Vammainen lapsi ja abortti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs nainen.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs nainen.

Vieras
Mielipiteitä?

Olen 22-vuotias nainen ja keskusteltiin juuri nyt viikonloppuna vanhempieni kanssa huvikseen vain tälläisestä asiasta. Totesin, sitten siihen että jos tietäisin odottavani vammaista lasta, tekisin abortin. Teenkö minä julmasti tai väärin?

Kun katson saman ikäisen kaverini elämää, hänellä on 10-vuotta vanhempi isoveli joka on autistinen. Onhan se miehistynyt, mutta edelleen asuu kotona ja äidin kanssa. Isää ei kuvioissa ole, koska hän on kuollut. Mitä sitten kun tuo äiti kuolee, veli joutuu laitokseen tai jää todennäkösesti siskonsa kontolle hoidettavaksi.

Naapurissamme asui aikoinaan myös pariskunta, joilla oli minun isän ikänen ( isä syntynyt -60 luvulla ) niin samana vuonna syntynyt poika joka oli aikoinaan isäni luokallakin, en tiedä mikä vamma hänellä on, mutta hän on syntynyt kuitenkin sillein vammasena ettei omillaan tule pärjäämään. Isäni lähentelee viittäkymmentä vähitellen ja tuo vammainen mies asuu edelleen kahdeksankymppisten vanhempiensa kanssa, kun niistä vanhemmistakin aika jättää niin tietää miten tuossakin tulee käymään: a) veli siirtyy perheellisen siskon nurkkiin hoidettavaksi b) laitokseen

Onko tämä elämää? Minusta ei.

Siksi tekisin abortin, jos tietäisin olevani lapseni vammainen. Arvostan kuitenkin myös niitä vanhempia, jotka haluavat tälläisen lapsen pitää ja kantaa siitä huolen! Ei varmasti ole mikään helppo tie ja heillä on oltava hyvin,hyvin,hyvin suuri sydän. Minä en vain näe omaksi tieni tuota.

Televisiossa pyörii myöskin sellainen ohjelma nyt nimeltä kuin Toisenlaiset frendit, siinä kuvataan Downin syndroomaa sairastavia henkilöitä, en tiedä mikä minua niissä vammasissa/niiden käyttäytymisessä ja tavassa puhua ärsyttää, mutta jokin ja itse en mielelläni katso koko ohjelmaa...

On kokemusta myös erittäin pelottavista/oudoista Downin syndroomaa sairastavista henkilöistä. Kauppaan kun menen, siellä on töissä yksi mies jolla on Downin syndrooma, hänen tehtävänsä on kuljettaa koreja paikasta a , paikkaan b. Aina kun olen ottamassa koria, siitä mihin hän niitä kasaa, hän ihan kuin tahallaan ilmeisesti tekee joka kerta saman ja tarraa siitä korista kiinni minkä minä olen juuri käteeni saanut ja sitten ruvetaan riuhtomaan sitä suuntaan sillä kieli roikkuen samaan aikaan toisesta suupielestä ja väittelemme korista tyyliin eipäs, juupas, eipäs, juupas saako hän sen vai minä ja minä yleensä luovutan ja lähden sitten kauppaan vaan ilman koria koska en halua aiheuttaa hämminkiä.. Pelottavaa!

Eikä hän osaa myöskään käytöstapoja... kun ihmiset jonottaa maksamaan ostoksiaan, niin hän änkee aina siitä välistä ottamaan niitä koreja.. ei osaa mennä siihen parin asiakkaan taakse, odottaa että ne pääsee eteenpäin ja ottaa sitten korit. Pitää keskeyttää niinku se tavaroiden lastaustilanne hihnalle/maksu tilanne... Tuskin niin kiirre niillä koreilla on ettei kerkeä 2min odottaa ja kun niitä on isot kasat siellä toisessakin päässä vielä, ettei varmasti lopu kesken

Olen myös ollut töissä vanhainkodilla, downin syndroomaa sairastavia henkilöitä tuli keittiölle sitten syömään, yksi istui samaan pöytään meidän kanssamme ja tuijotti jatkuvasti minun ruokailua ja suusta valu keitot ulos... Eipä siinä tehnyt enää mieli ruokaillakaan

