Valitanko miehelleni turhasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mies on ollut jonkin aikaa työttömänä, eikä töitä ole näköpiirissäkään, vaikka on ollut kova haku päällä. Mies ei kuitenkaan makaa vain sohvalla, vaan puuhailee autotallissaan, remontoi mökkiä yms., ja rahallisestikin pärjäämme ihan hyvin, kun ei ole pahemmin velkaa, tykkäämme kierrätyksestä yms..

Minä olen 1 v. lapsen kanssa hoitovapaalla. Hoidan ihan mukisematta kotityöt ja lapsen kun mies on autotallilla, saattaa olla usein koko päivänkin.

Olemme sopineet että kahtena päivänä viikossa mies on kotona, toinen on ns. perhepäivä jolloin olemme yhdessä koko perhe ja teemme jotain mukavaa, ja toisena päivänä minä käyn harrastukseni parissa.

Mutta ongelma on se jos olen joskus muutamankin tunnin pois kotoa, esim. harrastuksen parissa. Koti on kuin sikolätti, mies ei kuulemma ehdi tekemään lapsen vahtimiselta kotitöitä. Yleensä kuitenkin lapsi vain leikkii itsekseen, ja mies istuu tietokoneen ääressä. Onhan se ihanaa että saan omaa aikaa yhtenä päivänä viikossa muutaman tunnin, mutta minusta se kuka on kotona, hoitaa myös kotihommat. Nyt aina kun palaan kotiin, saan alkaa tiskata, järjestellä paikkoja, siivota ja pyykätä, kun on oikeasti ihan kamala sotku.

Kaiken lisäksi, viime viikolla kun olin harrastamassa, mies oli unohtanut ruokkia lapsen, ja usein lapsella saattaa kotiutuessani olla vaikka puklut vaatteilla tai likainen vaippa. Uskon että internettiin on unohduttu silloin..

Miten sitten minä ehdin kotona ollessani ulkoilla lapsen kanssa usein kaksi kertaa päivässä, syöttää, vaihtaa vaipat, leikkiä, pukea, riisua, tiskata, lakaista, pyykätä, vaihtaa lapsen likaantuneet vaatteet, jos mies ei ehdi mitään?

Valitanko turhasta, vai onko muut samaa mieltä, että ei jakaudu oikeudenmukaisesti meillä nämä työt?

Olen menossa syksyllä töihin ja mies näillä näkymin on jäämässä lasta hoitamaan kotiin, ihan kamalaa jos sama jatkuu, että saan raskaan työpäivän jälkeen alkaa heti raivata asuntoa hävityksen jäljiltä..:-/

Olen yrittänyt keskustella, tehdä kompromisseja, sopia pelisäännöistä, joskus hyvällä ja joskus olen ihan raivareitakin saanut, muttei meininki muutu yhtään. Miehen mielestä ylireagoin, ja minun pitäisi ottaa rennommin. Minusta taas miehellä on asenneongelma vastuunkannon suhteen. Perhe on yhteinen yritys, ja se hoidetaan yhdessä.

En ole mikään himosiivooja todellakaan, tykkään vaan siitä että on puhtaita astioita ja vaatteita, ja tavarat edes suurinpiirtein omilla paikoillaan, tai että ne ainakin jossain vaiheessa laitetaan paikoilleen, eikä vaan jätetä sitä aina toisen kontolle.

Ja vinkiksi, en ole ainakaan nyt äkkiseltään eroa ottamassa, koska se tuskin on tässä se ratkaisu, kun kuitenkin rakkautta on, kaikesta arjen painolastista huolimatta.

Neuvoja, vinkkejä, mielipiteitä, omia kokemuksia?

No et todellakaan valita turhasta.

Se on kyllä jännä, miesten mielestä on heti valittamista jos sanoo ihan normaalisti jostain. Miehillä tietysti oikeus sanoa ja se ei ole valitusta :D

Tietysti miehen kuuluu siivota jäljet silloin kun on lapsen kanssa kaksin. Ei nyt maata kaada, jos jossain on vaate lattialla/likainen lautanen, mutta noin suurinpiirtein.

