Vanhempien kohtuuttomat lahjatoiveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapseton ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapseton ystävä

Vieras
Näin joulun alla on taas alkanut harmittaa ystävien lasten lahjojen hankinta. Olen itse melko hyvätuloinen omasta halustani lapseton nainen, joka haluaa asua Helsingin keskustassa, matkustella ja syödä hyvin. Jostakin syystä osa ystävistäni tuntuvat ajattelevan, että minun tulisi kuluttaa rahani heidän lapsiensa lahjoihin. Kuulen jatkuvasti heiltä siitä, kuinka paljon minulla on rahaa käytettävissä itseeni, ja kun tulee syntymäpäivien tai joulun aika nämä vanhemmat kertovat minulle, mitä HE toivovat lapselleen lahjaksi, koska lapsettomana en todennäköisesti osaa valita sopivaa lahjaa. Ongelma vain on se, että nämä lahjat eivät ole huokeimmasta päästä, ja kun lähipiirissä on vähän yli kymmenen pikkuista ihmistä niin summasta tuleekin jo sievoinen.

Olen yrittänyt olla kysymättä lahjatoiveita, mutta vanhemmat kyllä muistavat ottaa asian puheeksi. Minua ei sinänsä haittaa se, että lahjatoiveita esitetään, mutta kun lahjat ovat aina hintaluokassa 50-100 euroa, niin se tuntuu kohtuuttomalta. Olen myös yrittänyt ehdottaa jotakin edullisempaa vaihtoehtoa, mutta se ei ole kuulostanut heidän mielestään hyvältä. Olen myös yrittänyt vaivihkaa kertoa, että minulla on myös muita lapsia muistettavana, mutta mikään ei tunnut auttavan.

Olen jonkun kerran uhmannut vanhempien tahtoa, ja tuonut pokkana parinkymmenen euron lahjan lapselle, mutta hyvin ilmeistä on, että se ei ole ollut suotavaa. Kun viimeksi rohkenin tehdä näin, vanhemmat eivät tarjonneet edes kupillista kahvia visiitilläni. Sain myös kuulla naljailua lapsettomuudestani. Tänä vuonna en uskaltanut ottaa riskiä, vaan ostin lapselle syntymäpäivälahjaksi heidän toivomansa Brion nukenvaunut, vaikka kipeää tekikin kun huomasin lapsen sedän antaneen elokuvalipun ja isovanhempien ostaneen Afrikantähden. Vanhemmat taisivat huomata ilmeeni, kun kiiruhtivat selittämään sedällä olevan omia lapsia, joihin kuluu rahaa...

Näin joulun alla asia on taas ajankohtainen, ja toivomuslistalla on kalliita legopaketteja, Muumilinnaa, nukkekotia jne. Veromätkyjä maksettavana ja olen lähdössä kahdeksi jouluksi matkoille Aasiaan, joten en todellakaan haluaisi toteuttaa kaikkien rakkaiden vanhempien toiveita. Tuntuu myös kohtuuttomalta ostaa halvat lahjat niille lapsille, joiden vanhemmat eivät ole toivoneet mitään, koska olen yrittänyt muistaa ystävieni lapsia tasavertaisesti. Olen jopa alkanut miettiä, onko ainoa vaihtoehto katkaista välit näihin vanhempiin, jotka esittävät jatkuvasti omia toiveitaan...

Mä jättäisin kyllä lahjat ostamatta, jos niille nyrpisteltäisiin nenää. Itse olen iloinen kaikista lapseni saamista lahjoista. Kysyjille tietty kerrotaan toiveita, mutta yleensä kerron vain mikä on lapsen mielestä "in" juuri nyt. Eli saa sitten itse miettiä aiheeseen sopivaa lahjaa. Ei tulisi mieleenkään antaa mitään tarkkoja kalliita toiveita. Joillekin olen myös sanonut esim. että kirjat on aina kivoja lahjoja. Niitä saa monen hintaisia, joten ei pitäisi olla kellekään hinnan puolesta este niitä hankkia.

Öööööh. Miksi sinun pitää edes alunperinkään ostaa mitään lahjaa ystäviesi lapsille? En minä ainakaan koskaan ole ostanut. Ja taitaa muutenkin olla provo, koska mistä sinä tiedät mitä kukin on ostanut lapselle lahjaksi? Vai onko kyse viime vuoden lahjoista? No en nyt joka tapauksessa usko tätä joulusatua ollenkaan.

