Valaiskaa mua - epiduraalista ja sen antamisen käytännöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Mulla 1 lapsi ja toinen tulossa. Eka synty ulkomailla. Uskomattoman helppo ja kivuton synnytyskokemus, kiitos epiduraalin.

Mulle annettiin epiduraalia hyvissä ajoin, ihan siis keskellä avautumisvaihetta kun supparit alkoivat tuntua kovilta. Mulle sanottiin, että kuuntele kroppaa ja turhasta ei tarvi kitua, vaan heti ko tuntuu että alkaa käydä lähemmäksi kivuliasta niin epiduraali annetaan. Korostettiin vielä, että pitää sanoa ajoissa, sillä menee vielä tovi ennen kuin se vaikuttaa. Mulle annettiin suonensisäisesti sitten myös lääkitystä siihen, että epiduraalista huolimatta kohdunsuu jatkoi avautumistaan. Olin kytkettynä epiduralia säätelevään laitteeseen koko synnytyksen ajan. Sitä lisägttiin, kun tuli tarve.

Koko synnytys meni helposti ja sen verran kivuttomasti, ettei tarvinnut missään vaiheessa huutaa. Nyt tulevalla kerralla synnytän Suomessa ja olen jo etukäteen huolissani epiduraalikäytännöistä. Jotenki tuntuu, et SUomessa olis yleistä, että kidutaan pitkään ilman epiduraalia ja monien kohalla ei oo ehitty koko epiduraalia lopulta antaa kun on odotetu vaan sitä kohdun avautumista. Mua aiemmin kehottiin nimennomaan olemaan kitumatta turhan takia ja tuloksena oliskin mitä helpoin ja kivuttomin synnytys ja tuloksena terve, hyvinvoiva lapsi. Synnytys ei otodellakaan hidastunut epiduraalin takia, vaan etenemistä tuettiin sitten toisin lääkkein. Ilokaasua ei ollut käytössä. Ei ollut kuullemma ollu käytössä enää pitkään aikaan.

En oo luomuintoinen synnyttäjä ja toivon samankaltaista synnytyskokemusta kuin edelliselläkin kerralla. Olin niin upeissa voinneissa, että olin sairaalassa synnytyksen jälkeen vain 1,5 päivää. En ollut uupunut eikä synnytys ollu musta mikään maratooni. En halua kitua ylimääräisiä, jos sille ei ole todella tarvetta. Toki, jos lapsen vointi on kyseessä ja lääkkeettömyydestä olisi jotain apuan niin kärsin ihan mitä vain, mutta kun olen siinä käsityksessä, että kituminen nykykeinojen valossa on ihan turhaa ja että synnytys voi edetä turvalisesti ja normaalisti muutenkin.

Ymmärrän toki, ettei epiduraali aina kaikille vaikuta ja jos vaikka ekassa synnytyksessä vaikuttikin niin ei välttämättä toimi samalla tavalla toisella kertaa. Anyway, haluan, että mua ohjattaisiin samalla tavalla kuin ekalla kerralla, eli kehotettaisiin luottamaan omiin kestokykyihini ja fiiliksiin ja että epiduraalia annettaisiin heti eikä käskettäisi suotta kitua. Toimiiko ne näin Suomessa?

Olisi mielenkiintoista tietää missä synnytit? Ja kauanko synnytys kesti?

Mulle tyrkytettiin epiduraalia, enkä siitä tykännyt. Laitettiin sen takia, että saatiin oksitosiini täysille(enkä silti auennut->vauvan virhetarjonta). SE ILOKAASU ON MUUTEN HUIPPU!!! =) =) ;) =) Sitä kannattaa ottaa ennen mahdollista epiduraalia.
Epiduraalin voit saada kun kohdunsuu 3-4cm auki, eli vauvan päähän saadaan laitettua silloin anturi. Ja saa sitä varmaan lisääkin.
Riippuu varmasti sairaalasta ja pitkälti kätilöstä miten saat epiduraalia.

Sain heti kun pyysin. Anestesialääkärillä meni noin 10min tulla paikalle. Olin n. 3cm auki ja avautumisvaihe oli todella pitkä. Sain samalla oksitosiinia vauhdittamaan. Annostusta lisättiinkin jossain vaiheessa, kun pyysin.
Epiduraalia ei välttämättä saa, jos nukutuslääkäri on esim. leikkauksessa tai sit jos on avautunut jo tarpeeksi. Mutta onhan niitä muitakin tehokkaita kivunlievityskeinoja. Itse ajattelin tällä kertaa jättää epiduraalin väliin ja pyytää ihan kohdunkaulan puudutetta, mikäli tässä normaalisti alateitse pääsen synnyttämään.

