Vaipattomuus kyläillessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukulaistäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on nyt 2v4kk tytöllä ko.vaihe päällä, eikä tulis kyllä mieleenkään mennä kylään ilman vaippaa,koska vahinkoja vielä tulee..btw mitkä on teidän mielestä hyviä harjoitteluvaippoja??

me tykättiin niistä liberon keijukaispöksyistä ja sitten niistä pampersin mansikkamarjoista, tyttökin tykkäsi niin, että ei halunnut niitä pissiä :D oppi päiväkuivaksi n. 2veenä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
Vahinkoja sattuu aikuisillekin. Veljeni 42 v yrjösi meidän matolle. En silti vaadi että hän tulee meille seuraavan kerran ämpäri kaulassa.

:D No vähän eri asia...Vahinko ja jatkuvat "vahingot" eli lapsen kykenemättömyys pidättää on todellakin eri asia.

Aivan sama onko perheessä lapsia tai ei niin ei kenenkään vieraan lapsen pissa ole kivaa omalla matolla.
Ois ihan paikallaan laittaa se vaippa vielä ja kotona opetella olemaan ilman.
Olkaa nyt ihmiset fiksuja ja kunnioittakaa toisten koteja!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Aivan sama onko perheessä lapsia tai ei niin ei kenenkään vieraan lapsen pissa ole kivaa omalla matolla.
Ois ihan paikallaan laittaa se vaippa vielä ja kotona opetella olemaan ilman.
Olkaa nyt ihmiset fiksuja ja kunnioittakaa toisten koteja!

Mä olen kyllä samaa mieltä kanssasi.

Itse vaihdan lapsen vaipankin (sekä kotona että kylässä ) niin, että se vaippa on heti siinä vieressä, ettei pääse ympäri taloa juoksemaan ja pissimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Siis onko sulla vielä pieni vauva? Joudutte joka tapauksessa vaihtaan sen arvokkaan mattonne, kun teidän oma enkeli kasvaa, joten eiköhän nyt ole hyvä viedä se pesulan kautta varastoon ja alkaa suhtautua asioihin pikkulapsiperheen tavoin!

Ai onnistuin jonkun suututtamaankin mietiskelylläni... matto on nyt käärittynä ja odottaa pesulaan menoa...oma muksu levitti ruokaa siihen...et no hätä, pissat on kyl pesty juuriharjalla ja saippualla mut kissat sitä tuhoaa kans et menee varastoon odottamaan eläkepäiviämme :D

Itse en veisin sellaista lasta mikä ei kauhean varma kylään ilman vaippaa, tuli vaan mieleen et olenkohan ainoa. Kyllä meille saa tulla jatkossakin kylään enkä heitä mitenkään sättinyt, toivoisin vaan et valvoisivat tarkemmin tai sit käyttäisivät vaippaa.

olet kai ssanonut että haluat niiden pitävän vaippaa siihen asti kun tosiaan on kuiva?Kyllä mä ainakin oon sanonut.. just sitä etten halua lasta esim sohvalle sillon tai sit vaippa laitettava.. sekun ei ole mitenkään helppoo puhdistaa jos sinne laskee niin ettei huomaakaan..