Muistan myös kun olimme pieniä kavereideni kanssa, jotain n.8-vuotiaita varmaan. Leikimme eräässä puistossa, jonka lähellä oli mielisairaala. Siellä ulkona näitä potilaita kulki vapaana lääkehuuruissa sillonkin kun pieniä ala-asteelaisia polki koulusta kotiin, minusta aika riskipeliä koska koskaan ei voi tietää tuollaisen henkilön kanssa mitä tapahtuu. Meitä tuli puistossa ahdistelemaan eräs vammainen, hänellä oli jotain pedofiilian piirteitä kun jahtasi meitä lapsia ja sitten lähdettiin fillarilla polkemaan paniikissa sieltä puistosta kotiin ja tämä yritti ottaa meitä kiinni. Hän oli ihastunut meihin pikkulapsiin ja yritti pyytää meitä treffeille joskus. Sitten kun tarpeeksi moni lapsi oli rollinut vanhemmilleen tästä sekopäästä, vanhempiemme toimesta hänet siirettiin kauemmas ja lukitumpaan paikkaan...

Tiedän myös, että vaikka alkaisi odottamaan vammaista lasta ja abortoisi, niin seuraavan kerran kun tulisi raskaaksi, on mahdollista saada terve vauva. Näin kävi yhdelle ystäväni äidille. Toivottavasti se teki hänet onnelliseksi, varmaankin :)

Mitenhän toteat autismin raskauden aikana? T. HFA

Mitä muuten aiheeseen tulee niin down veriseula ja nt-ultra on tehty tämän raskauden aikana. Jatkotutkimuksiin en mennyt, eli sikiöön ei ole kajottu. Veriseulakin oli "pakko", koska muuten ei päässyt ultraan. Huomenna on rakenneultra ja minulle on ihan sama mitä siellä paljastuu, hyvä vaan että voidaan valmistautua esim. leikkauksiin heti syntymän jälkeen, jos sellainen tarpeen. Keskeytystä en aio hommata tuli mitä tuli. Näistä tutkimuksista ja jatkotoimenpiteistä päättää Suomessa jokainen itse ja minusta se on ihan käypä järjestelmä. Mikä minä olen sanomaan miten toisen voimavarat riittävät?

No kyllä minäkin luultavasti keskeyttäisin raskauden jos saisin tietää, että lapsella on jokin vakava rakennepoikkeavuus/vamma jonka vuoksi lapsi esim. ei edes eläisi kauaa . Downin syndroomankin takia luultavasti keskeyttäisin, mutta tosi vaikea tietää, miten oikeasti toimisin sellaisessa tilanteessa.

Kaikki vammaisuushan ei näy ultrassa. Esimerkiksi juuri autismi! Seulat ei välttämättä hälytä, vaikka odottaisit down-lasta.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28245833]Mitähän se sitten on?[/QUOTE]

No kyllähän hän virallisesti elää, mutta se on sitten eriasia, että miten paljon hän saa elämässään kokea ja pystyy olemaan normaaleissa jutuissa mukana... että hengittääkö pelkästään ja on enimmäkseen kotona tai laitoksessa toisista riippuvaisena

Olen muuten miettinytkin tuota autismia, sitä ei kai saa mitenkään testeissä sitten selville...

Miten muuten autismi tai miksi se edes syntyy? haluaako joku valaista mulle. Googlea voisin tietysti käyttää, mutta jos täällä olisi nyt ystävällisiä ihmisiä paikalla.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja eräs nainen.;28245864:
No kyllähän hän virallisesti elää, mutta se on sitten eriasia, että miten paljon hän saa elämässään kokea ja pystyy olemaan normaaleissa jutuissa mukana... että hengittääkö pelkästään ja on enimmäkseen kotona tai laitoksessa toisista riippuvaisena

No kai tuo esimerkkisi mies on jotakin kokenut, jos on ollut koulussakin isäsi kanssa samalla luokalla. Vai jäikö isältäsikin elämä pelkkään hengittämiseen?

