Valehtelusta ja sopivasta rangaistuksesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hönäytetty äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hönäytetty äiti

Vieras
Eli esikoinen (13v. tyttö) jäi kiinni valehtelusta ja yritän pohtia/ miettiä sopivaa rangaistusta...

Sanoi/ pyysi luvan että pääsee keskustaan klubille (ylä-aste ikäisille takoittu paikka, auki 18-21) ystävänsä suvin kanssa. Annoin luvan (tämä oli eka kerta kun pääsi), kotiin tulo ajaksi sovittiin 21.30. No miehen tupakit oli loppu ja lähdettiin kauppaan. Ja mitä mun silmät näkee!! Tyttöni kirjoitttaa tekstaria mut eipä näy suvia vaan joku poika!!?? Mä oon järkyttynyt :(
En niin tuosta pojasta vaan että valehteli mulle!!?

No tuli kotiin ajoissa ja myönsi valehtelun! Eli koko suvin tapaaminen oli keksitty, oli alunperinkin ollut menossa tapaamaan tätä poikaa. Olivat olleet siellä klubilla ja sit menneet keskustaan. Myönsi vielä ettei olisi kertonut totuutta jos ei olisi jäänyt kiinni!

Vetos siihen etten olisi päästänyt jos olis kertonut totuuden sekä siihen että tuli ajoissa kotiin...

Olisko viikon tai kahden netti kielto sopiva? Vai kotiaresti? Kauanko?

ja sit tulee näitä teiniäitejä kun noin nuoren pitäs saada jo poikia treffailla.
ei tule meidän tyttö ainakaan saamaan lupaa.
mutta pointtihan oli tytön valehtelu ja siitä pitää rankaista.
sitä en osaa sanoa että miten kun oma vasta 5v

Kunnon keskustelu siitä, miksi tytön oli tarvis valehdella, mitä teidän mielestänne tuon ikäisen sopii poikien kanssa tehdä ja mitä ei sekä miksi, miten jatkossa toimitaan jne. Onko tarpeen lasta rangaista riippuu mun mielestäni siitä, miksi tyttö katsoi tarpeelliseksi valehdella.

Teiniäitejä tulee näistä ylisuojelluista, jotka joutuvat valehtelemaan treffinsä vanhemmilta ja pelkäämään missä seuraavalla kertaa törmää mutsiin, eli mennäänpä vaikka pojan kotiin...

Alkuperäinen kirjoittaja just:
ja sit tulee näitä teiniäitejä kun noin nuoren pitäs saada jo poikia treffailla.
ei tule meidän tyttö ainakaan saamaan lupaa.
mutta pointtihan oli tytön valehtelu ja siitä pitää rankaista.
sitä en osaa sanoa että miten kun oma vasta 5v

oliko tässä tapauksessakaan onnistuttu estämään se tapailu?

kyllä vanhempien pitää mennä myös itseensä, jos lapsen on "pakko" valehdella.Rangaistus on ok, mut ei nyt sentään 2 viikkoa..

hmm entäs jos et rankase vaan kerrot oman pettymyksen ja miten loukkas kun luotit tyttöön jne. ja sanot lopuski ettei rankaisua nyt tule,mutta ensi kerralla olet 21 ennenkun pääset kylille jos vielä valehtelet :D ja luottamus on ansaittava takaisin teoilla ei sanoin...

Alkuperäinen kirjoittaja hönäytetty äiti:
Eli esikoinen (13v. tyttö) jäi kiinni valehtelusta ja yritän pohtia/ miettiä sopivaa rangaistusta...

Sanoi/ pyysi luvan että pääsee keskustaan klubille (ylä-aste ikäisille takoittu paikka, auki 18-21) ystävänsä suvin kanssa. Annoin luvan (tämä oli eka kerta kun pääsi), kotiin tulo ajaksi sovittiin 21.30. No miehen tupakit oli loppu ja lähdettiin kauppaan. Ja mitä mun silmät näkee!! Tyttöni kirjoitttaa tekstaria mut eipä näy suvia vaan joku poika!!?? Mä oon järkyttynyt :(
En niin tuosta pojasta vaan että valehteli mulle!!?

No tuli kotiin ajoissa ja myönsi valehtelun! Eli koko suvin tapaaminen oli keksitty, oli alunperinkin ollut menossa tapaamaan tätä poikaa. Olivat olleet siellä klubilla ja sit menneet keskustaan. Myönsi vielä ettei olisi kertonut totuutta jos ei olisi jäänyt kiinni!