Meidän tyttö oppi suunnilleen kertalaakista kuivaksi, mutta varmuuden vuoksi käytettiin silti vaippaa kun mentiin kylään. Housuvaippaa, jonka lapsi veti pikkuhousujen lailla alas vessaan mennessään, ja sitten taas jalkaan. Siitä luovuttiin aika pian, mutta hän tosiaan oli ihan oikeasti kuiva, ei "kuiva" joka lorauttelee alleen vähän väliä.
Poika 1 v 9 kk on kotosalla aika paljon vaipatta, eikä tule vahinkoja kovin usein, kun vien itse hänet säännöllisin väliajoin potalle. Itse hän ei vielä osaa potalle mennä, oma-aloitteisesti. Siksi hän on ulkona ja kylässä vaipassa. Sitten, kun hän oppii ihan oikeasti päiväkuivaksi, voidaan vaippa jättää pois, mutta vielä toistaiseksi saa pitää vaippaa kodin ulkopuolella.
Meilläkin on kokemusta muutamasta "päiväkuivasta" tuttavan lapsesta. Toinen pissasi alle kahden tunnin vierailun aikana kolme kertaa: matolle, tytön sänkyyn ja sohvalle |O. Toinen lorautti housuunsa noin 5 kertaa kun kävivät kylässä, vaihtovaatteita tai vaippaa ei tietenkään ollut mukana, ja kotiin he lähtivät meidän tytön vaatteissa ja vaipassa, ja ne vaatteet on muuten edelleen sillä reissulla vaikka tästä on jo reippaasti yli vuosi aikaa...ja sain lisäksi pestä niitä pissapyykkejäkin heidän jäljiltään.
Eli jos meille tulette kuivaksiopettelijan kanssa, niin pitäkää sillä joko vaippaa, tai viekää vessaan sen verran usein, ettei minun tarvitse pestä petivaatteita, mattoa, lattiaa ja kusipyykkiä vierailunne jälkeen :saint:. Ettehän tekään joudu pesemään sitä meidän vierailumme jälkeen :whistle:.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Meidän tyttö oppi suunnilleen kertalaakista kuivaksi, mutta varmuuden vuoksi käytettiin silti vaippaa kun mentiin kylään. Housuvaippaa, jonka lapsi veti pikkuhousujen lailla alas vessaan mennessään, ja sitten taas jalkaan. Siitä luovuttiin aika pian, mutta hän tosiaan oli ihan oikeasti kuiva, ei "kuiva" joka lorauttelee alleen vähän väliä.
Poika 1 v 9 kk on kotosalla aika paljon vaipatta, eikä tule vahinkoja kovin usein, kun vien itse hänet säännöllisin väliajoin potalle. Itse hän ei vielä osaa potalle mennä, oma-aloitteisesti. Siksi hän on ulkona ja kylässä vaipassa. Sitten, kun hän oppii ihan oikeasti päiväkuivaksi, voidaan vaippa jättää pois, mutta vielä toistaiseksi saa pitää vaippaa kodin ulkopuolella.
Meilläkin on kokemusta muutamasta "päiväkuivasta" tuttavan lapsesta. Toinen pissasi alle kahden tunnin vierailun aikana kolme kertaa: matolle, tytön sänkyyn ja sohvalle |O. Toinen lorautti housuunsa noin 5 kertaa kun kävivät kylässä, vaihtovaatteita tai vaippaa ei tietenkään ollut mukana, ja kotiin he lähtivät meidän tytön vaatteissa ja vaipassa, ja ne vaatteet on muuten edelleen sillä reissulla vaikka tästä on jo reippaasti yli vuosi aikaa...ja sain lisäksi pestä niitä pissapyykkejäkin heidän jäljiltään.
Eli jos meille tulette kuivaksiopettelijan kanssa, niin pitäkää sillä joko vaippaa, tai viekää vessaan sen verran usein, ettei minun tarvitse pestä petivaatteita, mattoa, lattiaa ja kusipyykkiä vierailunne jälkeen :saint:. Ettehän tekään joudu pesemään sitä meidän vierailumme jälkeen :whistle:.

Mä allekirjoitan täysin sun vetoomuksen ja ajatukset. Juuri näin! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

Mä allekirjoitan täysin sun vetoomuksen ja ajatukset. Juuri näin! ;)

Tervetuloa kylään =)

luulin puolen vuoden kuivuuden (päivä sekä yö) jälkeen olevan pojan kuiva. lähdettiin sitten kerran kauppaan, jota ennen käytiin pissalla ja niin vain lorautti poika pitkin kaupan lattioita mitään ilmoittamatta. normaalisti ilmoitti aina jos on hätä. ja tuttavan lapsi kakki housuun kun ei kehdannut kysyä kylässä vessaa, että näin. vahinko voi käydä kelle vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja serkku:
ootko noin tyhmä? arvokkaalle matolle... no, saat kokemusta, kun oma laps kasvaa

Mua ei juurikaan haittaa pestä omien lasteni mahdollisia sotkuja, mutta muiden lasten pissoja en kyllä halua omista huonekaluistani ja tekstiileistäni pestä. :whistle:

meillä taapero joka ei vaipatta mene kylään ellei ihan tutuista ole kysymys, en myöskään halua vieraita lapsia meidän vaaleaan sohvaamme istumaan ilman minkäännäköisiä vaippoja/housuja, varsinkaan kun isommat lapset opettelevat itse pyyhkimään...mutta siis jokainen taaplaa tavallaan ja MEILLÄ on meidän säännöt, ne joko miellyttävät tai sitten ei:)
mielestäni lasten pulautukset ja vaipanvaihdon yhteydessä tulevat pissa-vahingot ovat eri asia kuin vaipatta harjoittelu vieraassa paikassa. mutta siis kannattaa sanoa kyseisille vanhemmille suoraan ja mahdollisesti lähettää pesulalasku perään:):):)

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
jos vasta opetallaan vaipattomuutta niin parempi opetella se kotona kuin lähteä kylään sohvia ja mattoja sotkemaan.

