Vanhempien typeryydestä ja piittaamattomuudesta marinaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärinämurina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärinämurina

Vieras
Marisenpa täällä kun ottaa päähän. Aiheena on huonosti käyttäytyvät lapset, joka kyllä johtuu mielestäni huonosti kasvattavista vanhemmista.

Meillä oli tänään leffankatselu- syntymäpäivät pojan kavereille, ikähaitari 8-12. Viikkoa aiemmin lähetetyissä kutsuissa oli pyyntö, että ilmoittaa tulostaan minun numerooni, ja mahd. allergioistaan.

Yksikään lapsista ei ilmoittanut tulevansa, koulussa olivat pojalle sanoneet että joo, kyllä me tullaan. Arvailin siinä sitten tarjottavien määrää. Juhlapäivää edeltävänä päivänä poikani kertoi, että Nico-Pietulla on hengenvaarallinen allergia, ja mukana sitten adrenaliinikynä. Soittelin perään äidilleen, että saako syödä sitä ja tätä mitä meillä tarjotaan, äitinsä sanoi että "ei se oo sitä ikinä kokeillu, mutta onhan sillä se kynä jos tulee anafylaktinen shokki".

MIELESTÄNI äiti olisi voinut ilmoittaa allergioista, kun tiesi kutsusta.

Toinen kaiffari jätti tulematta, odoteltiin vartti ennenkuin poikani soitti että tuletko (ei haluttu aloittaa leffaa ennenkuin tulee ettei jää paitsi), kaveri kertoo että oon kipeenä- Olisihan tuosta voinut ilmoittaa?

Yksi jantteri näki limsatarjoilut ja tuhahti "eiks teillä oo ees pepsicolaa tarjolla".

Eräs päätti ilmiantaa lopettaneensa herkkupöydän antimet heittämällä mukinsa ja lautasensa lattialle.

Oikeasti, eikö vanhemmat yhtään katso lastensa tekemisten perään, taikka opeta niille alkeellisimpiakaan käytöstapoja, että osaisivat käyttäytyä kylässä?

Ja miksi mun hyvin käyttäytyvät lapset (kiitosta on saatu, ettei vaan omasta mielestä) hengaa näitten kanssa???

• Tykkää
Reactions: Wolt
Vieläkö 12-vuotiaan synttäreille tulemisesta pitäs äitien soitella? Eikös ne ole koulussa jos kertoneet tuleevatko vai eivät? Tuollainen "eikö teillä ole edes xxxx" on ihan vaan lapsen ajattelematonta huomauttelua. Muuhun en ota kantaa, mut ihan kaikesta ei kannata ottaa itseensä mitä lapset sanoo.

No, onneksi omat lapsesi ovat hyvin kasvatettuja ja näytät itse olevan täydellisyys. Jotain sinusta kuitenkin kertoo se, että nimittelet toisten lapsia jantteriksi ja kaiffariksi. Sitten vielä haluat lastesi pysyvän erossa näistä kavereistaan. Mietippäs vähän, millaisen mallin toiseen ihmiseen suhtautumisesta annat lapsillesi!

[QUOTE="piipii";26933849]Vieläkö 12-vuotiaan synttäreille tulemisesta pitäs äitien soitella? Eikös ne ole koulussa jos kertoneet tuleevatko vai eivät? Tuollainen "eikö teillä ole edes xxxx" on ihan vaan lapsen ajattelematonta huomauttelua. Muuhun en ota kantaa, mut ihan kaikesta ei kannata ottaa itseensä mitä lapset sanoo.[/QUOTE]

Huh huh suakin..

heti näemmä ilmottautui yksi ajattelematon..
Todellakin pitää vanhemman ilmoittaa juhlijan vanhemmille jos vakavia allergioita on ja huolehtia, et lapsi ilmoittaa (sitten vaikka ite) hyvissä ajoin, ettei juhliin pääse.

Miksei koko kylä kasvattanut? Itse olisin kyllä huomauttanut tuosta pepsicolajutusta suoraan lapselle, nätisti että meillä ei nyt vaan ole, ja on epäkohteliasta moittia tarjottavia. Myös tuosta ilmoittamisesta olisi voinut ihan hyvin neuvoa lapsia, että kun kutsussa lukee että ilmoitettava, niin silloin on kohteliasta ilmoittaa. Veikkaisin, että monikaan äiti ei ollut kutsua edes nähnyt, vaan lapset ovat niin isoja että ovat vaan ilmoittaneet saaneensa kutsun. Samoin ehkä tuon allergikon äiti ajatteli että lapsi on liikkeellä omalla vastuulla, koska osaa itse arvioida mitä ottaa ja mitä ei.

