Vanhojen talojen ja kartanoiden tuhovimma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Selailen huvikseni joskus vanhojen talojen ja kartanoiden myynti-ilmoituksia ja taas tuli eteen vanha asia, kaksi kartanoa, joiden sisätilat oli tuhottu. Toinen oli kalkittu kaikkialta valkoiseksi, siis hirsiseinät maalattu valkoisiksi, kaikki oli valkoista ja wc-tilat olivat kuin tusinahotellista. Toisessa koko kartano oli peitetty kasarityyliseksi tavalliseksi omakotitaloksi.

Ihmetyttää miksi ostaa vanha rakennus, jos haluaa asua tavallisessa omakotitalossa. Hirsiseinien maalaaminen on anteeksiantamatonta, koska maalia on vaikea poistaa. Entinen rustiikki pinta ainakin on mennyttä.

Kiukuttaa myös vanhojen jugend-talojen saneeraus loft-asunnoksi. Tähän on syyllistynyt kaksi arkkitehtiystävääni, joiden luulisi tietävän paremmin.... Kun seinät on vedetty alas, ei entistä interiööriä enää saa takaisin. Olemme menettäneet paljon rakennushistoriaa tällaisilla toilauksilla.

Hirsinen sisäseinä ei ole koskaan ollut näkyvillä, jos asukkailla on ollut varaa paperoida tai rapata ja maalata se. Ihmisillä on jonkinlainen vääristynyt kuva menneistä ajoista. Kaikki eivät asuneet savupirtissä tai kesämökillä.

Hirsinen sisäseinä ei ole koskaan ollut näkyvillä, jos asukkailla on ollut varaa paperoida tai rapata ja maalata se. Ihmisillä on jonkinlainen vääristynyt kuva menneistä ajoista. Kaikki eivät asuneet savupirtissä tai kesämökillä.
On totta, että hirsiseinä näkyvillä on nykymuotia. Mutta korjauksia pitäisi tehdä niin, ettei alkuperäistä tuhottaisi niin ettei palautus ole mahdollista. Kun hirsiseinä maalataan tai sisäseinät kaadetaan, tuhoutuu asunto perusteellisesti. En itse esim. ostaisi taloa, jonka hirsiseinät on maalattu jollain vanhalla nykymaalilla.

Ilmeisesti osa ei tajunnut aloituksen pointtia, joten kerron sen selkeämmin. Jokainen voi asua sellaisella tyylillä kuin haluaa, mutta miksi ostaa vanha asunto, jossa on rakennushistoriallista arvoa, jos haluaa asua tavanomaisessa kasarin omakotitalossa tai loft-asunnossa?

Ja samasta ymmärtämättömyydestä kertoo, jos asunto tuhotaan sisustamisella sellaiseksi, ettei tulevatkaan sukupolvet pysty sitä enää entisöimään. Hirsiseinän esiin ottamisesta ei koidu vahinkoa talolle, mutta sen maalaaminen aiheuttaa pysyvän vahingon.

Aloituksesta unohtui vielä yksi tyypillinen tuhoamistapa eli kartanoiden muuttaminen kokouskäyttöön. Todella surullinen näky, vaikka senkin pystyisi tekemään tuhoamatta taloa lopullisesti.

Kyllä maalaistalojen tuvissa ne hirsiseinät ovat hyvinkin olleet näkyvillä, vaikka ei savupirtti olisikaan kyseessä. Tai sanotaan, että hirsiseinä on ollut näkyvillä esim. 1850–1950, jolloin on laitettu paneelit tai seinäpaperit. Kumpi on autenttisempi?

Kyllä maalaistalojen tuvissa ne hirsiseinät ovat hyvinkin olleet näkyvillä, vaikka ei savupirtti olisikaan kyseessä. Tai sanotaan, että hirsiseinä on ollut näkyvillä esim. 1850–1950, jolloin on laitettu paneelit tai seinäpaperit. Kumpi on autenttisempi?
Tarkennan aloitustani edelleen eli historian tutkijan koulutuksen saaneena itse arvostan sitä, että historian kerroksia on näkyvissä. Harva myöskään jaksaa asua museotyylisessä asunnossa (autenttisuudenkaan nimissä), mutta korjaukset pitäisi tehdä sellaisin materiaalein ja keinoin, että mitään ei tuhoudu.

