten virkaa ajaa kaverit ja serkut lapsella. Serkut tosi läheisiä, jotn ei jää aikuisenakaan orvoksi siinä suhteessa. =0)

vain yksi täälläkin ja ei tule toista! tässä on ollut ihan riittävästi.melkein 2v huonosi nukuttuja öitä,ja sen 2v 24/7 vain minun hoidettavanani. en todellakaan halua ottaa riskiä päätyä kahden lapsen yh:ksi. onneksi läheisillä sukulaisilla on myös lapsia niin on seuraa.

minä voisin esittää kysymyksen niin päin että miksi kukaan haluaa toista lasta?

Eiköhän tämä ole sellainen perinteinen halukysymys, että joku haluaa ja joku toinen ei, eikä sitä sen kummemmin osaa selittää. Itse odotan ensimmäistä lasta enkä kyllä osaa selittää miksi lapsen haluan, mutta haluan silti. Tosin joskus nuoruusvuosina olin sitä mieltä etten halua yhtään lasta. Niin se vaan mieli muuttuu, eikä sitä osaa sen paremmin selitellä.

Meillä yksi lapsi. Olen aina halunnut vain yhden lapsen, sillä minusta tuntuu, että en jaksaisi jakaa huomiota kahdelle/kolmelle ja revetä liitoksistani viimeistään siinä vaiheessa kun alkavat harrastaa. Ainoaa lastamme pidämme kuin kukkaa kämmenellä. Hänelle meillä on aina aikaa ja voimia. Myös rahakysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja :
vain yksi täälläkin ja ei tule toista! tässä on ollut ihan riittävästi.melkein 2v huonosi nukuttuja öitä,ja sen 2v 24/7 vain minun hoidettavanani. en todellakaan halua ottaa riskiä päätyä kahden lapsen yh:ksi. onneksi läheisillä sukulaisilla on myös lapsia niin on seuraa.

Olisiko parempi ettei yhtään lasta, jos se on noin rankkaa?

Minulla on nyt vauva joka 3,5 kk ja tämä asia kiinnostaa myös minua. Vauva-aika tähän asti ollut rankkaa ja nyt alkanut helpottamaan. Silti ehkä itsekkäistä syistä olen ajatellut että tämä tyttö saattaa jäädä meille ainoaksi lapseksi. Tyttö on kovin rakas ja ihana, mutta jotenkin koen että onko minusta siihen että täällä olisi toinenkin pieni...aika voi tietenkin muuttaa mieltä kovastikin. Minulla oli vielä pientä masennusta synnytyksen jälkeen joka jatkui 2 kk ikään asti ja pelkään että mitenkä kävisi sitten jos jaksettavaa olisi vielä enemmän... Mutta aika näyttää mihinkä päädytään. Minun siskollani on 1 v ja 5 kk ikäinen lapsi ja olemme tosi läheisiä joten tytölleni serkusta tulee varmasti läheinen. Vähän myös tunnen jostain syystä syyllisyyttä siitä, että mitäs jos ei sisaruksia saa meidän lapsi...

Lisättävä vielä, että eihän se edes varmaa olisi että saisi toisen lapsen, tämän ensimmäinen saaminenkaan ei ollut itsestäänselvyys.

mix ap kysymys otettiin negatiivisesti?

ehkä hänkin on yhden lapsen perheestä ja haluaa vaan kuulla muistakin.

Täällä kylää hyökätään heti kimppuun vaikka voisi opetella luetun ymmärtämistä ensin tai lukee pariin otteeseen..

narsisitit ei tee kuin yhden.oma etu etusijalla.haluavat tuhlata rahat itseensä eikä lapsiin.eikä siinä mitään,pääasia että haluaa mitä haluaa..on rehellinen.

meidän perheelle kanssa riittää tämä yksi uhmakas. sillä on velipuolia 2 kpl joten ns. sisarruksia löytyy ja on läheiset serkut. joten en koe että jää yksin. ja tosiasia on raha kysymys ja meillä ainakin meni päin persettä vauva arki ja masennuin pahasti. joten en uskalla ottaa sitä riskiä että sairastuisin uudestaan ja liitto ei sitten kestäisikään ja jäisin 2 lapsen yksinhuoltajaksi. parempi kasvattaa yks kunnon kansainen näillä voimilla.

