Välillä kiehuu ton äijän kanssa...

Kata, sulla on todella mautonta tekstiä! Tuntuu erikoiselta, että sulla on kumminkin jo useampi lapsi, etkä ole tuon enempää empatiaa ja kypsyyttä itsestäsi löytänyt. Onko mielestäsi naisen paikka kotona, mihen homma tuoda leipä pöytään ja naisen tehdä kaikki yhteiset kotityöt mukisematta, kun mies voi levätä raskaan työpäivän jälkeen.

Meillä on töissä paljon ihmisiä, joilla on pieniä lapsia ja välillä aina vitsailemmekin, että onpa ihana tulla välillä töihin lepäämään, kun kotona on niin hullunmyllyä. Kyllä itse olen sitä mieltä, että työnteko on itseasiassa kevyempää homaa kuin lasten ja huushollin pyörittäminen. Meillä kotona homma menee siten, että minä olen töissä, mies opiskelee ja tytär on nyt ollut vähän aikaa päivähoidossa. Me taidetaan priorisoida enemmä mukavaa yhdessäoloa, jolloin pyykit ja tiskit ym. jää välillä vähän retuperälle, eikä kotona ole niin siistiä kuin haluaisin. Minä varmaan siivoan jonkin verran enemmän kuin mieheni, mutta mies yleensä hoitaa viikolla enemmän tytön yöheräämisiä, koska mun työni vaatii keskittymistä, mikä ei onnistu väsyneenä. Mies ottaa sitten puolestaan välillä päikkäreitä (ei kyllä ihan 2-3h:n). Mies useimmiten vie ja hakee tytön tarhasta ja mä ole enemmän tytön kanssa iltaisin ja laitan nukkumaan. Harvemmin meillä on sitä tilannetta, että toinen löhöää ja toinen tekee hommia. Yhteinen yritys - työt jaetaan tasan! Se että käy palkkatyössä ei mielestäni mitenkään vapauta kotitöistä! Tämä on mun näkemykseni.

Alkuperäinen kirjoittaja pata kattilaa...:
Alkuperäinen kirjoittaja ihme äijiä teillä:
me herätää miehen kanssa joka aamu 5.30
mennään töihin minä meen klo 7 ja mies klo 6 mutta samaan aikaan herätään ja töistä tullaan 17.30 aikaan jolloin alkaa perhe elämä ja todellakaan kunpikaan ei nuku päikkäreitä!!!!!
illalla lapset menee nukkuun viimeistään 20 ja me sitten 22 joten yhteistä aikaa siivouksen merkeissä on joka päivä se 2h!!!
tuntuu että "kaikilla" muilla on miehet etuoikeutettuja ihme aisioihin kun naiset!
joo ja piti laittaa että äitiyslomalla kun olin niin sillonkaan ei nukuttu päikkäreitä!

eli teette törkeän pitkää päivää päivää molemmat, revitte lapset ylös sängyistään ennen sian pierua ja rahtaatte päiväkotiin säilöön yli 10 tunniksi. yhteistä aikaa perheellä 2,5 tuntia/arkipäivä ja siinä ajassa hoidatte myös syömiset ja ilta-askareet. milloin ulkoilette, luette, leivotte, askarteletta, leikitte tai juttelette lasten kanssa rauhassa ja häiriöttä? ja jos 20-22 teillä siivotaan, niin milloin hoidatte parisuhdetta miehen kanssa?

ja sitten kehtaat tulla tänne arvostelemaan ja päivittelemään muiden tapoja ja päivärytmejä... *huoh*