Se on totta, että elämä vammaisen lapsen kanssa on raskasta, riippuen tietenkin vamman laadusta. Ja suuri ongelmahan tässä on lähivuosina tulossa, kun vanhat, nyt n. 80 vuotiaat vanhemmat kuolevat ja he ovat huolehtineet kehitysvammaisista lapsistaan koko elämän. Että mihin saadaan kaikki nämä vammaiset ihmiset asumaan.

Laitoksistahan on pyritty nyt viime vuosina pääsemään eroon, nykyään ei juurikaan ole enää laitoksia, vaan erikokoisia kodinomaisia ryhmäkoteja, jollaisessa itsekin olen töissä. Toki laitoksiakin on, esim. Oulussa Tahkokangas, mutta se on vain väliaikainen paikka, jos esim. käytöshäiriöt pahenevat tai tulee suurempia psyykkisia ongelmia. Kenenkään kotina sen ei ole tarkoitus olla. Mutta esim. joillakin vammaisilla psyykkinen tasapaino ja käytöshäiriöt ovat niin pahoja, että asuminen onnistuu vain tehostetussa laitoshoidossa.

Vammaa ei aina saada selville testien avulla. Lapsi voi syntyä terveenä, mutta esimerkiksi eräs epilepsia-tyyppi on sellainen, joka pikkuhiljaa lamauttaa lapsen vaikeasti vammaisen tasolle. Ja autismin kirjoa ei voida testein saada selville. On myös olemassa ns. vanhanaikaisesti sanottuna heikkolahjaisuutta eli lievää älyllistä kehitysvammaa, joka tulee sitten lapsen kasvaessa ilmi. Sitä ei näe päältäpäin, kuka on lievästi kehitysvammainen. Monet lievästi kehitysvammaiset ihmiset asuvat omillaan ja voivat käydä jopa normaaleissa töissä, he ovat juuri niitä, joita sinä ja muut ihmiset pitävät outoina.

Se on hyvä, että tiedostaa omat voimavaransa ja sen, ettei kykenisi elämään kehitysvammaisen lapsen kanssa. Ota kuitenkin huomioon se, että on olemassa myös muunlaista vammaisuutta kuin fyysistä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28245887]No kai tuo esimerkkisi mies on jotakin kokenut, jos on ollut koulussakin isäsi kanssa samalla luokalla. Vai jäikö isältäsikin elämä pelkkään hengittämiseen?[/QUOTE]

No on semmosta kokenut...

Mutta hei kai sä nyt selittämättäkin tajuut.

Jos sitä koulua katotaan, niin on hän siellä opiskellut tietysti erityisavustajan avulla, mutta muuten ollut hyvin yksinäinen, koska on vammansa takia hieman outo ja ei oo päässy niiden poikien perusjuttuihin mukaan, mitä ne on välitunneillakin tehnyt, eli pelanneet pelejä, tai ylipäätään jutelleet, tai sitten jos ovat koulun jälkeen menneet toistensa luokse tai lähteneet illalla poppoolla vaan jonnekin.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs nainen.;28245878:
Miten muuten autismi tai miksi se edes syntyy? haluaako joku valaista mulle. Googlea voisin tietysti käyttää, mutta jos täällä olisi nyt ystävällisiä ihmisiä paikalla.. :)
Tuskin sitä kukaan tarkkaan ottaen tietää, kuuluu johonkin aivokemian juttuihin.

Tosin ihan joku päivä sitten uutisoitiin, että autismi on todennäköisempää, jos isoisä on tullut isäksi vanhoilla päivillä. En muista tarkemmin, kumman vanhemman isästä oli kyse. Eli kannattaa katsoa, että se siipan isä on tehnyt sen siipan nuorena :D

Kovin vaikeasti vammaisen lapsen erittäin luultavasti päätyisin abortoimaan. Puhuttaisiin siis vaikeista epämuodostumista tai jostakin vaikeammasta trisomiasta. Down-lapsen ottaisin todennäköisesti vastaan.