Mikä tarve sulla on ostaa lahjoja ystäviesi lapsille noin niinku ylipäätänsä? Ihan kummallinen käytäntö. Mitä jos sanoisit viettäväsi tänävuonna kokeilumielessä lahjattoman joulun kaiken materialismin vastapainoksi?

Aika kohtuutonta touhua minusta ystäviesi puolesta. Minä en edes odota lapsettomien ystävieni muistavan omia lapsiani. Paremminkin ostetaan välillä puolin ja toisin viinipullo/suklaarasia yms. Joskus tuovat myös lapselle jotain pientä. Sukulaislapset on minusta vähän toinen juttu, mutta ei kai kukaan odota ystävän ostavan kalliita lahjoja lapselleen! Minusta 20 e per lapsi on vähintäänkin kohtuullinen, pienempikin riittäisi minusta.

Miksi sun pitää ylipäätänsä antaa noille lapsille lahjoja? Jos kerta pakko on niin hommaisin mitä haluaisin enkä lähtisi tohon leikkiin mukaan. Itse en laittanut herneitä nenukkaan, kun annoin lapsen lahjaehdotuksia perheelleni ja veljeni vastaus oli "minä annan mitä minä haluan antaa".

Siis ketä nää lapset oikein on joita sun tulee muistaa?

Mä olen elämäni aikana muistanut lahjoin omien lasteni lisäksi omien lasteni serkkuja. Kummilapsia on kolme, niitä olen muistanut noin siihen asti kun täyttävät 15, sitten vielä 18 ja 20 (ja valmistumiset yms.).

En kehtaiskaan kyllä pyydellä joltain lapsettomalta mitään tiettyjä lahjoja. Eikä mun lapset ole myöskään saaneet lahjoja muuta kuin niiltä sukulaisilta joille mekin on lahjoja osteltu.

Ja voi myös tehdä sopimuksen että ei lahjota toistemme perheitä ollenkaan. Näin mun lapsuudessa tehtiin jossain vaiheessa, kun isällä oli paljon sisaruksia ja niillä lapsia. Niin tehtiin tämmöinen diili että ei lahjota toisten perheitä, edes lapsia.

[QUOTE="ville";29296268]Ratkaisu: lahjoitat näiden nyrpistelijöiden lapsille varatut kaksikymppiset Lastensairaala 2017 -keräykseen ja ilmoitat näille vanhemmille, että kun teille ei kelvannut, satsasin kohteeseen, jolle kelpaa.[/QUOTE]

Minusta tämä on erittäin hyvä idea.

luojan kiitos suku on pieni (omien lasteni lisäksi on siskonpoika jonka kummikin olen)
Muille "vieraille" lapsille en ole suostunut "kummiksi" sillä suuri osa on eronneet kirkosta ja harrastavat näitä leikki kummi virkoja toisinsanoen lahja automaatin virkaa jolloin olen kertonut olevani niin harras uskovainen että suostun vain "oikeaan ja viralliseen" kummitehtävään, en mihinkään "lume" virkaan :D
Ja näin ollen kun ystäväni kuuluu kirkosta eronneisiin ei minun tarvitse heidän lasten feikki kummeiksikaan alkaa kun ei ole mitään kummiutta :D

No aika törkeetä. Mitä nämä vanhemmat antavat sinulle lahjaksi?

Minun mielestäni ystävien lapsia ei ole pakko muistaa jouluna, mutta jos niin tekee, joku pieni kiva edullinen juttu on ihan riittävä. Isommat ja kalliimmat ovat sitten vanhempien ja sukulaisten harteilla.

Jos et ole hirveän kiireinen, ja jos pidät lasten kanssa olemisesta, mitä jos sanoisit pokkana, että et jaksa juosta kaupoissa ja nyt on rahareikiäkin, joten päätit tänä vuonna antaa kaikille ystävien lapsille lahjaksi jonkun yhteisen reissun. Iästä ja suhteestanne riippuen vanhemman kanssa tai ilman - vaikka lapsen valitsemaan elokuvaan, Hoploppiin tai Korkeasaareen. Oma lapseni sai tuollaisen retkilahjan yhdeltä ystävältäni ja omalta veljeltäni. Osattiin arvostaa, sekä lapsi että vanhemmat.

