Välien katkaisu ainoa vaihtoehto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on vähän että jos yksi lääke ei auta päänsäärkyyn, niin luovutatko ja kärsit kivusta loppuelämäsi? Ei, vaan kokeilet toista lääkettä. Ts. jos yksi terapeutti / terapiasuuntaus ei ole auttanut, ei kannata leimata kokonaan terapiaa.

Suosittelen yhä myös self helppiä ja vertaistukea, jota löydät kyllä aiemmin mainitsemillani hakusanoilla.

Olen pahoillani, mutta sanon nyt suoraan. Olet niin kiinni vanhemmissasi, että se tekee sinusta ihan vajakin ja saat sen vuoksi vielä vähemmän huomiota. Luovut omasta aikuisuudestasi roikkumalla vanhemmissasi ja käyttäytymällä sen vuoksi kuin sekopää. Lopeta yhteydenpito ihan kokonaan.

En usko että se auttaa mitään vaikka siskoni saamien etuuksien ja lahjoitusten arvo nousisi yli tuon verovapaan lahjoittamisen rajan. Niistä jollekin verottajalle valittaminen olisi silkkaa kiusantekoa eikä auttaisi minua tai helpottaisi omaa pahaa oloani yhtään. Mikään laki kun ei velvoita vanhempiani rakastamaan tai huomioimaan minua yhtä paljon kuin siskoani.

Ammattiapua on moni ehdotellut, mutten usko siitä olevan apua. Kävin terapiassa masennuksen takia (johon liittyi vahvasti tämä toisarvoisuuden tunne) ikävuodet 14-21 ilman mainittavaa apua. Olen sairastanut vaikean masennuksen nuoruudessani ja sitä hoidettaessa pääsin myös puhumaan näistä asioista. Kuitenkaan puhuminen ei ole saanut minua tuntemaan oloani vähemmän huonoksi. Ei silloin eikä nytkään.

Ei terapia tapahdu niin että naps vaan ja kaikki unohdettu. Sieltä saa työkaluja millä työstää asioita. Ja se vaatii paneutumista ja luottoa siihen, että asiat muuttuu vähitellen hyväksi.
Mä olen saanut apua posttraumaattisen stressireaktion hoitoon ja vaikka aluksi tuntui, että ei tästä mitään tule, niin oikeastaan vasta sen jälkeen kun terapia oli ohi, olo helpotti. Mutta se vaati myös itsensä katsomista silmiin ja omien heikkouksien ja vahvuuksien löytämistä siinä kuin sen hyväksymistä, että tapahtunutta ei voi muuttaa, pitää vaan oppia elämään sen kanssa.

Auttaisiko välien katkaiseminen tuossa tilanteessa oikeasti? Vähän epäilen. Itse yrittäisin puhua ongelmasta ainakin ensiksi jonkun ammattikuuntelijan/-auttajan kanssa.

[QUOTE="vieras";29027831]Olet niin kiinni vanhemmissasi, että se tekee sinusta ihan vajakin ja saat sen vuoksi vielä vähemmän huomiota. Luovut omasta aikuisuudestasi roikkumalla vanhemmissasi ja käyttäytymällä sen vuoksi kuin sekopää. [/QUOTE]

Minäpä suomennan tämän totuudenmukaiseksi, koska sanoit asian mielestäni aika ilkeästi ja tyhmästikin (sillä ap:n "vajakkius" on seuraus, EI syy miksi hän saa vähemmän huomioita. Et voi syyttää pahoinpitelyn uhria siitä että hänellä on mustelmia):

Sinua on kohdeltu koko ikäsi huonosti, etkä sen takia ole saanut samoja aikuisuuden rakennuspalikoita kuin normaaliperheessä kasvanut lapsi. Tästä johtuen olet sisältä rikki, joka taas purkautuu mm. siten että yhä janoat rakkautta jota et ole koskaan saanut. Mikään mitä teet tai sanot, tai jätät tekemättä tai sanomatta, ei kuitenkaan muuta vanhempiasi. Niin kauan kuin sinulla on siitä pienintäkin toivoa, tulet pettymään ja jatkat itsesi rikkomista, sekä reagoit hyvin vahvasti siihen että vanhempasi kerta toisensa jälkeen käyttäytyvät kuin ovat aina käyttäytyneet. Kun kykenet päästämään irti, ei asia enää aiheuta sinussa niin vahvoja reaktioita ja pääset kasvamaan terveempään aikuisuuteen.