Lastenkutsujen - ja nuortenkin kokoontumisten - kanssa olen ottanut tavaksi olla itse se aikuinen, kun en kerran ole lasten vanhempia paikalle kutsunut. Jos joku valittaa tarjoilusta, vastaan terävästi pitäväni moista käytöstä varsin typeränä ja lapsellisena, tai että voi olla ilman tarjoilua jos ei kelpaa. Ja jos olen pyytänyt vanhempaa ilmoittamaan allergiasta tms. eikä tämä ilmoita, niin saa minun puolesta olla. Myöhästelijöitä ei odotella. Jne.

Minunkin lapset käyttäytyvät hyvin. Ja useimpien muidenkin... mutta lapsuksia sattuu. Niistä tulee palaute heti eikä viidestoista päivä.

• Tykkää
Reactions: Neydan
Jos näistä muutamasta asiasta (kuten toi pepsijuttu esim) vetää johtopäätöksen, että onko lapsi hyvin kasvatettu vai ei, niin sanoisin, että en ole vielä tavannut yhtäkään hyvin kasvatettua lasta :D

Itselläni on onneksi hiukan löyhempi mittapuu tässä asiassa ja voisin sanoa, että valtaosa lasteni kavereista ovat kohteliaita ja hyvin kasvatettuja. Ainahan tälläisiä huomatuksia välillä kuulee, jotkut jotain tapamisia unohtaa yms, mutta enpä ole niin vakavissaan näitä ottanut.

Toki sanoin pepsin kaipailijalle, että ei ole tapana juhlissa arvostella tarjottavia. Ja sanoin myös sille mukin heittäjälle, että pöydästä poistuttaessa astiat jätetään paikalleen, tai halutessaan ne voi laittaa tiskipöydälle, eikä niitä heitellä. Ystävällisesti, ja asiallisesti. Tietenkin. En sano lasta jantteriksi taikka kaiffariksi hänelle itselleen taikka hauku pojalleni hänen ystäviään. Juurihan mä sanoin, että meillä kasvatetaan fiksusti.

Aikuisille (niinkuin täälläkin ollaan) voi mielestänikirjoittaa terävämmillä sanankäänteillä. Pahoittelen jos se jotakuta loukkasi.

Itse juhlat sujuivat muuten rauhallisesti, ja pojilla oli kivaa, harmitti vaan itseä jälkeenpäin asiat, jotka eivät sujuneet niin hyvin kuin olisin toivonut. Mutta ehkäpä katson peiliin että vaadinko liikaa :) omassa kodissani kuitenkin määrittelen, mikä on hyvää käytöstä, ja nuo ei sitä kyllä täyttäneet. Meillä on myös poikien tapana tuoda kutsut näytille, vanhemmat kun kuitenkin ovat vastuussa siitä, missä ja milloin pojat missäkin ovat. Toki voivat itse harjoitella lähettämään niitä kohteliaita vastauksia kutsuihin- mutta kyllä mä aina tiedän, missä mennään.

En ole ottanut nokkiini ikinä jos tarjoiluista on maristu. Olen laittanut jännityksen tai sokerihumalan piikkiin.

on tullut vastaan samanlaisia tokaisuja. Ei kaada mun maailmaa.

ikävämpi juttu oli kun oli hiljaista eikä oikein mikään kelvannut. lapsi oli valinnut juttuja joissa oli kaikissa tiettyä samaa herkkua, mistä sitten kukaan muu ei muka tykännyt.

[QUOTE="piipii";26933849]Vieläkö 12-vuotiaan synttäreille tulemisesta pitäs äitien soitella? Eikös ne ole koulussa jos kertoneet tuleevatko vai eivät? Tuollainen "eikö teillä ole edes xxxx" on ihan vaan lapsen ajattelematonta huomauttelua. Muuhun en ota kantaa, mut ihan kaikesta ei kannata ottaa itseensä mitä lapset sanoo.[/QUOTE]

Kyllä pitää! Jos minä järjestän, maksan ja vastaan juhlista, niin minulle ilmoitetaan. Oli kyseessä lapseni tai vaikka naapurin Pirkon juhlat.