no niin sepä se kuka on sanonut että lapset menevät tarhaan? hoitaja tulee kotio ja lapset heräävät kun heräävät yleensä 7-8 aikaan! ja päiväkotiin menevät leikkiin, laulaan yms. ku ehtivät aamutohinoiltaa! hoitaja hakee lapset iltapäivällä n.klo 15-15.30 ja tulee "kotiin" lasten kanssa laittaa iltaruoan valmiiksi... joo lasten kanssa aika illasta jää todella vähäiseksi mutta viikonloput pyhitämme perheelle niin kun lomatkin!!!!
Yleensä sitä parisuhdetta hoidetaan juuri´sillon 20-22 välillä meillä siivous on pyykinpesua, iltaruoka astiat koneeseen ym. muunta pientä!
muun siivouksen tekee siivooja 1viikossa! haluatko tietää muuta????
totesin vaan että huom! yleensä perheissä äidin pyörittää arkea ja miehillä on etuoikeuksia! niin kun ap:llakin josta nyt on näreissää! ja joo olen töissä nytkin mutta kunhan piipahdin!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma4x:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Kun se menee joka halvatun päivä päiväunille töiden jälkeen, ja nukkuu 2-3h. Menee koko päivä "pilalle", yhdessä ei ehditä mihinkään kun ton pitää nukkua päikkärit.

Ok, mä ymmärrän että kun on tehnyt pelkkää aamuvuoroa juhannuksesta saakka, eli herää klo05, niin väsyttää. Mutta nukkuis vaikka TUNNIN. Ja menis ajoissa nukkumaan. Mutta kun se menee klo00 nukkumaan niin unta tulee 5h ja sitten sitä väsyttää... |O |O Kun ei hän saa unta aikaisemmin... (no ei varmaan saakaan, kun nukkuu päivällä monta tuntia! :headwall: )

Onneks sillä alkaa kohta iltavuorot taas. Elättelen toiveita että jos se saa joka toinen viikko nukkua aamulla pidempään kuin viiteen, niin se vois joskus olla jopa hereilläkin...

Ärsyttää vaan, kun mun niskoillani lepää aivan kaikki tämän talouden hommat, kun toi ei oo koskaan kotona, tai jos on niin se nukkuu |O

Mitä valitat.....? Ei taida olla opetettu lapsile oikeaa päivärytmiä....? näitä uusavuttomia näköjään riittää..... Jos on niin vaikeeta, niin ota ero ja katso sit onko elämä helpompaa yksin lasten kanssa. Jos ei ole niin vie lapset lastenkotiin.... ja johan helpottaa...

Miten toi päivärytmi tähän liittyy? Meillä lapset menevät kahdeksalta nukkumaan ja heräävät kahdeksalta, KUN ei ole vaivoja. Mutta kahden sairaan lapsen kanssa noita vaivattomia aikoja on harvemmin kuin...no, tosi, tosi harvoin niitä hyviä aikoja on. Ja näille ei voi oikein mitään tehdä.

Sulla taitaa olla yläkammarissa jotain vikaa, ei normaalilta ihmiseltä tule tuollaista tekstiä. :hug:

no mikä niitä sun lapsia sitten vaivaa kun ovat sairaita???? nuha...

ja mun yläkamarissa ei o vikaa... Itsellä kolme lasta, 7,4 ja 1,5 v. mies aamu viidestä iltaviiteen töissä. Nuorin lapsi herättelee öisin... Itse teen kolmivuorotyötä vuodeosastolla ja en silti valita.....

Joo, se saattaa olla että jos mä en olisi reilua kahta & puolta vuotta valvonut, pyörittänyt rumbaa kodin ja sairaalan (ja kelan ja nyt uusimpana päiväkodin) välillä, niin mäkin jaksaisin paremmin. Voipi olla. Mutta tilanne nyt on mikä on.
ymmärrän TÄYSIN olosi!!!!!meillä lapset ahtailleet 3 vuotta. ja rumpaa ollu ihan riittämiin,kyllä mullaki palais ja TOTAALISESTI käämit tuommose ukon kans!!!!!!!!!!

Kiva että joku ymmärtää...

Mä vielä rohkenen väittää, että lähestulkoon kuka tahansa, ellei ole superihminen, väsyy ihan pelkästä huolen määrästä. Kun sitä tulee niskaan jatkuvasti lisää, aina jotain uutta, ja aina pelkäät lastesi puolesta, niin se vie voimia. Kun siihen lisätään vielä käytännön hommat, leikkaukset, sairaalassa istumiset, ambulanssireissut (NE PELOT...), lääkitykset ja niillä venkslailut niin... Plus se mieletön paperisota, mikä ei odota vaikka istuisit itse sairaalassa lapsen kanssa. Ja se paperisota jatkuu aina.