Tarkennusta edelliseen. Kyseessä on vanhojen ystävien lapset ja luulen, että olen aluperin itse syyllinen tähän. Kun ensimmäinen läheisistä ystävistäni sai lapsen yhdeksän vuotta sitten, sain kutsun syntymäpäiville ja vein lapselle pienen lahjan. Siitä se sitten lähti: tuli joulu, tuli toinen lapsi jne. Kun kerran on aloittanut kierteen siitä on vaikea päästä pois. Tänä aikana myös elämäntilanteeni on muuttunut ja en olen nykyään hyvässä työpaikassa, joten lahjatoiveetkin ovat kasvaneet. Alussa niitä muistettavia taaperoita oli myöskin vain yksi, mutta lisääntymistä on viime vuosina tapahtunut.

Tuo hyväntekeväisyyteen antaminen kuulostaa todella hyvältä ajatukselta. Haluaisin nimittäin jollain tavalla katkaista tämän kierteen. Tuntuu, että lapsetkin arvottavat minua nykyään vain lahjojen kautta, eli en edes pysty menemään kylään, etteivät joukse eteiseen ja kysy, missä meidän lahjat on.

Aivan, olet siis ollut osallisena tekemässä itsestäsi lahja-automaattia. Lapset itse eivät tuota osaa katkaista, ei heiltä voi millään semmoista odottaa, ja ilmeissesti olet ollut niin iloisen näköinen antaja, etteivät vanhemmatkaan ole mitään tajunneet.

Nyt voit tosiaan kyllä katkaista kierteen kertaheitolla. Hyväntekeväisyyteen lahjoitus ja perheille vaikka kolmen euron suklaarasiat kortteineen, jossa kerrottiin että tavaran sijasta on tänä jouluna meillä antamisen ilo. Tms.

Jep. Katkaise lahjakierre. On hyvä asia lapsillekin, että oppivat: et ole lahja-automaatti.

Mutta ystäviesi toiminta ihmetyttää, miksi sinun pitäisi ostaa kalliit lahjat? Se on vanhempien tehtävä.

Minäkin ihmettelen, miksi ylipäätään lahjot noita ystävien lapsia vai oletko joku kummi, jolta sitä lahjaa odotetaan.

Osta tästä lähtien aina joku kirja kaikille lapsille omaan ikään sopien, jos haluat vielä lahjoa.

En lähtis heti provoksi huutelemaan. Nää lahja-asiat voi olla oikeasti näin joulunaikaan ongelmallisia.

Nyt hei vähän rajoja asettamaan ystäville. Tee päätös ja pysy siinä eli älä osta enää mitään ellei ole kyseessä sisaruksesi lapsi tai kummilapsesi. Kummilasten kohdalla (jos ovat kaverin kautta) pidät budjetin maltillisena 15-20 e / lapsi. Lapset saavat tänä päivänä niin paljon krääsää ja roinaa, että on ihan turha laittaa vieraiden lahjoihin suuria summia. Nauti elämästäsi ja tuhlaa palkkasi itseesi! Sulla on siihen oikeus!

Itse olen ollut tuossa tilanteessa. Nyt ei vaatimuksia enää satele, koska on oma lapsi. Tai alkuun niitä tuli kyllä, muttei minulla ole ollut enää pitkiin aikoihin aikomustakaan toteuttaa näitä vaatimuksia, kun tajusin oman lapseni saaneen alle 5 euron dvd:n tai mukin (joista lapsi toki piti kovasti). En tosin ole koskaan vaatinut/pyytänyt omalleni yhtään mitään.

Kuulostaa siltä, että tuosta touhusta on vastavuoroisuus kaukana. He eivät taida muistaa sinua mitenkään?! Itse muistan aina lapseni lapsetonta kummitätiä jouluna enkä oleta lapseni saavan mitään. Joskus, kun hän on ollut kovin kiireinen, lapseni ei ole saanut häneltä mitään synttärinä tai jouluna. Tämä ei minua haittaa yhtään. Jos hän kyselee toiveita kerron, että lapsi tarvitsee sukat, sukkahousut tai vaikka tarroja siis jotain tosi pientä.