Yksi lapsi löytyy meiltä. Sairastuin masennukseen ja ainakaan nyt en voi oman terveyteni vuoksi lisää lapsia hankkia. Keskityn tähän yhteen ja yritän tehdä parhaani hänen kanssaan, miksi tehdä enemmän lapsia kuin on voimavaroja hoitaa? Olemme myös pienituloisia, vaikka molemmilla työpaikka, kotona ei olisi vara olla pitkään muksujen kans, ja voimat ei riitä molempiin, työssäkäyntiin ja ison perheen huolehtimiseen. Näin on hyvä olla, elämä pyörii niin että pärjätään näillä.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti jatkossakin:
PITÄÄKÖ SIIHENKIN OLLA JOKU SYY.
En toivo lisää lapsia. Ja perhe on kasassa. Meillä on 2 koiraa lapsen lisäksi, eikä ole mitenkään kaivattu toista tai kolmatta lasta. Kädet on ihan täynnä tälläkin kokoonpanolla.
Sisarusten virkaa ajaa kaverit ja serkut lapsella. Serkut tosi läheisiä, jotn ei jää aikuisenakaan orvoksi siinä suhteessa. =0)

Minä kyllä monen äiti mutta kuopukseni paljon nuorempi.
hyvin on hänkin yksin kanssani pärjännyt isompien muutettua.
Kavereita on kun haluaa ja paljon haluaa olla ihan rauhassa yksin

Alkuperäinen kirjoittaja :

Meillä ei ole niin läheiset välit sukulaisten lapsiin (välimatka pitkä), joten halusin tehdä esikoiselle läheisen ihmisen meidän vanhempien lisäksi.

Lisäksi nautin vauva-ajoista paljon. En toisaalta edes osannut kuvitella, että kaksi lasta on aivan eri asia kuin yksi lapsi, kun kokemusta lapsista ei ollut. Yhdelta lapselta jäi eri tavalla voimia palkkatyöhön ja omiin harrastuksiin ja rahaa ulkomaanmatkoihin ym. Nyt on oikeastaan vain tätä lapsiperhe-elämää, iloineen ja suruineen. Ei enää ulkomaanmatkoja ja aikapula joka suhteessa.

Tämä nyt menee vähän ohi aiheen, mutta onko muut huomanneet
kuinka häiritsevää voi olla kun ihmiset kyselee lapsesta, että onko tää sun ensimmäinen lapsi. Mulla on nyt yksi lapsi ja mua ainakin häiritsee toi tapa kysyä ja puhua ensimmäisestä lapsesta. Puhe ensimmäisestä lapsesta pitää sisällään oletuksen, että lapsia olisi myöhemmin tulossa lisää. Voisi olla mielekkäämpää jos tulisi tavaksi mieluummin kysyä esimerkiksi, että onko tää sun ainokainen.

Tääkin menee ohi aineen mutta..
Niin, kumma juttu tämä äitiys on. Sillon kun ei ole yhtään lasta ja sanot mielipiteesi johonkin kasvatusasiaan, saat vastahuudon että mitään et voi tietää, koska sinulla ei ole lapsia. Sama juttu yhden lapsen äitinä, sanot mielipiteesi johonkin kasvatusjuttuun, vastaus on lähes sama, eli sinulla on VAIN 1 lapsi, et voi tietää.. Onko 1 lapsen vanhemmat jotenkin ei vanhempia sitten kumminkaan. Sen huomaa jo lauseesta VAIN YKSI LAPSI. Mitenniin vain?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Haluaisin lukea Kaksplus -lehdestä yhden lapsen perheistä. Siis ketkä halusivat ja tekivät vain yhden lapsen ja mikä siihen oli syynä!!

No laita palautetta sinne lehteen, että tekevät jutun.

