Valmistun tammikuun vika päivä ja tajusin ettei mulla ole rahaa helmikuun vuokraan, maaliskuussa tulis rahaa.Mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
4.1 tulee viimeinen opintotuki, sen jälkeen ei mitään käryä miten elättää itsensä. Tässä kuussa tuli veronpalautusta jopa 1500e, mutta 600e meni asp tilille, 300e kissojen sterilisointiin 500e laskuja (vakuutuksia, sähkö ym). Sain myös opintotuen joka kattoi vuokran. Ilmeisesti en saa kuitenkaan sossusta rahaa, koska rahaa oli hetkellisesti noin paljon ja sossu vaatisi minua lopettamaan asp tilini missä on huimat 900e? Olen ehtinyt säästää sitä vasta 3kk ajan ja äitini laittoi sinne alkupesämunan.

Näillä näkymin saisin helmikuun puolesta välistä töitä, mutta eka palkka tulisi vasta maaliskuussa, (sillä varmaan saisi katettua just ja just elämisen sille kuulle kun on kerran puolikas palkka) eli miten helmikuu? Mun normaali kuukausitulot on 600e luokkaa opintolaina mukaan luettuna, eli en saa varmaan säästöön rahaa vaikka haluaisin.

Pisteenä iin päälle mahdollinen uusi paikka olisi 200km päässä, eli tarttis muuttaa ja hommata uus kämppä, vakuudet ja muutenkin rahaa menee reilusti...

Lainaat äidiltä vähän(ja maksat osan esim puolet) vuokrasta ja sovit, että maksat maaliskuussa 1,5 vuokraa tai sit sovit, että ottavat vuokravakuudesta, jos olet kerta muuttamassa pois.
Kannattaa olla yhteydessä vuokraajaan heti maanantaina.

Pankista lainaa kun kerta työpaikkakin tiedossa.

Se ei ole ihan varma juttu vielä. Olen ollut haastatelussa, mutta haastattelivat 10 ihmistä ja yksi valitaan. Toivon etten kuvitellut omiani kun haastattelija sanoi ottavansa yhteyttä ja kertovasta aikataulusta. En ole nykyistä kämpän vuokrasopimusta irtisanonut koska juttu ei ole vielä varma. Varsinkin jos homma ei onnistukkaan, jään silloin nykyiselle paikkakunnalle ja asuntooni.

Sun on vaan käytettävä ne asp-tilin rahat, niin ne muutkin joutuis tekemään. Aloitat sitten säästämisen uusiksi kun oot töissä. Sitä vartenhan sitä ihmiset säästää että kun tulee tiukka paikka niin on rahaa, sä oot vaan nyt laittanut kaikki säästösi sille asp-tilille ja ne on nyt otettava sieltä sitten.

Jos kerran nyt jo tiedät ettet ainakaan helmikuun vuokraa pysty maksamaan (jos et saakaan heti töitä niin mites maaliskuu ja siitä eteenpäin?) niin ota hyvissä ajoin yhteyttä vuokranantajaan ja selitä tilanne. Virallisia laskuja ei ikinä kannata vaan jättää maksamatta,yleensä maksuaikataulusta (esim maksat osissa tai siirrät eräpäivää) pystyy sopimaan kunhan sen vaan tekee. Ja etukäteen,ei siinä vaiheessa kun 2 viikkoa myöhässä olevaa vuokraa aletaan karhuamaan..

Mutta siis oikeasti,millon toi sun työpaikka varmistuu? Jos et saa tota paikkaa niin mitä aiot tehdä?

Vanhemmilta ei saa lainaa kuin max 100-200e sillä hielläkään ei ole mistä antaa (joulu ja tammikuun laskut varmistivat sen) ja pankista tuskin saan lainaa.