Kukin tuntee ja tietää parhaiten omat voimavaransa.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs nainen.;28245912:

Jos sitä koulua katotaan, niin on hän siellä opiskellut tietysti erityisavustajan avulla, mutta muuten ollut hyvin yksinäinen, koska on vammansa takia hieman outo ja ei oo päässy niiden poikien perusjuttuihin mukaan, mitä ne on välitunneillakin tehnyt, eli pelanneet pelejä, tai ylipäätään jutelleet, tai sitten jos ovat koulun jälkeen menneet toistensa luokse tai lähteneet illalla poppoolla vaan jonnekin.

Niin, minäkin olen monen mielestä hieman outo, kouluaikoina yksinäinenkin. Mutta ihanan elämän sain.

• Tykkää
Reactions: astrolabe ja evvk
Alkuperäinen kirjoittaja eräs nainen.;28245878:
Olen muuten miettinytkin tuota autismia, sitä ei kai saa mitenkään testeissä sitten selville...

Itse ajattelen autismini niin, että piuhat on kytketty vähän eri tavalla kuin enemmistöllä ihmisistä. Autismin synnystä on monta teoriaa tällä hetkellä. Autismi on laaja kaari erilaisia yksilöitä ihan laitosasukista teoreettisiin tieteilijöihin.

Se on totta, että elämä vammaisen lapsen kanssa on raskasta, riippuen tietenkin vamman laadusta. Ja suuri ongelmahan tässä on lähivuosina tulossa, kun vanhat, nyt n. 80 vuotiaat vanhemmat kuolevat ja he ovat huolehtineet kehitysvammaisista lapsistaan koko elämän. Että mihin saadaan kaikki nämä vammaiset ihmiset asumaan.

Laitoksistahan on pyritty nyt viime vuosina pääsemään eroon, nykyään ei juurikaan ole enää laitoksia, vaan erikokoisia kodinomaisia ryhmäkoteja, jollaisessa itsekin olen töissä. Toki laitoksiakin on, esim. Oulussa Tahkokangas, mutta se on vain väliaikainen paikka, jos esim. käytöshäiriöt pahenevat tai tulee suurempia psyykkisia ongelmia. Kenenkään kotina sen ei ole tarkoitus olla. Mutta esim. joillakin vammaisilla psyykkinen tasapaino ja käytöshäiriöt ovat niin pahoja, että asuminen onnistuu vain tehostetussa laitoshoidossa.

Vammaa ei aina saada selville testien avulla. Lapsi voi syntyä terveenä, mutta esimerkiksi eräs epilepsia-tyyppi on sellainen, joka pikkuhiljaa lamauttaa lapsen vaikeasti vammaisen tasolle. Ja autismin kirjoa ei voida testein saada selville. On myös olemassa ns. vanhanaikaisesti sanottuna heikkolahjaisuutta eli lievää älyllistä kehitysvammaa, joka tulee sitten lapsen kasvaessa ilmi. Sitä ei näe päältäpäin, kuka on lievästi kehitysvammainen. Monet lievästi kehitysvammaiset ihmiset asuvat omillaan ja voivat käydä jopa normaaleissa töissä, he ovat juuri niitä, joita sinä ja muut ihmiset pitävät outoina.

Se on hyvä, että tiedostaa omat voimavaransa ja sen, ettei kykenisi elämään kehitysvammaisen lapsen kanssa. Ota kuitenkin huomioon se, että on olemassa myös muunlaista vammaisuutta kuin fyysistä.

Kiva että ymmärsit!

Mustakin on oikein vaan se, että tietää omat voimavaransa ja miettii sitä, olisiko minusta vammaiselle lapselle äidiksi ja onko se minun juttu. Ei musta väärin sen miettiminen ole. On hienoa, että jotkut ihmiset kykenee olemaan äiti esimerkiksi tälläiselle ihmiselle, silloin ei erillaisuus pääse katoamaan täysin maailmasta ja näin voimme opettaa lapsillemme sen avulla suvaitsevaisuutta. Mutta täytyy myös ymmärtää heitä, joiden juttu se ei välttämättä ole. On ihan älytöntä ruveta sitten jollekin sellaselle ihmiselle sanomaan negatiivisesti siitä ja halveksumaan jos hän ei halua pitää vammaista lasta. Miksi kaikkien pitäisi tykätä jotenkin niin erityis paljon vammaisista lapsista, että haluaa oikein ehdottomasti olla äiti myös tälläiselle ja hehkuttaa sitä??

