Vanha uskottomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riippa

Vieras
Jos kuulet 10 vuotta sitten tapahtuneesta pettämisestä, miten reagoit? Kuinka vanha asian pitää olla että se on ""vanha juttu""... Mitä odottaisit pettäneeltä puolisoltasi? (jos hän puolustautuu, hänhän syyttää sinua? )

Itse koettua!
Aloitimme seurustelemaan kun olin vielä lukiossa. Lukion jälkeen ammattiin valmistavaan kouluun, kihloihin, asunnon hankinta, naimisiin, muutto isompaan, lapsen syntymä, työtä, toisen lapsen hankintaa... ja siinä mies kertoo pettäneensä minua kihlautumisen jälkeen.
Miltä tuntuu? Kuin olisi matto vedetty jalkojen alta ja ristiriitaiset tunteet suhteessa siihen että tapauksesta oli kulunut aikaa noin 7 vuotta. Silti se tuntui. Katselin valokuvia, istuin yksin lukkojen takana... Pieni lapsi sai ajatukset siirtymään tähän päivään ja PÄÄTIN alkaa elää niin ettei mieheni KOSKAAN voisi selittää vieraita naisia puutteellaan. Alkoi suorittaminen. Jollen eilen ollut antanut piti tänään antaa. En itse välittänyt juuri koskaan tilanteesta. Toinen lapsi sai alkunsa. Elämä jatkui suorittamisena kunnes useiden vuosien jälkeen sain tarpeekseni ja totesin ettei tämä ole minun elämääni.
Kun aloitin oman elämäni noin seitsemän vuotta sitten alkoivat parisuhteen ongelmat. En enään ollut mieheni tarpeiden toteuttaja, vaan itsellinen ihminen. Mieheni ei ymmärtänyt etten nauttinut PELKÄSTÄÄN siitä että sain tuottaa hänelle mielihyvää paivittäin. Ero tuli ja se on paras päätökseni elämässäni. Nyt olen onnellinen. Onnellinen kahdesta lapsestani ja nykyisestä kumppanistani jonka kanssa voimme tämänkin asian purkaa ja puhua.

Älä sinä mene samaan koukkuun jonne minä lankesin.

Ymmärsinkö oikein , että syytät vuosien vanhaa uskottomuutta avioerostasi? Eli ensimmäisen (tunnustetun) virheen tehnyt on syypää kaikkiin muihin virheisiin suhteessa. Oho!

Saattaa olla vähän asian vierestä, mutta mieheni tunnusti seikkailunsa puoli vuotta sitten. Pettämisen aikoihin olimme seurustelleet melkein vuoden. Tosin tämän tapauksen lisäksi oli pari pienempää juttua (esim. kahdestaan jatkoille, mutta ei seksiä). Nyt olemme olleet kaiken kaikkiaan 2 vuotta yhdessä ja em. tempaukset vaivaa minua päivittäin. Tiedän, että mun pitäisi yrittää työntää ikävät ajatukset pois mielestäni ja katsoa eteenpäin. Kuinka ihmeessä pettämisen haamuista ja sen aiheuttamasta epävarmuudesta pääsee eroon? Alkaa kyllästyttämään tämä asian vatvominen, koska se ei muutu miksikään. Aiheutan jatkuvalla pahalla olollani myös turhaa kinastelua. Kuinka olette muut toipuneet vastaavasta tilanteesta?