Kaikki opintolaina on ostettu mitä irti saa, yks 300e erä on nostamatta, mutta mulla näyttäisi menevän jo uuden paikan vuokravakuuteen tonni ja tietenkin se eka kuun vuokra on 500e ja vanhasta paikasta joudun kuitenkin maksamaan päälle 400e koska paikka varmistuu vasta tammikuun tokalla viikolla, eli joudun maksamaan helmikuun tuplana vanhaan ja uuteen paikkaan. Ja tuo 500e/kk on oletus mikä perustuu alueen normaali vuokriin yksiöistä.

Ja sitten vielä se itse muuttaminen ja siitä aiheutuvat kulut.... Eli vaikka irtisanoisin asp tilini, 900e ei riitä alkuunkaan kaikkiin kuluihin.

Mutta 900e kuussa riittäisi vallanmainosti nykyisessä kämpässä asumiseen, mutta se tarkoittaisi sitä ettei paikkakunnalla (tai lähikunnissa) ole töitä tarjolla...

Alkuperäinen kirjoittaja Yltiöoptimistiton;29386747:
Siis todellisuudessa mitään työpaikkaa ei ole, vain haastattelussa käyty. Kyllä sun raha-asiat on suoraan sanottuna todella huonosti hoidettu.

Mulla on kk tulot 600e luokkaa, ja nekin on muodostuneet opintotuesta ja lainasta. Mummo/äiti rahoittaa pääasiassa kissat (olleet aluksi äidillä, mutta tuli allergiseksi), tuo niille ruokaa, sovittiin et tuo sterilisaatio on mun kustannettava, koska nuo ovat sisäkissoja, joten niiden ei pitäisi päästä paksuksi, mutta en kestänyt ajatusta kiimasta...

Kaikkein helponta mikäli saisin tuon työpaikan, olisi se että saisin jostain 2 tonnia lainaa, jonka voisin maksaa 4-5kk aikana pois.

Entäs kelan asumistuki? Soita kelaan. Työkkäriinkin kannattaa soittaa ja kysyä, milloin voi aikaisintaan ilmoittautua. Käsittääkseni kelalta (vai oliko se työkkäristä) voi tai on joskus ainakin ollut mahdollusta saada jotain avustusta muuttoon, jos muuttaa työn perässä. Totta kai käytät säästösi, jos tarve sitä vaatii.

Mä varaisin ajan mahdollisimman pian työkkäriin, jos sieltä saisi jotain apua/ohjeistusta työnhakuun ja työn perässä muuttamiseen.

Jos käy niin, ettet saa mistään rahaa, säästöt ei riitä ym. niin ota mahdollisimman nopeasti yhteys vuokranantajaan ja pyydä maksuaikaa, ei kannata ainakaan vain jättää maksamatta ilmoittamatta mitään.

[QUOTE="ville";29389443]Mitä hyötyä kuvittelit siitä olevan?[/QUOTE]

Kuukauden ne kuitenkin pyörittää papereita, ellei jopa pidempään, niin jos päätös/tuki tulisi silloin kun pitäisi... :)

Ilmoittaudu työkkäriin niin pian kuin mahdollista, kirjaa ylös tulosi, omaisuutesi (asp-tili mukaanlukien) ja menosi, varaa aika sossuun ja mene sinne kysymään neuvoa / hakemaan toimeentulotukea.

Sinun pitäisi saada helmikuulta työttömyyskorvausta mutta uskoakseni se maksetaan jälkikäteen.

En saanut sitä paikkaa, eli työttömyys uhkaa, sillä ei muitakaan paikkoja ole tarjolla mihin hakea. Musta tulee sit vissii työkkärin asiakas.

Vaikuttaako se muuten mitään et mulla oli yhdessä vaiheessa opiskeluiden ohella reilun vuoden ajan osa-aikatyö (ja vähän kesätöitä) ja olen maksanut liittoon palkastani.

JOs sulla on luottotiedot kunnossa ja opiskelet korkeakoulussa niin sulla on mahdollisuus saada luottokortti. Kannattaa varuiksi hankkia, jos sulla on siihen mahdollisuus.

Yhteistyössä