väsynyt äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh..

Vieras
minulla on erittäin helppo vauva, iältään nyt 4,5kk. ei itke kuin silloin kun on nälkä tai väsyttää. saatiin hyvin rytmiä hänelle jo 1.5kk iässä ja älysi itse silloin millon on yö ja millon päivä. on heräillyt melkeinpä joka yö sieltä 1,5kk iästä lähtien 2 kertaa syömään. on tietenkin joitakin poikkeuksia, mutta yhtään yötä ei ole missään vaiheessa nukuttu kokokaan. pelkällä tissillä siis mennään. nyt on tullut jo 2 hammasta ja kun ne teki tuloaan ikenen läpi, illalla nukahtaminen oli vaikeaa, mutta yöt meni niin kuin ennenkin. aamulla saattoi herätä aiemmin.

nyt on sitten tullut vaihe että yöllä syödään monta kertaa 2-4 ja sitten noin klo.4 pompataan ylös, eikä meininkiäkään nukahtaa uudelleen ennen kuin on kukuttu väh. 2 tuntia. tälllöinkään vauva ei itke, juttelee ja touhottaa kamalasti. jos annan sängyssään touhuta, en saa unta ja mies joka on menossa aamulla töihin herää. useimmiten siis siirrytään olkkariin vauvan kanssa ja siellä hän touhuaa touhunsa ja pyytää sitten takaisin nukkumaan. tissiä saattaa siinäkin ajassa pyytää kaksi kertaa.

en siis ole nukkunut yhtään kokonaista yötä koko vauvan elinaikana, koska pelkkää tissiä siis syö. nyt olen kamalan väsynyt ollut viime aikoina. kun kuulen yöllä että vauva alkaa heräillä, tekisi mieli karjua koska en jaksa nousta ylös. aamusin otan vauvelin viereen sängylle pötköttelemään, koska en jaksa nousta sängystä.

kaikki toitottaa aina kuinka ihana, kiltti ja hyväntuulinen vauva minulla on, sinulla varmasti on helppoa hänen kanssaan. juu onhan minulla. mutta en voi kenellekkään sanoa että olen väsynyt, pitää yrittää esittää pirteää ihmisten ilmoilla vaikka mieli tekisi vaan nukkua. vauvan isällekin olen sanonut että olen tosi väsynyt, hän vaan sanoo että koita jaksaa, nuku päikkärit. joo nukkuisinhan minä, mutta vauva nukkuu päikyt vaunuissa ja huutelee 15-30 min välein monesti ja pitää hyssyttää. ei siinä kerkeä mennä itse uneen.

tunnenkin ihan kamalaa huonoa omaatuntoa, koska olen kotona päivät, minulla on helppo lapsi ja olen väsynyt. otan kamalaa stressiä siitä jos nyt en ole jaksanut imuroida kun viime yö on mennyt valvoessa. tiedän että en ole huono äiti vaikka olen väsynyt, mutta tuntuu siltä. koska ne vähät kerrat kun vauvani edes itkee, en jaksaisi sitäkään kuunnella.. vähän aikaa sitten vielä nauratti kun hän itki, kun se on kuitenkin aika harvinaista. nyt tuntuu välillä että vien pihalle huutamaan..

minulla on monta ihmistä lähipiirissä joilla on vaikeaa saada lapsia ja ajattelen niinkin, että en saa valittaa, moni tekisi mitä vain ollakseen minun tilassani. jokatapauksessa olen väsynyt!!!! ihanaa että jonnekkin sen sain purkaa..

Täällä toinen silmät ristissä-olija. Meillä poika on 6kk ja niin ikään syö pari kolme kertaa joka yö, eikä tietoakaan kokonaisista öistä. Tuttia ei huoli ja 4kk ikäisenä päätti yhtäkkiä kieltäytyä myös pullosta, joten iskäkään ei oikein voi vauvaa syöttää koskaan, että saisi itse nukkua. lisäväriä arkeen tuo 5 ja 3-vuotiaat tytöt, jotka ovat myös kotihoidossa. Muakin väsyttää niin paljon, että taju meinaa lähteä!!!!

