Vapaan kasvatuksen tulos??

24.01.2006
391
0
16
Ihan hirvittäviä asioita tapahtuu tänä päivänä eri paikoissa, kuka tappaa kenetkin ja millä tyylillä.... tuntuu, että millään ei ole enää mitään väliä! Pistää vakavasti miettimään, että miksi?? Miksi usein tekijä on nuori?? Missä mättää?? Toki varmasti tässä yhteiskunnassa on paljon "mätää" jonka vuoksi nuori ajautuu tuollaisiin tekoihin mutta miksi enenevässä määrin? Onko syy yhteiskunnan vai vanhempien? Oma mielipiteeni on, että sekä että. Ensiksikin yhteiskunnan on vakavasti mietittävä näitä tekoja ja pohdittava kuinka saada tällaiset vähenemään. Onko sairaan lapsen vaikea päästä hoitoon ajoissa jne. Toinen seikka mielestäni on, että vapaa kasvatus on huuhaata (ja nyt lentää varmaan paskaa silmille!). Kyllä lapsen on tajuttava, että teoista seuraa rangaistus. Nykyisin tuntuu, että lapselle ei saisi edes ääntään korottaa, kun vanhempia jo katsotaan kieroon. Kyllä se niin on, että lapsen on kunnioitettava vanhempiaan ja jos jotakin väärää tulee tehtyä siitä myös seuraa rangaistus. Lapselle ei saa olla vain kaveri. Sitten on näitä lapsia joita ei koskaan kielletä eikä rangaista jotka terrorisoivat jo ala-asteella luokkatovereitaan eivätkä kunnioita opettajiaan. Mielestäni opettajille takaisin se auktoriteetti joka heiltä on pois lain myötä viety! Nyt mennään kyllä lasten kanssa ojasta-allikkoon jos verrataan aikaa vaikka 30-40 vuotta sitten. Silloin vielä oli sentään kunnioitusta myös opettajia kohtaan. Jokainen kasvattaa tietysti lapsensa niinkuin tahtoo ja kantaa siitä myös vastuun, tulevaisuudessakin.

Mm-m. Plato kirjoitti jo useampi sata vuotta ennen ajanlaskumme alkua kuinka nykynuoriso on turmeltunutta ja rappiolla, ei kunnioitusta vanhempia kohtaan eikä mitään käytöstapoja.

...mietinpähän vaan millaiset käytöstavat nuorilla 2000 vuotta sitten sitten oli, jos joka sukupolven nuorilla on aina huonommat käytöstavat?

Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
...mietinpähän vaan millaiset käytöstavat nuorilla 2000 vuotta sitten sitten oli, jos joka sukupolven nuorilla on aina huonommat käytöstavat?

Tai jos miettii, että kuinka turmeltuneita tapoja antiikin ihmisillä on ollut. Meidänhän pitäisi tuon logiikan mukaan olla jo täysin sisäsiittoisia, debiilisiä sikailijoita.

Niin aiheesta on varmasti mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta se pointti jonka halusin tuoda esille on, että jotain olisi tehtävä, eikö? Mutta mitä se olisi?? Siihen jos joku antaisi hyvän ja toimivan vastauksen jonka voisi esittää eduskuntaa myöten. Joka tapauksessa nyt selvästi meidän nuorilla on paha olo enenevässä määrin.

nykyään nämä tapaukset vain tulevat niin pian ja voimakkaasti julkisuuteen, mikä voi joillain ollakin tekojen taustalla: julkisuus siis. minusta on väärin, että marsun taposta saa 40 pvää linnaa (luin lehdestä) mutta joku rattijuoppo voi päästä sakoilla. ei mitään linjaa tuomioissa. kunnon rangaistukset ja vankiloiden ulkoistus siperiaan, ni eiköhän vähennä näitä julkkishakuisia tekoja.