Sit jos ei hehkuta ja näkisi omalta kantilta parhaaksi tehdä abortin... niin voi jumalauta sitä joidenkin ihmisten saarnaamisen määrää!

MIKSI?

Yleensä nämä ihmiset jotka kylläkin saarnaa niin heillä on itsellään vammainen lapsi tai lähipiirissä ainakin paljon sellaisia...

Kyllä minäkin abortoisin jos ilmenisi että hänellä on vaikea vamma. 100% varmuutta lapsen terveydestä ei kuitekaan saa. Lapsi voi myös vammautua syntymän jälkeen.

Vaikka läpäisi kaikki seulat raskauden aikana, on aina mahdollista saada vammainen/sairas lapsi. Tämä on tärkeä asia, joka on hyväksyttävä jos lapsia aikoo hankkia. Huomionarvoista on myös se, että suuri osa vaikeista sairauksista puhkeaa vasta syntymän jälkeen; lapsi siis syntyy "terveenä" ja sairaus puhkeaa myöhemmin. Lähisukuuni kuuluva lapsi on tällainen tapaus: hänelle puhkesi taaperoiässä kuolemaan johtava hermostollinen sairaus, huomattavasti vakavampi kuin Downin syndrooma. Ei näistä voi etukäteen tietää. Moni sairastuu johonkin lapsena / nuorena; "terveenkin" lapsen saanut voi lopulta siis vain toivoa, että jos oma lapsi johonkin sairastuu, kyseessä ei olisi mikään pahin vaihtoehto vaan jokin hoidettavissa oleva.

Minusta on yhtä kaikki hyvä, että olet pohtinut näitä asioita. Sitten kun on raskaana ja menee seulontoihin, on hyvä jos on etukäteen miettinyt mitä aikoo tehdä mikäli poikkeavuuksia löytyy.

Yksinäisyyden kokeminen vaihtelee yksilöiden välillä. Toki on autisteja tms. jotka kärsivät sosiaalisesta kömpelyydestään mutta välttämättä se, ettei elämä mene ihan valtavirran kaavan mukaisesti ei tarkoita, etteikö heidän elämänsä voisi olla hyvää ja elämisen arvoista.

Itse olen työni kautta paljon paraplegisten tms. henkilöiden kanssa tekemisissä. Ei edes tetraplegia mitenkään välttämättä vie ihmisen elämäniloa ja kykyä hankkia uusia kokemuksia tms.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28245937]Niin, minäkin olen monen mielestä hieman outo, kouluaikoina yksinäinenkin. Mutta ihanan elämän sain.[/QUOTE]

Sä oot taas näitä joiden kanssa joutuu tästä asiasta vääntämään kuin rautalangasta.

Ei se minusta ole elämää ettei pääse normaalisti aikuistumaan ja on aina toisten ihmisten armoilla! ja sitten... kun omista vanhemmista aika jättää ja jos ovat vielä vaikka toisen terveen lapsen saanu, nii tietäähän siinä että mitenkä käy, no se vammaisen sisaruksen hoito siirtyy tämän hartioille ja vaikka rakastaisi kuinka, niin voi sitä hammasta purra et ai perkele kun on rankkaa... jos on omakin elämä, aviomies, kaks tervettä PIENTÄ lasta ja omakotitalo vaikka jossakin korvessa ja perheen äidillä jo muutenkin kädet hommaa täynnä ja joutuu ehkä jättämään oman työnsäkin jota rakasti koska joutuu rupeamaan omaishoitajaksi.

Tai sitten, laitetaan juuri tälläiseen yleiseen paikkaan, vieraiden ihmisten hoidettavaksi se vammainen sisarus.

Siitä sitten taas muut ihmiset ympärillä saarnaa:

" Ai perkele miten se Minna kehtas! Vanhempansa olivat just sitä mieltä että sitten kun heistä aika jättää niin MATTIA EI KYLLÄ IKINÄ MINNEKKÄÄN LAITOKSEEN SILTIKÄÄN LAITETA! "

On tuo aika perkeleen rankkaa ja rassaavaa tasapainotella tuossa välissä...