[QUOTE="Siis";29026999]Naurettava ajatus. Meinaatko että lapsista on jotenkin ihanaa etteivät he koskaan saa tutustua tätiinsä ja serkkuihinsa, ja he aikuisena kiittelevät että kiitos kun meillä ei ollut sukuja?

Meinaatko että salaisi heiltä kokonaan serkkujen olemassaolon+[/QUOTE]

Mulla on ollut jo lapseni syntymästä asti tilanne niin että mä en ole vanhempieni enkä ison osan sisaruksistani kanssa väleissä, ainoasraan kahden siskoni kanssa tapaamme ja pidämme muutenkin yhteyttä ihan normaalisti. Lapseni ei tiedä että hänellä on toisetkin mummi ja vaari, tai iso liuta tätejä ja enoja, ja heidän lapsiaan eli serkkuja. Hänen totuuteensa kuuluu isän puolen serkut, sedät ja isovanhemmat, sekä kaksi tätiä ja kaksi serkkua mun puolelta. Mä en jotenkin osaa nähdä että toi ois jotenkin pois lapselta, koska en nää mitään syytä sille että lapsella pitäisi olla elämässään liuta julmia ja itsekkäitä ihmisiä joista isolla osalla on vielä eriasteisia päihderiippuvuuksia ja mielenterveysongelmia. Mun vanhemmat on olleet meille kaikille ihan kauheita, on ollut väkivaltaa, nälässä pitämistä, alistamista, päiväkausiksi katoilevat vanhemmat, seksuaalista-, taloudellista ja henkistä hyväksikäyttöä, nöyryyttämistä, haukkumista ja yleistä turvattomuutta. Mitä hyvää heillä siis olis tarjota mun lapselle? Ei varmaan pojastakaan tuntuis kauheen kivalta kun äitiä haukuttais joka käänteessä hulluksi välittämättä siitä että itse tekivät musta "näin hullun".

Et antanut mitään syytä miksi sinun pitäisi samalla katkaista siskoosi välit. Joku naurettava perustelu istumisesta vanhempien maksamalla sohvalla tai siskon kanssa juttelu vanhempien hänelle tarjoamasta ulkomaanmatkasta saa sinut lähinnä kuulostamaan teini prinsessalta. Kasvata selkäranka ja tee miten parhaaksi näet vanhempiesi kanssa mutta jätä nyt hyvä ihminen siskosi pihalle siitä. Ne asiat eivät oikeasti liity mitenkään toisiinsa!

Alkuperäinen kirjoittaja Samanlaisen äidin tytär;29027877:
Minäpä suomennan tämän totuudenmukaiseksi, koska sanoit asian mielestäni aika ilkeästi ja tyhmästikin (sillä ap:n "vajakkius" on seuraus, EI syy miksi hän saa vähemmän huomioita. Et voi syyttää pahoinpitelyn uhria siitä että hänellä on mustelmia):

