Vanhuksilta viedään nyt leipäkin suusta - kirjaimellisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko ne yleensä myös niin seniilejä, ettei niille voida mitään uutta opettaa?

On, useimmat eivät enää muista niitä elämän aikana oppimiaan taitojakaan. Jos vanhus tarvitsee ateriapalvelua hän ei useinkaan pysty itse valmistamaan ruokaa, vaikka olisi aikoinaan ruokkinut pataljoonan ihmisiä. Ehkä mikron käyttö saattaa onnistua. Kaikki kotona asuvat eivät välttämmättä osaa esim. soitaa enää puhelimella, ehkä vastata puhelimeen kun joku heille soittaa.

On, useimmat eivät enää muista niitä elämän aikana oppimiaan taitojakaan. Jos vanhus tarvitsee ateriapalvelua hän ei useinkaan pysty itse valmistamaan ruokaa, vaikka olisi aikoinaan ruokkinut pataljoonan ihmisiä. Ehkä mikron käyttö saattaa onnistua. Kaikki kotona asuvat eivät välttämmättä osaa esim. soitaa enää puhelimella, ehkä vastata puhelimeen kun joku heille soittaa.

Huh! Mun on yritettävä pitää itseni älyllisesti aktiivisena ja käyttää aivojani esimerkiksi ohjelmoimalla, osallistumalla nettikeskusteluihin jne..yleensäkin koittamalla oppia uusiakin asioita, ettei musta tuu tollasta seniiliä vanhusta. Nimittäin onhan niitä sellaisiakin vanhuksia, jotka ovat säilyttäneet henkisen vireytensä yli 100 vuotiaaksi. Esimerkiksi Arvo Ylppö. Mikä on mahdollista yhdelle, on mahdollista myös toisellle.

Huh! Mun on yritettävä pitää itseni älyllisesti aktiivisena ja käyttää aivojani esimerkiksi ohjelmoimalla, osallistumalla nettikeskusteluihin jne..yleensäkin koittamalla oppia uusiakin asioita, ettei musta tuu tollasta seniiliä vanhusta. Nimittäin onhan niitä sellaisiakin vanhuksia, jotka ovat säilyttäneet henkisen vireytensä yli 100 vuotiaaksi. Esimerkiksi Arvo Ylppö. Mikä on mahdollista yhdelle, on mahdollista myös toisellle.

Kunnes sulle iskee alzheimer ja aivot sulaa, vaikka mitä tekisit. Se on valtava rikkaus, jos pää säilyy terävänä loppuun asti, mutta aika vähän siihen voi itse vaikuttaa.

Tiedätkö mitä? Se rapistumatauti on jo iskenyt suhun. Kirjoituksista päätelle sinulla ei ole enää kyvykyyttä tunnistaa tosiasioita elämässä. Se että osaat ohjelmoida ei takaa että osaat enää 10 vuoden päästä pyyhikiä edes hanuriasi. Mitäs jos meneekin liikuntakyky? Siinä paljoo ohjelmointaidot auta jos kädet ei liiku.

[QUOTE="heps";30667276]Kirjoituksista päätelle sinulla ei ole enää kyvykyyttä tunnistaa tosiasioita elämässä.[/QUOTE]
Mihin kirjoitukseeni erityisesti viittaat? Todistusaineistoa tiskiin kiitos. Ehkä jokin asia on sinulle jonkin kirjoitukseni osalta jäänyt epäselväksi tai olet saanut siitä väärän mielikuvan? Olisi kiva tietää, mistä eristyisesti pääättelet, että minulla ei ole kyvykkyyttä tunnistaa tosiasioita elämästä.

Sellainen on jo keksitty: nettiruokakauppa. Tosin sieltä ei ole järkevää viikottain ostaa, koska kuljetusmaksu on jotain 9 euroa, mutta miksi pitäisi? On paljon ruokatuotteita, jotka säilyvät huoneenlämmössä useita kuukausia.