Mä kyllä luulen, että sinun vauvalla on jokin kehitykseen liittyvä kausi, ja siksi heräilee jatkuvasti. Lisäksi tuossa kohtaa on myös syvin symbioottinen vaihe äidin kanssa, joten sen takia saattaa haluta tissiä useammin. Läheisyyttä pitää tankata, äiti kun vaan on niin ihana ja paras :) :)

Huumoria ja pitkää pinnaa! Ja juurikin on tärkeää sanoa ääneen miltä tuntuu, niin ei mene sitten vahingossa kuppi nurin. Kannattaa puhua omista fiiliksistä myös neuvolassa.

Sen olen kolmen lapsen kanssa oppinut, että aina kun tuntuu, että jonkinlaista rytmiä on löytynyt, niin tulee jokin kehitysvaihe, joka laittaa kaiken ihan sekaisin. Ja taas kun tuntuu, että hommat on palanneet kohdilleen ja yölläkin on nukuttu kohtalaisesti, niin homma alkaa alusta :)

Itsellä väsymykseen auttaa ulkoilu. Pari kertaa päivässä 1-2h tekee ihmeitä. Eihän se väsymystä varsinaisesti poista, mutta piristää fiilistä ja samalla sitä saattaa tavata toisen yhtä väsyneen äidin, jolta saa vertaistukea ja taas kaikki näyttää paljon valoisammalta. Erittäin monessa pienten lasten perheissä ollaan väsyneitä ja se on ihan normaalia. Siinä ei oikeastaan auta kun yrittää löytää keinoja väsymyksen kanssa elämiseen ja yrittää pitää jollain tavalla huolta ettei väsymys käy ylivoimaiseksi.. Olisiko sinulla mahdollisuus perhetyöntekijään, joka veisi vauvan pitkälle vaunulenkille ja sinä saisit nukkua? Voisiko miehesi tehdä viikonloppuisin niin? Entäs mummot?
Voimia!!!

Ei kannatta potea huono omaatuntoa! Kyllä ns. helponkin vauvan kanssa väsyttää, kun öisin ei saa nukuttua. Omatkin vauvani ovat olleet helppoja, mutta kyllä vaan oli silmät ristissä kun ensimmäiseen vuoteen ei saanut nukuttua kokonaista yötä. Kannattaa torkkua edes sen vartin, kun vauvakin nukkuu. Kuopukseni nukkui kanssa tuossa iässä minipäikkäreitä. joskus helpotti, kun otin pojan viereeni ja mentiin yhdessä päikkäreille. Poika imi välillä ja nukahti uudestaan ja sain itse nukuttua. Kannattaa kokeilla. Ei se vaunuissa nukkuminen ole pakollista, jotkut vauvat nukkuu paremmin sangyssä pimeässä. Ulkoilu kanssa auttaa jaksamaan. Kannattaa antaa itselleen lupa olla väsynyt, valtaosa pienten vauvojen vanhemmista varmasti on! Mutta sen sijaan ei ehkä kannata tehdä siitä väsymyksestä elämän keskipistettä. Kavereille voi mun mielestä sanoa, että väsyttää niin, et meinaa järki lähteä, mutta koittaa siitä huolimatta puhua jostain muustakin. Sekin voi piristää :)

Pystyisittekö miehesi kanssa nukkumaan korvatulpilla? Silloin ette kuulisi vauvan pulinoita, mutta heräisitte kyllä itkuun, jos pienellä on hätä. Vauvakin saattaisi oppia nukahtamaan omia aikoijaan, ilman tissiä.

Jaksamista vauvan kanssa :)

Olisi varmaan hyvä alkaa jo kokeilemaan josko vauvasi nukkuisi paremmin, jos saisi kiinteitä. Itse aloittelin maistelun pojalla jo 4 kk:n iässä ja nyt ei tultaisi toimeen pelkällä rintamaidolla. Neuvolankin suositus oli että 5 kk:n iässä alotellaan jo viljoja tai lihaa. Alettiin sitten maistella broileria porkkana-perunasoseen kanssa. Lisäksi banaanipuuroa, riisivelliä sekä hedelmä- ja marjasoseita.