Ja vielä univelka siihen, niin kyllä mulle välillä tulee väsähtänyt olo. Ja meillä minä olen hoitanut jokaikisen sairaalareissun, ja kaiken muunkin näihin liittyvän. On tosta miehestä henkistä tukea ollut, ja apua esikoisen hoidossa kun kuopus leikattiin, jne. Mutta, pääasiassa mun kontollani on aina ja kaikki.
Joten ottaa penteleesti aivoon kun toi mies on tommonen uniperseilijä. Eikä tee mitään, kun ei sen tarvii kun se käy töissä :kieh:

mennään töihin minä meen klo 7 ja mies klo 6 mutta samaan aikaan herätään ja töistä tullaan 17.30 aikaan jolloin alkaa perhe elämä ja todellakaan kunpikaan ei nuku päikkäreitä!!!!!
illalla lapset menee nukkuun viimeistään 20 ja me sitten 22 joten yhteistä aikaa siivouksen merkeissä on joka päivä se 2h!!!
tuntuu että "kaikilla" muilla on miehet etuoikeutettuja ihme aisioihin kun naiset!
joo ja piti laittaa että äitiyslomalla kun olin niin sillonkaan ei nukuttu päikkäreitä!

Mustakin on ruvennut tuntumaan siltä. Mulla meinaan ei ole oikeutta nukkua, koska mä en käy töissä. Yksi vtun maku vaikka minä olen meillä se kuka valvoo öisin lasten kanssa jne... En mä varmaan sitten tarvitse sitä unta, kun en käy töissä :kieh: :kieh:

Mutta noihin aikoihin meilläkin mennään nukkumaan, mutta ei toi mies nukahda kun se vehtaa ja kähjää. Ei muakaan taatusti kyllä nukuttaisi jos vetelisin kolmenkin tunnin päiväunet...

Tyhmä mies.

Passita se mies lenkille pikkunokosten jälkeen, tai lähdette vaikka koko poppoo ulkoilemaan, niin takuulla tulee uni silmään järkevään aikaan illalla!!

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:

Mustakin on ruvennut tuntumaan siltä. Mulla meinaan ei ole oikeutta nukkua, koska mä en käy töissä. Yksi vtun maku vaikka minä olen meillä se kuka valvoo öisin lasten kanssa jne... En mä varmaan sitten tarvitse sitä unta, kun en käy töissä :kieh: :kieh:

Mutta noihin aikoihin meilläkin mennään nukkumaan, mutta ei toi mies nukahda kun se vehtaa ja kähjää. Ei muakaan taatusti kyllä nukuttaisi jos vetelisin kolmenkin tunnin päiväunet...

Tyhmä mies.

Passita se mies lenkille pikkunokosten jälkeen, tai lähdette vaikka koko poppoo ulkoilemaan, niin takuulla tulee uni silmään järkevään aikaan illalla!!

Sais sen edes sängystä ylös niin voisi miettiä tota lenkille raahamistakin :/

Alkuperäinen kirjoittaja Janis:
Kata, sulla on todella mautonta tekstiä! Tuntuu erikoiselta, että sulla on kumminkin jo useampi lapsi, etkä ole tuon enempää empatiaa ja kypsyyttä itsestäsi löytänyt. Onko mielestäsi naisen paikka kotona, mihen homma tuoda leipä pöytään ja naisen tehdä kaikki yhteiset kotityöt mukisematta, kun mies voi levätä raskaan työpäivän jälkeen.