Idioottiko sä olet?
Kun toinen pettää, hän alkaa kompensoimaan sitä jotenkin. Asia vaikuttaa seurausketjuna asiasta aina seuraavaan, keskustelusta toiseen ja riidasta riitaan.
Älä aliarvioi vuosienkaan takaisten juttujen voimaa, se on kuin hiekka dyyni, yhdessä kohdassa on roska johon kaikki tuulenmukana tulevat asiat jäävät kiinni, kasvattaen ensin keon ja lopulta kokonaisen kukkulan.
Olen sen nähnyt jo, mies epäili minua pettämisestä, jonka seurauksena hän laittoi seuranhakuilmoituksen nettiin. Vai pillunpuutteenko takia? Valehteleeko hän? Entä jos minä en tehnytkään mitään väärää, vaan hän on tehnyt sitä jo kauan aikaa selkämni takana? Noinko hän yleensäkin reagoi riitoihin tai muihin ongelmiin?
Entä jos sillä ei ole mitään väliäkään? Hän ei kerro minulle kaikkea, se on jo nähty, joten minunkaan ei tarvitse kertoa hänelle mitään. Mitä lopulta teen koko miehellä, jos emme voi luottaa? Syntyy riita, seksi vähenee, uusi pettämisepäily koska seksiä ei ole suhteessa? en malta pitää naamaani kiinni vaan v-tuilen miehelle vähän väliä, että käy nyt hyvä mies laittamassa nettiin ilmoitus niin saat pillua. Missähän pisteessä tämä on viiden vuoden päästä? Ihminen voi teeskennellä ja olla mukava toiselle, mutta sydän ei unohda, ja pieniä lipsahduksia sattuu.

Jos ne viimeiset 10 vuotta on menneet mukavasti niin turha kai siihen vanhaan asiaan on tarttua? Itse annoin miehelle anteeksi pettämisen ja olin ratkaisuuni tyytyväinen niin kauan kun mies ""käyttäytyi kunnolla"". Sitten alkoikin ravata lähes joka ilta baarissa kavereitten kanssa ja jatkot venyi aina aamuun asti ties missä. Ei mielestäni parisuhteessa elävän käytöstä kuitenkaan. Kun ei asia puheellakaan selvinnyt, päätin lähteä. Hyvä niin. uudestaan en pettämistä anna anteeksi, kun en sitten kuitenkaan luottaisi enää.

Mutta mielestäni ei yhdestä virheestä pidä vielä mennä polttamaan siltoja takanaan. Kaikkihan me tehdään virheitä, kuka nyt sitten millaisia. Jos tuntuu siltä, että haluat antaa anteeksi, tee niin. Jos taas yrittämisestä huolimatta asia painaa mieltä, minkäs sille mahtaa. Suhdetta on aika turha jatkaa jos luottamus puuttuu.

Miten pettämistä voi puolustella? paitsi sillä, jos toinen on ensin pettänyt mikä taas on jo syy pistää parisuhde katkolle.

Kyllä kai yleisin puolustautuminen on syytös siitä että toinen ajoi pettämään seksin tai muun läheisyyden puutteella. Minä sanoisin etten halua keskustella ongelmasta joka on ollut jo vuosia hyvin suhteessamme.

Alkuperäisen kysymys hieman ihmetyttää. Mitä merkitystä sillä on kuinka kauan sitten pettäminen on sattunut, jos kuulet sen vaikka vasta tänään, silloinhan joudut elämään sen tilanteen nyt eli se on sinulle tuore asia. Olettaen tietysti, että tämä pettäminen on tapahtunut sen jälkeen, kun olette jo alkaneet seurustella, eikä siinä vaiheessa jos henkilö vaikka käy useilla treffeillä samaan aikaan, no joo, silloin ei kai sitä vielä pettämiseksi kutsuttaisi.

Ihmettelen esimerkkiä, että jos asiasta ei ole puhuttu 10 vuoteen, niin miksi se pitää yhtäkkiä ottaa puheeksi? Huono omatunto? Jos näin, niin melko itsekästä!

Pettäminen on kuin henkirikos: se ei vanhene koskaan. Siis ainakaan jos minulta kysytään. Eli jos saisin tietää mieheni pettäneen minua olisi edessä todennäköisesti ero. Ihan sama milloin tai miksi hairahdus olisi tapahtunut. Ihan sama olisiko yhteisiä lapsia tai vaikka kuinka monta hyvää vuotta.

Yksinkertaisesti siksi, että en voisi antaa anteeksi sitä, että hän olisi huijannut minut tuhlaamaan pahimmassa tapauksessa vuosia hänen kanssaan (pettämisen jälkeenkin). Toisin sanoen suhteemme olisi petoksen jälkeen pohjautunut valheelle - vaikken siitä olisi tiennytkään. Mihin voisin enää luottaa?

