Vaunu kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iltarusko67
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iltarusko67

Vieras
Olemme katsastamassa vaunuja. Vielä on n. 10 vk laskettuun aikaan.
Kysyisin teiltä kokemuksia. Olemme ajatelleet yhdistelmärattaita. Asumme maalla ja kuljemme pääasiassa sorateillä. Reissaamme myös.
Kumpi on parempi kova vai pehmeä kantokassi? Entä renkaat? Isot/pienet? Kuinka suuri merkitys on sillä että toiset renkaat ovat eri kokoiset? Entä miten pienet tuplarenkaat toimivat lumessa? Entä ns. ilmarenkaat? Entä mistä olette ostaneet? Onko joku ostanut netistä? Hyviä nettikauppoja?
Olen kiitollinen vastauksista. On melko paljon vaihtoehtoja ja kokemus on paras suosittelija. Kiitos jo etukäteen :))

Meillä on Brion kombi kovalla kantokopalla ja on toiminut aivan loistavasti. Meillä talvivauva ja jouduin rämpimään kauheissa hangissa kävelyillä mutta hyvin menivät eteenpäin. Nyt tosin ipana on niin iso, ettei mahdu enää koppaan mutta ratasosan selkänojan voi aina laskea kun alkaa unettamaan! Suosittelen.

""Kuinka suuri merkitys on sillä että toiset renkaat ovat eri kokoiset? Entä miten pienet tuplarenkaat toimivat lumessa?""

Eivät toimi. Ostakaa kevyet kunnolliset rattaat/vaunut missä on "isot" ilma tai solukenno renkaat ja suosittelen heittoaisaa eli käännettävää menosuuntaa. Jos todella maalla sorateillä lumessa käytätte, ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa.

Useimmiten lähes poikkeuksetta jokainen ostaa vaunujen rinnalle pienemmät matkarattaat, matkoille, ostosreisuille, kaupunkiin jne. Mutta tämä on mielipiteeni vain.

Me asutaan myös maalla, sorateiden luvatussa kylässä. Meidän vauva syntyi syyskuussa joten ulkoilimme koko talven loskassa ja auraamattomilla teillä. Lisäksi lenkkeilemässä mukana aina iso koira joka toisinaan voi kiskaista narussa esim. jäniksen jäljet huomatessaan.

Meillä on kotirattaina Herquleksen Razor4. Näillä ulkoilemme sorateillä aivan mahtavasti. Renkaat ovat todella leveät ja kulkevat hyvin myös lumessa (tai siis niin hyvin kun auraamattomassa lumessa voi mielestäni kulkea). Lisäksi iso koirakaan ei saa rattaita "hetkahtamaan" ovat todella tukevat. Reissussakin olemme nämä rattaat mukana olleet, mutta vievät farkusta kyllä lähes koko takakontin. Toki päälle saa sitten laukut, mutta mitkään pikkunäppärät eivät ole. Kantokoppaa en kyllä monesti tarvinnut niin, että olisin vauvan sisälle siinä nostanut. Meillä on pehmeä, mutta Herquleksiin voi "kasata" sellaiset ominaisuudet kuin itse haluaa.

Matkarattaina meillä on Gracon Miraget ja myös Gracon turvakaukalo, joten niitä olemme käyttäneet aina ostoksilla ja pienillä reissuilla ihan vastasyntyneestä saakka. Nytkin matkarattaat toimivat hyvin ja niissä neiti 11kk nukkuu päiväunet reissuilla.

Parhaiten saatte teille sopivat rattaat kun otette yhden päivän jolloin kierrätte jonkin lähikaupungin lastentarvikeliikkeet joissa näette rattaat "livenä". Me myös sovitettiin rattaita peräkonttiin ja kokeiltiin kasaus yms. mekanismejä. Pyysimme sitten kahdesta eri liikkeestä tarjoukset meitä kiinnostavista malleista ja menimme kahville miettimään. Näihin rattaisiin päädyimme tukevuuden ja hinnan perusteella. Olivat meidän käyttöömme sopivin.

Alkuperäinen kirjoittaja Millalilla:
Niin ja kovaa kantokoppaa voi käyttää "matkasänkynä" vauvaiässä.. :-)
Ihan yhtä lailla sitä "pehmeää" kantokassia/koppaa voi käyttää matkasänkynä. Nimestään huolimatta se ei ole mikään muodoton säkki, vaan siinä on pohjassa kovike, samoin reunoilla. Kaikki kovikkeet ja kahvat kun ottaa pois, saa pehmeästä kantokassista lämpöpussin sitä ratasvaihetta varten. Eikä pehmeälle kopalle joudu etsimään varastointitilaa.

me kanssa ollaan "maalla" ja kovia lenkkeilemään, brion kombit kovalla kopalla olleet ihan huippujuttu; todella kevyet lykätä mutta silti jämäkät, ovat olleet käytössä vielä nyt kolmivuotiaanakin rattaina. Heittoaisa jos nykyisessä mallissa on niin se olis hyvä lisä. Älä vaan osta sorateille mitään pieniä/kapeita saatikka tuplarenkaita tahi semmosia rattaita joissa "pyörät kääntyilevät", ne on tehty kaupunkielämään. Me ollaan kyllä lumessakin lenkkeilty ihan kiitettävästi.

