Välillä miehen käytös niin älytöntä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja puhuttu on..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja puhuttu on..

Vieras
Hoitaa vauvaa suht hyvin, oma-aloitteisuutta puuttuu ja mielellään antaa mun juosta lapsen perässä ja tehdä hoitopuolen, mutta kouluttamalla olen saanut parannusta:) Kuitenkin, joskus käyttäytyy kuin täysi ääliö! On normaalisti huolellinen, mutta eilen teki esim. näin: oli lapsen kanssa makuuhuoneessa ja näköjään päätti tehdä jotain omaa hommaa yhtäkkiä, jätti vauvan yksin makkariin (minä olin keittiössä laittamassa ruokaa), olettaen ilmeisesti että kyllä se äiti vauvan perään katsoo.. onneksi kuulin että mies lähti siitä muualle, menin katsomaan missä vauva on ja siellähän avasi kaappia ja oli kiskomassa isoa koria päälleen.

Tänään minä olen hoitanut lasta suurimman osan, mies valittanut väsymystään. Sitten jossain vaiheessa sanoin että hoidas nyt lasta, mies sitten makoili sohvalla ja antoi lapsen touhuta omiaan, ei puhunut puoleen tuntiin lapselle mitään. Lapsi alkoi jo kitistä, kyllästyi ilmeisesti yksin touhuiluun ja sanoin miehelle että no laita nukkumaan päikkäreille. Mies otti vauvan ja puki todella ankeasti, ei jutellut väsylle vauvalle mitään tai antanut tuttia suuhun (rauhoittaisi aina pukemistilanteet), vauva itki lopulta aivan hervottomasti. Kuuntelin aikani, mutta kun vauva oli tikahtua kuumissaan, menin ottamaan ja rauhoitin ja laitoin itse nukkumaan. Tämän jälkeen annoin kurinpalautusta, mies sanoi että ensin pitää itse olla voimissaan että jaksaa hoitaa lasta.
Sanoin, että hän on saanut huilata ja vanhemman vastuu laittaa lapsi ykköseksi ja hoitaa hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Mies tokaisi, että hoida sit yksin jatkossa kun kerran osaat niin hyvin.

Mitä mun pitää tehdä?! Mies siis todellakin hoitaa lasta, vaihtaa vaippoja, kylvettää ja leikittää, mutta välillä käytös on aivan älytöntä, kuten edellä kerroin. En voi sietää tuollaista aikuiselta ihmiseltä!!

Ja, nämä kaksi ovat olleet kahdelleen kotona ja jätänkin mahdollisuuksien mukaan niin, jotta mies oppii ottamaan kunnolla vastuuta. En tiedä miten tällöin lasta hoitaa, uskon että on tarkkana. Mutta silloin kun minä olen kotona, saattaa siis olla tällaista. Luonnollisesti lapsen isän pitää kyetä ottamaan vastuuta lapsesta myös silloin kun äiti paikalla.

Miehet on just tollasia aina! Kuulostan provolta, mutta mun näkemys on just, että miehet ei ota ollenkaan vastuuta itelleen jos äiti on kotona. Ja oma napa on aina tärkein eikä ymmärrä, että lapsi pitäisi olla ykkönen.. En tiiä mikä auttais. Saarnaus ja valitus?

Mulla vähän samanlaista kokemusta, tosin ehkä vähän lievempänä. Mutta lyhyesti: mies hoitaa lasta hyvin, osaa rutiinit, tekee kotihommia, ruokahuolto toimii ym ym. Hoitaisi lasta varmaan aivan täydellisesti, vaikka olisin kuukauden poissa. Mutta heti kun olemme kolmistaan kotona, päätösvalta, aloittellisuus ja mikä lie oletettu naishormonin välittämä yliäitiys siirtyy minulle. Mies ei suostu ymmärtämään, että tämä täysvastuun sysääminen minulle väsyttää minua enemmän kuin vaikkapa yövalvomiset. Ei mene jakeluun.

Taitaa olla miesten "ominaisuus", koska meillä on melkein samanlaista. Jos on pakko (minä en ole maisemissa), niin hoitaa kyllä lapsen hyvin, mutta silloin kun olen paikalla, niin vastuu on jostain syystä automaattisesti minulla. Meillä on kaksi lasta ja työnjako on, että minä hoidan pienemmän ja mies isomman. Ruoka-ajat ja nukkumaanmenoajat kyllä varsin hyvin tietää, mutta silti joudun niistä muistuttamaan. Joudun siis pyytämään tai käskemään koko ajan. Joskus joudun neuvomaankin ja huomaan, tai kuvittelen huomaavani, kuinka mies kiristelee hampaitaan, mutta neuvon silti jos aihetta on.

Hyvin mies kyllä viettää aikaa lasten kanssa. Mies tekee 16 tuntista työpäivää viikolla. Tulee kotiin 17-19 maissa ja nukkumaan menee n. 21. Viikolla on siis todella väsynyt, mutta silti jaksaa olla lasten kanssa. Leikkiä ja hassutella, sekä pitää sylissä. Isomman lapsen iltahommat tekee joka ilta ja ne sentään tekee ihan käskemättäkin. Viikonloppuna nukkuu pitkään ja vetää päiväunia, mut sen sille suon mukisematta, kun tiedän että se on ihan tosi väsynyt.

Ärsyttää vaan, että automaattisesti olettaa minun vahtivan lapsia. Jos vaikka lähden suihkuunkin, niin itse saattaa lähteä tupakalle tai postia hakemaan jos en erikseen sano, että nyt et sitten lähde postia hakemaan, tietokoneelle istumaan, tupakalle, vessaan istumaan puoleksi tunniksi ymmymmym...

Yhteistyössä