Vanhempien kohtuuttomat lahjatoiveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapseton ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi mutta en usko tätä. En ole koskaan kuullut, että kukaan olettaisi, että omat ystävät ostaisivat heidän lapsilleen lahjoja, tai että kukaan ostaisi ystävän lapsille säännönmukaisesti lahjoja (pl. kummilapset, sukulaislapset ja ne lapset, joiden kanssa vietetään syystä tai toisesta aattoiltaa). En myöskään kutsu lapsettomia ystäviäni lasten synttäreille, ihan siitä syystä että kaverisynttärien ja sukulaissynttärien järjestämisessä on jo melkoinen homma.

Jos mä ostaisin kaikille ystävieni lapsille (varmaan ainakin 10 lasta ihan lähipiirissä) joululahjan niin herran jumala sitä ruljanssia ja herranen aika sitä tavaran määrää, mitä mun lapset saisivat vastavuoroisesti.

Mutta jos tämä on totta, niin ystäväsi ovat aivan sekaisin.

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
Me ns "lapselliset vanhemmat" joskus erehdyksissä annamme liian kalliita lahjavinkkejä. Täytyy myöntää, että ns "lapsettomat ystävät" eivät aina tiedä, mitä tietyn ikäiselle tulisi hankkia. Lopputulos voi tällöin olla katastrofaalinen. Turhaa krääsää.

Myönnän syyllistyneeni lahjaideoiden antamiseen itsekin... Ihmisten budjetti on aina mielenkiintoinen kysymys, ja koskaan ei tiedä loukkaako, kun ehdottaa liian halpaa tai kallista lahjaa. Täytyy tasapainoilla ja antaa sellaisia ympäripyöreitä lahjaideoita, jotka lahjan hankkija voi tulkita oman budjettinsa mukaisesti... Vaikeeta. Antamisen ilo voi olla myös tuskaa, jos ystävien kanssa ei voi avoimesti puhua asioista.

[QUOTE="xyz";29296256]Mikä tarve sulla on ostaa lahjoja ystäviesi lapsille noin niinku ylipäätänsä? Ihan kummallinen käytäntö.[/QUOTE]Samaa mieltä. Monella ystävilläni on lapsia, mutta en ole koskaan ajatellut, että minun pitäisi ostaa heille mitään. Eiväthän ne lapset minun ystäviäni ole. En osta lahjoja myöskään ystävieni puolisoille, sisaruksille tai vanhemmille.

[QUOTE="kahden äiti";29296721]En myöskään kutsu lapsettomia ystäviäni lasten synttäreille, ihan siitä syystä että kaverisynttärien ja sukulaissynttärien järjestämisessä on jo melkoinen homma.[/QUOTE]

Minä olen kutsunut, mutta en lahja-automaateiksi vaan juhlistamaan lapsen syntymäpäivää kahvin ja kakun merkeissä. Lapsille on erikseen järjestetty kaverisynttärit ja muut vieraat (isovanhemmat, kummit, ystäväni) ovat käyneet toisena päivänä itselleen sopivana aikana. Mutta lapsettomat ystäväni ovatkin lapsuudenystäviäni, jotka sekä omat että puolisoni vanhemmat tuntevat.

Aloittajalle: Ymmärrän, että on todella vaikeaa lopettaa jo olemassa oleva käytäntö. Varsinkin empaattisten ihmisten on vaikeaa tuottaa pettymystä ja ärsyyntymystä toisille ihmisille. Mutta joka tapauksessa välinne kiristyvät, koska et ole tyytyväinen tilanteeseen. Mielestäni pohditkin ihan hyvää ratkaisua asiaan.

Minulle läheisiä lapsia muistan kortilla. Joulukorttia, synttärikorttia, ulkomailta lähetettyä korttia, nimpparikorttia jne. Ne saavat riittää ja omasta lapsuudestani (80-luvulla) muistan, kuinka kivaa oli saada oma postikortti ja ihan omalla nimellä vielä.

Tuo "minulle läheisiä" -termi on varmaankin aukaistava. Tarkoitan sillä esim. lapsuudenystäväni tyttöä (9v), joka pitää minusta aivan valtavasti ja joskus tuntuu, että hän uskoutuu minulle ongelmistaan ja salaisuuksistaan. Olen hänelle se aikuinen ystävä, joka antaa neuvoja ja kuuntelee eikä tuomitse.
Samaten siskoni lapset ovat minulle kovin läheisiä. Heille ostan jonkun pienen lahjan.
Kummilapsia minulla ei ole.
Mieheni veljen lapset eivät ole minulle niin läheisiä, heitä minä en sillä tavalla "muista", mieheni hoitaa sen ja minun nimi tulee sitten onnittelukortteihin vain tavan vuoksi.

Minusta ei ystävien lapsille tarvitse lahjoja ostella, varsinkaan joululahjoja, ne on sitten sukulaisten välisiä juttuja. Mä jopa siskolleni ilmoitin, että ei tänä vuonna osteta puolin ja toisin lahjoja lapsille, että molemmat kuluttaa nekin rahat sitten omiin lapsiinsa.

En koskaan töksäyttele toiveita edes isovanhemmille, odotan jos itse kysyvät.

Joskus parhaalle ystäväperheen lapselle tuli ostettua, kun niillä ja meillä oli yksi lapsi. Mut unohtunut aikoja sitten, kun heillä on 3 (kummilapselle vaan ostan) ja meillä 4 lasta ja muutama muu kummilapsi.
Jos et kehtaa katkaista lahjakierrettä, niin osta yksi yhteinen lahja koko poppoolle.

No jo on pokkaa! On se kumma, että se lahjan hinta on tärkeämpi kuin ajatus. Ostaisivat itse lapsilleen niitä kalliimpia leluja, eivätkä käyttäisi sinua hyväkseen tässä suhteessa. Kyllä sillä lapsettomalla voi ihan yhtähyvin olla niitä kuluja kuin lapsellisillakin.

Yhteistyössä