Mun vauva nukkuu koko yön ja 2.5 h päikyt. Neuvolasta on neuvottu pitämään vauvalle hyviä rutiineja päivällä ja itsenikin takia pidän niistä kiinni, ne auttavat. 5kk ikäisenä vauva rupesi selvästi lyhentämään päiväpäikkyjä, yöt kyllä menivät silloinkin yhdellä syötöllä, mutta senkin vauva lopetti kun aloitin kiinteet. Neuvola tyrkytttää 6kk täysimetystä, mikä on iloinen asia, mutta ei välttämättä ihan kaikille sovi. Meidän poika on isohko ja oikeesti vaati jo muutakin kuin rintamaitoa. Vaikka maitoa tulee hyvin, huomaan sen jo pumpatusta maidosta, miten paljon vetisempää se on kuin alussa.
Mä kokeilisin kiinteitä. Väsymys on kauheaa. Ja ymmärrän sua oikein hyvin.
Ja fysiologisesti vauva ei ainakaan yli kahta yösyöttöä tarvitse, eli mies ainakin viikonloppuisin voi ihan hyvin vauvan kanssa valvoa. Kuten myös viikolla, sun työ päivällä on kuitenkin ihan palkkatyötä vastaavaa työtä. TUlosta tää sille -jos ei se muuten usko.

Älä nyt turhaan ainakaan lähde vielä hötkyilemään kiinteiden aloituksella, jos vauva kasvaa tasaisesti ja on tyytyväinen niin harvoin niistä kiinteiden aloituksesta suurta apua öihin on. Usein alkuun päinvastoin, kun vauvan vatsa voi reagoida kiinteisiin.

Itselläni on pian 8kk vanha poika joka ei myöskään ole koskaan nukkunut kokonaista yötä. Tuttua on myös ajoittain tuo vauvan öinen heräily "kukkumaan", mutta itse olen sikeäuninen ja meillä on mahdollista siirtyä toiseen huoneeseen nukkumaan, joten olen silloin pakannut peitot ja painunut vauvan kanssa levitettävälle sohvalle. Vauva siinä rallattelee aikansa kunnes nukahtaa, ja mies ja esikoinen(2,5v) saavat jatkettua uniaan. Usein nuo ovat nopeasti ohi meneviä vaiheita, vauvalla voi olla nyt esim. jotain uutta opittavaa(kääntyminen, ryömiminen?) joka herättää hänet sikeästä yöunesta.

Päiväuniin kannattaisi tosiaan kokeilla sitä, että otat vauvan viereen ja nukutte yhdessä päiväunet. Meillä tämä kuopus on myös ollut aina pätkissä nukkuja, harvoin nukkuu yli tuntia kerrallaan olipa yö tai päivä. Ja näin ollut aina, eikä kiinteiden aloitus ole tuonut siihen sen kummempaa apua vaikka aterioita menee nyt 5/pvä. Meillä poika oli myös täysimetyksellä vajaan 6kk:n ikään, ei ole huolinut tutteja eikä tuttipulloja, vaan on ollut todella tissiriippuvainen vauva. Olen korjaillut hajanaisia yöunia nukkumalla päiväunet lasten kanssa. Vauva kainalossa ja esikoinen toisella puolella vetelemme kunnon päikkärit joka päivä. Muuten olisin äreä kuin p****eseen ammuttu karhu päivisin. Koti on välillä aika hyrskyn myrksyn, mutta olen hyväksynyt sen että se nyt vain kuuluu tähän vaiheeseen, on mulla aikaa siivota sittenkin kun lapset on isompia.

Ja tosiaan, aina kun tuntuu että elämässä vauvan kanssa on joku rytmi, tulee jotain uutta ja rytmit taas muuttuu... Kannattaa tosiaan tietyistä rutiineista pitää kiinni joka päivä, mutta joustaakin tarvittaessa. Tsemppiä! :)

Miellä vauva on nukkunut ulkona aina päikyt ja vähintään sen 2h kerralla. Sisällä ja vieressä se ei nukkuisi. Tietysti voit lykätä vielä kiinteitä ja kokeilla muuta. Mutta en suosittele sitä 1kk yövalvomisen kustannuksella -sitten aloitat kiinteet ja huomaat että oho se auttaa.
Lapset on erilaisia ja siksi meidän neuvotkin.

Hei, mulla on ollut "helppo" vauva ja "vaikea" vauva ja ihan yhtä paljon on väsyttänyt molempien kanssa;) Älä siis tunne huonoa omaatuntoa ainakaan siitä että väsyt helpon kanssa, ihan samanlaista se on. Vaativan vauvan huutoa ja hankaluutta on oikeastaan helpompi kestää kun siihen on tottunut! Helpon vauvan kanssa myös minä olin ihan pihalla kun se joskus harvoin oli kiukkuinen. Ihan saman verran niitä on pitänyt hoitaa kuitenkin, olipa ne sitten hyvän- tai pahantuulisia.