Missä mielikuvitusmaailmassa sä oikein elät? Eikä sulla ole mitään todellisuudentajua. Luuletko tosiaan, että useimmilla apua tarvitsevilla vanhuksilla on netti käytössään ja että osaisivat vielä käyttääkin sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja mitävit;30667344:
Missä mielikuvitusmaailmassa sä oikein elät? Eikä sulla ole mitään todellisuudentajua. Luuletko tosiaan, että useimmilla apua tarvitsevilla vanhuksilla on netti käytössään ja että osaisivat vielä käyttääkin sitä?

Just pari päivää sitten kerrottiin uutisissa tai alueuutisissa, että vanhuksille kustannetaan kunnan toimesta tabletteja, jossain kunnassa kokeilumielessä. Oli sellainen isonäyttöinen tabletti, niinkuin televisio. Mummo kosketteli sitä kosketuskynällä ja kertoi kuinka oli oppinut sitä käyttämään. Siinä oli vasemmalla laidalla ainakin fb-kuvake. Ja jokin yksinkertaisesti käytettävä sovelllus, jolla pystyi ottamaan nettipuheluita sukulaisille.

Ehkä mä sit elän lähitulevaisuudessa.

Just pari päivää sitten kerrottiin uutisissa tai alueuutisissa, että vanhuksille kustannetaan kunnan toimesta tabletteja, jossain kunnassa kokeilumielessä. Oli sellainen isonäyttöinen tabletti, niinkuin televisio. Mummo kosketteli sitä kosketuskynällä ja kertoi kuinka oli oppinut sitä käyttämään. Siinä oli vasemmalla laidalla ainakin fb-kuvake. Ja jokin yksinkertaisesti käytettävä sovelllus, jolla pystyi ottamaan nettipuheluita sukulaisille.

Ehkä mä sit elän lähitulevaisuudessa.

Jos 1 % seniileistä vanhuksista osaakin tämän taidon, niin jäljelle jää vielä 99 %, jotka eivät osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitävit;30667415:
Jos 1 % seniileistä vanhuksista osaakin tämän taidon, niin jäljelle jää vielä 99 %, jotka eivät osaa.

Joo, ehkä. Pelkään pahoin, että mun mutsi ei pysy kehityksen tahdissa. Saa nähdä minkälainen myöhäis vanhuus hänelle tulee. Vielä hän on henkisesti melko virkeä, mutta lonkkavian takia on liikuntarajoitteita. Pystyy kyllä kaupassakäynnit vielä hoitamaan samalla reissulla (julkisilla liikennevälineillä) kun käy kaksi kertaa viikossa katsomassa miestään eli isääni, joka on afaatikko (aivoverenvuoto, liiasta alkoholin juonnista johtui ehkä) ja laitoshoidossa. Olen yrittänyt monta kertaa ehdottaa, että hankittaisiin hänelle tietokone. Mutta ei kiinnosta, ei sitten millään. Pakottaahan ketään ei voi. Nykyään hän jo melkein suuttuu jos yritän ottaa asian esille. Tekstiviestejä vanhalla kännykällään osaa lähetellä. Ehdotin kerran, että hoidettaisiin hänen kauppaostoksensa sillä tavalla, että hän lähettäisi mulle txt-viestillä ostoslistan ja mä tilaisin hänelle nettiruokakaupasta, mutta vastasi, että hän syö niin vähän, että pystyy repussaan kantamaan vähäiset ruokansa. Tulevaisuudessa tuo voisi kyllä olla yksi keino, kun hän ei enää pysty. Asumme samassa kaupungissa, mutta mulla ei ole autoa, joten en voi itse tulevaisuudessa avvustaa häntä kaupassakäyntien suhteen. Kauppaan on melko pitkä matka.

VittuMitaPaskaa.gif

Siis voiko kukaan olla oikeasti niin tyhmä että ajattelee "seniileyden" olevan ihmisestä itsestä kiinni?

En tiedä kehen viittaat, ja ketä varsinaisesti on sellaista väittänyt täällä, mutta jotain sen tapaista minä ajattelen, että ihminen valitsee paljolti itse itsensä.

