Välillä kiehuu ton äijän kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja Janis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle:
Kuinkahan moni isukki siinä hoitelis perhettä ja arjen pyöritystä tyytyväisenä, ja olisi onnellinen kolmituntisia päikkäreitä työpäivän jälkeen nukkuvan vaimonsa kanssa? :laugh:

Ai siis miten sä nyt tämän ajattelit? Että kumminka vain, niin aina sen mukaan, miten ÄITI haluaa..?

Että jos äiti on kotona, isän pitää hoitaa puolet?

Jos isä on kotona, isä hoitaa kaiken?

Tätä juuri olen tässä ajanut takaa; mikä olisi reilua ja oikeudenmukaista? Ei isän työntekoa voi ajatella pelkästään vapaa-aikana erossa perherutiineista ;)

Niin ja lisäisin vielä viitaten noihin lainaamastani tekstistä tekemiini alleviivauksiin. Eikö itseasiassa nuo lauseet juuri kuvasta tiettyä asenteellisuutta: siis jos mies mies hoitaa kodin samaan tapaan kuin nainen on tähän mennessä tehnyt - silloin hän hoitaa KAIKEN - kun taas äiti hoiteassaan kodin hän hoitaa VAIN OMAN OSUUTENSA - onhan mies sentään työssä. Mitenkäs se oikeudenmukaisuus siis menikään?

Niin, siis juuri tuohon itse lainaamaani sen osoitin. Että siinä missä kotona oleva äiti ei tykkää kun mies nukkuu kolme tuntia työpäivän jälkeen, niin ei siitä varmaan tykkäisi kotona oleva isäkään. Ajattelin vain, ettei tässä nyt mennä sille linjalle, että JOS asia olisi toisinpäin, olisi äidille ihan ok ottaa kolmen tunnin päikkärit työpäivän jälkeen ;)

Kokeilepa keittää miehellesi kahvit juuri ennen päikkäreitä. Jostain muistan lukeneeni, että jos päikkärit tahtovat venyä pikku nokosista tunneiksi, niin tätä kannattaisi kokeilla. Eli päikkäreille nukahtaminen normaalisti mutta kahvin piristävä vaikutus sitten estäisi pidemmät unet...

Ei ymmärrä noita muutamaa täällä.. tosiaanko te hoidatte KAIKEN yksin kotona koska mies on päivän töissä niin hän saa maata ja nukkua sitten koko loppu illan.. mun mielestä on todella outoa. Onko tässä puhuttu että aloittaja vaatii et mies tekee illalla kaiken. mutta eiköhän sen miehenkin kuulu illalla osallistua siihen perheen pyöritykseen, yhteisiä lapsiahan ne on. Eikä ap ole sanonut että mies ei saisi nukkua yhtään kun tulee kotiin mut kyllähän tuo kolme tuntia on pitkä aika. Ja sitten ollaan miestenvihaajia,.. voi huh huh, sanon minä.

Miehelle pitäisi saada taottua kupoliin, että tunnin päikkärit riittävät. Enemmän kun nukkuu, väsyttää se pitkä unikin eikä saa noustua ylös ja sitten vastaavasti ei saa unta ajoissa.

Eli itseään ruokkiva kierre.

Miehen pitäis tehdä itse se periaatepäätös, että rytmi käännetään ,vaikka vähän kirpaisisikin. Ei aikuinen mies muutaman vuorokauden vähemmistä unista kuole. Naiset ne valvovat ihan eri tavalla kuin miehen, huom. huom.!

Ja sitten pitäisi vielä päättää, että turpa pitäisi pitää tukossa, vaikka ylösnousu hatuttaakin. Mulla on monesti päikkisten jälkeen tosi kurja olo, mutta jattelen aina, mitä kaikkea vielä ehtii puuhata, kun nousee ylös. Sitten istun hetken aikaa sängyn laidalla ja kampean kahvimukilliselle. Kahvin jälkeen taas jaksaa, sanoppa miehellekin se.

Meillä mies voi nukkua max tunnin päiväunet töiden päälle, jos on tarvis, mut enempää ei! Koko iltahan siinä on persiissä jos toinen kaiket illat kuorsaa...hoh. Ei onnistuis meillä, ei. Tuon kaiken jälkeen sitten vielä valvoo aina puoleen yöhön? Kyllä sais ukko kuulla kunniansa jos meillä noin olis...en kerrassaan ymmärrä paskan vertaa. Sori. Onneksi meillä tuo äijä tajuaa, että tämä perhe on "yhteinen yritys" ja molempien panosta tarvitaan iltaisin(kin).