Meillä molemmat kukkui 5-10kk iässä ja tuntui että hulluksi tulee kun ei koskaan saa nukkua enemmän kuin pari tuntia putkeen. Mutta siitä se sitten helpotti. Eli kyllä teilläkin ennen pitkää, tsemppiä! Yritä itse nukkua aina kun voit, illalla kun mies tulee töistä vaikka? Äläkä välitä mistään imuroinneista, jos ei jaksa ja ehdi niin ei voi mitään.

Meillä on 3-vuotias allerginen lapsi ja näiden vuosien aikana olen saanut nukkua ehkä kymmenenä yönä kahdeksan tuntia yhteen putkeen... Toivottavasti sinä saisit jo vähän aiemmin paremmat yöunet :) Tsemppiä!

Jos yhtään lohduttaa niin täällä myös valvotaan ja vauva on jo 1v! Ei yhtään kokonaan nukuttua yötä ja hyvä yö meillä tarkoittaa noin kolmea heräämiskertaa ja huono yö noin 5-10 kertaa heräämistä. Tätä ei tietenkään helpota se, että olen jo palannut töihin ja työ on erittäin fyysistä. Olen onnellinen jo siitä, että joskus saan nukkua kolme tuntia putkeen. Neuvolasta en ole koko aikana saanut mitään apua, vaikka olen pyytänyt. AIna on todettu olevan "joku kehitysvaihe päällä". Myös jatkuvat sairastelut vaikuttavat meillä yöuniin. Esikonen on taas aina ollut hyvä nukkuja, joten olen siis saanut kaksi täysin erilasta lasta. Saa nähdä koska vain tulee totaalinen stoppi tähän valvomiseen.

Onpas tullut paljon vastauksia, kiitos niistä!

Olen nyt yrittänyt päivisin ottaa vauvan viereen sängylle ja nukuttaa siinä, ei tule uni ei. Huutaa kun päätä vietäs, jota siis hyvin harvoin tekee. Vaunuun kun laittaa niin nukahtaa melkein heti. Saan siis vauvan nukkumaan 1,5-3 h vaunuissaan, mutta monesti hän huutelee itkuhälyttimeen jolloin pitää käydä heijaamassa että nukahtaa uudelleen. Menee x-määrä aikaa kun huutaa uudestaan ja heijaan taas uneen.

Ajattelin alussa kun vauva oli syntynyt, että mihinkään tiettyyn en häntä opeta, esim. että vain ainoastaan vaunuissa nukutaan tai että kun nukutaan niin ollaan hiiren hiljaa. Nyt huomaan että olen opettanut nukahtamaan tissille, juurikaan muuten ei nukahda, muuta kun autossa. Olen opettanut nukahtamaan vaunuun. Ei onnistu nukkuminen omassa sängyssä, muutakun joskus harvoin kun on nukahtanut tissille ja saan nostettua sänkyyn niin että ei herää. Tälläin menee vajaa tunti kun herätään ja omassa sängyssä en saa heijattua takaisin uneen kun ei ole heiluvaa mallia oleva sänky. Tuttikin harvpoin kelpaa.. Kun nukahtaa kaukaloon autossa, pitää antaa nukkua vaatteet päällä sisällä unet loppuun, kun jos menee nostelemaan ja vaatteita pois ottamaan, vauva herää eikä nukahda uudestaan. Tietoisesti en ole tätä tehnyt, nyt vaan kun olen väsynyt ja kiinnittänyt enemmän huomiota kaikkeen toimintaani ja miettinyt miten voisin sitä muuttaa, olen huomannut että itse olen nuo tavat lapselle opettanut ja nytkö sitten käsin seuraamuksista.

Nyt vkloppuna mies lupasi valvoa yöt jos vauva herää, olin pumpannut maidot valmiiksi yösyöttöjä varten. Niin arvatkaapas mitä vauva tekee! Nukahtaa pe iltana 9.30. Herää syömään 23.50 jolloin isi syöttää ja tästä nukkuu aamu 7 jolloin herää niinkuin normaalistikin! Olin että mitä V****A?!? Noh, lauantai yönä sama toistui. Nukahti 9.15, heräsi syömään 03.15 ja heräsi 7 aamulla. Isi siis syötti. No nyt viime yönä minä taas omassa roolissani, koska mies lähti aamulla töihin. Vauva nukahti ennen 9 illalla, heräsi syömään eka kerran 12 aikaan, sitten puoli 2 jolloin valvottiinkin taas 1,5 h, sitten syötiin, nukkumaan ja klo 6.00 ylös!!