Meillä on töissä paljon ihmisiä, joilla on pieniä lapsia ja välillä aina vitsailemmekin, että onpa ihana tulla välillä töihin lepäämään, kun kotona on niin hullunmyllyä. Kyllä itse olen sitä mieltä, että työnteko on itseasiassa kevyempää homaa kuin lasten ja huushollin pyörittäminen. Meillä kotona homma menee siten, että minä olen töissä, mies opiskelee ja tytär on nyt ollut vähän aikaa päivähoidossa. Me taidetaan priorisoida enemmä mukavaa yhdessäoloa, jolloin pyykit ja tiskit ym. jää välillä vähän retuperälle, eikä kotona ole niin siistiä kuin haluaisin. Minä varmaan siivoan jonkin verran enemmän kuin mieheni, mutta mies yleensä hoitaa viikolla enemmän tytön yöheräämisiä, koska mun työni vaatii keskittymistä, mikä ei onnistu väsyneenä. Mies ottaa sitten puolestaan välillä päikkäreitä (ei kyllä ihan 2-3h:n). Mies useimmiten vie ja hakee tytön tarhasta ja mä ole enemmän tytön kanssa iltaisin ja laitan nukkumaan. Harvemmin meillä on sitä tilannetta, että toinen löhöää ja toinen tekee hommia. Yhteinen yritys - työt jaetaan tasan! Se että käy palkkatyössä ei mielestäni mitenkään vapauta kotitöistä! Tämä on mun näkemykseni.

Näin sen munkin mielestä tulee mennä.

[/quote]

Kiva että joku ymmärtää...

Mä vielä rohkenen väittää, että lähestulkoon kuka tahansa, ellei ole superihminen, väsyy ihan pelkästä huolen määrästä. Kun sitä tulee niskaan jatkuvasti lisää, aina jotain uutta, ja aina pelkäät lastesi puolesta, niin se vie voimia. Kun siihen lisätään vielä käytännön hommat, leikkaukset, sairaalassa istumiset, ambulanssireissut (NE PELOT...), lääkitykset ja niillä venkslailut niin... Plus se mieletön paperisota, mikä ei odota vaikka istuisit itse sairaalassa lapsen kanssa. Ja se paperisota jatkuu aina.

Ja vielä univelka siihen, niin kyllä mulle välillä tulee väsähtänyt olo. Ja meillä minä olen hoitanut jokaikisen sairaalareissun, ja kaiken muunkin näihin liittyvän. On tosta miehestä henkistä tukea ollut, ja apua esikoisen hoidossa kun kuopus leikattiin, jne. Mutta, pääasiassa mun kontollani on aina ja kaikki.
Joten ottaa penteleesti aivoon kun toi mies on tommonen uniperseilijä. Eikä tee mitään, kun ei sen tarvii kun se käy töissä :kieh: [/quote]

kyllä minä TOSISSAAN sua ymmärrän!!!!meillä myös eräätkin ampulanssi reissut ja sairaalassa yöllä istuttu eräski yö, mutta nyt ne on ollu maaliskuusta asti muisto vain ja yöt rauhoittunu!huh.mut nyt se väsy onki itselle iskeny:/ mut koko ajan vieläkin olo et millon taas joutuu lähteen.pelkästään jo huoli lapsista kuluttaa voimia PALJON!!!!!!!!!!meillä onneksi mies antanu/huolehtinu lasten lääkityksistä ja joskus käyny sairaalareissut kun ite ollu ni sippi,mut pääosin vastuu oli minulla.toivottavasti teillä tilanne helpottus pian!!!!!!!!!!!!pyyä apua jos tuntuu ettet jaksa!me saatiin tukiperhe jossa lapset 1vkoloppu/kk ja perhetyöntekijät käyneet 4h/vko.apu ollut KORVAAMATON!!!!!!!!niille sairasteluille kun itse ei voi mittää:(

Musta se, joka on kotona, huolehtii kodista enemmän kuin se, joka käy töissä. Ei se ole reilua, että lapset ja koti hoidetaan tasan, kun toinen ei ole töissä ja toinen on.

Yhteinen yritys - työt jaetaan tasan! Se että käy palkkatyössä ei mielestäni mitenkään vapauta kotitöistä! Tämä on mun näkemykseni.