Heitänpä vasta kysymyksen näille, jotka ovat sitä mieltä, että mies voi raskaan työpäivän jälkeen vaan olla, levätä ja nukkua..miten sitten kun menet itsekkin töihin, lepäättekö sitten työpäivän jälkeen molemmat ja nukutte ja lapset jää sivuun keskenään?? Kyllä se koti on yhteisyritys ja hommat menee tasan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Musta se, joka on kotona, huolehtii kodista enemmän kuin se, joka käy töissä. Ei se ole reilua, että lapset ja koti hoidetaan tasan, kun toinen ei ole töissä ja toinen on.

Niin, varsinkin tuo lapsenhoidon puolittaminen tuntuu kummalta -mitäs varten se äiti siellä kotona on, jos ei lasta hoitaakseen?

Mistä helvetin puolittamisesta tässä on kukaan puhunut??
Mua jaksaa sitten jurppia, kun jotkut ei kertakaikkiaan tajua mitä lukevat |O :headwall:

Tarkoitin että ois ihan kiva kun lapsilla ois joskus isä läsnä muutenkin kuin sohvalla / sängyssä makaamassa.

Musta se, joka on kotona, huolehtii kodista enemmän kuin se, joka käy töissä. Ei se ole reilua, että lapset ja koti hoidetaan tasan, kun toinen ei ole töissä ja toinen on.

Kukaan ei ole puhunutkaan mitään mistään tasajaosta.
Menikö nyt jakeluun kaikille vai kirjoitanko sen vielä kerran?

Varmuuden vuoksi... Tässä ei ole nyt kukaan puhunut mistään tasajaosta meidän tapauksemme kohdalla, tai muutenkaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:

Niin, varsinkin tuo lapsenhoidon puolittaminen tuntuu kummalta -mitäs varten se äiti siellä kotona on, jos ei lasta hoitaakseen?

siis ISÄNKÖ ei tarvitse hoitaa lapsia ollenkaan? pitäskö kieltää meijän isiltä, ei mahtais tykätä ajatuksesta.. toisekseen niinhän se teidn mielestänne menee että AKKA sen lapsen on maailmaan pukannut se sitä loppuelämän katsoo.

jos mä menisin ehdottamaan miehelleni että minä teen taloudessa kaiken ja sun ei tarvi tehdä mitään, niin saattas nauraa paskaset naurut päin naamaa ja mennä vaikka tiskaamaan sen jälkeen. meillä asiat menee noin että kumpikin tekee mitä tekee, mies tykkää kokkailla todella paljon pitäskö mun kieltää se ihan siittä ilosta että oon kotona? tai sitten jos mieheni sanoo minulle että mene käymään ystävän luona kahvilla oon tytön kanssa niin kiellänkö sitä olemasta lapsemme kanssa, ihan vaan sen takia että mis on ollut päivällä töissä? :/

No missäs minä niin sanon, ettei OLLENKAAN? Mutta kai sitä äidillekin jotain kuuluu ollakin, kun jää kotiin, jotta voi olla lapsen kanssa. Mitäs se oleminen sitten olisi jos ei arkea ja askareita ja lastenhoitoa? Tottakai, kuuluu kummallekin, mutta pientä järjenkäyttöä siihen, missä suhteessa niitä hommia jaetaan! ÄitiysLOMA on vähän, hmm, hassu nimi, eihän se voi pelkkää lomaa olla. Vai ajatteleeko joku niin, että olen äiti, olen äitiyslomalla, siis lomailen? MITÄ sille äidille kuuluu ja mitä isälle ja missä suhteessa, mielestänne? Entä kuinka sitten, kun molemmat ovat töissä?

Järjenkäyttö on siis sitä, että nainen tekee kaiken, eikö valita, niinkö?
Jos osaat lukea, niin ymmärrät ettei tässä nyt tosiaan ole kyse siitä että miehen pitäisi tehdä ylivoimaisen paljon kotitöitä. Tai hoitaa lapset kokonaan siitä asti kun kotiutuu töistä. Vaan että vois joskus tehdä jotain muutakin kuin nukkua.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Kun se menee joka halvatun päivä päiväunille töiden jälkeen, ja nukkuu 2-3h. Menee koko päivä "pilalle", yhdessä ei ehditä mihinkään kun ton pitää nukkua päikkärit.