Mutta tarviiko sitä olla joku erityinen syy, jos lapsia on yksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Niin, kumma juttu tämä äitiys on. Sillon kun ei ole yhtään lasta ja sanot mielipiteesi johonkin kasvatusasiaan, saat vastahuudon että mitään et voi tietää, koska sinulla ei ole lapsia. Sama juttu yhden lapsen äitinä, sanot mielipiteesi johonkin kasvatusjuttuun, vastaus on lähes sama, eli sinulla on VAIN 1 lapsi, et voi tietää.. Onko 1 lapsen vanhemmat jotenkin ei vanhempia sitten kumminkaan. Sen huomaa jo lauseesta VAIN YKSI LAPSI. Mitenniin vain?

Minulle itselle suurempi muutos oli saada toinen lapsi kuin se ensimmäinen.

Ja yhden lapsen äitinä kuvittelin olevani täydellinen ja ihmettelin kaikennäköistä toisten kasvatuksesta. Nyt en enää jaksa enkä viitsi.

Kyllä se kuitenkin niin on, että jos ei ole yh, ei pysty sanoa, mitä itse tuntisi siinä tilanteessa, jos on vain yksi lapsi, ei pysty tajuta (tai hyvin hyvin harva ihminen on niin empatiakykyinen, että näkee tajuaa muuta kuin sen mitä itse kokee konkreettisesti) mitä on elää kahden tai useamman kanssa, jos ei asu kehitysmaassa ja näe nälkää, ei pysty tajuta sitä, jos ei harjoita tiettyä ammattia, ei pysty tajuta mitä se työ on jne.

Yhden lapsen äitinä elämä on helppoa, aina on aikaa lapselle, ei tarvitse koskaan kokea väsymystä tai riittämättömyyden tunnetta, minkä aiheuttaa kun molemmat tarvitsevat äitiä samaan aikaan.

Ei tarvii syytä. Jos HALUAA 1 niin sit sit tekee yhden. Mun siskol ei oo yhtään, sisaruksilla taas suurperheet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Haluaisin lukea Kaksplus -lehdestä yhden lapsen perheistä. Siis ketkä halusivat ja tekivät vain yhden lapsen ja mikä siihen oli syynä!!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:

Minulle itselle suurempi muutos oli saada toinen lapsi kuin se ensimmäinen.

Ja yhden lapsen äitinä kuvittelin olevani täydellinen ja ihmettelin kaikennäköistä toisten kasvatuksesta. Nyt en enää jaksa enkä viitsi.

Kyllä se kuitenkin niin on, että jos ei ole yh, ei pysty sanoa, mitä itse tuntisi siinä tilanteessa, jos on vain yksi lapsi, ei pysty tajuta (tai hyvin hyvin harva ihminen on niin empatiakykyinen, että näkee tajuaa muuta kuin sen mitä itse kokee konkreettisesti) mitä on elää kahden tai useamman kanssa, jos ei asu kehitysmaassa ja näe nälkää, ei pysty tajuta sitä, jos ei harjoita tiettyä ammattia, ei pysty tajuta mitä se työ on jne.

Yhden lapsen äitinä elämä on helppoa, aina on aikaa lapselle, ei tarvitse koskaan kokea väsymystä tai riittämättömyyden tunnetta, minkä aiheuttaa kun molemmat tarvitsevat äitiä samaan aikaan.

No tuota, ei noinkaan voi oikeen ajatella, kun lapset ja vanhemmat on erilaisia. Miten paljon helpompaa minulla olisi ollut tuon yhden kanssa, jos ei olisi tuota sairautta lapsella. Voin sanoa että paljon väsymystä ja erityisesti riittämättömyyden tunnetta on tässä perheessä koettu. Välillä on helpompaa, välillä helvetin raskasta.

Entäs tapaukset joissa ainoa lapsi on ollut hankala ja erittäin tempperamenttinen tapaus, ja päinvastoin sitten useamman lapsen vanhemmat joiden lapset olleet ns. helppoja lapsia eli kaikki sujuu kuin itsestään, ei se lapsiluku kaikkea aina kerro.

Yhteistyössä