Sinua on kohdeltu koko ikäsi huonosti, etkä sen takia ole saanut samoja aikuisuuden rakennuspalikoita kuin normaaliperheessä kasvanut lapsi. Tästä johtuen olet sisältä rikki, joka taas purkautuu mm. siten että yhä janoat rakkautta jota et ole koskaan saanut. Mikään mitä teet tai sanot, tai jätät tekemättä tai sanomatta, ei kuitenkaan muuta vanhempiasi. Niin kauan kuin sinulla on siitä pienintäkin toivoa, tulet pettymään ja jatkat itsesi rikkomista, sekä reagoit hyvin vahvasti siihen että vanhempasi kerta toisensa jälkeen käyttäytyvät kuin ovat aina käyttäytyneet. Kun kykenet päästämään irti, ei asia enää aiheuta sinussa niin vahvoja reaktioita ja pääset kasvamaan terveempään aikuisuuteen.
Tyhmästi ehkä kyllä, mutta jos tarkennan vielä, että kun vanhempiensa kiusaamasta ihmisestä kasvaa aikuinen, niin on ihan sama sen jälkeen mikä sen epäaikuismaisen käytöksen on aiheuttanut. Sitä ei saa enää anteeksi ja se taas aiheuttaa sen, että kukaan ei anna huomiota, ymmärrystä tai rakkautta sellaiselle, joka ei käyttäydy kuten aikuinen. Potkitun koiran pitää joskus vaan lopettaa palaamasta omistajalleen.

Mä toimisin tuossa tilanteessa ihan päinvastoin mitä sä oot suunnitellut ja mitä monet on ehdotelleet. Minäkin oli lapsena ja nuorempana perheen musta lammas. Lähinnä eriarvosuus ilmeni kohtelussa, veli oli se lempilapsi jota äiti passasi ja minä olin se inhokki jota hakattiin ja haukuttiin. Nimenomaa äidin taholta, isä oli tasapuolisempi mutta aina töissä, joten ei se paljon auttanut. Tosin hieman se että äiti näki mut mustana lampaana tarttui kaikkiin muihinkin perheessä. Veli sai myös kalliimpia leluja, tuhansien markkojen arvoisia koneita yms. kun itse en saanut edes nukkekotia vaikka toivoin. (tai no sellaisen halvan pienen muovisen sain sitten kun olin jo liian vanha leikkimään sillä) Nykyään äiti ei kuitenkaan enää inhoa minua ollenkaan, kaiketi. Se on muuttunut ihan viime vuosina. Toki nykyään oon kyllä aika musta lammas ihan konkreettisesti kun en oo saanut edes ammattia hommattua, mutta siitä huolimatta äiti ei näe mua enää niin inhottavana. Ikinä en oo tuosta rahallisesta puolesta meteliä nostanut, väkivaltaisuudsta ja eriarvoisesta kohtelusta kyllä oon joskus. Eniten mua kaivertaa se ettei mun fyysisestä terveydestä välitetty pätkääkään.