Ok, mä ymmärrän että kun on tehnyt pelkkää aamuvuoroa juhannuksesta saakka, eli herää klo05, niin väsyttää. Mutta nukkuis vaikka TUNNIN. Ja menis ajoissa nukkumaan. Mutta kun se menee klo00 nukkumaan niin unta tulee 5h ja sitten sitä väsyttää... |O |O Kun ei hän saa unta aikaisemmin... (no ei varmaan saakaan, kun nukkuu päivällä monta tuntia! :headwall: )

Onneks sillä alkaa kohta iltavuorot taas. Elättelen toiveita että jos se saa joka toinen viikko nukkua aamulla pidempään kuin viiteen, niin se vois joskus olla jopa hereilläkin...

Ärsyttää vaan, kun mun niskoillani lepää aivan kaikki tämän talouden hommat, kun toi ei oo koskaan kotona, tai jos on niin se nukkuu |O

En nyt lukenut kuin tämän eka viestin, mutta kuulostaapa tutulta

:kieh: Meillä tosin mies töissä 7-15.30 ja sitten kun tulee kotiin, syö ja käy suihkussa ja nukkumaan, nukkuu pari tuntia. Eli jos vajaa neljä on kotona ja puol viis menee nukkumaan niin noin puol seittemän herää...eipä juuri jää yhteistä aikaa perheen kanssa. Viikonloppuna nukkuu myös puolille päivin. Missään ei ikinä keritä käymään porukalla.

Kohtalotoveri!! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja liina:
Ei ymmärrä noita muutamaa täällä.. tosiaanko te hoidatte KAIKEN yksin kotona koska mies on päivän töissä niin hän saa maata ja nukkua sitten koko loppu illan.. mun mielestä on todella outoa. Onko tässä puhuttu että aloittaja vaatii et mies tekee illalla kaiken. mutta eiköhän sen miehenkin kuulu illalla osallistua siihen perheen pyöritykseen, yhteisiä lapsiahan ne on. Eikä ap ole sanonut että mies ei saisi nukkua yhtään kun tulee kotiin mut kyllähän tuo kolme tuntia on pitkä aika. Ja sitten ollaan miestenvihaajia,.. voi huh huh, sanon minä.

Nimenomaan. Musta taas tuntuu että jotkut ei joko osaa lukea, tai sitten ei ymmärrä lainkaan lukemaansa.

mun mies tekee vuorotöitä ja lepää silloin kun väsyttää:) minä olen päivän kotona eli suon miehelleni työn jälkeen myös omaa aikaa. vuorovapailla on sit enemmän meidän kans:)

mun mies tekee vuorotöitä ja lepää silloin kun väsyttää:) minä olen päivän kotona eli suon miehelleni työn jälkeen myös omaa aikaa. vuorovapailla on sit enemmän meidän kans:)

No teillä lienee muutenkin vähän erilainen tilanne kuin meillä.

No teillä lienee muutenkin vähän erilainen tilanne kuin meillä.

todennäköisesti juu:)
olen jo vanhempi mamma;)

siitäkin, minkä ikäsiä lapset on, kenelle kotityöt kaatuvat, kuka valvoo lasten kanssa jne. Ei ole oikein, että naisella on työpäivä 24/7 ja miehellä silloin, kun on työpaikallaan.

Kai nainenkin tarvitsee kohtuudella unta ja vapaa-aikaa, oli sitten vanhempi mamma tai ei.

Kurjuuteen ei pidä kenenkään alistua. Näitäns. vanhempia naisia on pilvin pimein, jotka antavat miestensä laistaa kotitöistä elävät miestensä mukamashyvinvoinnin ja passaamisen kautta. Yäk!

Nyt nuo muruset heräsi, mennään välipalalle :) Kiitos ymmärryksestä (joillekin), ja katalle voimia kasvaa aikuiseksi :flower: :flower:

olisit kuule käyttänyt sen lastes päiväunet hyväksi. palstalla hengailu ei ole samaa kuin nukkua ja rentoutua. ja itekeseenkö ne kotityöt valmistuu???

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Heitänpä vasta kysymyksen näille, jotka ovat sitä mieltä, että mies voi raskaan työpäivän jälkeen vaan olla, levätä ja nukkua..miten sitten kun menet itsekkin töihin, lepäättekö sitten työpäivän jälkeen molemmat ja nukutte ja lapset jää sivuun keskenään?? Kyllä se koti on yhteisyritys ja hommat menee tasan.

Moniko äiti tekee fyysisesti raskasta ja pitkää työpäivää. Tai herää kukonlaulun aikaan? Moni mies menee ennen kukonkiekaisua töihin. Tekee tosi raskasta työtä ja miltei vuorokaudet läpeensä?

