Vanhemmat olivat ennen vanhaan jämäkämpiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ELET
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30702147:
Kyllä pitää ap: n kirjoitus täysin paikkansa. Ennen vanhaan oli toteltava. Eikä se tarkoita että lapsia olis lyöty tai hakattu. Lapset oli totutettu uskomaan puhetta. Vanhempi oli auktoriteetti, jota oli uskottava. Vaikka ei ollu kännykkää tai tietokonetta varikoitavaksi määrä ajaksi. En muista että ketään olis koti arestiinkaan laitettu.

Koska tämä "ennen vanhaan" oli?

Ihan oikeastiko kuvittelet, että lapset eivät tehneet mitään sopimatonta "ennen", kun selkäsaunan uhka oli mahdollinen? Miksi ihmeessä he sitten saivat selkäänsä, jos aina tottelivat?

Kuka niin kuvittelee? Kyse onkin siitä, että ennen lapset käyttäytyivät noin yleensä ottaen paremmin ja kunnioittivat vanhempia. Koulussa jos jouduit ennen ulos luokasta, se oli suuri häpeä. Nykyisin sillä ei monellekaan ole merkitystä. Peruslähtökohta oli se, että lapsi totteli, kun aikuinen pyysi. Ei todellakaan ollut tällaista häiriköintiä kuin nykyisin.

[QUOTE="böö";30702088]Niin se tuottaakin. Ja fyysinen kuritus on pahoinpitelyä, koska niin nykyään laissa sanotaan. Ei sitä siihen aikaan moni sellaisena pitänyt, kun piiskaa annettiin.

Pääasiassa fyysinen kuritus perustui siihen mahdollisuuteen, että risusta tosiaan tulee sormille tai takapuolelle, jos ei käytös parane. Ei sitä todellisuudessa tarvinnut käyttää usein. Riitti muistutus. Nykyään vanhemmat vaan muistuttaa ja muistuttaa, mutta mitään todellista uhkaa ei ole.

Muutama vuosi sitten kaikki laittoi innoissaan lapsia jäähylle, kun super-nannykin telkkarissa niin teki. Nythän on tuokin touhu jo aika lailla pannassa, kun nöyryyttää lapsia. Eikä pienet lapset edes ymmärrä jäähyn merkitystä. Niin ne vaan muuttuu kaiken aikaa kasvatussuositukset, mutta lepsumpaan suuntaan tosiaan vaan mennään.[/QUOTE]
En nyt ihan ymmärrä. Entisaikaan kaikkia lapsia "kuritettiin". Silti esiintyi runsaasti väkivaltaista käytöstä niin viihteellä uin esim parisuhteissa. Jos kerran fyysinen kuritus takaa hyvän käytöksen, niin miten tämä oli mahdollista???

Olisiko kuitenkin niin, että väkivalta lusää väkivaltaa.

[QUOTE="böö";30702151]Kuka niin kuvittelee? Kyse onkin siitä, että ennen lapset käyttäytyivät noin yleensä ottaen paremmin ja kunnioittivat vanhempia. Koulussa jos jouduit ennen ulos luokasta, se oli suuri häpeä. Nykyisin sillä ei monellekaan ole merkitystä. Peruslähtökohta oli se, että lapsi totteli, kun aikuinen pyysi. Ei todellakaan ollut tällaista häiriköintiä kuin nykyisin.[/QUOTE]

Mä osoitin sen kysymykseni sille toiselle kommentoijalle, joka antoi ymmärtää, että ennen ei ollut tottelemattomia lapsia.

Miksi tätä asiaa muuten tarkastellaan pelkästään lasten osalta? Yhteiskunta on muuttunut ihan hirveästi, ei voi olettaa, että lapset käyttäytyisivät kuin - sanotaan vaikka - 50 vuotta sitten, kun eivät aikuisetkaan käyttäydy. Ihmisten kanssakäyminen on todella erilaista kuin ennen, mm. sillä tavalla, että perheet ovat paljon vähemmän tekemisissä perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa. Totta kai se vaikuttaa siihen, millaista lasten suhtautuminen toiseen ihmiseen on.

Mutta häiriköintiä kyllä oli, eivätkä kaikki lapset todellakaan totelleet aikuista pelkästään pyytämällä. Nykyäänkin suurin osa lapsista tottelee aikuista ja opettajaa, miksi pitää yleistä häiriköiden käytös koskemaan kaikkia lapsia?

[QUOTE="...";30702156]En nyt ihan ymmärrä. Entisaikaan kaikkia lapsia "kuritettiin". Silti esiintyi runsaasti väkivaltaista käytöstä niin viihteellä uin esim parisuhteissa. Jos kerran fyysinen kuritus takaa hyvän käytöksen, niin miten tämä oli mahdollista???