Näin sen munkin mielestä tulee mennä.
[/quote]

No juu, tosin en ihan tasajakoa tekisi -enkä tehnyt- kotona ollessani. Mies kuitenkin oli omassa työssään, minä kotona, joten mielestäni ihan luonnollisesti isompi "annos" kotitöistä silloin kuului minulle. aikaahan oli kuitenkin, kotitöitä pystyi tekemään lapsenkin kanssa, ja päikkäriaikaan loput ja/tai sitten päikkäriaikaan myös sitä omaa hengähdysaikaa. Miehellä sellaista kunnon taukoa ei työssä ollut. En kyllä tiedäkään, miten päivät olisivat edes kuluneet, jos olisin vain puolet kotihommista tehnyt ja loput miehelle jättänyt siihen kun töistään kotiutuu...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Musta se, joka on kotona, huolehtii kodista enemmän kuin se, joka käy töissä. Ei se ole reilua, että lapset ja koti hoidetaan tasan, kun toinen ei ole töissä ja toinen on.

Niin, varsinkin tuo lapsenhoidon puolittaminen tuntuu kummalta -mitäs varten se äiti siellä kotona on, jos ei lasta hoitaakseen?

Niin ja ei kai sitä isän kotiinjäämistäkään missään kielletty ole, eli jos siltä tuntuu, niin vaihtaa osia: äiti töihin, mies kotiin. Ja kodin- sekä lapsienhoito jakoon niillä samoilla periaatteilla joita äiti tahtoisi noudatettavan silloin jos itse olisi kotona ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja ei kai sitä isän kotiinjäämistäkään missään kielletty ole, eli jos siltä tuntuu, niin vaihtaa osia: äiti töihin, mies kotiin. Ja kodin- sekä lapsienhoito jakoon niillä samoilla periaatteilla joita äiti tahtoisi noudatettavan silloin jos itse olisi kotona ;)

Ei, vaan samalla periaatteella kuin työssäkäyvät isät kokevat osansa perheessä. Eli siis: se, joka MAKAA kotona, hoitaa lapset ja kodin. Työssäkäyvän osapuolen ei tarvitse kuin tyhjentää tiskikone kerta viikkoon, eikö? :saint:

Kuinkahan moni isukki siinä hoitelis perhettä ja arjen pyöritystä tyytyväisenä, ja olisi onnellinen kolmituntisia päikkäreitä työpäivän jälkeen nukkuvan vaimonsa kanssa? :laugh:

mun mielestä on syyt ottaa huomioon että onko se työ fyyistä vai ei? ja ihan se päivänkin pituus tulisi huomioida sekä aikaiset aamuherätykset. tiedän oikeasti äitejä jotka nukkuvat päiväunia kun lapsetkin nukkuvat. mutta sen miehen pitäisi vain jaksaa ja olla jokin kone. taitaa naisilla olla sitä katkeruutta kun sitä lasta odottavat. ensin se painava maha sekä synnytys tekevät lähtemättömät arvet naise kehoon. sitten siinä lapsessa ollaan kiinni ainakin se vuosi kun imetetään. mutta ei se katkeroituminen ja syyllistäminen mitään auta. älkää tehkö niitä lapsia, jos se miesviha kumpuaa että katkeroidutaan. miesparat....... multa ei sympatiaa heru. jos mies käy päivätöissä kyllä naiselle kuuluu ne kototyöt. pyykinpyöritykset, siivoukset ja ruuanlaitot. ja mitäs vingutte. se koti pysyy mutta lapsi ei. ja sen siistin kodin kustannuksella ei viittis pilata parisuhdetta. pipo löysälle ja muistakaa hymyillä. eikä se mies ole teiän vihollinen.

Voi jestas sentään taas!Miksi aina kaikesta täytyy tehdä tällaista...Aina kaameaa syyllistämistä,haukkumista,tappelua.Kilpaillaan jopa sillä kenellä on kaikkein rankinta ja kenellä on "oikeus" olla väsynyt ja valittaa!Huhhuh...Eikö ihmisiltä oikeesti löydy enää mitään myötäelämisenkykyä?Keneltä se on pois jos joskus ottaiskin ihan toisenlaisen asenteen ja kuuntelis,ymmärtäis ja kannustais?Eiköhän kaikilla olis parempi olla jos toinen toisiamme tuettais?!
Juu...nämä nyt vaan on ihan tällaisia pohdintoja vaan ihan irti konseptista.Ahdistaa vaan Ap:n puolesta.Sulle oiken iso :hug: ja tsemppiä!
Muille kiitos ja anteeksi.Peace! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Niin, varsinkin tuo lapsenhoidon puolittaminen tuntuu kummalta -mitäs varten se äiti siellä kotona on, jos ei lasta hoitaakseen?

