Vanhemman näkökulmaa näihin raha- ja suhdeasioihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ja mummo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ja mummo

Vieras
Olen seurannut mielenkiintoista keskusteluanne taustalta.
Olen jäänyt aikoinani yksinhuoltajaksi mieheni kuoltua. Minua on ihmetyttänyt hiukan, kuinka monella nuorella uusperheen äidillä tuntuvat olevan ruusuiset kuvitelmat siitä, että yksinhuoltajan elämä on helppoa.
Se on yksi raskain osa, mitä maa päällään kantaa. Ei ole helppoa ottaa vastuuta kaikesta ilman tukea. Minä olen tukenut paljon ex-miniääni ja tuen häntä jatkossakin.

Ja kyllä minä olisin erittäin pettynyt, jos oma poikani lähtisi etelän matkalle uuden vaimonsa kanssa, jos hänen entisen liittonsa lapsien asiat eivät olisi hyvin. Näitä keskusteluja olen tässä huomannut käyvän.

Joidenkin uusien miniöiden on ollut hankala kestää sitä, että entisen suhteen lapset ovat paljon mummolla. Se on luokkaavaa. Eihän se isovanhemmuus katoa minnekään, jos ero tulee. Lapset saavat tavata isovanhempiaan ja mielellään vielä useammin. Se on myös lapsen tukemista eron keskellä.

Minä toivotan kaikille hyvää kesää ja niin uusperheiden äideille, kuten muillekin; unohdetaan hetkeksi se omaan napaan tuijottelu. Koska lapsen etu on aina tärkein. Isällä on myös vastuu neuvotella asioista, jos elämään tulee muutoksia, niin kuin äidilläkin. Ei ole korrektia uuden miniän vaatia lomareissuja, jos lapsella on puutetta jostakin. Jokainen lapsi tulee ensin, niin vanhan kuin uudenkin suhteen lapset.

Hyvää kesää sinullekin! Mielestäni olet kuitenkin melko kapea-alaisesti näitä juttuja seurannut, kun noin kirjoitat. En tiedä muistanko täysin oikein, mutta...

Joku kirjoitti, että isä oli LAPSIA ulkomaille vienyt, ei uutta vaimoa, vaikka sitten ei ollut varaa edes omiin ruoka- ja asuinkustannuksiin, kun piti luottokorttilaskuja maksella.

Joku kirjoitti, että lasten ÄITI matkusteli miesystävänsä kanssa aina ilman lapsia, mutta ei olisi suonut samaa isälle, joka kuitenkin oli matkustellut MYÖS lasten kanssa.

Eräs oli sitä mieltä, että isän pitäisi asua ahtaasti, ja maksaa ylimääräiset rahat lähiäidille lapsiin käytettäväksi, vaikka ohjeidenkin mukaan isällä on oikeus varata huone myös etälapselle/lapsille, ja hehän siitäkin hyötyvät.

Jonkun mielestä isän täytyy maksaa suuria elatusmaksuja etälapsille, vaikka uudessa suhteessakin olisi lapsia, joiden elatukseen ei riitä samaa. Ohjeiden mukaan etälasten elatus ei saa romuttaa lähiperheen elatusta (ei lasten, ei vaimon).

Jotkut kertoivat, että isä osallistui elatusmaksujen lisäksi muihin hankintoihin, tapasi lapsia useammin kuin oli sovittu jne. Silti lähiäiti vain valitti ja vaati lisää.

Okei, TIEDÄN, että on hulttioisiä ja omaan napaan tuijottavia (kuten asian ilmaisit) "uusia miniöitä", mutta ajattelin valottaa tätä kolikon toistakin puolta. Ja vaikka lähiäidillä olisi kuinka raskasta, lasten tilannetta ei tippaakaan paranna se, että häiriköidään isää ja uutta puolisoa. Tällaisestakin olen täältä lukenut.

Mukavaa, jos lapset saavat viettää kesää mummolassa, todellakin! Mutta jos ero on ollut riitaisa, isovanhempien täytyisi pystyä olemaan puolueettomia. Tai voihan sitä asettua poikansa ex-vaimon puolelle, jos haluaa oman poikansa menettää, se on sitten oma valinta. Julmaa, mutta usein totta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 11:43 Äiti ja mummo kirjoitti:
Ja kyllä minä olisin erittäin pettynyt, jos oma poikani lähtisi etelän matkalle uuden vaimonsa kanssa, jos hänen entisen liittonsa lapsien asiat eivät olisi hyvin.
unohdetaan hetkeksi se omaan napaan tuijottelu. Koska lapsen etu on aina tärkein. .....Ei ole korrektia uuden miniän vaatia lomareissuja, jos lapsella on puutetta jostakin. Jokainen lapsi tulee ensin, niin vanhan kuin uudenkin suhteen lapset.