Mutta jos mä olisin sun tilanteessa niin en tosiaankaan katkaisis välejä, vaan päinvastoin, olisin ystävällinen ja tekisin kaikkea sellaista että vanhemmat alkaisivat pitää vähän minustakin. Esim. koska meidän äiti asuu maalla ja ei tykkää yhtään käydä kaupoissa, niin ostelen sille kivoja vaatteita ja jotain pikkujuttuja lahjaksi, mistä se on yleensä mielissään (koska mulla on hyvä vaatemaku ja osaan ostaa ihmisille sellaista mistä ne tykkää) Ei oo aina pakko ostella kallista, vaikka joku kiva suihkugeeli tai levy jotain erikoisempaa suklaatakin käy sillloin kun menee käymään. Sitten oon tehnyt selväksi että mulle voi soitella ja pyytää ostaan tai etsimään joku tietty juttu joka on mielessä ja sitä äiti käyttääkin hyödyksi aika usein. Kun taas käyn siellä yritän tehdä kotitöitä automaattisesti ilman että siitä vihjataan tai pyydetään. Kehun aina jotain jos kehuttavaa on, esim. kivoja uusia hiuksia, veljen lapselle kudottuja vaatteita yms. Oon sopivassa määrin samaa mieltä sen kanssa asioista joilla itselle ei oo niin väliä, koska siitä se tykkää, toki osaan myös sanoa vastaan jos en oo jostain asiasta samaa mieltä, mutta teen sen aina ymmärtäväisesti ja varovasti perustellen, en ala väittelemään enkä tappelemaan. Joskus jos mulla on joku äidin mielestä ilmeisesti fiksu mielipide jostain asiasta, niin annan sen kertoa sen eteenpäin omanaan ilman että huomautan siitä että se oli mun sanoma. (Esim. kun äiti oli sanonut veljen vaimolle joskus tosi tylysti kun se oli saanut keskenmenon että se on sen oma vika kun on nostellut tosi raskaita juttuja ja muuta plaaplaa, niin yritin huolellisesti perustella äidille ettei niin saa sanoa jos toisella on muutenkin mieli matalalla ja miksi ei saa ja kerroin että keskenmenot on tosi yleisiä alkuvaiheessa eikä se oo ikinä sen äidin vika vaan se lapsi ei vaan ois ollut terve vaan siinä ois ollut joku niin pahasti vialla ettei siitä ois voinut tulla elävää ja normaalia ja kaikkea mahdollista sellaista mitä sanoisin itse keskenmenon saaneelle. Ja äiti sitten oli sanonut samat asiat veljen vaimolle omana mielipiteenään, enkä korjannut asiaa että se oli itseasiassa mun ajatus, koska molemmat näytti olevan niin hyvällä mielellä. Ja muissakin asioissa oon käyttänyt vastaavaa tekniikkaa, koska oon huomannut että äiti on erityisen hyvällä mielellä siitä jos se saa annettua itsestään ulkopuoliselle fiksun ja mukavan kuvan. Tai no eihän veljen vaimo oo ulkopuolinen enää, mutta kuitenkin. Siitä se empatiakyky pikkuhiljaa kasvaa...) Tosin en jaksa kovin usein vanhemmilla kyllä kylässä käydä, se ei oo edelleenkään sellainen paikka minne menen riemuiten, mutta pitää muuten yrittää olla kiva. En saa oikein kyläiltyä sellaisissakaan paikoissa jonne menne mielellään, joten tuo ei oo kuitenkaan mikään huomiota herättävä juttu

Eli kyllä sen miten vanhemmat kohtelee nykyään voi oikeasti muuttaa jos haluaa. Mä en oo tippakaan kateellinen esim. mun veljelle menneestä eriarvoisesta kohtelusta, ei se oo veljen vika ja toivon sille sydämestäni kaikkea hyvää ja oon aina vaan iloinen siitä että se menestyy elämässään ja oon aina ollut. "Pakotin" sen jopa aikoinaan perustellen yliopistoon, kun se meinasi tyytyä matalempaan koulutukseen kuin mihin selvästi potentiaalia oli. Äidillekään en oo enää juurikaan katkera, vaikka välillä harmittaa kun vois olla terveempi nyt fyysisesti jos terveydestä ois välitetty enemmän lapsena, mutta tosiasia on ettei se katkeruus auta mitään enää, itseasiassa se vaan pilais mun elämän nyt. Mitään rahallisia juttuja en laske, koska minä ja veli ollaan niin eri elämäntilanteessa muutenkin että ois ihan typerää alkaa katkeroitumaan vaikka vanhempien maksamista suurista häistä tai omakotitaloon ostetuista kalusteista tai koneista tai jostain mitä sinne on rakennettu. En mä tarvi tässä elämäntilanteessa mitään niin kallista, jos joskus tarvin niin ehkä sitten saan, jos en saa, niin ei se nin haittaa. Häitä en enää ikinä kehtaiskaan pyytää maksamaan, koska olisin silloin jo niin paljon vanhempi kuin veli oli naimisiin mennessään. En oo kuitenkaan tilanteessa jossa en saa mitään, vaan isä osti mulle esim. kolme vuotta sitten pesukoneen ja astianpesukoneen ja avusti pari vuotta sitten uuden läppärin ostossa, joten koen että myös mua halutaan auttaa ihan tasavertaisesti.