Ja tietysti kun itse menet töihin, on miehesi vastuulla tehdä sitten kotihommia enemmän. Se on kyllä ihme juttu jos miestä pitää pyytää olemaan kotona muutaman tunnin lapsen kanssa ja itse 5pv jossain autotalleilla?? What? Luulis, että jokainen haluis olla perheensä kanssa ihan vapaaehtoisesti.

Kysy siltä äijältäs että onko se tietokone tosiaan niin tärkeä? Ei nyt koko ajan tarvitse mitään pelle temppuja tehdä lapsen kanssa, mutta ei se nyt kivakaan ole että yks nököttää vaan koneella ja lapsi jossain nurkassa leikkii..

Miten olisi jonkinlainen työlista kotitöistä esim. jääkaapin oveen, tai sitten jätät itse siivoamatta ja katsot millon mies havahtuu siihen että pitäisi tiskata/pestä pyykkiä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt aina kun palaan kotiin, saan alkaa tiskata, järjestellä paikkoja, siivota ja pyykätä, kun on oikeasti ihan kamala sotku.

En ole mikään himosiivooja todellakaan, tykkään vaan siitä että on puhtaita astioita ja vaatteita, ja tavarat edes suurinpiirtein omilla paikoillaan, tai että ne ainakin jossain vaiheessa laitetaan paikoilleen, eikä vaan jätetä sitä aina toisen kontolle.

On sulla kyllä jotain hämärää tässä jutussa. Miten parissa tunnissa kämppä voi olla sellasessa kunnossa, että on TISKATTAVA, PYYKÄTTÄVÄ...

Jokin tossa jutussa haisee.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm:

Se on kyllä jännä, miesten mielestä on heti valittamista jos sanoo ihan normaalisti jostain. Miehillä tietysti oikeus sanoa ja se ei ole valitusta :D

Tietysti miehen kuuluu siivota jäljet silloin kun on lapsen kanssa kaksin. Ei nyt maata kaada, jos jossain on vaate lattialla/likainen lautanen, mutta noin suurinpiirtein.

Ja tietysti kun itse menet töihin, on miehesi vastuulla tehdä sitten kotihommia enemmän. Se on kyllä ihme juttu jos miestä pitää pyytää olemaan kotona muutaman tunnin lapsen kanssa ja itse 5pv jossain autotalleilla?? What? Luulis, että jokainen haluis olla perheensä kanssa ihan vapaaehtoisesti.

Kysy siltä äijältäs että onko se tietokone tosiaan niin tärkeä? Ei nyt koko ajan tarvitse mitään pelle temppuja tehdä lapsen kanssa, mutta ei se nyt kivakaan ole että yks nököttää vaan koneella ja lapsi jossain nurkassa leikkii..

En nyt aina ihan asiallisesti sano kun hermo menee..joskus se vaan menee, kun suurimmaksi osaksi sanoo ihan nätisti asioista..

Mies sanoi tänään että et kyllä parjäisi jos olisit musliminainen, niiden miehet ei tee sitäkään vähää kotona, eikä hoida lasta..

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Nyt aina kun palaan kotiin, saan alkaa tiskata, järjestellä paikkoja, siivota ja pyykätä, kun on oikeasti ihan kamala sotku.

On sulla kyllä jotain hämärää tässä jutussa. Miten parissa tunnissa kämppä voi olla sellasessa kunnossa, että on TISKATTAVA, PYYKÄTTÄVÄ...

Jokin tossa jutussa haisee.

Harrastuksessani joka on kerran viikossa, menee matkoineen noin 4 h. Sinä aikana lapsen kanssa voi tulla jo aika paljon pyykkiä joka täytyy joko huuhtoa ja laittaa pesukoneeseen peseytymään, esim. ruokasotkua, oksennusta, kakkaa yms. Lisäksi tuona aikana kuule aikuinen mies saa liattua aikamoisen kasan astioita, ja siroteltua niitä ympäri kämppää.

