Vanhemmatko vastuussa hoitajien ylitöistä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä olen kunnallisessa ryhmiksessä vastaavana ja kovin kummalliselta kuulostaa tuo juttu.
olen lähihoitaja ja mun vastuulla saa olla 7 lasta. kahdella perhepäivä hoitajalla saa olla 4 lasta (siis kahdeksan lasta saa jäädä heille kun mä lähden)
jos jonain päivänä hoitajalla menee pitempään kun ei voi lähteä, niin hän tulee esim seuraavana aamuna myöhempään töihin jos mahdollista.
mutta eihän tuo tosiaan ole vanhempien murhe. jos on sovittu että 16.00 asti niin se on sitten niin. sitten voi sanoa jos haku ajat venyy sovitusta, koska silloin ei ole voinut työ vuoroja laskea etukäteen riittäviksi.
ja jos lapsi itkee, niin mitä sitten, se työ nyt vaan on sitä että joskus joku itkee ja toisten lasten on se vaan "kuunneltava". on hoitajan homma saada lapsi viihtymään ja antaa syliä pienelle tarpeeksi että tottuu hoitoon.
onhan se hyvä ilmoittaa, että tuleeko tenava aamupalalle vai ei ja haetaanko kello kolme vai vasta neljä, mutta vanhemmilla on oikeus pitää lapsi hoidossa joka päivä aamusta 17.00 asti jos on koko päivä sopimus tehty.

Ja muistakaa kaikki: Suomessa on subjektiivinen päivähoito oikeus, joka tarkoittaa sitä että te saatte vaikka syljeskellä kattoon koko päivän kun lapsenne on hoidossa ja te ette ole hoitajille tilivelvollisia hoitajille siitä koska pääsette töistä ja mitä teette sitä ennen ja sen jälkeen!!!

Mutta mites yksityisellä, siellä ei taida päteä ihan sama systeemi, meillä ainakin lukee jo päivähoitosopimuksessa että jos toinen vanhemmista on kotona, -lapsi tulee hakea hoidosta viimeistään klo 14.30 kotiin.

Tämä on siis tiedossa (työttömille) jo siinä vaiheessa kun päivähoitosopimusta ollaan tekemässä, mutta se ei ollut tiedossa miten myös meidän työssäkäyvin hoitoaikoja syynätään.. =(

Meidän pojan ryhmiksessä on hoitoajat 7.30 - 16.45. Jos näistä ajoista poiketaan niin siitä pitää ilmoittaa. Tai ei siis varsinaisesti pidä, mutta se on suositeltavaa ja ihan ymmärrettävääkin. Jos lapsia on vähän niin hoitaja saattaa olla töissä turhaan tai vastaavasti jos lapsia onkin enemmän niin hoitajia saattaa silloin olla liian vähän.

Mitä tohon hoitajien pyyntöön tulee voisiko lasta hakea aikaisemmin, niin on meiltäkin kysytty samaa. Jos pystyy hakemaan aikaisemmin niin hyvä vaan ja jos ei niin sitten ei pysty :)

Alkuperäinen kirjoittaja harm.:
Mutta mites yksityisellä, siellä ei taida päteä ihan sama systeemi, meillä ainakin lukee jo päivähoitosopimuksessa että jos toinen vanhemmista on kotona, -lapsi tulee hakea hoidosta viimeistään klo 14.30 kotiin.

Tämä on siis tiedossa (työttömille) jo siinä vaiheessa kun päivähoitosopimusta ollaan tekemässä, mutta se ei ollut tiedossa miten myös meidän työssäkäyvin hoitoaikoja syynätään.. =(

Mulla on hoitosopimus tässä edessäni, eikä kyllä yhdessäkään kohtaa mainita, että mikäli toinen vanhempi on kotona tms.
Hoitoajaksi on merkitty "säännöllinen 7.30-16.30" ja tarjottaviin aterioihin kuuluu aamupala, lounas ja välipala.

Totta kai ymmärrän, että syöjien lukumäärä on hyvä tietää ennakkoon, mutta muuta perustetta on noille vaatimuksille keksi.

Ja olisi kieltämättä mukava nähdä kuinka itkevää lastamme hoidossa kohdellaan (ja toisen harmaan itkevää lasta myös!)... komennetaanko olemaan hiljaa "koska pienemmätkin on" vai lohdutetaanko ym.

Kummallisia juttuja, minä sanoisin noihin hoitoaikojen tivaamisiin totuuden mukaisesti: ' Meillä molemmilla on liukuvat työajat, jos joku päivä päästään aiemmin lasta hakemaan, joku toinen päivä pitää vastaavasti tehdä pidempi päivä, viikkotyöaika on kuitenkin 40 tuntia ruokatunteineen'.

Minä olen tosiaan käynyt esim. ruokakaupassa ennen lasten hakemista, se on helpompaa, kuin kahden lapsen kanssa. Saatan joskus mennä hakemaan lapset vaikkapa jo kolmelta, kun töissä on tuntunut siltä ettei täällä jaksa olla.

Minä en ymmärrä ryhmiksen toimintaa lainkaan, ja itseasiassa valittaisin heidän toiminnastaan jo ylöspäin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja olisi kieltämättä mukava nähdä kuinka itkevää lastamme hoidossa kohdellaan (ja toisen harmaan itkevää lasta myös!)... komennetaanko olemaan hiljaa "koska pienemmätkin on" vai lohdutetaanko ym.

Tätä olen minäkin miettinyt.. =(

Katselin yksi aamu lapsia viedessäni kun yksi poika itki ikkunassa, ilmeisesti äitinsä perään. Hoitaja puuhaili vieressä muita hommia, eikä jutellut lapselle, pitänyt sylissä tms.
Kun olin riisunut lapset, hoitaja sanoi itkevälle lapselle että katsos nyt ****:kin on sinua pienempi eikä yhtään itke vaikka äiti lähtee töihin ja tuli vastaan lapsiani jättäen tämän yhden siihen ikkunalle.

Katsoin vielä ulkona perääni ja huomasin että hoitaja meni lasteni kanssa lattialle leikkimään tämän yhden jäädessä ikkunaan..

Nyt tämä palasi mieleeni kun omastani sanottiin että itku häiritsee ryhmää..

Uskon että pienimmäinen itkee, kovastikin jos hänkään ei saa lohtua itkuunsa vaan jätetään yksin ikkunaan tms.

Toisaalta en voi tietää mistä tämän vieraan lapsen itkussa oli kyse ja oliko häntä jo rauhoiteltu pitkäänkin ennen kun itse näin tilanteen, mutta tuli vain mieleen.. =/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitäpä niille sanoa kun kysyvät että moneltako haetaan? Sanonko vain kylmästi, että klo16.30, kuten hoitosopimuksessa lukee?

"Haen heti kun ehdin". Minulla vaihtelevat työajat ja lisäksi toimitan kaikki mahdolliset asiat (esim kampaaja) ennen kuopuksen päiväkodista hakua. olen kysyt, haittaako tuo. Ei kuulemma haittaa, pääasia että ennen klo 17 haetaan. Haen siis joskus klo 14.12 ja joskus 16.55.

Alkuperäinen kirjoittaja harm.:
jatkossa ilmoitan jos haen aiemmin,

Älä helvetissä. Voit ihan varmasti hakea lapsesi mihin aikaan hyvänsä ja ilman ennakkovaroitusta. Hoidon on oltava niin laadukasta että se kestää vanhempien saapumisen koska hyvänsä. Olen ihan tosissani.

Yhteistyössä