Eipä tuollainen touhu oo oikein. Mulla on lapsi ja todellakaan en odota, että ystäväni muistavat lastani jouluna. Ystävän kanssa, jolla on samanikäinen lapsi, ollaan hankittu toisen lapselle n. 10 euron lahja, mutta mitään pakkoa ei ole ollut, vaan molemmat ovat halunneet, kun toisen lapsi on läheinen, koska vahdimme toisten lapsia ja olemme paljon tekemisissä. Joidenkin lapsettomien ystävien kanssa muistan heitä jouluna ja he ovat muistaneet minua, mutta ei muita perheessäni. Tällainen perinne on ollut ennen lastani ja musta ihan hyvä, että jatkunut samanlaisena. Kalliiksi tulisi, jos sinkkuystävän pitäisi muistaa mun lisäksi miestäni ja lastani. Ja jos itsellenikään ei tulisi lahjaa, niin mitäs siitä, mä muistan kuitenkin :)

Sä voisit esim. sanoa, että tänä jouluna, et muista ketään (paitsi kummilapsia) joululahjoin. Sanot, että menee liikää rahaa, kun x määrää lapsia pitäisi muistaa ja on märkyjä maksettava ja reissuunkin menee rahaa. Jos joku nyrpistelee tai sanoo jotain, sanot vaan, etteivät hekään muista sua ja heidän lapsensa eivät ole sun kummilapsia, eli sulla ei ole velvoitetta muistaa.

[QUOTE="wieras";29296255]Öööööh. Miksi sinun pitää edes alunperinkään ostaa mitään lahjaa ystäviesi lapsille? En minä ainakaan koskaan ole ostanut. Ja taitaa muutenkin olla provo, koska mistä sinä tiedät mitä kukin on ostanut lapselle lahjaksi? Vai onko kyse viime vuoden lahjoista? No en nyt joka tapauksessa usko tätä joulusatua ollenkaan.[/QUOTE]

Kyllä mun ystävät on ostaneet lapsilleni lahjoja, tosin ne lahjat voivat yhtä hyvin olla jotain suklaajoulupukkeja tai itse neulottuja sukkia kuin kalliimpia, ostettuja lahjoja. Ei tietenkään pidä ostaa, mutta haluavat kai sitten tehdä niin.

No huh missä piireissä oikein liikut? Omassa ystävä- sekä tuttavapiirissä tuollainen ei tulisi kuuloonkaan. Mankua nyt lapsettomalta lahjoja omille kakaroilleen? :O

Sanot ihan suoraan ettet aio ostaa mitään ja siihen on tyytyminen tai välit poikki.

Kiitokset kommenteista ja ideoista! Täytyy vielä muistuttaa, etteivät kaikki lapsia saaneet ystäväni toki käyttäydy tällä tavalla, ja suurimman osan kanssa lahjojen antaminen on ollut jopa vastavuoroista. Nämä vaativat lahjatoiveiden antajat ovat vain saaneet aikaan sen, että antamisen ilo tuntuu kadonneen ja minusta on tosiaan tullut se lahja-automaatti osittain pakko myöntää omasta syystänikin. Ajatuksistanne innoittuneena ajattelin nyt kuitenkin tänä vuonna katkaista kierteen (tai ainakin pitää välivuoden) kaiken materian hankinnassa. Ajattelin sopia aikuisten kanssa, että tänä vuonna ei hankita aikuisille lahjoja, vaan haastan kaikki osallistumaan Lastensairaala 2017 -keräykseen. Lapsille ajattelin ostaa pienet eettiset lahjat Worldvisionilta: sieltä lapsi saa kauniin joulukortin ja apua kehitysmaan lapselle esim. leluja tai koulutarvikkeita. Ja parasta on se, ettei tarvitse edes lähteä tuonne leluosastolle polttamaan rahan lisäksi päreitään. Kiitos vielä, että rohkaisitte minua laittamaan stopin tälle ostamiselle. Ihanaa ja rauhallista joulun odotusta kaikille.

Mikä ihmeen lammas oikein olet? Sinuahan viedään kuin pässiä narussa. Ei minun tuttavapiirissäni kukaan odota noin kalliita lahjoja, vaikka osa onkin hyvätuloisia. Eikä kukaan odota kaverien tuovan lapsille lahjoja. Vain kummit ja lähisukulaiset kutsutaan lasten synttäreille. Ystäviä tavataan muulloin. Minä en edes menisi tuollaisille synttäreille, varsinkaan jos omat lahjani eivät kelpaisi.

Yhteistyössä