siis ISÄNKÖ ei tarvitse hoitaa lapsia ollenkaan? pitäskö kieltää meijän isiltä, ei mahtais tykätä ajatuksesta.. toisekseen niinhän se teidn mielestänne menee että AKKA sen lapsen on maailmaan pukannut se sitä loppuelämän katsoo.

jos mä menisin ehdottamaan miehelleni että minä teen taloudessa kaiken ja sun ei tarvi tehdä mitään, niin saattas nauraa paskaset naurut päin naamaa ja mennä vaikka tiskaamaan sen jälkeen. meillä asiat menee noin että kumpikin tekee mitä tekee, mies tykkää kokkailla todella paljon pitäskö mun kieltää se ihan siittä ilosta että oon kotona? tai sitten jos mieheni sanoo minulle että mene käymään ystävän luona kahvilla oon tytön kanssa niin kiellänkö sitä olemasta lapsemme kanssa, ihan vaan sen takia että mis on ollut päivällä töissä? :/

No missäs minä niin sanon, ettei OLLENKAAN? Mutta kai sitä äidillekin jotain kuuluu ollakin, kun jää kotiin, jotta voi olla lapsen kanssa. Mitäs se oleminen sitten olisi jos ei arkea ja askareita ja lastenhoitoa? Tottakai, kuuluu kummallekin, mutta pientä järjenkäyttöä siihen, missä suhteessa niitä hommia jaetaan! ÄitiysLOMA on vähän, hmm, hassu nimi, eihän se voi pelkkää lomaa olla. Vai ajatteleeko joku niin, että olen äiti, olen äitiyslomalla, siis lomailen? MITÄ sille äidille kuuluu ja mitä isälle ja missä suhteessa, mielestänne? Entä kuinka sitten, kun molemmat ovat töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle:

Ei, vaan samalla periaatteella kuin työssäkäyvät isät kokevat osansa perheessä. Eli siis: se, joka MAKAA kotona, hoitaa lapset ja kodin. Työssäkäyvän osapuolen ei tarvitse kuin tyhjentää tiskikone kerta viikkoon, eikö? :saint:

Kuinkahan moni isukki siinä hoitelis perhettä ja arjen pyöritystä tyytyväisenä, ja olisi onnellinen kolmituntisia päikkäreitä työpäivän jälkeen nukkuvan vaimonsa kanssa? :laugh:

Ai siis miten sä nyt tämän ajattelit? Että kumminka vain, niin aina sen mukaan, miten ÄITI haluaa..?

Että jos äiti on kotona, isän pitää hoitaa puolet?

Jos isä on kotona, isä hoitaa kaiken?

Tätä juuri olen tässä ajanut takaa; mikä olisi reilua ja oikeudenmukaista? Ei isän työntekoa voi ajatella pelkästään vapaa-aikana erossa perherutiineista ;)