Tahtoisin tietää, mitä tarkoitat sillä, että yhteiskunnan pitäisi miettiä näitä tekoja? Eikö se yhteiskunta ole tavallaan abstrakti asia, ei ole olemassa mitään varsinaista instanssia, jonka voi sanoa olevan yhteiskunta, joka yhdellä aivolla ajattelee asioita. Ehkä takerrun niihin kuuluisiin lillukan varsiin, mutta usein kuulee sanottavan, että yhteiskunnan pitää sitä tai tätä, muttei välttämättä mietitä, että mikä se yhteiskunta oikein on.

Ää, kai pakko jatkaa vielä vähän.

Vapaa kasvatus ei ole huuhaata. Huuhaata on olla keskustelematta lapsen (nuoren) kanssa asioisata, miten kulloinkin toimitaan ja miksi.
Miksi väkivalta on pahasta, toistemme hyväksymisestä ja kunnioituksesta (niin aikuisten kuin vanhempienkin). Omilla aivoilla ajattelemisesta ja niin edespäin.
Tarkat kotiintuloajat, kotiarestit tai äänenkorottaminen tuskin sen enempää auta nuorta oppimaan kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan kuin asioista avoimesti keskusteleminen- ja eteenkin esimerkki.

(minut on ns 'vapaakasvatettu', enkä koskaan vahingoittaisi ketään millään lailla, en huuda, en mesoa, en sotke. Olen tasapainoinen ja normaali ihminen :)

Ja omat lapseni saavat itse oppia rajansa, minun tuella, opastuksella ja rakkaudella.
Eikä tämä tarkoita että annan yksivuotiaan juosta autotielle...

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
kunnon rangaistukset ja vankiloiden ulkoistus siperiaan, ni eiköhän vähennä näitä julkkishakuisia tekoja.

Itseasiassa edes kuolemantuomion uhka ei vähennä rikoksia joten...

mutta eikös se olis kamalampaa tehä pakkotyötä siperiassa ku kuolla? vai, emmä tiä...kuhan ajattelin tossa tota marsujuttua ja tätä ja veikkaan, että marsuntappaja sai enemmän linnaa ku tämä jokelan ammuskelija tulee saamaan.

Mä sanoisisin, et oli kasvatus mikä lystää, niin nuorille pitäisi saada mahdolisimman paljon järjellistä tekemistä, jotteivät ehtisi suunnittelemaan typeryyksiä, vaan että aika menisi muissa hommissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
kunnon rangaistukset ja vankiloiden ulkoistus siperiaan, ni eiköhän vähennä näitä julkkishakuisia tekoja.

Itseasiassa edes kuolemantuomion uhka ei vähennä rikoksia joten...

mutta eikös se olis kamalampaa tehä pakkotyötä siperiassa ku kuolla? vai, emmä tiä...kuhan ajattelin tossa tota marsujuttua ja tätä ja veikkaan, että marsuntappaja sai enemmän linnaa ku tämä jokelan ammuskelija tulee saamaan.

Noilla ammuskelijoilla on aika usein tapana ampua myös itsensä...

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä sanoisisin, et oli kasvatus mikä lystää, niin nuorille pitäisi saada mahdolisimman paljon järjellistä tekemistä, jotteivät ehtisi suunnittelemaan typeryyksiä, vaan että aika menisi muissa hommissa.

Kaikkia ei kiinnosta ne "järjelliset tekemiset", vaikka miten yrittäisi saada kiinnostumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Tahtoisin tietää, mitä tarkoitat sillä, että yhteiskunnan pitäisi miettiä näitä tekoja? Eikö se yhteiskunta ole tavallaan abstrakti asia, ei ole olemassa mitään varsinaista instanssia, jonka voi sanoa olevan yhteiskunta, joka yhdellä aivolla ajattelee asioita. Ehkä takerrun niihin kuuluisiin lillukan varsiin, mutta usein kuulee sanottavan, että yhteiskunnan pitää sitä tai tätä, muttei välttämättä mietitä, että mikä se yhteiskunta oikein on.

Mielestäni yhteiskunta on tämä kaikki missä me eletään jokainen meistä muodostaa sen yhteiskunnan ja jokaisen meistä tulisi miettiä mitä voisimme tehdä paremmin. Toisaalta varmaan eduskunta on ainut, joka pystyy todellisiin muutoksiin lain osalta.