Toki lapset tulevat ensin, mutta joskus on kerättävä voimia ja huolehdittava omasta jaksamisesta. Perheellisen on monasti vaikea rentoutua kotona vaan siihen tarvitaan lomamatka aikuisseurassa. Reissaaminen ei aina ole taloudellisesti järkevää, mutta joskus se on ainoa konsti hoitaa parisuhdetta ja elää aikuisen elämää. Matkan jälkeen jaksaa paremmin lapsiperheen arkea.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 12:50 pikkurilli kirjoitti:
Eräs oli sitä mieltä, että isän pitäisi asua ahtaasti, ja maksaa ylimääräiset rahat lähiäidille lapsiin käytettäväksi, vaikka ohjeidenkin mukaan isällä on oikeus varata huone myös etälapselle/lapsille, ja hehän siitäkin hyötyvät.

Mukavaa, jos lapset saavat viettää kesää mummolassa, todellakin! Mutta jos ero on ollut riitaisa, isovanhempien täytyisi pystyä olemaan puolueettomia. Tai voihan sitä asettua poikansa ex-vaimon puolelle, jos haluaa oman poikansa menettää, se on sitten oma valinta. Julmaa, mutta usein totta.

Tuolla ekalla kommentilla ilmeisesti tarkoitit mua. Kannattaisi lukea hiukan tarkemmin mitä sanotaan... Minä vain totesin, että exäni ASUU omasta vapaasta tahdostaan pienessä yksiössä jossa on tosi pieni vuokra. Jos hän varaisikin lapsille oman huoneen, mutta kun ei. Ja tosiasia on, että mulla on huomattavasti kalliimpi asunto lasten takia.

Vaikka ero olisi ollut kuinka riitaisa on väärin jos isovanhemmat ja lastenlapset joutuvat siinä ikävään välikäteen. Mielestäni se ei ole pojan ex-vaimon puolelle asettumista jos haluaa viettää mahdollisimman paljon aikaa lastenlasten kanssa. Meillä ainakin lapset olivat ennen eroa paljon mummulassa ihan viikonloppujakin ja vaikkei meidän ero mitenkään rauhallinen ollut (ennemminkin riitaisa) niin olisi se kauheaa lapsia kohtaan jos eivät enää pääsisi mummulaan vanhempien riitojen takia!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 22:25 huhhuh kirjoitti:
\

Tuolla ekalla kommentilla ilmeisesti tarkoitit mua. Kannattaisi lukea hiukan tarkemmin mitä sanotaan... Minä vain totesin, että exäni ASUU omasta vapaasta tahdostaan pienessä yksiössä jossa on tosi pieni vuokra. Jos hän varaisikin lapsille oman huoneen, mutta kun ei. Ja tosiasia on, että mulla on huomattavasti kalliimpi asunto lasten takia.

Vaikka ero olisi ollut kuinka riitaisa on väärin jos isovanhemmat ja lastenlapset joutuvat siinä ikävään välikäteen. Mielestäni se ei ole pojan ex-vaimon puolelle asettumista jos haluaa viettää mahdollisimman paljon aikaa lastenlasten kanssa. Meillä ainakin lapset olivat ennen eroa paljon mummulassa ihan viikonloppujakin ja vaikkei meidän ero mitenkään rauhallinen ollut (ennemminkin riitaisa) niin olisi se kauheaa lapsia kohtaan jos eivät enää pääsisi mummulaan vanhempien riitojen takia!!!

En tarkoittanut sinua, vaan sitä (niitä), jonka mielestä on väärin, kun isä ostaa ison asunnon jne.

Enkä tarkoittanut myöskään sitä, että isovanhemmat ja lapset eivät saisi viettää aikaa yhdessä, sehän on vain hienoa.
Mieheni vanhemmat asettuivat KAIKESSA ex-vaimon puolelle, ennen kuin heille selvisi asioiden todellinen laita. Nyt eivät halua tätä exää edes nähdä (lapsia tietenkin haluavat), mutta miestäni ovat loukanneet niin pahasti, että välit ovat vähintäänkin teennäiset. Minusta pitävät, ja olenkin yrittänyt vihjata, että anteeksi pyytäminen voisi olla hyvä uusi alku. En sanonutkaan, että isovanhempien pitäisi olla välikädessä, vaan juuri päinvastoin, puolueettomia! Ja meillä kyllä lapsia pelinappuloina on käyttänyt lähiäiti. Olen täsmälleen samaa mieltä: Se on VÄÄRIN!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2006 klo 19:51 pikkurilli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 22:25 huhhuh kirjoitti:
\

En tarkoittanut sinua, vaan sitä (niitä), jonka mielestä on väärin, kun isä ostaa ison asunnon jne.

Enkä tarkoittanut myöskään sitä, että isovanhemmat ja lapset eivät saisi viettää aikaa yhdessä, sehän on vain hienoa.
Mieheni vanhemmat asettuivat KAIKESSA ex-vaimon puolelle, ennen kuin heille selvisi asioiden todellinen laita. Nyt eivät halua tätä exää edes nähdä (lapsia tietenkin haluavat), mutta miestäni ovat loukanneet niin pahasti, että välit ovat vähintäänkin teennäiset. Minusta pitävät, ja olenkin yrittänyt vihjata, että anteeksi pyytäminen voisi olla hyvä uusi alku. En sanonutkaan, että isovanhempien pitäisi olla välikädessä, vaan juuri päinvastoin, puolueettomia! Ja meillä kyllä lapsia pelinappuloina on käyttänyt lähiäiti. Olen täsmälleen samaa mieltä: Se on VÄÄRIN!!!