Mulle sanottiin, että ei kannata ihan heti ekoihin kipuihin epiduraalia laittaa kun sen teho laimenee, mitä enemmän antaa eli sitten kun on todella tarve niin voi olla ettei autakaan. Mulla kävi hieman tolleen kun mun synnytys oli niin pitkä ja kumminkin tuskat alkoi olla aikasessa vaiheessa kovat ja laittoivat epiduraalin. Viiden lisäannoksen jälkeen vaikutus oli enää hyvin lyhyt ja sit sainkin vaan kestää kipuja tosin oli ne loppuajasta kestettävissäkin.

Ei tule olemaan helppoa epiduraalin saaminen suomessa. Kokemusta löytyy neljästä synnytyksestä ja kahdesta eri synnäristä (KOS, OYS). Ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin kun aikanI sitä kerjäsin, Siitä oli tosi paljon apua avautumisvaiheessa, kun pystyin rentoutumaan ja synnytys etenikin sitten nopeasti. Avautumisvaiheessa ei epiduraalilla ollut enää tehoja eikä lisää voinut kuulemma laittaa enää siinä vaiheessa. Tuskissani sitten ähisin 40min hel....eivätkä ymmärtäneet tarjota muutakaan kun en itse osannut mitään pyytää. Siitäpähän jäi sitten kauhea synnytyspelko. Toiseen synnytykseen pyysin epiduraalia hyvissä ajoin, eivät antaneet. Tarjosivat vain ilokaasua, jota en osannut hengitellä oikein. Kolmanteen synnytykseen pyysin epiduraalia, eivät antaneet, vaan taas ilokaasua, josta tuli todella huono olo. Neljänteen ja käynnistettyyn synnytykseen pyysin epiduraalia, mutta eivät edelleenkään antaneet kun hidastaa muka synnytystä. Pask....Sehän se hidastaa vielä enemmän synnytystä, jos äiti raukka joka vielä pelkään ihan sairaasti synnytystä yrittää kärvistellä kivuissaan ja kroppa lyö ihan kaikki lihakset jumiin ja taistelee kipua vastaan. Hitaasti eteni neljäs synnytys ja ilokaasulla yritettiin taas pärjäillä. Ihan karsea kokemus. Nyt viides synnytys ihan hetken päästä ja tuntuu että synnytyspelko on aiheuttanut minulle jonkin asteisen paniikkihäiriön tai ainakin jotain mielenterveysongelmia. Todennäköisesti pakenen synnytyssalista ellei mua köytetä sänkyyn kiinni.

Tuossa kysyttiin, että missä synnytin ja kauanko synnytys kesti. Synnytin Jenkeissä. Synnytys alkoi lapsiveden menolla ja siitä meni 9 tuntia kun lapsi tuli maailmaan. Mennessäni sairaalaan, oli kohdun suu jo auki sen 3-4cm. Ponnistusvaihe oli helppo, eli alle 10 minuutin mentiin. Lapsi oli laskeutunut hyvin ja kaikki meni hienosti. Toivosin kaikille, etenkin synnytyskammoisille just tällaista synnytystä kuin mulla oli. Olin just rento ja hyväntuulinen epiduraalin ansiosta. Meillä olikin tosi hyväntuulinen ja rentomeininki synnytyssalissa koko tuon 9h ajan. Miehen kans katottiin leffoja ja jutusteltiin kaikesta maan ja taivaan välillä hoitohenkilökunnan kanssa. Toivoisin niin, että tunnelma olisi näin positiivinen ja iloisen odottavainen seuraavallakin kerralla sen sijaan että koko touhu olisi huutamista ja kyynelten pitämistä alusta loppuun.

Voi olla, että mulla kävi tuuri monessa suhteessa ja että olin tosiaan onnekas kun tehot epiduraalissa piti koko synnytyksen ajan. Toivoisin niin, että synnytys voisi olla iloinen ja rento tilanne kaikille synnyttäjille. Mulla ei ollu ikinä käyny mielen vieressäkään ennen omaa synnytystäni, että synnyttäminen voisi olla näinkin positiivinen ja mielekäs kokemus. En ollu koskaan kuullutkaan näin helposta synnytyksestä ko mitä omalle kohdalle sattui. Kiitän siitä suurelta osin ammattimaista henkilökuntaa ja nappiin mennyttä lääkitystä.