Vanhemmat mukaan lasten elämään ja muutenkin kun vaan kaiken kivan mahdollistajana eli; rahakukkarona. Usealla ei ole hajuakaan mitä omat lapset puuhaa kartsalla tai edes omassa huoneessaan.

Vapaa kasvatus ei ole huuhaata. Huuhaata on olla keskustelematta lapsen (nuoren) kanssa asioisata, miten kulloinkin toimitaan ja miksi.
Miksi väkivalta on pahasta, toistemme hyväksymisestä ja kunnioituksesta (niin aikuisten kuin vanhempienkin). Omilla aivoilla ajattelemisesta ja niin edespäin.
Tarkat kotiintuloajat, kotiarestit tai äänenkorottaminen tuskin sen enempää auta nuorta oppimaan kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan kuin asioista avoimesti keskusteleminen- ja eteenkin esimerkki.

(minut on ns 'vapaakasvatettu', enkä koskaan vahingoittaisi ketään millään lailla, en huuda, en mesoa, en sotke. Olen tasapainoinen ja normaali ihminen :)

Ja omat lapseni saavat itse oppia rajansa, minun tuella, opastuksella ja rakkaudella.

Kyllä minä olen sitä mieltä, että lapsen on opittava jo pienenä, että esim. sopimuksen rikkomisesta seuraa rangaistus esim. kotiaresti. Eikä se sitä tarkoita, ettei lapsen kanssa kuitenkin keskustella avoimesti asioista, tietenkin keskustellaan ja keskustellaan myös arestin syistä.

Tuntuu,et jos lapsi kasvatettu tosi kovassa kurissa vitsaa säästämättä,niin purkautuu sitten isompana ehkä näin julmasti.

Monet vanhemmat myös saattavat alistaa lapsen ja viedä kaiken oman tahdon,joten ei ihme jos isompana on paineita

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuntuu,et jos lapsi kasvatettu tosi kovassa kurissa vitsaa säästämättä,niin purkautuu sitten isompana ehkä näin julmasti.

Monet vanhemmat myös saattavat alistaa lapsen ja viedä kaiken oman tahdon,joten ei ihme jos isompana on paineita

Joo tääkin voi olla totta, mutta tämähän on sitten toinen ääripää. Rangaistuksia on muitakin kuin vitsa.

Tän ampujan luokkakaveri oli VITSIMIELESSÄ kysynyt eilen että "et oo mitään kouluammuskelua (en muista tarkkaan oliko sanamuoto just tuo ) suunnitellu?" Siis oikeesti, ihanko vitsimielessä tuollaisia kysellään ja jutellaan? Varmaan ainakin antanut mukavasti lisäpontta sille kahjolle tuollainen "yllyttäminen".

Alkuperäinen kirjoittaja Lapin matkaaja:

Kyllä minä olen sitä mieltä, että lapsen on opittava jo pienenä, että esim. sopimuksen rikkomisesta seuraa rangaistus esim. kotiaresti. Eikä se sitä tarkoita, ettei lapsen kanssa kuitenkin keskustella avoimesti asioista, tietenkin keskustellaan ja keskustellaan myös arestin syistä.

Alkuperäiseen summerhilliläiseen vapaan kasvatuksen ideologiaan nimenomaan kuului se, että lapsi kantaa lapsen teosta aiheutuvat todelliset seuraukset, ja lapsi otetaan mukaan aktiivisesti yhteisiä sääntöjä sopimaan, eli lapselle annetaan suurempi vastuu kuin silloin kun lapsi vain noudattaa sääntöjä.

Se on sitä curling-kasvatusta missä vanhempi siloittaa tietä niin ettei lapsi kohtaa tekojensa seurauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lapin matkaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo tääkin voi olla totta, mutta tämähän on sitten toinen ääripää. Rangaistuksia on muitakin kuin vitsa.

Joo,mä tarkotin sitä ääripään kovan kurin kasvatusta,todella todella muuta kuin pari tukkapöllöä ja luunappi

Yhteistyössä