Onko tässä nyt siis jotain havaittavissa siihen suuntaan että vauva kyttää minua yöt eikä malta nukahtaa. Näinä öinä kun on ollut hyvät unet, olen nukkunut isin puolella sänkyä, eli siis kauempana vauvasta. Voiko maito tuoksahtaa nenään niin voimakkaasti, että ei malta nukkua? Nukumpa ensi yön varmaan sohvalla ja koitan auttaako asiaan..

Meillä aika samankuuloista tällä hetkellä! Vauva on 5 kk. Rattaissa nukkuu päivällä, välillä joutuu hyssyttelemään vaunuja. Päiväunia alkoi nukkua tuossa pari kuukautta sitten siten, että niissä on rytmi (vain rattaissa ulkona). Aiemmin nuokkui vain pieniä torkkuja tissillä. Yöt on vastaavasti sitten olleet viime kuukaudet pelkkää kihnuuttamista rinnalla, eli kylki-imetystä yöt läpeensä. Ollaan valvottu just pari kuukautta yöt aika lailla. Aiemmin heräili n. 2-5 kertaa yössä syömään, yleensä kolme. Mutta nyt on sitten kolmena yönä nukkunut taas neljän tunnin unipätkän, kun isänsä on syöttänyt korvikemaitoa pullosta. Olenkin tässä nyt vähentelemässä imetystä, ja nyt sitten ensi yöstä alkaen olen ajatellut, että meillä juodaan vain pullomaitoa. (Imetys saakin puolestani päättyä puolen vuoden ikään.)

Tuli vain mieleen, että ehkä vauva sai isän pullosyöttö-öinä isomman annoksen maitoa pulloista kuin imee rinnasta. Entäs jos sinä yritätä syöttää vauvalle yötä vasten maitoa pullosta? Nukkuisikohan vauva silloin saman kaavan mukaan kuin isän syötöllä?

Meillä on ihan samanlaista. Vauva on todella helppo ja kiltti, mutta öisin heräilee vähän väliä syömään. En ole varma kuinka usein, mutta ehkä jotain 5-7 kertaa yössä. Meillä vauva vähän vajaa 6kk, ja kiinteitä ei ole aloitettu, on täysimetyksellä. Edellisen kirjoittajan kommentista tuli mieleen, että kun olin pari päivää tuossa taannoin imettämättä sen vuoksi että vauva järsi nännit verille, pumppasin maidon ja syötin pullosta. Niinä öinä vauva nukkui paljon pidempään mitä normaalisti, taisi herätä vain kerran syömään yöllä. Eli luultavasti vauva nukahtaa rinnalle kesken kaiken, kun siinä on niin mukavan lämmin ja rentouttavaa olla. Pullosta syödessään varmaan ehtii syödä mahan paljon enemmän täyteen ennen nukahtamista, ja herää nälkään sitten paljon myöhemmin mitä normaalisti. En ole jotenkin tullut ajatelleeksi tätä vaikka silloin kyllä kiinnitin asiaan huomiota. Taidankin tänä iltana tehdä niin että pumppaan maidot ja syötän pullosta. Jos tämä auttaa yöheräämisten vähenemiseen, niin taidan ottaa ihan käytännöksi. Minun onnekseni en silti ole väsynyt vaikka vauva heräileekin useasti, meillä vastapainoksi nukutaan sitten pidempään. Olisi kyllä silti kiva saada yhtämittaista unta, joskus kun sellaista on saanut niin on ollut erityisen hyvin levännyt olo.

Täällä jatkuu yöimetykset toistaiseksi kuitenkin. Ei tullut tän mamman öisistä maitopullonhakureissuista mittään... ;-) Olen vähän katsellut nyt kellosta, mitä se yöllä on, kun olen imetellyt. Viime yönä vauva aloitti klo 2 jälkeen, ja tunnin välein söi klo 8 asti. :D

Onpas tullut paljon vastauksia, kiitos niistä!