Oon samaa mieltä, että sorateille ja lumeen isot ilmakumipyörät, nelipyöräinen ja ei mitään kääntyviä pikkurenkaita! Matkarattaat voi olla sitten erikseen.

Itse otin huomioon vaunuja valitessa sen että lapsi syntyy la oli 5.7 elikkä siis sen että lapsi tulee olemaan koko talven vaunuissa ja niissä pitää olla tilaa..toisissa pehmeissä kantokopissa tilaa vauvalle toppåapuikuineen kovalla pakkasella ,kun sit tarvitsee myös sen makuupussin tilaa ei ole tarpeeksi.Meille siis oli tärkeää löytää iso koppainen vaunu,etsimme yhdistelmävaunuja.Kävimme katsomassa monia vaunuja ,mutta emmaljunga houkutteli ison koppansa takia ja erittäin hyvän jka mukavan työnnettävyyden takia...hintya oli kyllä sillai kova verrattuna moniin muihin yhdistelmiin.vaunujahan saa kummiskin yhdistelmiäkin 400-500e emmeljungat maksoivat 795e,mutta ovat kyllä sen arvoisetkin.Meillä on duo edge yhdistelmät...Olen lyhyt ihmisen joten säätä juttu ihan ehdoton vaunuissa,kaikissa ei kumminkaan sitäkään ole,työnnettävyys ihan luxus,kopan koko erittäin iso plussa,siis olen itse todella tyytyväinen vaunuihin,olen kokeillut monia muita vaunuja työntää,mutta työnnettävyys ei ole läheskään tuota luokkaa,vaikka ovatkin tietysti kookkaat vaunut.Pyörät vaunuissa ovat hyvänkokoisetkin.Jokainen tottakai ostaa sellaset vaunut mistä itse tykkää,mutta tuossa vain jokunen vinkki siihen mitä kantsii ottaa huomioon vaunuja ostaessa.onnellista loppuodotusta alkuperäiselle.

Ainii muuten joissakinn vaunuissa tilaaminen kestää sen 12vkoa joten kantsii alkaa tosiaan katsomaan niitä vaunuja kaupoistakin,kun ei niil aina ole niit just siellä ja toimitus kestää pahimmillaan 12vkoa.Siis muuten niitä hyviä nettikauppoja mis on käytettyjä vaunuja huuto.net ihan hyviä läytettyjä ja hintakin on usein kohdillaan.

Hei!
Lämpöisesti suosittelen kaksi osaisia vaunuja! Niissä on vallan erikseen vaunukoppa (jolloin vaunut ovat ns. perinteiset vaunut) ja ratasosa. Vaunukoppa on todellakin riittävän iso, meillä tyttö mahtui vielä kaksivuotiaana nukkumaan päikkärit niissä!
Meillä on ora- merkkiset, mutta varmasti näitä saa myös muunkin merkkisiä. Isot tukevat renkaat, ei mitään pikkurenkaita soratielle. Ilmakumit antaa lisävaimennusta soratiellä, ei vauvaa täryytä liikaa.
Meillä on ollut kakkosrattaina autossa täysin makuuasentoon menevät matkarattaat, joita ollaan käytetty reissuissa (vaunujen koppa sänkynä mukana) ja kaupungilla.

Onnea loppuraskauteen sekä itse päähetkeen!!

meillä brion kombit, "solukennorenkailla", vai mitkä nyt virallisesti onkaan... ja olen ollut tosi tyytyväinen!! kaverilla ilmakumit ja saa olla koko ajan pumppailemassa ilmaa renkaisiin. täryytyksessä ei kyllä ole ollut mitään eroa soralla. asfaltilla on ilmapyörät toki hieman keveämmät, mutta soralla solukenno vie kyllä ehd. voiton! ja samoin lumella!! suosittelen lämpimästi :))

Voisko joku antaa mielipiteensä tämmösestä tuotteesta. Yhdistelmävaunut Modi citykombi, löytyi tervekauppa. fi sivulta. On ruotsalainen tuote. Tarjouspaketti oli melko houkutteleva.