Ite synnytin esikoiseni OYSissa ja kysyivät jo melkein alkuunsa haluaisunko epiduraalin sitten jossain vaiheessa.. sanoin haluavani ja sainkin sen sitten kun olin reilu 4 cm auki.
Laittoivat sen tulemaan pumpulla,eli sitä tuli koko ajan,eikä annoksittain. Lisäks tipasta laitettiin tuleen oksitosiinia joka voimisti suppareita. Epiduraali autto mulla kipuhin ihan täysin eikä vähentäny ponnistustarvetta. Mulla synnytys oli siis helppo ja kivuton sen jälkeen ku sain epiduraalin. Alun sinnittelin ilokaasun ja aquarakkuloiden avulla. Tutulta kuulosti aloittajan kertomus.. :)
Nyt toista odottaessa kysyin synnäriltä miten sen epiduraalin kanssa on niin sanoivat että kyllä sen tilanteen salliessa saa. Siis jos vauvan ja äidin vointi sen antamisen sallii.
Että uskoisin että antavat epiduraalin pyydettäessä/vaadittaesa ainaki isoissa sairaaloissa joissa ei yleensä ole anestesialääkäristä pula..Siis jos siitä ei ole haittaa vauvalle tai äidille..
Tsemppiä kaikille synnytykseen! :hug:

Epiduraali on tosiaan oikein hyvä kivunlievityskeino synnytyksessä. Mulla ainakin toimi todella hyvin siinä vaiheessa kun se laitettin.

Naistenklinikalla ainakin pitäisi saada "helposti" epiduraali, koska siellä on koko ajan väh. yksi nukkumatti(=anestesialääkäri) paikalla, kun joissain sairaaloissa saattaa olla vaan päivystämässä tai yksi lääkäri koko keskussairaalassa tms...

Mutta suosittelen lämpimästi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 12:43 aadaselena kirjoitti:
Epiduraali on tosiaan oikein hyvä kivunlievityskeino synnytyksessä. Mulla ainakin toimi todella hyvin siinä vaiheessa kun se laitettin.

Naistenklinikalla ainakin pitäisi saada "helposti" epiduraali, koska siellä on koko ajan väh. yksi nukkumatti(=anestesialääkäri) paikalla, kun joissain sairaaloissa saattaa olla vaan päivystämässä tai yksi lääkäri koko keskussairaalassa tms...

Mutta suosittelen lämpimästi!
itse synnytin naistenklinikalla myös ja siellä ei kipulääkkeitä tarvinnut anella.kaikki hoitui hyvin.sain epiduraalin kun olin auki 4 cm ja ilokaasua alkoi mennä täysillä koko ajan.

kyllä minäkin sain ebiduraalin ku pyysin..
vaikka synnytinkin pienessä sairaalassa ja vaikka anestesia lääkäri oli kotona nukkumassa aamulla klo3. :D

mulle sitä lisättiin lääkeruiskusta olisko ollut 9 kertaa ja sen lisäksi sain vielä kohdunkaulaan tai jonnekkin tuonne 3 annosta muuuta, ku alko ebiduraalin vaikutus vissiin heikkenemään. :D

mulla synntys tosin kesti aika pitkään. eli siiät ku ekan ebiduraalin sain meni vielä 16 tuntia, ennen ku poika suostu syntymään, oisko osaltaan johtunut siitä, ku mitään lääkitystä supistuksiin en saanut. mulla on kans ihan huippu hyvä muisti kuva koko synnytyksestä. isäntä kahtelee vieläkin välillä ihmeissään synnytyssalissa otettuja kuvia musta, ku naureskelen jokaisessa kuvassa. =)