No hyvä jos et tarkoittanut minua =) Mun mielestä on nimittäin väärin, että mun exällä on tosi pieni asunto avokkinsa kanssa. Kahdella energisellä leikki-ikäisellä kun tuntuu siellä tulevan seinä vastaan joka puolella ja joutuvat nukkumaankin lattialla kun ei isillä ja avokillakaan ole kunnon sänkyä kun vaan vuodesohva. Et olisi ihan oikeesti kivaa jos hekin lapsille hommaisivat tilaa...

Meillä täytyy myöntää, että exän vanhemmat on aika puolueettomia, me molemmat käydään vuorollaan heillä kylässä. Miehen uutta avokkia eivät kuitenkaan halua vielä nähdä, koska mies jätti minut ja lapset tämän naisen takia. Ja ex-appivanhemmat eivät voi hyväksyä sitä, että tuo nainen oli ja on miehelle tärkeämpi kuin omien lasten elämä. Varsinkin, kun minä olen avoimesti kertonut appivanhemmille mitä minä tein väärin ja mitä mies, ja senkin että minä yritin muuttaa asioita ja mies ei kun oli helpompi vain lähteä (mies on itsekin isälleen sanonut, että minua ei saa syyttää, kun syy oli hänen). Että kai tuota vois jonkunlaisena puoluellisuutena kuitenkin pitää :/ . Mutta minä koen, että kun olen avoimesti ja rehellisesti (sen myöntää mieskin) kertonut missä mentiin metsään, niin se on ihan isovanhempien asia miettiä miten suhtautua. Ja olen iloinen, että kaikesta huolimatta ovat säilyttäneet jonkinlaiset välit poikaansa vaikkeivät tämän ratkaisuja ymmärräkkään. Ja että lapsenlapset ovat aina tervetulleita. Ja koska anoppi on jo vuosia ollut yksi läheisimpiä ystäviäni jolle olen jo aiemmin kertonut meidän ongelmista ja avioliitosta, on kiva että meilläkin on säilynyt edes suht hyvät välit!

Mielestäni isovanhempienkin pitää kantaa vastuunsa siitä että jaksavat sitten olla lasten kanssa. On itsekästä tuoda lasta sellaiselle isovanhemmalle jonka terveys ei ole hyvä. Tai että hoitotasapaino kunnossa.

Sellaisen vanhemman tulee olla sitten viisaampi jos isovanhempi ei tunnista pakottavaa vastuutaan olla sellaisessa kunnossa että jaksaa pienten arjen hoitoa.

Kun on sellaisestakin kokemusta ettei isovanhempi yksinkertaisesti päästänyt lasta ulos kun itse ei jaksanut olla lapsen kanssa. tai nukahti nojatuoliin eikä ollut lasta laittamassa nukkumaan, vaan lapsi sitten torkahti minne torkahti. Ja isovanhempi oli saanut sairauskohtauksen ja lapsi oli naapurista soittamalla hälyttänyt isän pyynnöstä lanssin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 17:45 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 11:43 Äiti ja mummo kirjoitti:
Ja kyllä minä olisin erittäin pettynyt, jos oma poikani lähtisi etelän matkalle uuden vaimonsa kanssa, jos hänen entisen liittonsa lapsien asiat eivät olisi hyvin.
unohdetaan hetkeksi se omaan napaan tuijottelu. Koska lapsen etu on aina tärkein. .....Ei ole korrektia uuden miniän vaatia lomareissuja, jos lapsella on puutetta jostakin. Jokainen lapsi tulee ensin, niin vanhan kuin uudenkin suhteen lapset.

Toki lapset tulevat ensin, mutta joskus on kerättävä voimia ja huolehdittava omasta jaksamisesta. Perheellisen on monasti vaikea rentoutua kotona vaan siihen tarvitaan lomamatka aikuisseurassa. Reissaaminen ei aina ole taloudellisesti järkevää, mutta joskus se on ainoa konsti hoitaa parisuhdetta ja elää aikuisen elämää. Matkan jälkeen jaksaa paremmin lapsiperheen arkea.

Hienolta kuulostaa, ylelliseltä suorastaan. Kieltämättä kaikki tuo on totta, että tekee parisuhteelle hyvää jne. mutta siinä olen kyllä äiti ja mummon kanssa samaa mieltä, että jos niitä lapsia on, oli ne nykyisestä tai vanhasta suhteesta ne vaikuttaa (ja kuuluu vaikuttaa) rahalliseen tilanteeseen. Aika usein on niin, että jos lapsia on useampi ei perheessä ole vanhemmilla varaa tälläiseen parisuhteen hoitoon. Ja useampihan niitä siis on jos niitä on vielä edellisestäkin liitosta.

Yhteistyössä