Ovatko kaikki karman lakiin uskovat sinusta tyhmiä? Tai siis jopa "niiiin tyhmiä"?...Tai eräällä tavalla Sartren eksistentialistisen filosofiansa hyvin pureskelleet ihmiset?

En tiedä kehen viittaat, ja ketä varsinaisesti on sellaista väittänyt täällä, mutta jotain sen tapaista minä ajattelen, että ihminen valitsee paljolti itse itsensä.

Ovatko kaikki karman lakiin uskovat sinusta tyhmiä? Tai siis jopa "niiiin tyhmiä"?...Tai eräällä tavalla Sartren eksistentialistisen filosofiansa hyvin pureskelleet ihmiset?

Se on vaan fakta, että jos sairastut aivoja rappeuttavaan sairauteen, se on aivan sama miten täydellisesti olet elämäsi siihen asti elänyt. Sille ei ihminen voi yhtään mitään.

Ihminen hyvin harvoin valitsee sairauttaan. Ja alzheimeria esim. ei kukaan voi valita itse omilla valinnoillaan koskaan ikinä.

Se on vaan fakta, että jos sairastut aivoja rappeuttavaan sairauteen, se on aivan sama miten täydellisesti olet elämäsi siihen asti elänyt. Sille ei ihminen voi yhtään mitään.

Ihminen hyvin harvoin valitsee sairauttaan. Ja alzheimeria esim. ei kukaan voi valita itse omilla valinnoillaan koskaan ikinä.

No sittenhän asiasta ei voida sinun kanssa sen enempää keskustella, jos se on sinulle fakta. Aika hassua, että olet siinä käsityksessä, että ihminen ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa terveyden tilaansa.

En. Tiedän vain jotain ikuisen nuoruuden käsitteestä. Olen idealisti. Henki ennen ruumista.

Älä huoli, kyllä nämä kaikenmaailman idealistiset höpinät unohtuvat kun on sinun aikasi sairastua muistisairauteen, tai ihan vain normaali ja kaikki tavoittava vanhuuden solukuolema alkaa syödä henkistä(kin) toimintakykyäsi. Toivottavasti meillä on silloinkin edes jollain tavalla toimiva vanhustenhuolto olemassa, kun ei enää pysy kärryillä uuden teknologian kehityksestä tai muista miten tämänhetkinenkään on toiminut.

No sittenhän asiasta ei voida sinun kanssa sen enempää keskustella, jos se on sinulle fakta. Aika hassua, että olet siinä käsityksessä, että ihminen ei voi omilla valinnoillaan vaikuttaa terveyden tilaansa.

Tiettyyn rajaan asti voi. Voit vaikuttaa keuhkosyövän riskiin sillä ettet tupakoi. Voit syödä terveellisesti ja välttää ylipainoa jolloin riski kakkostyypin diabetekseen pienenee minimiin.

Mutta tietyille sairauksille ei voi mitään. Vai väitätkö että vanhemmat valikoivat lapselleen rappeuttavan sairauden joka vie pienen lapsen ennenaikaiseen hautaan? Saati että se lapsi valikoisi sen itse?

Tai että ihminen valitsee itselleen syövän? Tai ALS:in? tai sen alzheimerin? Ihan tosissaanko väität että ihminen tekisi itselleen niin?

Kyllä voi vaikuttaa, mutta kaikkea ei voi välttää vaikka miten eläisi. Muistisairaus on semmonen arpa että se joko tulee tai ei tule, kysymättä miten kohde on elänyt. Alzhaimer tai dementia voi iskeä jo nuorempaankin, ei tarvi olla edes vanhus.

Vanhukset lisääntyvät hurjaa vauhtia, mutta luonnollinen poistuma on kovin hidasta nykyään. Rahat eii riitä. Mieluummin vanhuksilta kuin lapsilta. Vanhukset ovat jo elämänsä eläneet, lapsilla elämäm PITÄISI olla vasta edessä.

Yhteistyössä