On hienoa kuulla näitä positiivisia juttuja!!! Toivottavasti kukaan ei ymmärtänyt minua väärin ja ottanut asiaa siten, että kritisoisin suomalaista meininkiä näissä synnytyksissä. Olen ollut huolissani näistä käytännöistä jotka saattavat olla erilaisia ja ihan perusteltuista syistä. Onhan eri koulukuntia miten mitäkin asiaa tarkastellaan. Eli, että toiset mieltävät epiduraalin esim ihan vasta viime käden lääkkeenä sen hidastavasta vaikutuksesta johtuen ja toiset taas suovat sen laajemman ja pitkäkestoisemman käytön. On mukavaa kuulla, että asiassa voidaan olla samoilla linjoilla kun mun edellisessäkin synnytyksessä. Häätynee varmaan vielä keskustella tästä äitiysneuvolassa. Kaameaa toisaalta se, että ei voi koskaan varmuudelta tietää , että miten kaikki tulee menemään ns. keskikokoisen kaupungin synnärillä. Hitsi, olis kyllä levollisempi mieli kun tietäisi, että anestesialääkäri olisi ihan taatusti saatavissa tilanteessa kuin tilanteessa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 15:11 Vieras alias ap kirjoitti:
On hienoa kuulla näitä positiivisia juttuja!!! Toivottavasti kukaan ei ymmärtänyt minua väärin ja ottanut asiaa siten, että kritisoisin suomalaista meininkiä näissä synnytyksissä. Olen ollut huolissani näistä käytännöistä jotka saattavat olla erilaisia ja ihan perusteltuista syistä. Onhan eri koulukuntia miten mitäkin asiaa tarkastellaan. Eli, että toiset mieltävät epiduraalin esim ihan vasta viime käden lääkkeenä sen hidastavasta vaikutuksesta johtuen ja toiset taas suovat sen laajemman ja pitkäkestoisemman käytön. On mukavaa kuulla, että asiassa voidaan olla samoilla linjoilla kun mun edellisessäkin synnytyksessä. Häätynee varmaan vielä keskustella tästä äitiysneuvolassa. Kaameaa toisaalta se, että ei voi koskaan varmuudelta tietää , että miten kaikki tulee menemään ns. keskikokoisen kaupungin synnärillä. Hitsi, olis kyllä levollisempi mieli kun tietäisi, että anestesialääkäri olisi ihan taatusti saatavissa tilanteessa kuin tilanteessa.
[/quote

En mä oo saanu ku eka synnytykseen epiduraalin. Ja sanopahan sen että kyllä se suomen käytäntö on vähän sellasta että mahdollisimman pitkälle mennää luomuna ja sit sanotaan että ei sitä epiduraalia voi enää laittaa ku on jo siinä ja siinä vaiheessa synnytys. Eikä epiduraalia mielellään anneta uudelleen synnyttäjille. Ja turha sanoa että yritän lietsoa pelkoa, en todellakaan. Tämä vaan on totuus ja tiedän sekä suuria että pienempiä synnäreitä suomesta. Kokemusta löytyy.

Sain ekassa synnytyksessäni epiduraalin, kun olin 4-5 cm auki. Toisessa synnytyksessäni sain epiduraalin, kun olin täysin eli 10 cm auki. Molemmat synnytykseni hoituivat Naistenklinikalla.

Olen kuullut , että joskus vetoavat siihen, ettei enää voi antaa. Itse en tätä väitettä enää purematta niele. Olen onnellinen, että sain aina puudutteen, kun sitä pyysin tai toisella kerralla ihan VAADIN.

Oho, miten voi saada siinä vaiheessa epiduraalin kun on 10 cm auki? Yleensähän ne haluaa sen kivuliaan lopun pitää kärsimyksessä ja väittää, ettei epiduraalin vaikutuksessa voi ponnistaa.

Se on oikeastaa hoitovirhe antaa epiduraalipuudutus väärässä kohdassa eli liian aikaisin (jolloin synnytys voi hidastua kohtuuttomasti tai jopa pysähtyä) tai liian myöhään (kun jo pitäisi ponnistaa). Eihän synnyttämään mennä epiduraalia varten vaan vauvaa hakemaan!! Ovatko naiset niin hemmoteltuja nykyään että vaatimalla vaativat vaikkeivat asiasta juuri mitään tiedä.

ihan vaan ihmettelen, että miksi sen synnytyksen pitäisi olla täysin kivuton? otin kyllä itsekkin epiduraalin, mutta vasta sitten kun kivut kävivät liian koviksi.

en todellakaan haluaisi epiduraalia tai vastaavia heti kun sairaalan ovesta sisään astuu.

riskit ne ovat kaikissa lääkkeissä ja puudutteissa, itse haluan synnytyksestä mielummin mahdollisimman turvallisen vauvalle enkä kivutonta itselleni.
en varmuuden vuoksi itseäni puuduttaisi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2007 klo 22:31 joopa joo kirjoitti:
Se on oikeastaa hoitovirhe antaa epiduraalipuudutus väärässä kohdassa eli liian aikaisin (jolloin synnytys voi hidastua kohtuuttomasti tai jopa pysähtyä) tai liian myöhään (kun jo pitäisi ponnistaa). Eihän synnyttämään mennä epiduraalia varten vaan vauvaa hakemaan!! Ovatko naiset niin hemmoteltuja nykyään että vaatimalla vaativat vaikkeivat asiasta juuri mitään tiedä.

