miehen osallistuminen vauvan yöheräilyihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..... 1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan samoilla linjoilla Ihmettelen suuresti -nimimerkin kanssa. Nimenomaan niin ettei todellakaan tarvi molempien olla hereillä yhtä aikaa, mutta esimerkiksi myös meillä viikonloppusin isä ottaa suuremman vastuun yöheräilyistä, että minä saan levätä. Ja se on meillä ihan itsestäänselvyys ollut alusta asti. Kyllä, miehen pitää nukkua kun käy töissä, mutta kyllä mun miehellä vapaapäiviäkin on. Ja kyllä, mun pitää myös nukkua, että jaksan hoitaa lapsia, sillä työstä sekin välillä käy hyvinkin.

Ihan pikkuvauvana hoidin minä yöheräämiset koska imetin mutta kun sitä ei enää ollut niin sitten molemmat tasapuolisesti. Jos mies ei herännyt niin minä herätin hänet ja hän sai hoitaa sen mikä sitten kulloinkin oli hätänä. No ehkä se kuitenkin oli 60/40 työnjako koska en tietenkään aina häntä herättänyt jos itse ensin heräsin vauvan itkuun.
Meillä ollaan aina hoidettu lasta molemmat sekä myös kotia. En ymmärrä miksi naisen pitäisi olla miehensä palvelija ja polttaa itsensä loppuun. Onko joillain naisilla siihen joku tarve vai mistä se johtuu? Jos perheissä on tämänkaltainen tilanne, että nainen orjallisesti tekee kaiken niin ei kai se ole ihme jos työelämässäkin miehet tienaavat enemmän ja ylenevät helpommin. (heiltä ehkä puuttuu se palvelijageeni;)

Itse en koe itseäni kenenkään palvelijaksi (varsinkaan miehen) jos herään lohduttamaan itkevää vauvaa. Itse saan yleensä vauvan rauhoittumaan aika nopeasti, koska olen kuitenkin vauvan pääasiallinen hoitaja (kun mies on päivät töissä). En mitenkään vähättelen isyyden tärkeyttä ja arvoa, mutta usein vaan käy niin, että jos isä yrittää mennä nukuttamaan, niin seuraa vain hysteeristä huutoa niin kauan, että menen hätiin. En siis saa yhtään enempää lepoa, vaikka herättäisin miehen joka toinen kerta hoitamaan vauvaa yöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja dippi:
En ymmärrä miksi naisen pitäisi olla miehensä palvelija ja polttaa itsensä loppuun.

V....! En minäkään ymmärrä, mutta niikun ap kysyi, miten saada mies ymmärtämään?! Meidän perheessä minä herään aina öisin, samoin aamuisin kun isä jää vielä sänkyyn nukkumaan. Minä siivoan kodin, pesen pyykit, ostan lapselle vaatteet ja muut tarvikkeet, pakkaan kassit kun lähdetään reissuun ja käytän neuvolassa. Miehen mielestä nämä asiat kuuluvat naiselle, koska nainen on äitiyslomalla. Iltaisin miehellä on oikeus harrastaa ja vapaapäivinä oikeus nukkua pitkään, koska hänen täytyy työssä käyvänä saada levätä. Nykyään ei edes omaa kuppia viitsi astianpesukoneseen laittaa eikä omaa likapyykkiään lajitella kuten ennen. Kyllä se lapsen kanssa leikkii, mutta yllättäen ilmenee tärkeää tekemistä, heti kun vauva alkaa narista. Vaipanvaihtoon osallistuu ehkä kerran kahdessa päivässä, ja nukuttamiseen kerran kahdessa viikossa ja nimenomaan silloin kun häntä sattuu huvittamaan. Jos valitan väsymystä, vastaus on "mene töihin, kyllä minä voin sitten jäädä kotiin ja hoitaa kaiken".

On mullakin omaa aikaa kaksi kertaa viikossa puolitoistatuntinen, jolloin käyn harrastamassa. Ja siitä pitäisi olla kiitollinen. Niin ja mikä lie kun ei akka anna seksiä??

Onneksi meillä on "helppo" vauva, joka nukkuu useimmiten läpi yöt!

No huh mitä parisuhteita! Ei voi olla vielä 2000-luvulla tuollaista sovinismia ja toisen alistamista! :O

Minä ainakin jättäisin kylmästi osan kotitöistä tekemättä hetkeksi ja katsoisin mitä käy. Jos mies ei edelleenkään pistäisi tikkua ristiin palkkaisin siivoojan ja pistäisin miehen maksamaan laskun omasta pussistaan. Jos tämäkään järjestely ei toimisi, jatkaisin mieluummin elämää yksinäni. Minusta elämä on liian lyhyt elettäväksi jonkun toisen "kotiorjana"; kyllä äitikin tarvitsee lepoa, kunnioitusta ja omaa aikaa.

Toivon, että osa näistä viesteistä oli provoja, koska olen oikeasti aika järkyttynyt. Täytyypä mennä antamaan iso hali omalle miehelle, joka tasapuolisesti hoitaa vauvaa, kotia ja käy vieläpä ansiotyössä! Ja ennen kaikkea rakastaa ja kunnioittaa minua ja ottaa osavastuun perheen arjen pyörittämisestä!