Mikä tässä sinusta haisee?

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
miksi mies sanoo että ei ehdi tehdä kotitöitä kun VAHTII lasta? Jos se istuu koneella? Perse ylös penkistä ja tiskaamaan tai edes leikkimään lapsen kans.

No nämä samat sanat olen sanonut sata kertaa ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Miten olisi jonkinlainen työlista kotitöistä esim. jääkaapin oveen, tai sitten jätät itse siivoamatta ja katsot millon mies havahtuu siihen että pitäisi tiskata/pestä pyykkiä..

Olen kokeillut jättää tekemättä, mies ei silloin tee itse vaan valittaa minulle.

En nyt aina ihan asiallisesti sano kun hermo menee..joskus se vaan menee, kun suurimmaksi osaksi sanoo ihan nätisti asioista..

Mies sanoi tänään että et kyllä parjäisi jos olisit musliminainen, niiden miehet ei tee sitäkään vähää kotona, eikä hoida lasta..
Useimmat muslimimiehet ovat äärettömän hyviä kokkeja eli osaavat tehdä ruokaa ja hyvää sellaista. Miehet auttavat kyllä kotihommissa, jotkut pyytämättä jotkut pyydettäessä. Eli täysin paikkaansapitämätön tämä miehesi väite.

Alkuperäinen kirjoittaja tietoa ei ole:

Useimmat muslimimiehet ovat äärettömän hyviä kokkeja eli osaavat tehdä ruokaa ja hyvää sellaista. Miehet auttavat kyllä kotihommissa, jotkut pyytämättä jotkut pyydettäessä. Eli täysin paikkaansapitämätön tämä miehesi väite.

No niin vähän arvelinkin...

meilkein kuin minun kirjoittamani paitsi että minulla ei ole ns. omaa aikaa tai varattua päivää sille ja meillä on 3 lasta neljäs tulossa! muuten kyllä AIVAN Kuin itse olisin kirjoittanut tuon!! ja siis joku tuolla mietti että miten kämppä ehtii mennä sotkuun no esim. jos on menossa jonnekkin ei ehdi laittaa ruokailun jälkeen astioita koneeseen jne. mies ei voi tehdä sitä vaan olettaa että nainen tekee kun tulee..tai sitte se että mies tekee jotai omia juttuja ja antaa sillä aikaa lapsen/lasten pistää kämpän uuteen uskoon ja jättää ne sillee ja olettaa että nainen kerää ne kun tulee kotiin. tai esim. just sinäpäivänä on kertynyt pyykki vuori mies ei voi laittaa konetta päälle tai ripustaa pyykkejä kuivumaan vaikka nainen olisi esim. ehtinyt ne pessäkki!! tai ei voi siivota omia jälkijään jne. jne. tiedän tarkoin mitä ap tarkoitat!!

Mäkään en oikein ymmärrä, miten neljässä tunnissa ehtii tulla ihan järkyttävä sotku ja miten sitä pyykkiä on niin paljon niin lyhyessä ajassa... Mutta siis yksi hyvä keino tuohon taitaa olla se, että kone on kiinni kun sinä olet poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mäkään en oikein ymmärrä, miten neljässä tunnissa ehtii tulla ihan järkyttävä sotku ja miten sitä pyykkiä on niin paljon niin lyhyessä ajassa... Mutta siis yksi hyvä keino tuohon taitaa olla se, että kone on kiinni kun sinä olet poissa.

eikai se tarkoita kirjaimellisesti että se sotku sinä aikana just tulee!!! lue aiempi komenttini jos haluat lisäselvitystä mitä tarkoitan...