Ajattelen asiaa siltä kannalta, että näen tuossa jopa hyviä puolia. Väärin on valehtelu, mutta tyttäresi kuitenkin myönsi, ettei olisi kertonut, ellei olisi jäänty verekseltään kiinni. Eli ainakin uskaltaa olla rehellinen siinä ja sekin on aika paljon.

Ehkä pelkäsi vanhempien reaktiota, kun ei uskaltanut pojasta kertoa. Pyydä tapaamaan teillä seuraavan kerran, näet, millainen tää poika on.

Valehtelusta antaisin arestia päivän, näin oppii kantamaan vastuun sanoistaan. Ja sanoisin, että kannattaa kertoa asioita suoraan, valheella on lyhyet jäljet ja haavoittaa vain itseään.

uskoisin, että aika moni tuon ikäinen valehtelee vanhemmilleen vastaavaa. kerro, että luotit häneen ja hänen klubille menoonsa ja odotat häneltäkin luottamisen arvoisena olemista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kunnon keskustelu siitä, miksi tytön oli tarvis valehdella, mitä teidän mielestänne tuon ikäisen sopii poikien kanssa tehdä ja mitä ei sekä miksi, miten jatkossa toimitaan jne. Onko tarpeen lasta rangaista riippuu mun mielestäni siitä, miksi tyttö katsoi tarpeelliseksi valehdella.

Juuri näin. Ettekä sitten irvaile neidolle "sulhasesta" tai "poikaystävästä" jatkossa.

Piti käydä nukuttamassa kuopus...

Mietin miksi hän valehteli? Varsinkin muuten tuntuu kertovan kaiken. Ehkä olen liikaa kysellyt pojista, koulusta ym., ei halunnut kertoa etten rupea "kiusamaan" tai kyselemään liikoja...
Ja siis siksi ajattelin noin pitkää netti kieltoa kun hän ei ole kuin sunnilleen kerran viikossa koneella, niin jäi 2 kertaa väliin. Hän itse ehdotti viikon kieltoa.

Mutta taidan tyytyä huomenna keskustelemaan, ehkä annan varoituksen ja kerron oman pettymykseni valehtelusta.

Onpas tämä teinin vanhempana olo vaikeaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Piti käydä nukuttamassa kuopus...

Mietin miksi hän valehteli? Varsinkin muuten tuntuu kertovan kaiken. Ehkä olen liikaa kysellyt pojista, koulusta ym., ei halunnut kertoa etten rupea "kiusamaan" tai kyselemään liikoja...
Ja siis siksi ajattelin noin pitkää netti kieltoa kun hän ei ole kuin sunnilleen kerran viikossa koneella, niin jäi 2 kertaa väliin. Hän itse ehdotti viikon kieltoa.

Mutta taidan tyytyä huomenna keskustelemaan, ehkä annan varoituksen ja kerron oman pettymykseni valehtelusta.

Onpas tämä teinin vanhempana olo vaikeaa...
Minusta on oikein hyvä, että puhut tuosta valehtelemisesta. Asiaa kannattaa ehkä käsitellä vähän laajemminkin, esim mitä olisi voinut seurata, jos tytöllesi olisikin sattunut jotain ja te olisitte olleet siinä uskossa, että hän on suvin kanssa liikkeellä. Kun lapsi tulee tuohon ikään, on vanhempien pakko ruveta miettimään, miten paljon sitä lapsen kaulassa olevaa narua höllentää. Meille rehellisyys on ollut aina tärkeää ihan jo siksikin, että se luo tietyn turvallisuuden. Lapseni ovat joskus mulle sanomisensa aloittaneet sanoin "äiti, lupaathan, että et nyt suutu?" ja olen sekä luvannut että pitänyt lupaukseni, vaikka jatko lapsen kertomaan olisi ollut ihan mitä tahansa. En tietenkään ole hyväksynyt mitään kolttosia, mutta usein lapsi valehtelee juuri siksi, että pelkää vanhempiensa suuttumista. Ja kun kerran olen luvannut olla suuttumatta. olen sen lupaukseni myös pitänyt. Lapsen kanssa on sitten keskusteltu asiasta ja sovittu pelisäännöt, miten jatkossa toimitaan.