Ennenvanhaan jotain maatilan isäntää olis katottu kieroon jos se olis heilunu luutin ja kattilan kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalikääryle:
Niin ja ei kai sitä isän kotiinjäämistäkään missään kielletty ole, eli jos siltä tuntuu, niin vaihtaa osia: äiti töihin, mies kotiin. Ja kodin- sekä lapsienhoito jakoon niillä samoilla periaatteilla joita äiti tahtoisi noudatettavan silloin jos itse olisi kotona ;)

Ei, vaan samalla periaatteella kuin työssäkäyvät isät kokevat osansa perheessä. Eli siis: se, joka MAKAA kotona, hoitaa lapset ja kodin. Työssäkäyvän osapuolen ei tarvitse kuin tyhjentää tiskikone kerta viikkoon, eikö? :saint:

Kuinkahan moni isukki siinä hoitelis perhettä ja arjen pyöritystä tyytyväisenä, ja olisi onnellinen kolmituntisia päikkäreitä työpäivän jälkeen nukkuvan vaimonsa kanssa? :laugh:

Ai siis miten sä nyt tämän ajattelit? Että kumminka vain, niin aina sen mukaan, miten ÄITI haluaa..?

Että jos äiti on kotona, isän pitää hoitaa puolet?

Jos isä on kotona, isä hoitaa kaiken?

Tätä juuri olen tässä ajanut takaa; mikä olisi reilua ja oikeudenmukaista? Ei isän työntekoa voi ajatella pelkästään vapaa-aikana erossa perherutiineista ;)

Hyvä pointti.

Alkuperäinen kirjoittaja paljonhan riippuu...:
siitäkin, minkä ikäsiä lapset on, kenelle kotityöt kaatuvat, kuka valvoo lasten kanssa jne. Ei ole oikein, että naisella on työpäivä 24/7 ja miehellä silloin, kun on työpaikallaan.

Kai nainenkin tarvitsee kohtuudella unta ja vapaa-aikaa, oli sitten vanhempi mamma tai ei.

Kurjuuteen ei pidä kenenkään alistua. Näitäns. vanhempia naisia on pilvin pimein, jotka antavat miestensä laistaa kotitöistä elävät miestensä mukamashyvinvoinnin ja passaamisen kautta. Yäk!

voi v..... mikä vati mistä sä tiedät mitä meillä tehdään tai ollaan tekemättä!!!!! huolehdi omista asiostasi yh

Mulla alkaa työt viikolla 3.30 eli hereillä pitää olla 2.00, jotta ehtii pyöräillä töihin ja vaihtaa työvaatteet. Lauantaisin vuoro alkaa 1.00. Aina ei saa nukuttua kunnolla "yöllä", koska on lämmintä ja lapset pitää meteliä. Nukun sitten töiden jälkeen tai iltapäivällä, koska väsyttää niin ettei silmät pysy auki.

Tässä olen siis miehen puolella, koska joskus on vaan pakko nukkua. Ei muuten töissäkään jaksa.

Juu ja teen silti melkein kaikki kotityöt, joita mies ei ehdi lasten kanssa tehdä, mutta mies on lasten kanssa ulkona, laittaa ruokaa jne.

Sopikaa keskenänne, kuka nukkuu, miten ja milloin.

Alkuperäinen kirjoittaja niksnaks:
Nyt nuo muruset heräsi, mennään välipalalle :) Kiitos ymmärryksestä (joillekin), ja katalle voimia kasvaa aikuiseksi :flower: :flower:

olisit kuule käyttänyt sen lastes päiväunet hyväksi. palstalla hengailu ei ole samaa kuin nukkua ja rentoutua. ja itekeseenkö ne kotityöt valmistuu???

Lue sinä tämä ketju ennen kuin mariset, mähän kirjoitin justiinsa tossa että minkä takia minä en nuku päiväunia.

Alkuperäinen kirjoittaja kuri se olla pitää:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

Moniko äiti tekee fyysisesti raskasta ja pitkää työpäivää. Tai herää kukonlaulun aikaan? Moni mies menee ennen kukonkiekaisua töihin. Tekee tosi raskasta työtä ja miltei vuorokaudet läpeensä?

Ennenvanhaan jotain maatilan isäntää olis katottu kieroon jos se olis heilunu luutin ja kattilan kanssa kotona.

No nyt ei ole kyse mistään vuorokaudet läpeensä työskentelystä, vaan normaalista kahdeksan tunnin työpäivästä. Ja mä olen sitä mieltä että ihmisen tulee kyetä sellaiseen normaaliin työpäivään, ilman että on aivan raato kun tulee töistä. JA kun kyse ei ole mistään RASKAASTA työstä.

Ennenvanhaan oli paljon muitakin asioita vinksallaan, onneksi asiat kehittyvät joskus myös positiivisempaan suuntaan :D

Yhteistyössä