Olisiko kuitenkin niin, että väkivalta lusää väkivaltaa.[/QUOTE]

Ja nykyään ei esiinnyt väkivaltaista käytöstä viihtella tai parisuhteessa? Entäs koulusurmaajat ja muut massahäiriköt?

[QUOTE="böö";30702157]Taitaa blaa blaa olla itsekin nykyajan lapsi. Niin paljon pistää hanttiin ja häiriköi. Saati että ymmärtäisi lopettaa.[/QUOTE]

Voi miten kerrassaan nokkela kommentti! Vastakkaiset mielipiteet toki ovat hanttiin panemista ja häiriköintiä. Miksi sinä et lopeta hanttiin panemista ja ymmärrä lopettaa, miksi nimenomaan minun pitää näin tehdä? Ja nyt oikeasti perusteluja, ei tämmöistä puolivillaista vittuilun yrittämistä.

[QUOTE="ööh";30702164]Ja nykyään ei esiinnyt väkivaltaista käytöstä viihtella tai parisuhteessa? Entäs koulusurmaajat ja muut massahäiriköt?[/QUOTE]

Nykyään on perheväkivaltaa ja murhia paljon vähemmän kuin sanotaan vaikkapa 50-luvulla. Tästä on olemassa ihan oikeita tilastoja. Koulusurmaajat ovat yksi ilmiö, mutta hulluja väkivallantekoja on ollut aikaisemminkin. Niistä ei toki uutisoitu samalla tavalla kuin nyt, mutta silti ne olivat olemassa.

[QUOTE="ööh";30702164]Ja nykyään ei esiinnyt väkivaltaista käytöstä viihtella tai parisuhteessa? Entäs koulusurmaajat ja muut massahäiriköt?[/QUOTE]

Esiintyy, mutta monilla alueilla väkivalta on vähentynyt.
Ja hulluja on ollut aina, tosin lienee enemmän nykyisin kuin ennen. Tämä tuskin kuitenkaan johtuu siitä, että lapsia hakataan nykyisin vähemmän.

[QUOTE="böö";30702157]Taitaa blaa blaa olla itsekin nykyajan lapsi. Niin paljon pistää hanttiin ja häiriköi. Saati että ymmärtäisi lopettaa.[/QUOTE]

Joku on eri mieltä kansasi, joten hän on häiriköijä???
Kiva ajatusmaailma, jos tuota sovellat myös lastenkasvatukseen.

Yleensä tällaisia asioita sanovat ihmiset, joilla ei ole juuri minkäänlaista perspektiiviä asioihin, ainoastaan epämääräinen kuva siitä, että Ennen Oli Paremmin. Hohhoijaa näille.

No esim. yksi sukulaiseni jonka kans asiasta puhuin, hänellä on perspektiiviä...syntynyt -50-luvun alussa ja koko elämänsä ollut lastenhoitajana. Nähnyt kasvatustyylien muutokset ja täysin myöntää että ennen oikeasti oli moni asia paremmin. (Ei kaikilla tietenkään eikä tarkoita että mikään väkivalta olisi hyväksyttävää.)

[QUOTE="Hmh";30702186]No esim. yksi sukulaiseni jonka kans asiasta puhuin, hänellä on perspektiiviä...syntynyt -50-luvun alussa ja koko elämänsä ollut lastenhoitajana. Nähnyt kasvatustyylien muutokset ja täysin myöntää että ennen oikeasti oli moni asia paremmin. (Ei kaikilla tietenkään eikä tarkoita että mikään väkivalta olisi hyväksyttävää.)[/QUOTE]

Mutta kun puhutaan tottelemattomuudesta ja "nykyajan kasvatuksesta", nostetaan esille äärimmäisiä esimerkkejä, jotka koskevat vain pientä osaa lapsia. Kasvatus on muuttunut, ja lapset ovat muuttuneet - kuten myös koko yhteiskunta. Minusta lapsenkasvatuksen ainoa mittari ei ole se, että lapset tottelevat aikuista kaikessa, vaikka olisihan se tietenkin hirmuisen kivaa, jos vaikka tuo 3-vuotiaani ei saisi uhmahuutokohtauksia, vaan tekisi heti niin kuin minä sanon. Mutta lasten tiettyihin kehitysvaiheisiin kuuluu, että vanhemmalle pannaan vastaan. Ja toisaalta myös koko yhteiskunta on muuttunut epähierarkkisemmaksi ja sitä myötä tasa-arvoisemmaksi.

Mä asun ihan pienen kyläkoulun lähellä, ja ainakin täällä nuo lapset tottelevat ja suhtautuvat ihan kivasti, jos heille jostain asiasta huomauttaa - puhun mä tietysti heille muitakin asioita! On siellä sellaisiakin oppilaita, jotka eivät puhetta usko, mutta heitä on suunnilleen kaksi, ja eillä on kyllä kaikenlaista muutakin häikkää kotona.