Näin miekin aattelen.
Ja minä. Ja jos kyläpaikassa sitten jo kuivaksi oppineelta tulee vahinko, niin luonnollisesti lapsen vanhemmat tarjoutuvat huolehtimaan maton - tai mikä nyt sitten pissaiseksi menikin - puhdistamisesta.

ootko noin tyhmä? arvokkaalle matolle... no, saat kokemusta, kun oma laps kasvaa

Siis mistä hemmetistä tässä piti sitä kokemusta saada? Kuivaksiopettelusta? :o *ihan pihalla*

On se silleen, että oli arvokasta tai ei, en mä vähänkään vieraammassa kyläpaikassa neitin antanut harjoitellessa vasta potalle pissimistä juoksennella ilman vaippaa (toisilla annoin, kuten mummilla tai vastaavilla, vähän arvostelukykyä käyttäen). En odota että jos mun hyvä ystäväni tulee tänne lastensa kanssa päiväksi vaikka kauempaa, vaippa olisi koko ajan oltava harjoittelevalla lapsella, mutta tälläiset muut tuttavat ja lähinaapurit viipyessään tunnin, maw pari ehkä ovat hivenen eri asia.

Tiedättekö, mua harmittaa ihan suunnattomasti se, että en ole kehdannut viedä lasta kylään ilman vaippaa. Tyttö oli täysin kuiva, mutta en luottanut siihen kun mentiin kylään. Kylässä yms. pidetty vielä vaippoja, jonka seurauksena lapsi taantunu siihen, että oikeasti lorauttelee vähän väliä housuun kotonakin...

Nyt sitten aloitetaan tuo kuivaksiopettelu ihan alusta.... Tympäsee...

Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Tiedättekö, mua harmittaa ihan suunnattomasti se, että en ole kehdannut viedä lasta kylään ilman vaippaa. Tyttö oli täysin kuiva, mutta en luottanut siihen kun mentiin kylään. Kylässä yms. pidetty vielä vaippoja, jonka seurauksena lapsi taantunu siihen, että oikeasti lorauttelee vähän väliä housuun kotonakin...

Nyt sitten aloitetaan tuo kuivaksiopettelu ihan alusta.... Tympäsee...

Jaa. Ei meillä ole kumpikaan isompi lapsi taantunut, vaikka vaipat on kylään mennessä laitettukin. Kumpikaan ei meinaan ole osannut pissata vaippaan enää sen jälkeen kun olivat oppineet kuivaksi (kokeile itse laittaa vaippa ja pissata siihen, ei onnistu). Ei jo kuivaksioppinut lapsi taannu jos menee kylään ja laitetaan vaippa varmuuden vuoksi! Ellei äiti sitten sano "sul on vaippa anna tulla sinne" kun lapsi tulee kyläpaikassa sanomaan että pissattaa.

Sitten kun oma alkaa harjoittelmaan niin eiköhän me laiteta arvokkaat ja paremmat tekstiilit varastoon. Mä en ymmärrä miksi toisten mielestä ei saisi lapsiperheessä panostaa sisustukseen ja nauttia kodistaan. En heille mitään pissauksesta sanonut, pesinkin sen heidän puolestaan, joten ei heille paha mieli jäänyt...kyllähän vahinkoja sattuu mutta kun satun tietämään että lapsi kotonakin pissailee vähän väliä esim huonekaluille vahingossa, niin en oikein ymmärrä miksi vieraisiin lähdetään ilman vaippaa.

Olen vissiin sitten kamala lapsityranni ja nipo, ei voi mitään.

Joo, kyllä mekin pidetään vaippa varmasti tällä kuopuksellakin kunhan alkaa vaipattomuus harjoittelut. Yksi lapsi nimittäin kusi kerran meidän sohvan ja sehän oli sit pilalla, ei se haju lähteny millään pois. Mun mielestä ihan törkeetä ottaa se riski et toisilta jokin arvokas (kuten sohva) menee täysin pilalle sen oman idioottimaisuuden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sitten kun oma alkaa harjoittelmaan niin eiköhän me laiteta arvokkaat ja paremmat tekstiilit varastoon. Mä en ymmärrä miksi toisten mielestä ei saisi lapsiperheessä panostaa sisustukseen ja nauttia kodistaan. En heille mitään pissauksesta sanonut, pesinkin sen heidän puolestaan, joten ei heille paha mieli jäänyt...kyllähän vahinkoja sattuu mutta kun satun tietämään että lapsi kotonakin pissailee vähän väliä esim huonekaluille vahingossa, niin en oikein ymmärrä miksi vieraisiin lähdetään ilman vaippaa.