Mä olen usein miettinyt mitä tekisin, jos saisin tietää odottavani vammaista lasta ja olen tullut siihen tulokseen, että päätyisin aborttiin. Mitä sitä sitten sellaisessa tilanteessa oikeasti tekisi, en todellakaan tiedä. Esimerkiksi down-lapsen kohdalla. Varmasti olisi vaikea päätös siitäkin huolimatta, että näin etukäteen olisi ajatellut, että tekisi abortin.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs nainen.;28245974:
Sä oot taas näitä joiden kanssa joutuu tästä asiasta vääntämään kuin rautalangasta.

Ei se minusta ole elämää ettei pääse normaalisti aikuistumaan ja on aina toisten ihmisten armoilla! ja sitten... kun omista vanhemmista aika jättää ja jos ovat vielä vaikka toisen terveen lapsen saanu, nii tietäähän siinä että mitenkä käy, no se vammaisen sisaruksen hoito siirtyy tämän hartioille ja vaikka rakastaisi kuinka, niin voi sitä hammasta purra et ai perkele kun on rankkaa... jos on omakin elämä, aviomies, kaks tervettä PIENTÄ lasta ja omakotitalo vaikka jossakin korvessa ja perheen äidillä jo muutenkin kädet hommaa täynnä ja joutuu ehkä jättämään oman työnsäkin jota rakasti koska joutuu rupeamaan omaishoitajaksi.

Tai sitten, laitetaan juuri tälläiseen yleiseen paikkaan, vieraiden ihmisten hoidettavaksi se vammainen sisarus.

Siitä sitten taas muut ihmiset ympärillä saarnaa:

" Ai perkele miten se Minna kehtas! Vanhempansa olivat just sitä mieltä että sitten kun heistä aika jättää niin MATTIA EI KYLLÄ IKINÄ MINNEKKÄÄN LAITOKSEEN SILTIKÄÄN LAITETA! "

On tuo aika perkeleen rankkaa ja rassaavaa tasapainotella tuossa välissä...

Ei sinun tarvitse kiihtyä tai vääntää rautalangasta. Me voimme olla asiasta ihan tyynesti eri mieltä. Sinun mielestäni tuo ei ole elämää, minusta se on nimenomaan elämää.

Voit halutessasi vaikka ajatella, että minulta on jäänyt ymmärtämättä jotakin olennaista elämän olemuksesta ;)

Mitenkäs sitten toimisitte, jos itse päättäisitte pitää lapsen, vaikka tietäisitte, että vauvalla on jokin vamma, mutta miehenne olisi toista mieltä? Olisitteko valmis uhraamaan parisuhteen + mahdollisesti jo olemassa olevan perheen? Itse en tiedä, miten toimisin.

Voi hyvänen aika. No, onneksi ajat on muuttuneet isäs lapsuudesta. Mun vaikeasti cp-vammainen lapseni on avustajan kera ihan normaaliluokalla ja kavereita on paljon. Käyvät täällä ja lapseni heidän luonaan. Liikuntavamma tuo mukanaan haasteita, mutta ei se kyllä estä elämästä. :)

Mitenkäs sitten toimisitte, jos itse päättäisitte pitää lapsen, vaikka tietäisitte, että vauvalla on jokin vamma, mutta miehenne olisi toista mieltä? Olisitteko valmis uhraamaan parisuhteen + mahdollisesti jo olemassa olevan perheen? Itse en tiedä, miten toimisin.

Mies saisi puolestani tehdä omat ratkaisunsa. En kuitenkaan tekisi aborttia miehen halusta tässäkään tilanteessa ja moinen herättäisi epäluuloja, että miten mies sitten toimisi, jos itse sairastuisin vakavasti tai joku lapsista vammautuisi esim. onnettomuuden seurauksena. Itselleni kaipaan tietoa siitä, että toinen ei ole jättämässä vain siksi, että elämä on ajoittain vaikeampaa.