Hirsipintojen nostaminen esiin on mielestäni kiva muoti ja tuo näkyviin kauniisti esim. vanhat eristeet ja pinkopahvien naularivit, jos ne jättää näkyviin. Remontoimassani yli satavuotiaassa talossa sieltä paljastui myös mielenkiintoisia tekstejä ja kuvia, joita perheen teinit olivat tehneet 30-40 -luvulla.

Säilytimme 70-luvulta yhden sisäkaton, jossa oli mielestäni kiva kuviointi ja samalta aikakaudelta olevan haitarioven. Se on todella laadukas ja käytännöllinen tilanjakaja.

Samalla logiikalla fiftari-rintsikat pidetään fiftareina? Ja seitkytlukulaiset energiasyöpöt energiasyöppöinä?

Mulle kyllä kelpaisi!

Talon luonne katoaa kun se nykyaikaistetaan.
Fiftaririntsikat ovat kyllä todellinen löytö nykyisin, kasarilla niitä vielä oli. Kauneimmat vintage-vaatteet mielestäni kannattaisi museoida nyt jos jostain vielä onnistuu sellaisia löytämään. En enää itse käytä niitä muutamia alkuperäisiä ja hyväkuntoisia vintage-vaatteita, joita minulla on, etteivät ne kulu. Aion lahjoittaa ne museoon, kunhan saan aikaiseksi.

Aloituksessa ei ollut kyse siitä, että pitäisi säilyttää kaikki autenttisena - kuten joku jo huomautti, autenttisuudenkin voi määritellä monella tavalla. Pointti oli, ettei saisi tuhota korjauskelvottomaksi. Kun kaikki päällystetään kasarityyliin, se ei toki niin paha ole, koska ne voi purkaa, mutta ihmetyttää silti miksi ei ostanut kasarin ok-taloa, jos haluaa sellaisessa asua :)

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Heh, oliko vähän kryptinen ilmaus. Mutta jokainen vanhaa korjaava törmää siihen, että joutuu analysoimaan mitä maalissa oikein on että tietää mitä sille voi ja pystyy tekemään. Kasarin maaleista ei välttämättä tiedetä maaliliikkeissäkään, vaan se on lähetettävä analysoitavaksi. Esim. omassa remontissa sieltä löytyi ulkomaalia, joka oli käytössä vain kahden vuoden ajan ja joka sisälsi aivan ihmeellisiä aineita, joita ei ole koskaan ennen eikä sen jälkeen Suomessa käytetty.

Tajusin juuri, että rakastan vanhoja taloja ja pihapiirejä.

Rintsikkabon jo kuten seitkytlukulainenkin. Seuraavaksi vois haalia vanhemman, hirsirunkoisen, missä on pihapiiri punamultainen ja vinttikaivo keskellä pihaa. Juhannusruusuja, suopayrttiä ja sinne tänne vaeltavia akilleijoja.

Ilmeisesti osa ei tajunnut aloituksen pointtia, joten kerron sen selkeämmin. Jokainen voi asua sellaisella tyylillä kuin haluaa, mutta miksi ostaa vanha asunto, jossa on rakennushistoriallista arvoa, jos haluaa asua tavanomaisessa kasarin omakotitalossa tai loft-asunnossa?

Ja samasta ymmärtämättömyydestä kertoo, jos asunto tuhotaan sisustamisella sellaiseksi, ettei tulevatkaan sukupolvet pysty sitä enää entisöimään. Hirsiseinän esiin ottamisesta ei koidu vahinkoa talolle, mutta sen maalaaminen aiheuttaa pysyvän vahingon.
Totta.

Kaikki vanhat rakennukset eivät välttämättä ole rakennushistoriallisesti merkittäviä. Paljon vanhoja rakennuksia olisi jäänyt tyhjilleen ja tuhoutunut, jos niissä voisi elää vain alkuperäistä erityisesti vaalien.

Esimerkiksi jugend-rakennukset ovat usein pimeitä ja täynnä pieniä huoneita ja sokkeloisia pohjaratkaisuja. Väliseinien poisto on näissä mielestäni täysin Ok.