Ja vielä haluaisin sanoa siitä, kun joku sanoi ettei vauva ei rauhoitu miehen kanssa. Vauvat ovat aika nopeasti ehdollistuvia olentoja eli jos ovat tottuneet siihen, että äiti aina tulee niin eihän se isä enää kelpaa. Jos taas isä sinnikkäästi menee ja äiti jaksaa kärsivällisesti odottaa, että isä rauhoittaa lapsen niin hetken päästä lapsi tottuu isäänkin (ei yleensä mene montaa yötä) ja vanhemmat voivat jakaa vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja No huh huh huh:
No huh mitä parisuhteita! Ei voi olla vielä 2000-luvulla tuollaista sovinismia ja toisen alistamista! :O

Minä ainakin jättäisin kylmästi osan kotitöistä tekemättä hetkeksi ja katsoisin mitä käy. Jos mies ei edelleenkään pistäisi tikkua ristiin palkkaisin siivoojan ja pistäisin miehen maksamaan laskun omasta pussistaan. Jos tämäkään järjestely ei toimisi, jatkaisin mieluummin elämää yksinäni. Minusta elämä on liian lyhyt elettäväksi jonkun toisen "kotiorjana"; kyllä äitikin tarvitsee lepoa, kunnioitusta ja omaa aikaa.

Toivon, että osa näistä viesteistä oli provoja, koska olen oikeasti aika järkyttynyt. Täytyypä mennä antamaan iso hali omalle miehelle, joka tasapuolisesti hoitaa vauvaa, kotia ja käy vieläpä ansiotyössä! Ja ennen kaikkea rakastaa ja kunnioittaa minua ja ottaa osavastuun perheen arjen pyörittämisestä!

Ja vielä haluaisin sanoa siitä, kun joku sanoi ettei vauva ei rauhoitu miehen kanssa. Vauvat ovat aika nopeasti ehdollistuvia olentoja eli jos ovat tottuneet siihen, että äiti aina tulee niin eihän se isä enää kelpaa. Jos taas isä sinnikkäästi menee ja äiti jaksaa kärsivällisesti odottaa, että isä rauhoittaa lapsen niin hetken päästä lapsi tottuu isäänkin (ei yleensä mene montaa yötä) ja vanhemmat voivat jakaa vastuuta.

Eipä voi kuin ihmetellä mistä pystymetsästä/sovinistisikalasta näitä miehiä olette haalineet ;). Meilllä isä käy töissä ja rakentaa meille taloa ja vielä alkuaikoina heräili tyttöä syöttämään öisin ihan vuorotahtia kanssani (tyttö ei ikinä oppinut rinnalle kunnolla keskosuuden takia). Ja ihan vapaaehtoisesti on heräillyt öisin ja auttanut minua minkä suinkin voi. Minä hoidan isomman osan kotitöistä nyt rakennusaikana kuten sovittiin jo ennen kuin urakka alkoi. Mutta talon valmistuttua isä osallistuu myös kotitöihin osaltaan. Mitä tulee vauvan hoitoon, tyttö on höpsönä isäänsä ja rauhoittuu oikein hyvin isänkin seurassa.

Eli omalleni vain iso rutistus, aarre on ;).

Kiitos vain säälittelystä. Itse en vaihtaisi omaa ukkoani mihinkään, hoitaa lapsia ihan kiitettävästi, huolehtii talonpidosta ja on muutenkin aivan loistava tyyppi. Jos nyt meillä minä hoidan yöherätykset, niin en vielä lähtisi siitä vetämään johtopäätöksiä, että mies on vanhanaikainen sovinistisika (mitä ei todellakaan ole). Itseäni ei ole tämä yöheräily kohtuuttomasti rasittanut, enkä tunne itseäni mitenkään orjuutetuksi sen takia. Tiesin jo lapsia odottaessani, että muutama vuosi menee ennkuin saa nukkua kunnon yöunet, mutta minusta se on aika normaalia lapsiperheessä.

Minä olen kahden lapseni kanssa hoitanut äitiys- ja vanhempainloman aikana kaikki yöheräämiset. Syynä on se, että herään herkemmin vauvan itkuun, minulla on paremmat taidot vauvan tyynnyttämiseen, kumpaakaan vauvaa ei ole opetettu tuttipullolle ja haluan tarjota miehelle mahdollisuuden kunnon yöuniin. Alussa yritin, että tönin miestä hereille, mutta en saanut unta, vaan kuuntelin, miten mies pärjää vauvan kanssa. Päinvastoin saatoin hermostua, jos mies ei saanut vauvaa tyyntymään, jolloin jouduin joka tapauksessa nousemaan ja antamaan vauvalle maitoa.

Mieheni on tuonut palkkapussin kiltisti kotiin, ei juo eikä polta tupakkaa, ei pelaa rahapelejä eikä konsolipelejä, vaan oma-aloitteisesti siivoaa ja vaihtaa kakkavaipat jne. Hän myös hoitaa itsenäisesti lasten kylvetykset ja käy heidän kanssaan ulkona pulkkamäessä jne, joten minua ei ole haitannut, vaikka vauva-aikana roolijakomme on ollutkin perinteinen (esim. mies tekee lumityöt samalla, kun esikoinen on hänen kanssaan ulkona ja sillä aikaa minä teen ruokaa ja olen sisällä vauvan kanssa), koska osaamme kumpikin tehdä asiat juuri sen perinteisen roolijaon mukaan. En ole kokenut tarpeelliseksi lähteä muuttamaan hyvinsujuvaa rutiinia vain siksi, että se herättää jossakussa ärtymystä.

Meillä myös lasten ikäeroksi on tarkoituksella valittu pidempi pätkä (4 vuotta), jotta olen siinä välissä saanut nukuttua kunnolla, kerättyä voimia, olen ollut töissä hankkimassa kunnolla äitiyspäivärahaa varten perusteita ja lainaa on lyhennetty urakalla. Jos olisimme hankkineet lapset esim. 1,5 vuoden ikäerolla, niin voi ollakin, että parisuhteelle ratkaisumme olisi ollut liian rankka.

Jos vielä kolmannen hankimme, niin sen hankkiminen siirtyy varmasti myös pidemmälle, jotta itse jaksaa varmasti hoitaa vauvan ilman suuria parisuhdekriisejä.