Mun äidillä on muuten kaksi siskoa joilla on joku vuosikymmeniä sitten syntynyt riita jostain ihan typerästä aiheesta ja sen vuoksi ne ei oo kyläilleet toisillaan vuosikymmeniin. Minusta sellainen käytös ei oo kovin kypsää ja sillä on lopulta vain negatiivinen vaikutus. Toki jokainen saa tehdä niin kuin tykkää, mutta kannattaa miettiä tarkkaan miten oikeasti haluaa toimia...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29027907:
Mutta jos mä olisin sun tilanteessa niin en tosiaankaan katkaisis välejä, vaan päinvastoin, olisin ystävällinen ja tekisin kaikkea sellaista että vanhemmat alkaisivat pitää vähän minustakin. ..

Lopetin sun tekstin lukemisen tähän. TÄMÄ ON TODELLA HUONO JA VAHINGOLLINEN NEUVO! Vanhempi joko rakastaa lastaan tai ei rakasta. Jos vanhempi on tunnevammainen, mahdollisesti myös persoonallisuushäiriöinen ihminen, häntä ei voi muuttaa. Häntä EI VOI OPETTAA RAKASTAMAAN!

Tällaisen vanhemman lapsi saattaa oppia käyttäytymään niin että hänestä on vanhemmalle hyötyä - silloin vanhempi "pitää" lapsesta. "Rakastaahan" ap:nkin vanhemmat hänen siskoaan - koska siskosta on ilmeisesti jotain hyötyä vanhemmille, vähintään se että he voivat pitää oman illuusionsa siitä että ovat hyviä vanhempia.

On kuitenkin täysin sairasta ostaa vanhempiensa rakkautta - se vain hajottaa sisältä päin. Jokainen lapsi ansaitsee tulla rakastetuksi SELLAISENAAN. Jos vanhemmat eivät rakasta, pitää itse rakastaa itseään ja KIELTÄYTYÄ edes yrittämästä rakkauden ostamista. Ostettu rakkaus ei ole aitoa. Ei ole tervettä muuttaa omaa minuttaan ja alistua ajatukseen "jos vain tekisin jotain erilailla vanhempani rakastaisivat minua". EI EI EI!

• Tykkää
Reactions: Echo
Alkuperäinen kirjoittaja Samanlaisen äidin tytär;29027951:
Lopetin sun tekstin lukemisen tähän. TÄMÄ ON TODELLA HUONO JA VAHINGOLLINEN NEUVO! Vanhempi joko rakastaa lastaan tai ei rakasta. Jos vanhempi on tunnevammainen, mahdollisesti myös persoonallisuushäiriöinen ihminen, häntä ei voi muuttaa. Häntä EI VOI OPETTAA RAKASTAMAAN!

Tällaisen vanhemman lapsi saattaa oppia käyttäytymään niin että hänestä on vanhemmalle hyötyä - silloin vanhempi "pitää" lapsesta. "Rakastaahan" ap:nkin vanhemmat hänen siskoaan - koska siskosta on ilmeisesti jotain hyötyä vanhemmille, vähintään se että he voivat pitää oman illuusionsa siitä että ovat hyviä vanhempia.

On kuitenkin täysin sairasta ostaa vanhempiensa rakkautta - se vain hajottaa sisältä päin. Jokainen lapsi ansaitsee tulla rakastetuksi SELLAISENAAN. Jos vanhemmat eivät rakasta, pitää itse rakastaa itseään ja KIELTÄYTYÄ edes yrittämästä rakkauden ostamista. Ostettu rakkaus ei ole aitoa. Ei ole tervettä muuttaa omaa minuttaan ja alistua ajatukseen "jos vain tekisin jotain erilailla vanhempani rakastaisivat minua". EI EI EI!