• Tykkää
Reactions: palmolive
Minusta niihin kutsuihin kannattaisi kirjoittaa suoraan, että tulostaan ja allergioistaan pyydetään ilmoittamaan siihen ja siihen mennessä. Eipä ne kaikki välttämättä ilmoita pyynnöistä huolimatta mitään ollenkaan, ja sitten vain ovat poissa tai päinvastoin marssivat sisälle juhlaväen joukkoon.

Mutta joo, kyllähän ne käytöstavat kotoa ja vanhemmilta lähtevät, suurelta osin...

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;26934252:
Minusta niihin kutsuihin kannattaisi kirjoittaa suoraan, että tulostaan ja allergioistaan pyydetään ilmoittamaan siihen ja siihen mennessä. Eipä ne kaikki välttämättä ilmoita pyynnöistä huolimatta mitään ollenkaan, ja sitten vain ovat poissa tai päinvastoin marssivat sisälle juhlaväen joukkoon.

Mutta joo, kyllähän ne käytöstavat kotoa ja vanhemmilta lähtevät, suurelta osin...

Itse en kyllä käsitä mitä näin pahasti allergisen lapsen äidillä on oikein pyörinyt päässä kun ei ole ilmoitattanut allergiasta mitään...

"ei se oo sitä ikinä kokeillu, mutta onhan sillä se kynä jos tulee anafylaktinen shokki".

Se on se omat kullannuput ja naapurin kakarat :D

Aivan niin, omat kullanmuruthan ovat perineet kaiken hyvän vanhemmiltaan. Aikoinaan näin hyvin monenlaista käyttäytymistä lasteni synttäreillä, mutten vetänyt siitä herneitä nenääni. Ja nyt kun olen nähnyt samat lapset vanhempina, he ovat olleet ihan fiksuja nuoria ja käyttäytyneet hyvin. Ei kaikkien ihmisten tarvitse olla saman muotin mukaan valettuja eikä kaikissa kodeissa luonnollisestikaan ole samanlaiset kasvatusarvot. Minkä takia muuten nykyisin mennään yhä enemmän siihen, että aina pitää ilmoittaa etukäteen jos kylään/juhliin tulee? Ei kai nyt tarjottavat pitäisi olla niin tiukasti mitoitettu.

Meillä oli pe kymmenkunta 8 vuotiasta täällä. Ja tarjosin ensin normi välipalan ennen herkkuja. Olivat olleet viiden tunnin päivän koulussa ja ruokailusta oli se 4 tuntia kun meille pääsivät.
Heti muutama kommentoi et eikö teillä ookkaan mitään herkkuja. Tää on ihan pahaa. Loput söi nätisti ja näytti maistuvankin.

Ja sit nämä samaiset herkkupöydässä valittaa kun limsa, sipsit ja keksit on väärää merkkiä. Kun ei he syö kuin sitä ja sitä. Sit kelpas vaan joku tikkari kymmenestä tarjottavasta. Ei kaikesta tarvikaan tykätä mutta pitääkö siitä nostaa kauhea meteli? Suurin osa valitsi nätisti pöydästä sen mitä halusivat.
Ja muutenkin tuo tyyli että lauotaan kaikki mitä mieleen tulee ääneen ja arvostellaan.

Ja yks mistä nään niin punaista on ettei istuta pöydässä syömässä. Nytkin oli useampi jotka kävi hakemassa kourakaupalla sipsejä ym sit kuljetaan pitkin taloa.

Meillä oli 5-vuotiaalla synttärit ja 90% vieraista osasi käyttäytyä ikätasoonsa nähden. Se, mikä kuitenkin pisti silmään, oli peruskohteliaisuuksien kuten "kiitos/ole hyvä" osaamattomuus- voi toki mennä unohduksenkin piikkiin, mutta vähän nauratti kun oma poika pyysi kauniisti limua/kakkua/karkkia ja muut rohmusivat pitkin pöytää tai vaativat ("MÄ HALUAN") tarjottavia. Menivät sitten leikkimään ja osa palasi napsimaan pöydän antimia, jolloin kielsin syömisen muualla kuin pöydän ääressä (meillä mm. sohva, josta ei saa tahroja pois helposti). No, siltikin törkein vei karkkia sänkyyn(!) asti ja porsasteli muutenkin...söi niin että napa paukkui, kieltäytyi osallistumasta leikkeihin muiden mukana ja rikkoi yhden lahjankin. :(