Mulla ei synnytys kyllä hidastunut kohtuuttomasti eikä mulla ollut mitään ongelmia ponnistaessa, vaikka mulla oli epiduraalilääkitys päällä. Anteeksi, mutta eivätkö asiat saa kehittyä eteen päin ja ihmiset sen mukana?? Tulisko meidän mennä saunaan synnyttämään kun siellä on ennenkin synnytetty?? Veikkaampa, että kyllä sultakin löytyy kotoa ne kännykät, dvd soittimet, digipoxit sun muut nykyteknologian härvelit. Ja veikkaampa, että hammaslääkärillä otat puudutuksen aivan mielelläsi.
Eikö sairaanhoito ja sairaalateknologia lääkityksineen saa kehittyä??

Ei oo kuule mitään tarvetta pysyä vanhoissa hoitomenetelmissä ja kitua itsensä synnytyskammoiseksi jos asialle on tehtävissä jotain. Tai siis no mun puolestani saat kyllä tehdä niin ihan vapaasti mutta mulla ei oo mitään intressejä sellaiseen. Mulla, päin vastoin kuin väitit, synnytys eteni hyvin kun ei ollu ressiä eikä kauheita kipuja viemässä kaikkia voimia. Mulla oli todellakin hyvin voimia ponnistaa ja lapsi tulikin maailmaan alta 10 minuutin. Musta oli ihanaa ottaa vauva vierihoitoon ja pitää hänet luonani joka ainoan sairaalassa vietetyn minuutin. Ei tarvinnut lasta viedä "vauvalaan" sen takia, että äidin pitää nyt levätä. Nautimme yhteisistä hetkistä perheenä perhehuoneessa ja pääsin sairaalastakin vietettyäni siellä vain 1,5 vuorokautta. Sinä oot tainnu vetää 3-4 päivää lonkkaa ja antanu lapsesi hoitajien hoidettavaksi siksi ajaksi, kun olet itse kerännyt takaisin ehtyneitä voimiasi. No, saa niinkin toki tehdä, mutta mä en tee, jos niin ei oo pakko tehä. Mä haluan nauttia mun pienokaisesta. Sillä VAUVAAHAN SINNE SAIRAALAAN OLLAAN MENTY HAKEMAAN.

Uskallan väittää, että yksi ja olennaisin syy epiduraalin kitsaaseen käyttöön on kustannukset. Ei se, että se katsottaisiin haitalliseksi!! On se niin laajasti ja yleisesti käytössä ympäri maaiman. Anestesialääkärin kutsuminen paikalle ja itse lääke nostavat jokaisen synnytyksen kustannuksia. Ja sehän tiedetään, missä kriisissä Suomen terveydenhoito on jo nyt.

Totta kai lapsi on aina etusijalla ja kuten aiemmin sanoin,. olen valmis kärsimään MITÄ VAIN, jos lapsen etu sitä todella vaatiii. Joku ehti jo tuossa moittimaan, että tässä vain itseä ajateltaisiin ja että HÄN KYLLÄ on urhea ja suojelee lastaan. No, olis hyvä lukea ketjut huolella lausta asti. Harvassa ne on ne äidit, jota eivät lapsensa parasta ajattele!!!!

Tosiaan, piti lisätä se, että Suomessa on tomittu mun mielestä esim. MPR rokotteen suhteen tosi vastuuttomasti, eli jatkettu elohopeaa sisältävien rokotteiden jakoa siitä huolimatta, että sen haitat jo myönnetty ja monet maat kieltäneet elohopean käytön rokotteissa. Suomi jatkoi kustannussyistä elohopeaa sisältävien MPR rokotteiden jakoa pitkään kieltojen astuessa voimaan muissa maissa ja on vasta vaivihkaa kaikessa hiljaisuudessa vaihtanut rokotteet elohopeattomiksi. VAIVIHKAA!!! Miettikää tätä. Minusta tämä on todella törkeää ja olen onnellinen, että onnistuinoman lapseni elohopealta suojelemaan. Kyllä kannattaa miettiä, mikkä on ne todelliset intressit joidenkin lääkkeiden ja hoitotapojen taustoilla. Se on kuulkaa monesti se raha ja näin on varmasti myös suurilta osin epiduraalin kohdalla. Maailman parhaat ja tasokkaimmat lääkärit ja tehokkaimmat sairaanhoitojärjestelmät löytyy ihan muuata maailmasta kuin Suomesta. Miksi siis vain Suomessa voimassa olevat käsitykset ja käytännöt olisivat oikeita??? Kyllä asiat osataan muuallakin ja voi olla ihan hyvä ottaa mallia joskus muualtakin.