En mä oo muuttanut minuuttani enkä osta äidin rakkautta. Mä oon muutenkin ihminen joka haluaa aidosti olla ystävällinen toisille ja tykkään olla sellainen. Mä kasvatan äitiä empaattisemmaksi omalla esimerkilläni ja antamalla sen kokea mun sanomisten muille toistamisen kautta empaattisuuden tuomaa iloa.

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29027969:
En mä oo muuttanut minuuttani enkä osta äidin rakkautta. Mä oon muutenkin ihminen joka haluaa aidosti olla ystävällinen toisille ja tykkään olla sellainen. Mä kasvatan äitiä empaattisemmaksi omalla esimerkilläni ja antamalla sen kokea mun sanomisten muille toistamisen kautta empaattisuuden tuomaa iloa.

Että hitto mitä tuubaa. Mulla ollut suht hyvä äiti ja isä, ehkä nykyään kehuvat ja pitävät veljestäni enemmän kuin minusta. Johtuu veljen menestyksestä. Mutta ovat olleet suht tasapuolisia minun tietääkseni. Voi olla että pienenä sain enemmän olinhan tyttö. Noh, kuitenkin ap:n siskoon viitaten. Terve ihminen tuntee tuossa tilanteessa huonoa omaatuntoa saamisistaan. Jos toinen sisko saa enemmän kuin toinen niin tervettä on tuntea syyllisyyttä siitä. Jos ap:n sisko ei niin tunne niin on kasvanut myös tunnevammaiseksi ja ei tule muuttumaan.
Vanhempien tilanteeseen ottaisin kantaa että viilentäisin välejä rajusti. Miten ap vanhempasi suhtautuvat sinuun jos soitat ja kerrot ongelmistasi? Se kertoo paljon. Yrittävätkö auttaa? Jos eivät niin ei sinun tarvitse nyörtyä.
Kyllä varmaan ap:n sisko voi vanhempiaan myös auttaa sitten kun apua tarvitsevat tai ostella heille kaikenlaista takaisin. Miksi ap:n pitäisi yhtäkkiä ruveta vanhoja ihmisiä kouluttamaan? Totuus on kuitenkin ettei vanha koira opi uusia temppuja enää eikä halua.

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29027969:
Olet vielä kietonut tuskasi lapsekkaaseen jeesuskaapuun. Tein itse samaa ja sitten kolmekymppisenä "paska osui tuulettimeen".

No jos tulee omillaan toimeen ja elää kuin aikuiset, ei ota vastaan vanhemmilta tuhansien eurojen arvoisia lahjoja. Se on kuitenkin siskosi asia.

Kuten moni on neuvonut, pidä välit siskon kanssa. Toistaiseksi olen saanut käsityksen, että siskosi kohtelee sinua normaalisti. Tapaatte siis vain keskenänne. Sille että siskolla ehkä on vanhemmilta saatuja lahjoja, et voi mitään. Jätä se omaan arvoonsa. Jos päätät katkaista välit vanhempiisi, et voi olettaakaan, että saisit heiltä lahjoa. Yritä siis vaikka kuvitella lahjojen tulleen välien katkaisemisen jälkeen?

[QUOTE="vieras";29028007]Olet vielä kietonut tuskasi lapsekkaaseen jeesuskaapuun. Tein itse samaa ja sitten kolmekymppisenä "paska osui tuulettimeen".[/QUOTE]

Ei mulla oo mitään kaapua, mä haluan olla aidosti hyvä ihminen, vielä on oppimista, mutta suunta on oikea.