Olen vissiin sitten kamala lapsityranni ja nipo, ei voi mitään.

Joo, ihan järkyttävä nipo, löysää vähän pipoa :kieh:
Mutta siis mulle ei tulisi mieleenkään viedä ympäriinsä pissaavaa mukakuivaa lasta kylään yhtään mihinkään ilman vaippaa. Eikä meillä todellakaan jatkuvasti housuunpissaavat "kuivat" lapset istu sohvilla, sängyillä tai matoilla vaipatta, koska sellainen lapsi joka pissaa minne sattuu, heti kun hätä tulee, ei ole kuiva ja tarvitsee siksi sen vaipan kun ei ole kuiva. Kyläilkööt muualla jos siitä loukkaannutaan ettei mun matoille sa kuseksia

Onneksi suurin osa tassa ketjussa vastasi, etta laittaa harjoitteluvaiheessa vaipan lapselleen, jos menee kylailemaan. On ihan eri pesta oaman porukan "vahinkoja", kuin vieraiden aiheuttamia. Kuten joku tassa mainitsi, hyviin kaytostapoihin kuuluu varmistaa, etteivat lapset pissi kylapaikassa muualle kuin vessaan, ja jos jokin todellinen vahinko tapahtuu, hoitaa vahingon aiheuttajan vanhempi hoitaa sotkeentuneen tavaran puhdistamisen perusteellisesti.

*nimim. pesinpa juuri uuden patjan "yokuivan" lapsen jaljilta...*

Meidän tyttö käytti pitkään vaippoja kyläreissuilla, vaikka kotona oli kuiva. Olisi ollut äärimmäisen noloa, jos olisi tullut pissavahinko toisten sohvalle. Housuvaippoja kätettiin ja normaaliin tapaan lapsi ilmoitti hädästään ja pääsi vessaan. Harjoitteluvaiheessa kävi toisinaan niin, että vaikka kotona lapsi muisti ajoissa sanoa, kylässä toisten lasten kanssa riehuessa asia yhtäkkiä unohtuikin ja vaippa olikin kastunut. Niin että onneksi oli se vaippa. Aika törkeää sanoa, että viekää hienot matot ja sohvat varastoon. Jokaisen tulisi sen verran kunnioittaa toisten koteja, et ymmärtää olla siivosti. Lapsi ei ehkä vielä ymmärrä, mutta vanhemmat opastavat, että ruoka syödään pöydässä, ei tahrita tahallaan mitään ja vaippa laitetaan, jos vahinkoja vielä sattuu usein. Kuivaksi opetteleva lapsi on yleensä niin pieni vielä, ettei häneltä kysytä haluatko vaipan vai et, vaan vanhemmat päättää milloin se laitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Siis onko sulla vielä pieni vauva? Joudutte joka tapauksessa vaihtaan sen arvokkaan mattonne, kun teidän oma enkeli kasvaa, joten eiköhän nyt ole hyvä viedä se pesulan kautta varastoon ja alkaa suhtautua asioihin pikkulapsiperheen tavoin!

Ai onnistuin jonkun suututtamaankin mietiskelylläni... matto on nyt käärittynä ja odottaa pesulaan menoa...oma muksu levitti ruokaa siihen...et no hätä, pissat on kyl pesty juuriharjalla ja saippualla mut kissat sitä tuhoaa kans et menee varastoon odottamaan eläkepäiviämme :D

Itse en veisin sellaista lasta mikä ei kauhean varma kylään ilman vaippaa, tuli vaan mieleen et olenkohan ainoa. Kyllä meille saa tulla jatkossakin kylään enkä heitä mitenkään sättinyt, toivoisin vaan et valvoisivat tarkemmin tai sit käyttäisivät vaippaa.

NO tosi arvokas matto sit ku kissat tuhoo ja oma lapsi sotkee ruokaa siihen ja sit kysellään täältä kun pieni lapsi pissannut siihen. Sitten kyselisin jos aikuinen ihminen oisi siihen pissinyt! Voi hitto mitä ajattelua

No mun pojalla ei tota "harjottelukautta" ollutkaan. Oli vaipassa niin kauan et kävi sit ite pöntöllä pissalla. Eli mun laps ois tossa vaiheessa ilman muuta ollu vaipassa. Musta on liian aikasta ottaa vaippa pois, jos laps ei osaa sanoa et on pissahätä.

Yhteistyössä