Laitanpa minäkin vielä lusikkani soppaan, eli meillä on gessleinin mac-fi:t. Aivan ihanat pienet yhdistelmävaunut. Pienet siis kasattuna ja matalat, mutta muuten ihan normikokoiset. Renkaat on isot ilmakumirenkaat ja aika leveällä, eli ovat tosi tukevat. Työntöaisaa saa helposti käännettyä itselle sopivalle tasolle ja heittoaisa helpottaa työntelyä aurinkoisilla ilmoilla,kun suuntaa voi vaihtaa lennosta. Kaikkein parasta gessleineissä on mielestäni nahkaremmijousitus, joka takaa sorateilläkin pehmeän keinunnan, eli ei tärryytä, niinkuin saattaa joissakin kireämmän tai kovemman jousituksen omaavissa kärryissä käydä. Meillä oli myös matkarattaat, mutta nyt myin ne pois, koska kyyti gessleineissä oli niin paljon mukavampi ja pehmeämpi, että meidän tuli otettua reissuun yleensä aina nuo oikeat kärryt matkarattaiden sijaan. Brion ponyt ostin nyt kauppakärryiksi matkarattaiden tilalle. Nämäkin toimivat varmasti paremmin myös maalla soraisilla teillä, kuin matkarattaat. Gessleinejä ei vain ihan jokaisessa lastentarvikeliikkeessä myydä, mutta jos sellaisia teidän paikkakunnalla on, niin suosittelen koittamaan työnnellä. Itse ihastuin heti!

Meillä on Gesslein Swing-Fi:t ja myös me olemme ihastuneet juuri noihin nahkaremmeihin. Meno on aivan mahtavan kepoisaa! Ja kun pyörissä on vielä kuulalaakerit, niin pyöräthän pyörivät "kuin itsestään"! Lisäksi heittoaisan hyvät säätelymahdollisuudet (miehen kanssa pituuseroa 20 cm) ovat mahtavat.

Meillä on emmaljungan yhdistelmät, klassikko-malli. Kovalla kopalla. 6 kk asti vauva mahtui koppaan vieraisilla öisin. Oli talvivauva ja sinne koppaan oli kiva laittaa pakkasillakin. Ollaan käyty niillä jopa vaellusreiteillä, isot ilmakumirenkaat. Käyn rattailla nykyisin kaupassakin, matkarattaat tuntuu aivan liian heppoisilta. Lapsi nukkuu edelleen rattaissa kummatkin päiväunet (1 vuotias). Hyvät olvat olleet ja menevät seuraavallekin. Joidenkin mieleen varmaankin liian isot, mutta itse halusin kunnon vaunut/rattaat.

Joku kirjoitti, että pehmeään kantokassiin tarvitsee vielä makuupussin lisäksi ja siksi se on ahdas isommalle lapselle. Meillä on Emmaljungan Ceroxit ja koskaan en ole pehmeän kantokassin kanssa tarvinnut lisäksi makuupussia. Kantokassi on todella lämmin jo pelkästään. Oma lapseni nukkui ko. kassissa vähän vajaa 1,5 vuotiaaksi asti eikä todellakaan ollut mistään pienestä lapsesta kyse. Meillä lapsi oli todellinen kuumakalle, ei tarvinnut kuin fleecehaalarin ja sit kantokassiin ja johan uni maittoi.

Meillä käytössä Emmaljungan City Crossit ja asutaan maalla. Niissähän on sellaiset "kennorengaat" tms, eli ei ilmakumeja ja toimivat maastossa HYVIN. Lisäksi ovat kevyet, pienet ja ketterät. MUTTA todellakin pienet, siis nämähän on rattaat joissa mahdollisuus ottaa ns city-koppa ja se on aikast pieni. Meijän vauva kasvoi siitä ulos 4,5kk iässä ja on keväällä syntynyt. Mitään talvitoppauksia sinne ei olisi mahtunut enää. Ratasosalla on taas mielestäni oikeen toimiva, ei olla hankittu mitään kaupparattaita, kun koettu niin hyväksi. vauvakin on viihtynyt. Eli en välttämättä hankkis talvea vasten syntyvän vauvan menopeliksi, vaikka muilta ominaisuuksiltaan onkin hyvät pelit. Ja todella, kulkevat kevyesti keinahdellen aika pahassakin maastossa. Heittoaisaa ei ole, mutta en ole sitä kaivannutkaan.

Emmaljungan Duo Edget oli meille ainakin ne just oikeet rattaat. Isot ilmakumirenkaat ja loistavasti jousitettu. Meidän vauva oli ihan oikeasti iso eikä olisi todellakaan mahtunut kauaa pehmeään kantokoppaan. Käytettiin kovaa koppaa 6 kk ja sitten rattaisiin. Ei vaan mahtunut enää kaikkine toppavaatteineen koppaan. En usko että olis viihtynyt kovin paljon kauempaa kopassa kun halusi heilutella itseään ja käsiään. Naapurin poika matkusteli pehmeässä kantokopassa vaikka kuinka kauan ja se oli sille just passeli. Meillä siis syys vauva jolle kovakoppa oli aivan ihana talvimenoihin. Jos valitsisin uudelleen ottaisin samat rattaat!!!

Ostin käyteyn kovan kopan vauvalle matkasängyksi. Maksoi n. 10 euroa. Todella kätevä. Mutta rattaisiin suosittelen ehdottomasti pehmeää koppaa, tosin itse olen perehtynyt vain näihin pikkiriikkiisiin "city-rattaisiin" ja matkarattaisiin. Mutta maalla asia onkin aivan toinen, jos ostaa isot vaunut niin kovakin koppa voi olla juuri oikea ratkaisu.

Yhteistyössä