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29027907:
Mutta jos mä olisin sun tilanteessa niin en tosiaankaan katkaisis välejä, vaan päinvastoin, olisin ystävällinen ja tekisin kaikkea sellaista että vanhemmat alkaisivat pitää vähän minustakin. Esim. koska meidän äiti asuu maalla ja ei tykkää yhtään käydä kaupoissa, niin ostelen sille kivoja vaatteita ja jotain pikkujuttuja lahjaksi, mistä se on yleensä mielissään (koska mulla on hyvä vaatemaku ja osaan ostaa ihmisille sellaista mistä ne tykkää)

Samoja ajatuksia kuin "Samanlaisen äidin tyttärellä", ja sanon tämän kristittynä:

Sulla voi olla oikeaa rakkautta seassa, mutta tuo mustattu lause osoittaa että sun rakkaus ei ole tervettä, se on miellyttämisenhalua ja ylikiltteyttä, joka on sairastuttavaa ja voi aiheuttaa masennusta. Pohjimmiltaan se on myös itsekästä koska keskipisteenä on se palvelija ja tämän tunteet, ei se palvelemisen kohde.

-Ylikiltteys/miellyttämisenhalu: mä palvelen ja rakastan sua jotta tykkäisit minusta
-Terve rakkaus: mulle on ihan sama tykkäätkö musta vai et, tuletko koskaan tykkäämäänkään, itse asiassa sun elämäntyyli ja toimintatavat on aika syvältä ja voin sen sanoa ääneen. Mutta jelppaan ja olen sun kanssasi siitä huolimatta, koska rakastan sua itseäsi.

Tämä siis semmoisten kohdalla jotka eivät jatkuvasti kiusaa tai eriarvoista itseä. Mutta kun ap:n tapausta ajattelee niin siinä on vanhempien puolelta aikamoista sorsimista, ja silloin hajuraon ottaminen voi olla ihan oman mielenterveyden kannalta suotavaa. Kiusaajien lähelle ei kannata jäädä oman mielenterveyden kustannuksella.
Lähteminen voi olla ihan terve opetus ja viesti kiusaajille että kiusatullakin on oma arvonsa, kaikkea ei pidä niellä. Voi käydä jopa niinkin että kiusaajat alkavat kunnioittaa kiusattua ihan eri tavalla.

Ehkä tuo mun kyseinen lause oli huonosti muotoiltu, koska siitä saa näköjään ihan väärän kuvan siitä mitä oikeasti itse ajattelen. En oikein ajatellut miten muotoilen tuon alun kun mulla oli kiire selittämään itse juttua. Mun päämäärähän on opettaa äitiä empatiakykysemmäksi ja kyllähän se vaikuttaa myös moneen muuhun kuin minuun itseeni, kaikkiin äidin läheisiin ja tuttuihin. Eli sen parasta ajattelen siltä kannalta. Vielä muutama vuosi sitten se onnistui loukkamaan veljen vaimoakin todella pahasti monta kertaa, koska se on vaan niin tottunut omiin huonoihin käyttäytymismalleihin

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29028264:
Ehkä tuo mun kyseinen lause oli huonosti muotoiltu, koska siitä saa näköjään ihan väärän kuvan siitä mitä oikeasti itse ajattelen. En oikein ajatellut miten muotoilen tuon alun kun mulla oli kiire selittämään itse juttua. Mun päämäärähän on opettaa äitiä empatiakykysemmäksi ja kyllähän se vaikuttaa myös moneen muuhun kuin minuun itseeni, kaikkiin äidin läheisiin ja tuttuihin. Eli sen parasta ajattelen siltä kannalta. Vielä muutama vuosi sitten se onnistui loukkamaan veljen vaimoakin todella pahasti monta kertaa, koska se on vaan niin tottunut omiin huonoihin käyttäytymismalleihin

Ok, annoit hyväksyttävän meriselityksen. ;)

Eikö siskosi ole puhunut vanhemmillesi tuosta tilanteesta? Kummallista. Mä en sietäisi lainkaan jos mua tai veljeäni sorsittais. Mua on sorsittu sitten isovanhempien puolelta, ja siitä olen puhunut ja onneksi asian yli päässyt. Edelleen mua vihaavat, koska olen väärää sukupuolta.

Yhteistyössä