Aloituksesta tuli mieleen, olen vasta hiljattain tajunnut että voin paremmin asuessani uudemmissa taloissa. Vanhoissa on lähes aina joku kuollut tai tapahtunut raskaita asioita, mitä vaikuttaa olooni ja uniini. Onko kukaan huomannut samaa?

Aloituksesta tuli mieleen, olen vasta hiljattain tajunnut että voin paremmin asuessani uudemmissa taloissa. Vanhoissa on lähes aina joku kuollut tai tapahtunut raskaita asioita, mitä vaikuttaa olooni ja uniini. Onko kukaan huomannut samaa?
Saippuasarjassani tehtiin suitsukkeella energianpuhdistus. Vanhassa kesämökissämme oli tapahtunut monta tragediaa. Mietin ennen paljon henkimaailman asioita, joille moni naureskelee.
Viihdyn parhaiten uusissa taloissa joissa ei ole menneisyyden painolastia.
Brittitalot ovat tv-sarjoissa viehättäviä, mutta niissä vierailleena romantiikka oli kaukana.

Mulla on toisinpäin.

Nitinät, narinat ja kellon raksutus saavat mut nukkumaan hyvin kun taas ilmastoinnin hurina saa tunkemaan tulpat korviin.

Jos joku jo mennyt käy moikkasmassa niin käykööt. Ei ne mulle mitään tee.

Kaikki vanhat rakennukset eivät välttämättä ole rakennushistoriallisesti merkittäviä. Paljon vanhoja rakennuksia olisi jäänyt tyhjilleen ja tuhoutunut, jos niissä voisi elää vain alkuperäistä erityisesti vaalien.

Esimerkiksi jugend-rakennukset ovat usein pimeitä ja täynnä pieniä huoneita ja sokkeloisia pohjaratkaisuja. Väliseinien poisto on näissä mielestäni täysin Ok.
Aloituksessa puhuin nimenomaan rakennuksista, joilla on arvoa. Esim. Helsingin keskustan jugend-taloista on enää vaikea löytää asuntoa, jossa olisi alkuperäiset tilaratkaisut. Sellaisen itse ostaisin, erillinen sisäänkäynti ja asunto siinä olisi loistava työtila. Pidän sokkeloisesta pohjaratkaisuista. Mutta vaikka en erityisesti pitäisikään, niin näiden huoneiden säilyttäminen olisi kulttuuriteko. Jos haluaan loftäasunto, sellaisiakin löytyy kantakaupungista. Esim. samaisten jugend-talojen katolle on usein rakennettu yksi kerros lisää tuomaan putkirempparahaa; sieltä löytyy avaria tiloja, avokeittiöitä jne.

Saippuasarjassani tehtiin suitsukkeella energianpuhdistus. Vanhassa kesämökissämme oli tapahtunut monta tragediaa. Mietin ennen paljon henkimaailman asioita, joille moni naureskelee.
Viihdyn parhaiten uusissa taloissa joissa ei ole menneisyyden painolastia.
Brittitalot ovat tv-sarjoissa viehättäviä, mutta niissä vierailleena romantiikka oli kaukana.
Minä taas menen aina Briteissä ja kaikkialla muuallakin mahdollisimman vanhaan hotelliin asumaan. Jos se vain on muuten mukava. Mikä kuolemassa nyt niin kamalaa on. Se meillä on jokaisella edessä ja itse ainakin toivon kuolevani omaan sänkyyni.

Mulla on toisinpäin.

Nitinät, narinat ja kellon raksutus saavat mut nukkumaan hyvin kun taas ilmastoinnin hurina saa tunkemaan tulpat korviin.

Jos joku jo mennyt käy moikkasmassa niin käykööt. Ei ne mulle mitään tee.
Samoilla linjoilla. Sisäilma on tässä remontoiduissa vanhassa talossa aivan toista luokkaa kuin missään muualla. Korkeat huoneet ja hirsitalo, että onkin hyvä sisäilma! Ja talon äänet tuovat myös oman viehätyksensä. Ne äänet ovat "kummituksia" ja joskus olen kuullut vuosienkin jälkeen edesmenneen koiramme askelia.

Yhteistyössä