[QUOTE="...";30702175]Esiintyy, mutta monilla alueilla väkivalta on vähentynyt.
Ja hulluja on ollut aina, tosin lienee enemmän nykyisin kuin ennen. Tämä tuskin kuitenkaan johtuu siitä, että lapsia hakataan nykyisin vähemmän.[/QUOTE]

Rikosten määrissä laskettuna Suomi on Euroopan väkivaltaisimpia paikkoja. Mutta samaan aikaan useimmissa Euroopan maissa ruumiillinen kuritus on vielä nykyäänkin laillista. Ei tässä ole nähtävissä mitään selkeää syy-seuraussuhdetta.

Sitä paitsi esim. lasten tarhoissa hoitajiin kohdistama väkivalta on voimakkaassa kasvussa johtuen siitä, ettei kunnioitusta aikuisia kohtaan enää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30702297:
no ei siihen nyt kovin kauan ole 20 vuotta

Olin itse lapsi 35 vuotta sitten, ja sain selkääni. Ja vihaan isääni siksi edelleen tänäkin päivänä, joten en sitten tiedä, kuinka järkevä tapa tuo kokonaisuuden kannalta on.

Tottakai lapsi ja aikuinenkin saadaan tottelemaan pelolla ja väkivallalla, mutta varmasti toimiviampiakin keinoja on. Itse olen lapseni onnistunut kasvattamaan fiksuiksi, huomaavaisiksi ja täysin yhteiskuntakelpoisiksi ihan ilman väkivaltaa, joten mahdollista se on.

Helpompihan se on toki turvautua uhkailuun ja lyömiseen, mutta paras keino se ei ole.

[QUOTE="Hmh";30702186]No esim. yksi sukulaiseni jonka kans asiasta puhuin, hänellä on perspektiiviä...syntynyt -50-luvun alussa ja koko elämänsä ollut lastenhoitajana. Nähnyt kasvatustyylien muutokset ja täysin myöntää että ennen oikeasti oli moni asia paremmin. (Ei kaikilla tietenkään eikä tarkoita että mikään väkivalta olisi hyväksyttävää.)[/QUOTE]

Oletko koskaan tavannut ihmistä, joka EI olisi sitä mieltä, että ennen oli paremmin. Siis oli kyse mistä tahansa asiasta.
Ilmiötä kutsutaan nimellä " aika kultaa muistot".

[QUOTE="...";30702313]Olin itse lapsi 35 vuotta sitten, ja sain selkääni. Ja vihaan isääni siksi edelleen tänäkin päivänä, joten en sitten tiedä, kuinka järkevä tapa tuo kokonaisuuden kannalta on.

Tottakai lapsi ja aikuinenkin saadaan tottelemaan pelolla ja väkivallalla, mutta varmasti toimiviampiakin keinoja on. Itse olen lapseni onnistunut kasvattamaan fiksuiksi, huomaavaisiksi ja täysin yhteiskuntakelpoisiksi ihan ilman väkivaltaa, joten mahdollista se on.

Helpompihan se on toki turvautua uhkailuun ja lyömiseen, mutta paras keino se ei ole.[/QUOTE]

Oli se varmaan ikävää perhe-elämä ennen vanhaan, kun kaikki ihmiset vihasivat vanhempiaan lopun ikäänsä, kun nämä olivat antaneet heille lapsena selkään.

Käsittääkseni yksi melkein koko yhteiskunnan peruspilareista on ihmisten rangaistuksen pelko (ja siihen liittyen rangaistuksilla uhkailu). Se estää meitä esimerkiksi vittuilemasta töissä pomolle, käymästä Venäjän-matkalla ilman passia ja viisumia, autoilemasta pyörätiellä ja laiminlyömästä laskujen eräpäiviä näin muutamia esimerkkejä mainitakseni.

[QUOTE="...";30702313]Olin itse lapsi 35 vuotta sitten, ja sain selkääni. Ja vihaan isääni siksi edelleen tänäkin päivänä, joten en sitten tiedä, kuinka järkevä tapa tuo kokonaisuuden kannalta on.

Helpompihan se on toki turvautua uhkailuun ja lyömiseen, mutta paras keino se ei ole.[/QUOTE]
Sanoinko että pitää lyödä ja käyttää väkivaltaa

20 vuotta sitten... buahahahhahaha. :D Ei silloin ollut sen kummempia kurinpitotoimenpiteitä kuin nykyäänkään. Ehkä jotain luunappeja, tukistamista saatettiin vielä harrastaa vähän enempi kuin nykypäivänä.

40 vuotta taaksepäin taas lapset nosteltiin seinille ja kepillä saatettiin näpäyttää sormille, mutta esim. isäni mukaan etenkin pojat oli todella kurittomia. Kaikenlaisia kolttosia sitä tehtailtiin silloin ja etenkin esim. opettajille, eli se niistä auktoriteeteista.