Meillä mies on kanssa töissä 6-14, ja päikkäreitä kaipailee iltapäivällä. Nyt kun itse olen kotona ja saan nukkua tarpeeksi(yksi lapsi), suon hänelle torkut. Tosin en kyllä mielelläni anna hänne posottaa unta useampaa tuntia, ja kyllähän se kyrsii ensin päivä odotaa miestä töistä ja sen jälkeen odotella, että mies suvaitsis herätä. Oon kuitenkin koittanu asettua miehen asemaan, kyllä muakin väsyttäis jos aamuviideltä heräisin ja muutenkin oisin levoton nukkuja. Kunhan mä palaan takaisin opiskelee niin saa nähdä miten sitten käy päikkäreiden kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmenaisia tällä palstalla:
mun mielestä on syyt ottaa huomioon että onko se työ fyyistä vai ei? ja ihan se päivänkin pituus tulisi huomioida sekä aikaiset aamuherätykset. tiedän oikeasti äitejä jotka nukkuvat päiväunia kun lapsetkin nukkuvat. mutta sen miehen pitäisi vain jaksaa ja olla jokin kone. taitaa naisilla olla sitä katkeruutta kun sitä lasta odottavat. ensin se painava maha sekä synnytys tekevät lähtemättömät arvet naise kehoon. sitten siinä lapsessa ollaan kiinni ainakin se vuosi kun imetetään. mutta ei se katkeroituminen ja syyllistäminen mitään auta. älkää tehkö niitä lapsia, jos se miesviha kumpuaa että katkeroidutaan. miesparat....... multa ei sympatiaa heru. jos mies käy päivätöissä kyllä naiselle kuuluu ne kototyöt. pyykinpyöritykset, siivoukset ja ruuanlaitot. ja mitäs vingutte. se koti pysyy mutta lapsi ei. ja sen siistin kodin kustannuksella ei viittis pilata parisuhdetta. pipo löysälle ja muistakaa hymyillä. eikä se mies ole teiän vihollinen.

No kuka nyt muka on miestenvihaaja? Kysehän on vain tasa-arvosta. Minä käyn meillä töissä ja silti teen kotitöitä ja mieheni tekee myös (opiskelija). Tiedän, että jos mies hoitaisi päivät lasta, jäisi monet hommat tekemättä - nekin jotka minä onnistun tekemään vilkkaan lapsen kanssa/päiväuniaikaan. En tosiaan tarkoita, että KOTItyöt pitäisi jakaa tasan vaan ylipäänsä työt. Ne työt jotka kotitöistä on vielä jäljellä työstä kun työssäkäyvä kotiutuu voidaan hoitaa yhdessä TAI silloin olisi esimerkiksi hyvä mahdollisuus sen joka on ollut koko päivän töissä viettää aikaa lasten kanssa kun kotona ollut saattaa kotiduunit päätökseen rauhassa - ilman lahkeissa roikkuvia lapsia. Meillä ainakin tuo tyttö tahtoo aina syliin kun alan jotain kotihommia tekemään. Välillä saan sen otetuksi vähäksi aikaa "apuriksi" vaikkapa ojentelemaan pyykkejä, jotka äiti ripustaa, mutta mielenkiinto lopahtaa suht nopeesti. Tyttö on vielä niin pieni, että vaatii kumminkin aika paljon vahtimista. En tie jos olisi sisaruksia, niin olisiko niisetä enemmän hyötyä vai haittaa?

Kun se menee joka halvatun päivä päiväunille töiden jälkeen, ja nukkuu 2-3h. Menee koko päivä "pilalle", yhdessä ei ehditä mihinkään kun ton pitää nukkua päikkärit.

Ok, mä ymmärrän että kun on tehnyt pelkkää aamuvuoroa juhannuksesta saakka, eli herää klo05, niin väsyttää. Mutta nukkuis vaikka TUNNIN. Ja menis ajoissa nukkumaan. Mutta kun se menee klo00 nukkumaan niin unta tulee 5h ja sitten sitä väsyttää... |O |O Kun ei hän saa unta aikaisemmin... (no ei varmaan saakaan, kun nukkuu päivällä monta tuntia! :headwall: )

Onneks sillä alkaa kohta iltavuorot taas. Elättelen toiveita että jos se saa joka toinen viikko nukkua aamulla pidempään kuin viiteen, niin se vois joskus olla jopa hereilläkin...

Ärsyttää vaan, kun mun niskoillani lepää aivan kaikki tämän talouden hommat, kun toi ei oo koskaan kotona, tai jos on niin se nukkuu |O

En nyt lukenut kuin tämän eka viestin, mutta kuulostaapa tutulta

:kieh: Meillä tosin mies töissä 7-15.30 ja sitten kun tulee kotiin, syö ja käy suihkussa ja nukkumaan, nukkuu pari tuntia. Eli jos vajaa neljä on kotona ja puol viis menee nukkumaan niin noin puol seittemän herää...eipä juuri jää yhteistä aikaa perheen kanssa. Viikonloppuna nukkuu myös puolille päivin. Missään ei ikinä keritä käymään porukalla.