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
meilkein kuin minun kirjoittamani paitsi että minulla ei ole ns. omaa aikaa tai varattua päivää sille ja meillä on 3 lasta neljäs tulossa! muuten kyllä AIVAN Kuin itse olisin kirjoittanut tuon!! ja siis joku tuolla mietti että miten kämppä ehtii mennä sotkuun no esim. jos on menossa jonnekkin ei ehdi laittaa ruokailun jälkeen astioita koneeseen jne. mies ei voi tehdä sitä vaan olettaa että nainen tekee kun tulee..tai sitte se että mies tekee jotai omia juttuja ja antaa sillä aikaa lapsen/lasten pistää kämpän uuteen uskoon ja jättää ne sillee ja olettaa että nainen kerää ne kun tulee kotiin. tai esim. just sinäpäivänä on kertynyt pyykki vuori mies ei voi laittaa konetta päälle tai ripustaa pyykkejä kuivumaan vaikka nainen olisi esim. ehtinyt ne pessäkki!! tai ei voi siivota omia jälkijään jne. jne. tiedän tarkoin mitä ap tarkoitat!!

Juurikin näin, arvelinkin että on kohtalotovereita..kaikista ihmeellisintä on se, että olen tosiaan jutellut useaan otteeseen asiasta mieheni kanssa, ihan nätistikin, kysynyt että eikö tasapuolisuus olisi oikeudenmukaista jne.. mies kyllä vaatii itse monessa asiassa minulta omaa osuuttani, muttei ole valmis siihen itse. Saattaa myös huomautella minulle siisteydestä ja neuvoa miten jokin asia kannattaa tehdä, vaikka itse tosiaan on työttömänä.

Olen suutuspäissäni sanonut häntä useasti sovinistiksi, tosi pahasti sanottu, tiedän, mutta vähän sitä mieltä olen kyllä..:-/

eikai se tarkoita kirjaimellisesti että se sotku sinä aikana just tulee!!! lue aiempi komenttini jos haluat lisäselvitystä mitä tarkoitan...

Kiitos kohtalotoveri, juurikin tuolla tavalla se sotku meilläkin tulee, mitä itse kirjoitit.

Selvennän vielä kerran, että mies ei korjaa jälkiään, vaan olettaa että minä teen sen kun palaan. Pöydillä ja lattioilla saattaa olla likaisia astioita, lapsen kakkaisia/oksennuksisia/pissaisia vaatteita, keittiössä ruuantähteet jätetty kattiloihin, margariini ja maitopurkki pöydällä, kakkavaippa keskellä kylppärin lattiaa yms.

En nyt kyllä oikein ymmärrä miten täällä ihmetellään tuota sotkun kertymistä noin lyhyessä ajassa, eikö muilla kuin kohtalotoverillani tosiaankaan ole miehiä jotka eivät osaa korjata jälkiään?

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Mitäs ukko siinä tietokoneella tekee?

Katselee intresseihinsä, eli autoihin ja remontoimiseen liittyviä juttuja. En ole ainakaan sivuhistoriasta löytänyt mitään sen kummempaa, en tosin ole kuin kerran katsonut, en ole niin epäluuloinen.:-)

Juurikin näin, arvelinkin että on kohtalotovereita..kaikista ihmeellisintä on se, että olen tosiaan jutellut useaan otteeseen asiasta mieheni kanssa, ihan nätistikin, kysynyt että eikö tasapuolisuus olisi oikeudenmukaista jne.. mies kyllä vaatii itse monessa asiassa minulta omaa osuuttani, muttei ole valmis siihen itse. Saattaa myös huomautella minulle siisteydestä ja neuvoa miten jokin asia kannattaa tehdä, vaikka itse tosiaan on työttömänä.

Olen suutuspäissäni sanonut häntä useasti sovinistiksi, tosi pahasti sanottu, tiedän, mutta vähän sitä mieltä olen kyllä..:-/

meilläkin nuo on just niitä asioita mistä meillä tappelut tulee, vaikka muuten meneeki sitte ihan hyvin. mieki oon tainnut pari kertaa lipsauttaa tuon sovinistin hänelle :( Mun mies sanoo just samanlailla mulle että "ottaa rennommin".. ja joskus on vedonnut että mun pitäs tehdä sitte niitä ns. miesten töitä.. mutta aiheesta kyllä sanot, vaikka itse olen kokenut että se on vähän niinku yhtä tyhjän kanssa sanoa mitään.

Yhteistyössä