Vanhemman tehtävä ja valinta... Suojele lasta toiselta vanhemmalta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aina vaan miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on uusperhe, ja se heittiöosapuoli on lapsen äiti.

Alussa äidin toiminta suututti ja suretti itse kunkin puolesta. Lapsen puolesta, koska tämä ikävöi ja pettyi kerta toisensa jälkeen. Minun ja puolisoni puolesta, koska jouduimme tekemään äidinkin työt ja lisäksi korjaamaan jäljet, kun lapsi oli äidillään saanut elää kuin pellossa.

Jossain vaiheessa kuitenkin totesin, että mitä vähemmän äiti on kuvioissa, sitä parempi. Äiti valehteli ja teki turhia lupauksia, joihin lapsi pettyi. Äiti yllytti lasta isäänsä vastaan. Äidin antama roolimalli (mm. kaupoista varastelu, päihteiden käyttö) oli muutenkin meistä erittäin huolestuttavaa. Lisäksi tapaamisten jälkeen lapsi oli pitkään "sekaisin", kun ensin odotti seuraavaa äidin vannomaa tapaamista ja sitten kiukutteli pettymystään, kun tämä ei toteutunutkaan.

Nyt äiti ei ole ollut muutamaan vuoteen käytännössä enää lainkaan kuvioissa, ja elämä on tasoittunut. Tämäkin lapsi tosin käy terapiassa ja on monelta osin hajalla.

Minulla ja puolisollani on asiasta huolta, vaan ei huonoa omatuntoa, ja miksi olisikaan. Lapsen äiti on itse elämäntapansa valinnut.

Mun mielestä joo antoi hyvin myös toisen näkökulman asioihin. Ap:n tilanne tuskin on kuten joo kirjoitti, mutta voisin hyvinkin olla niin. Ja mukavaahan olisikin jos asiat olisikin niin. Kuitenkin tätä palstaa lukee moni eronnut ja mieheensä pettynyt, jotka nyt mielessään kuvittelevat omankin miehensä käytöstä ja helpostikin sitä alkaa suurentelemaan asioita ja helposti syyttämään toisia sellaisista asioista mitä ei ole edes tapahtunut.

Totta, että osin tekstissä on myös toista näkökulmaa, mutta on myös mopo karannut käsistä. Ketjussa on kuitenkin ihmiset kertoneet asioista ja perustelut ovat olleet ihan perinpohjaisia ja syyt vakavia, joten tässä ketjussa ei ainakaan ole ollut kyse asioiden suurentelusta. Mutta olet kyllä oikeassa siinä, että suurentelijoitakin on ja toista näkökulmaakin löytyy.

nosto

Kirjoittakaa ajatuksia ja kokemuksia. Kiitos!
No meillä ehkä rajumpi tapaus, ja siksi helpompi tehdä päätös, sillä mies löi lapsia minun töissä ollessani (useasti, ennen kuin paljastui totuus) Sitten kun löi jo naapurinkin lapsia, jäi kiinni.

Ärsyttää suunnattomasti kun joka tuutista tulee ainoastaan ja vain että pitää tukea toista osapuolta tapaamisiin. Kaikille se ei todellakaan ole se ratkaisu. Mutta aina on niitä, jotka kaiken niin paremmin tietävät. Oppikaa luottamaan itseenne.

Yhteistyössä