Tyhmä mies.

Kuulostaapa tutulta..
Mä en myöskään voi miehen mielestä olla väsynyt kun "olen vaan kotona".
Mitenköhän sitten kun menen töihin? Kuka valvoo lasten kanssa ja kuka on oikeutettu päikkäreihin? :o

Käsittämätöntä kyl välillä kun joutuu riitelee siitä kuka saa nukkua ja millon.. |O
En ymmärrä miesten ajatuksenkulkua toisinaan ollenkaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle:

Ai siis miten sä nyt tämän ajattelit? Että kumminka vain, niin aina sen mukaan, miten ÄITI haluaa..?

Että jos äiti on kotona, isän pitää hoitaa puolet?

Jos isä on kotona, isä hoitaa kaiken?

Tätä juuri olen tässä ajanut takaa; mikä olisi reilua ja oikeudenmukaista? Ei isän työntekoa voi ajatella pelkästään vapaa-aikana erossa perherutiineista ;)

Ehkä pointtina olikin juuri se, että mies voisi kokeilla sen raskaan työn sijaan, miten rankkaa kodin pyörittäminen on, siis ihan vaan roolien vaihto - kumpikin näkisi pelkästään toisen asemasta tilanteen ilman, että pelisääntöjä muutetaan siksi ajaksi. Se voisi antaa perspektiiviä siihen iltapäivälöhöämiseen. Itse tiedän molemmat puolet, kotona olemisen ja töissä käymisen ja työssäkäyminen on minusta helpompaa. Itsellä on ajatutyö ja se tuntuu välillä ihan hermolevolta kun saa rauhassa keskittyä ja ajatella. Myös fyysinen duuni olisi mulle helpompaa, koska silti siinä on tietty työrauha, saa keskittyä siihen mitä tekee - eri juttu ehkä on jos on päiväkodissa töissä ;)

Piti vielä tulla lisäämään, että kumminkin vietän mielelläni aikaa lapsen kanssa, vaikka se onkin vaativampaa kuin työssäkäynti, vaan kun ei rahatilanne anna sitä mahdollisuutta.

Niin ja lisäisin vielä viitaten noihin lainaamastani tekstistä tekemiini alleviivauksiin. Eikö itseasiassa nuo lauseet juuri kuvasta tiettyä asenteellisuutta: siis jos mies mies hoitaa kodin samaan tapaan kuin nainen on tähän mennessä tehnyt - silloin hän hoitaa KAIKEN - kun taas äiti hoiteassaan kodin hän hoitaa VAIN OMAN OSUUTENSA - onhan mies sentään työssä. Mitenkäs se oikeudenmukaisuus siis menikään?

Meillä (joss mies nukkuu siis myös nuo parin tunnin päiväunet, eikä muuten tee mitään kotitöitä) oli keväällä kuukauden jakso, jolloin minäkin olin aika rankasa fyysisesä työssä. Olin tosin opiskelujen takia kaivauksilla, ja inventoinnisa, joissa kaivettiin märkää maata lapiolla, käveltiin päivät reippalla tahdilla metässä jne. Olin ihan poikki, kun aamulla nousin kuuden aikaan ja kotona olin monesti vasta puoli kuuden aikaan lasten kanssa, sitten vielä päälle kotityöt eli ruuanlaitot jne. Olin loppujen lopuksi kuin peelle ammuttu karhu, kun olisin tunnin halunnut torkahtaa mutta miten se onnistuu kun joku lamppasi jatkuvasti ovella jotain vaatimassa/kysymässä. Ymmärrän, että mies unensa tarvitsee (tosin meilläkin voisi nukkua yöllä eikä vasta puolilta öin mennä sänkyyn) mutta ei sitä minullekaan suotu kun olisin tarvinnut. Siten vaan veetuiltiin että ollaanpas taas niin hyvällä tuulella kun olin niin väsynyt että itketti vaan.

Yhteistyössä