Voisin ehkä yrittää yhteiseloa jälkeenpäinkin, mutta epäilen, että tunteeni kuolisivat aika nopeastikin ajan myötä - alkaisinhan itsekin katsella muita ja varmaan toimisin jatkossa omien tunteideni ja mielihalujeni pohjalta. Koska mitä väliä enää minunkaan uskollisuudellani olisi? Enkä usko, että jaksaisin enää olla oikeastaan kiinnostunutkaan pettäjästä seksuaalisesti. Ystävyys voisi säilyä ja platonisesti voisin ehkä rakastaakin. Pettämisestä olisi kuitenkin tullut sallittua ja toisaalta millainen parisuhde perustuisi platonisuudelle...

Mitä sitten odottaisin pettäneeltä puolisoltani? Vilpitöntä anteeksipyyntöä, avointa keskustelua ja sovinnollista eroa.

Joko sulla ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta miltä tuntuu olla petetty osapuoli, tai sitten olet vain joku penikka joka teoretisoi kun ei ole koulupäivän jälkeen muuta tekemistä.
Tai ehkäpä olet pettäjä, joka yrittää oikeuttaa itselleen synninpäästön.
Tässä vastaus, olitpa mikä olit : EI VANHENE KOSKAAN.

Sinähän se varsinainen vänkyttäjä olet! :D

Varmaan jää eroamatta, mutta ei se sitä tarkoita että asia on unohdettu.
Joskus ihmiset eivät uskalla/lähteä lähteä avioliitosta, siihenhän voi olla monta syytä.
Ja on kaksi eri asiaa : Se että petetty osapuoli lakkaa ""aukomasta päätään"" siitä pettämisasiasta puolisolleen, vs. että hän TODELLA unohtaisi ja antaisi anteeksi sisimmässään.

Voit länkyttää petetyn hiljaiseksi , soimaamaan itseään siitä ettei voi unohtaa, leikkiä marttyyria ja ""pyytää anteeksi"", mutta pois se ei mene ja tulee ehkä esille kun vähiten sitä odotat.

Esim, avioliitto voi olla jo pikkuisen arjen nakertama, mutta puoliso ei ole sortunut silti pettämään. Arvaapa vain kun seuraava tilaisuus koittaa , ja taustalla on muisto siitä että toisellakaan ei ole aina puhtaat jauhot pussissa.

Näi nse käy, minkä taakseen jättää sen edestään löytää, vaikkapa sitten 10 tai 20 vuoden päästä.

Kirsikalle:
Jos taas minulta kysytään, niin kyllä vanhenee. Mitä hemmetin väliä on jollain 10 vuoden takaisella jutulla, jos sen jälkeen on ollut onnellista yhdessäeloa? Eikö asiaa voi ajatella niin, että ottipahan opikseen ja teki seuraavista vuosista onnellisia? Mitä vuosien tuhlaamista se on, jos olet onnellinen ollut? Mistä sinä tiedät, jos 10 vuotta eron jälkeistä aikaa olisivatkin olleet elämäsi surkeinta aikaa?

Minä tosin sain selville syrjähypyn heti ja asia keskusteltiin perinpohjin läpi. Ero ei tullut mieleeni, sillä rakastinhan miestäni, ei sitä yksi syrjähyppy mihinkään muuttanut. Pari kertaa lähdin yksin ulos kondomi käsilaukussa, mutta totesin, ettei minusta ole pettäjäksi, ei edes kostomielessä ja tunsin itseni pelkästään halvaksi ja ajattelin, että varmaan se toinenkin nainen tunsi itsensä pelkästään halvaksi.

Meidän seksielämämme sai vain lisäpuhtia, kun totesin, että ai pahus, kelpaa se toki muillekin. Ja nyt, 10 vuotta tapahtuneen jälkeen voin vain todeta, että ainakaan onnellisempaa tai parempaa ei elämäni olisi voinut olla, jos olin heti vastoinkäymisen sattuessa heittänyt hanskat tiskiin. Sen lisäksi olisi lapsilta riistetty onnellinen elämä yhdessä molempien vanhempiensa kanssa. Ja jouduttu jakamaan kaikki yhdessä hankittu maallinen hyvä. Ja yritetty unohtaa kaikki yhteiset hyvätkin muistot. Ei, kuulkaas, ei olisi ollut mitään järkeä.