ja toki sinun kokemuksesi ap mitätöi kaikki tutkimukset liian varhain annetun epiduraalin haitoista? ja ponnistusvaiheen vaikeuksista?
jos sinun synnytykseesi epiduraali ei vaikuttanut negatiivisesti, se ei tarkoita ettei muiden vaikuttaisi!

sitäpaitsi, synnytyksessä yksi toimenpide usein johtaa toiseen, ja toiseen, ja toiseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 09:33 sasasi kirjoitti:
ja toki sinun kokemuksesi ap mitätöi kaikki tutkimukset liian varhain annetun epiduraalin haitoista? ja ponnistusvaiheen vaikeuksista?
jos sinun synnytykseesi epiduraali ei vaikuttanut negatiivisesti, se ei tarkoita ettei muiden vaikuttaisi!

sitäpaitsi, synnytyksessä yksi toimenpide usein johtaa toiseen, ja toiseen, ja toiseen.

No juu, ei tietystikään mitätöi!!!! Ja jälleen olisi hyvä lukea läpi koko ketju ja ne keskeiset huolenaiheet, mitä mun kirjoituksissa, ja muidenkin, on tullut esiin. Totta kai jokainen on yksilö ja jokainen synnytys on erilainen. Ei kai sitä nyt tarvi tässä alkaa rautalangasta vääntämään, moneen kertaan toteamaan (alussa todettu jo) ja lukijoita aliarvioimaan. Ja jokainen kipu ja kivunaste on erilainen, kuten myös jokaisen kyky sietää kipua. Jos tuntuu, että pärjää ilman, niin eihän siinä mitään. En mäkään ottais jos tuntus, että hyvin pärjään. Ja tuskin muutkaan sitä huviksi haluavat, ottavat kun helpotusta kaipaavat. Musta epiduraali tulis kyllä olla yks vaihtoehto kivunlievityksessä ja olisi ikävää, jos sitä ei edes pystytä sairaalan toimesta tarjoamaan. Musta tää on ihan oikeutettu huolenaihe.

Musta sekin on oikeutettu huolenaihe, että kuten tässä keskustelussa on esiin tullu, on Suomessa sairaaloiden välillä erilaisia näkökulmia epiduraalin antoon. Just että jossain käsketään sinnittelemään niin, ettei lopulta edes anneta ja jossain annetaan hyvissä ajoin. Niin ja jossain vasta kun ollaan 10cm auki. Mihin nämä linjaerot perustuu?? Vai onko tässäkin kyse siitä, että toinen sairaala sattuu olemaan taloudellisesti tiukemmilla ja on tietty kehysbudjetti, jossa olis parasta pysyä. Potilaat pidettäköön siitä tietämättöminä. Vai mikä ihme taustalla on?? Kyllä näistä on musta hyvä puhua, sillä mehän siellä potilaina ollaan.

On se kumma kun tästä aiheesta ei voida riitelemättä ja provosoimatta ja toisia syyttävällä sormella osoittamatta keskustella. Eikä ehkä kannattas esiintyä ihan noin kaikkitietäväisenä myöskään, sillä kyllä nyt ollaan sellaisten kysymysten äärellä, ettet se sinäkään osaa ihan tosta vaan meitä näistä linjaeroista ja taustatekijöistä tiedottaa. Jos osaat, niin anna palaa. Kyllä mä mielellään haluan kuulla mistä tässä on kyse.

Siis kerro mulle Sasasi, miksi joissakin sairaaloissa toimitaan niin kuin mun sairaalassa Jenkeissä ja toisessa annetaan vasta 10cm auki tai jätetään täysin antamatta kun pantu sinnittelemään niin pitkälle ilman, että siinä vaiheessa on jo myöhästä antaa. Toi, ettei oo anestesialääkäriä käsillä pienemmissä sairaaloissa on tietty tuttu ja selkeä ongelma. Mutta miksi nämä isot erot toimintatavoissa sitten?

Yhteistyössä