Olen nyt yrittänyt päivisin ottaa vauvan viereen sängylle ja nukuttaa siinä, ei tule uni ei. Huutaa kun päätä vietäs, jota siis hyvin harvoin tekee. Vaunuun kun laittaa niin nukahtaa melkein heti. Saan siis vauvan nukkumaan 1,5-3 h vaunuissaan, mutta monesti hän huutelee itkuhälyttimeen jolloin pitää käydä heijaamassa että nukahtaa uudelleen. Menee x-määrä aikaa kun huutaa uudestaan ja heijaan taas uneen.

Ajattelin alussa kun vauva oli syntynyt, että mihinkään tiettyyn en häntä opeta, esim. että vain ainoastaan vaunuissa nukutaan tai että kun nukutaan niin ollaan hiiren hiljaa. Nyt huomaan että olen opettanut nukahtamaan tissille, juurikaan muuten ei nukahda, muuta kun autossa. Olen opettanut nukahtamaan vaunuun. Ei onnistu nukkuminen omassa sängyssä, muutakun joskus harvoin kun on nukahtanut tissille ja saan nostettua sänkyyn niin että ei herää. Tälläin menee vajaa tunti kun herätään ja omassa sängyssä en saa heijattua takaisin uneen kun ei ole heiluvaa mallia oleva sänky. Tuttikin harvpoin kelpaa.. Kun nukahtaa kaukaloon autossa, pitää antaa nukkua vaatteet päällä sisällä unet loppuun, kun jos menee nostelemaan ja vaatteita pois ottamaan, vauva herää eikä nukahda uudestaan. Tietoisesti en ole tätä tehnyt, nyt vaan kun olen väsynyt ja kiinnittänyt enemmän huomiota kaikkeen toimintaani ja miettinyt miten voisin sitä muuttaa, olen huomannut että itse olen nuo tavat lapselle opettanut ja nytkö sitten käsin seuraamuksista.

Nyt vkloppuna mies lupasi valvoa yöt jos vauva herää, olin pumpannut maidot valmiiksi yösyöttöjä varten. Niin arvatkaapas mitä vauva tekee! Nukahtaa pe iltana 9.30. Herää syömään 23.50 jolloin isi syöttää ja tästä nukkuu aamu 7 jolloin herää niinkuin normaalistikin! Olin että mitä V****A?!? Noh, lauantai yönä sama toistui. Nukahti 9.15, heräsi syömään 03.15 ja heräsi 7 aamulla. Isi siis syötti. No nyt viime yönä minä taas omassa roolissani, koska mies lähti aamulla töihin. Vauva nukahti ennen 9 illalla, heräsi syömään eka kerran 12 aikaan, sitten puoli 2 jolloin valvottiinkin taas 1,5 h, sitten syötiin, nukkumaan ja klo 6.00 ylös!!

Onko tässä nyt siis jotain havaittavissa siihen suuntaan että vauva kyttää minua yöt eikä malta nukahtaa. Näinä öinä kun on ollut hyvät unet, olen nukkunut isin puolella sänkyä, eli siis kauempana vauvasta. Voiko maito tuoksahtaa nenään niin voimakkaasti, että ei malta nukkua? Nukumpa ensi yön varmaan sohvalla ja koitan auttaako asiaan..

Meillä poika valvoskeli välillä tunteja yöllä, heräili helposti 4-10 kertaa yössä..ekaa kertaa 3-4 kk paikkeilla kokeiltii omaa huonetta..ei auttanut, nooh uudestaan sitten 8 kk paikkeilla muutin olohuoneeseen nukkumaan ja heräilyt vähentyi samantien 2-3 kertaan yössä.ei mennyt kauaa kun herättiin kerran yössä syömään ja yösyönnitkin sitten jäi pois :D! ja nykyää nukkuu kokonaisia öitä 11-12 h jos ei ole hammasta tekemässä :) Poika nyt 1 w

Viimeksi muokattu:
Lukematta koko ketjua haluan vaan todeta, että on täysin normaalia ettei tuossa vaiheessa ole vielä yhtään kokonaista yötä takana. Meillä ensimmäinen 7h pätkä tuli vasta 8kk iässä, ja enimmäkseen heräilemättä alkoi nukkumaan vasta 2-vuotiaana. En kuitenkaan pitänyt sitä mitenkään outona. Nyt toisen lapsen kohdalla tiedän mitä mahdollisesti on edessä.

ja hei, puhukaa vaan avoimesti väsymyksestä - ei pidä esittää pirteämpää kuin on, vaikka itsekin olen todennut että ihme voimaa saa aina ihmisiä tavatessa.

Yhteistyössä