Minun tapani oli käsitellä asia, painaa se sen jälkeen pois mielestä ja nykyään ajattelen, että jos moiseen avioliitto kaatuu, niin silloin ei se ole kovin onnellinen olllutkaan. Tai sitten ihmisen elämä on liian helppoa, jos kaikenlaisista pikkujutuista tekee itselleen ongelmia. Asia tuntuu suurelta sillä hetkellä, mutta kun katsoo asiaa kolmikymmenvuotisen suhteen ja 25-vuotisen avioliiton kokeneena, ei se voisi vähempimerkityksinen olla.

Yksi vastaus joka täydentää sinun mielipidettäsi ja olet onnesi kukkuloilla. Oletko jotenkin epävarma omista mielipiteistäsi kun kaipaat niin kovasti kanssasi samaa mieltä olevia?

Ja, ettei oltaisi niin mustavalkoisia, niin jollakin se pettämisestä kuuleminen ei merkitse paljon mitään ja toisille taas tulee ero. Oho! Siis näin tapahtuu kun ei ole mitään ""oikeata tai väärää"" tapaa toimia tällaisessa asiassa. Ymmärrätkö sellaista? Kaikki ihmiset eivät toimi samalla tavalla. Näin tuli todettua hyvin yksinkertainen asia luultavasti aikuiselle ihmiselle...

Ja jotenkin vois kuvitella että kysyjä arvostaa enemmän sellasta vastausta joka perustuu kokemukseen kuin noita ""musta tuntuu""-mielipiteitä. Eikä tämä kai kuitenkaan mikään kysymyspalsta ole, eli kai kysyjälläkin saa oma mielipide olla ja sen tuoda esiin. ""Oikeata vastausta"" ei varmasti löydy.

Ihan kokemuksesta voin sanoa, että vaikka ois miten tiukkoja asenteita tahansa pettämistä kohtaan, (jätän heti jos petetään...), niin jos joutuu kuitenkin petetyksi joutuu asian kuitenkin miettimään uudelleen läpi. Itsekin aina vannoin, että se on ero jos mies pettää. Mutta mitäs sitten kun rakastaa kuitenkin ja toinen parantaa tapansa... Anteeksi annoin ja tyytyväinen siihen.

No vastasin vain omasta puolestani. Kyse ei ole viboista tai välttämättä edes ehdottomuudesta. Mutta minkäs teet, kun tunteet kuolevat petturia kohtaan. Kiinnostus vaan loppuu. Itseään ei voi pakottaa rakastamaan kuten ei voi toistakaan.

Enkä vastauksellani tarkoittanut, että kaikkien muiden pitäisi toimia samalla tavalla kuin itse tekisin. Onhan olemassa ihmisiä, jotka voivat unohtaa ja antaa anteeksi - tai ainakin yrittää. Ja on asioita, joita itsekin voin antaa anteeksi, mutta pettäminen ei kuulu niihin.

Kysyit mielipiteitä ja sait niitä. Jokainen vastaa omasta näkökulmastaan. Turha hiiltyä, jos joku on eri mieltä kuin sinä. Muutenkin varmaan enemmistö ihmisistä on pettämistä vastaan, paitsi jos itse pettävät... ja silloinkin usein sitä samaa ""iloa"" ei sallittaisi vastapuolelle.

Ja piti sanomani, että eräs exäni petti minua ja sain tietää siitä hieman tapahtumia myöhemmin. Eli kokemuksesta tiedän, etten vain jaksa enää nähdä vaivaa sellaisen suhteen eteen.

Pettäminen anteeksiantamattomana tunteena on idologia... Miten reagoitte sitten jos sinun vanhempasi pettivät... Siis oikeesti tai esim alkoholismin lupauksissa. Olitteko yhtä pitkä vihaisia. Viimeistään lapsenne todistavat että nöyrtyminen anteeksiantoon on viisaampaa. Tai ainakin mahdollisuus jatkolle. Ps . Kun huvikseni tätä näpytän, en hiilly. Provosoin kyllä estoitta.

Yhteistyössä