60 vuotta sitten taas meininki oli vielä raadollisempaa, lasten pakkosyöttämistä, hakkaamista ym on isoisä ja isoäiti kertoneet... Ja ihan yhtälailla mukulat silloinkin osasi tehdä "pahojaan". Lapsia kuolikin "kurinpitotoimenpiteisiin". Perheväkivalta oli aika yleistä, tosin ei sellaiseen juuri puututtu. Isoäiti juuri kertoi mm. tapauksesta jossa ystävänsä isä hyppi raskaana olevan vaimon vatsan päällä, veri virtasi vaan äidin jalkovälistä... Tosin huomioon otettava vanhempien sotatraumat, ääretön köyhyys ym. Elämä ei ollut helppoa.

Aika kultaa muistot. Ennen lapsia kasvatettiin usein pelolla ja väkivallalla, ei toki kaikki mutta se oli paljon hyväksytympää kuin nykyään. Onneksi esim. fyysinen kurittaminen ja lapsikuolemat ovat vähentyneet verrattuna niihin vanhoihin "kultaisiin" aikoihin, vaikka toki niitä edelleen tapahtuu. Mutta ei ennen vanhaan vanhemmilla ollut muuten mitään sen parempaa otetta jälkikasvuunsa kuin nykyvanhemmilla, kyllä se kuri oli näennäisesti usein pelolla luotu.

Vapaata kasvatusta on kai ollut jo jostain 60 luvulta, mutta se on vain pieni osa kaikista vanhemmista jotka moista harjoittaa. Ihan edelleen nykypäivänä. Koskaan ei ole taidettu lasten kasvatukseen ja hyvinvointiin panostaa yhtä paljon kuin nykypäivänä. Suurin osa lapsista nykyään on muuten fiksuja, hyvinvoivia ja terveitä niin psyykkisesti kuin fyysisesti. Huomaa että heistä on pidetty hyvä huoli. Näin olen nähnyt päiväkotityössä. Toki on aina niitä vanhoja hoitajia joiden mielestä pitäisi palata aikaan, jolloin mukuloiden piti istua hiljaa rivissä ja kurittomat sai viskata niskavilloista nurkkaan häpeämään. Mutta eihän siitä muuta seuraa kuin lapsen vahingoittuminen. Toiset ei osaa kasvattaa muuta kuin sillä väkivallalla ja pelotteilla.

[QUOTE="Iida-Liina";30702482]Oli se varmaan ikävää perhe-elämä ennen vanhaan, kun kaikki ihmiset vihasivat vanhempiaan lopun ikäänsä, kun nämä olivat antaneet heille lapsena selkään.

Käsittääkseni yksi melkein koko yhteiskunnan peruspilareista on ihmisten rangaistuksen pelko (ja siihen liittyen rangaistuksilla uhkailu). Se estää meitä esimerkiksi vittuilemasta töissä pomolle, käymästä Venäjän-matkalla ilman passia ja viisumia, autoilemasta pyörätiellä ja laiminlyömästä laskujen eräpäiviä näin muutamia esimerkkejä mainitakseni.[/QUOTE]

Nimenomaan. Rangaistuksen pelko. Ei väkivallan.
Melko kaameaa olisi, jos ylinopeutta ajavaa läimästäisiin remmillä takapuolelle. Tai laskunsa maksamatta jättänyt pieksettäisiin torilla.

[QUOTE="...";30702680]Nimenomaan. Rangaistuksen pelko. Ei väkivallan.
Melko kaameaa olisi, jos ylinopeutta ajavaa läimästäisiin remmillä takapuolelle. Tai laskunsa maksamatta jättänyt pieksettäisiin torilla.[/QUOTE]

On kipua tuottava rangaistuskin rangaistus siinä missä joku muukin.

Jos esim. käytännön kokeissa todettaisiin, että remmin saanti ehkäisee vaikkapa toistuvaa ylinopeuksien ajoa olennaisesti tehokkaammin kuin sakot, niin mikä siinä sitten olisi niin kaameaa? Sekö että se sattuu?

Esim. Singaporessa lyödään pikkurikollisia kepillä (kaiketi niin että veri valuu ja jää isot arvet) ja se kyllä kieltämättä jo kuulostaa julmalta. Yhtä julmalta kuin julkiset pieksäjäiset.

Minulla hoitolapset näkevät joskus nälkää kun eivät suostu syömään ruokaa mitä tarjotaan vaan haluavat jotain muuta. Tai leivältä syödään voi mutta sitten halutaan voita lisää. Ei tule.

En ole juupaseipäs tyyppiä omille, enkä vieraille lapsille.

Yhteistyössä