Vaunut/rattaat kerrostalon ala-aulassa - onko tullut ongelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvoisin ap:ta ottamaan yhteyttä ensin taloyhtiön hallituksen jäseneen tai puheenjohtajaan ja kysyä yhtiön linjaa asian suhteen. Voi tapahtua nopeammin kuin isännöitsijälle soittaminen - siis tila järjestyä. Keväälle vois ehdottaa pyörävaraston raivausta että sinne sais tilaa paremmin myös vaunuille. Onhan se taloyhtiöllekin imagoasia, lapsiperhemyönteisyys.

Vastauksia edellisiin: Nykyiset rattaat merkkiä Baby Design, menevät hissiin juuri ja juuri - minä ja maha emme tule kesällä mahtumaan mukaan :) Yritän hankkia nykyisiin seisomalaudan, joten niitäkin voi sitten välillä käyttää lyhyillä matkoilla.

Hissi siis niin kapea, että vierekkäiset tuplat eivät mene, vaikka aisan saisi heittättyä ylös. Seisomalauta hyvä ajatus, mutta haluaisin, että ykkönen voisi halutessaan nukkua rattaissa/vaunuissa. Olemme lisäksi autottomia, joten menemme junalla mummolaan yms. - 2-vuotias ei pärjää seisomalaudalla!

Mitäs muuta? Ala-aulassa en aio säilyttää, tuli sen verran paloturvallisuusasiaa turvallisuusnäkökohtineen ja korvausvastuineen yms., joten kasaaminen ja hissiin laitto lienee paras vaihtoehto eli mahdollismman kasattavat hankitaan. Pyörävarastoon yritän järkätä tilaa, joten sinne voi joskus jättää.

Asunnon vaihtaminen edessä, mutta ei nyt. Olen saikkarilla erittäin pahan raskauspahoinvoinnin takia - juuri nyt ei muuteta. Eikä kyllä muuteta heti vauvan syntymän jälkeenkään, oli ratasongelma millainen tahansa :D

Kiitos kaikille vastanneille - tuli paljon hyviä pointteja.

(Tosin ihmettelen taas kerran, miksi asialliseen ketjuun tulee, jaa, jotenkin henkilökohtaisuuksiin meneviä puoliveemäisiä ja/tai ivaavia viestejä, nyt esim. halustani liinailla tai käyttää hankalaa pyörävarastoa tai erittäin vaikeasta pahoinvoinnista yms. Tilanteensa kullakin? Kaipa tämä palsta on jollekin sellainen puranpa omaa pahaa oloani -foorumi?)

Alkuperäinen kirjoittaja Kiia:
Phil ja Tedsit on pitkät - siitäkö kiinni ettei mahdu hissiin? Tosi vaikea uskoa, että hissi on niin kapea, ettei vierekkäin istuttavat tuplat mahtuisi sisään. Ja kun aisassa on taittomahdollisuus, niin voi ihan hyvin olla, että mahtuu hissiin. Oletko oikeasti kokeillut kaikki tuplisvaihtoehdot hissiin? Esim. Emmaljunga Twin City Cross?

Kyllä vanhoissa kerrostaloissa voi olla todella pieniä hissejä. Esim. meillä menee hissiin juuri ja juuri emmaljungan 59cm leveät vaunut ja minä (jos olisin kovin lihava, niin en mahtuisi). Ja hissi on myös niin lyhyt, että aisan joutuu aina taittamaan alimpaan asentoon (onneksi tämä on emmaljungissa mahdollista). Ongelmahan taitaa olla se, että myös vanhemman täytyy mahtua hissiin ja vieläpä toisen pienen lapsenkin. Meillä ei mahtuisi mitenkään hissiin tuplat.

Ap:lle ehdottaisin, että ottaisi isännöitsijään sekä huoltoyhtiöön yhteyttä. Jollakin tapaa taloyhtiön pitäisi asia pystyä ratkaisemaan, vaikka sitten raivaamalla pöyräkellarista tila lastenrattaille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vastauksia edellisiin: Nykyiset rattaat merkkiä Baby Design, menevät hissiin juuri ja juuri - minä ja maha emme tule kesällä mahtumaan mukaan :) Yritän hankkia nykyisiin seisomalaudan, joten niitäkin voi sitten välillä käyttää lyhyillä matkoilla.

Hissi siis niin kapea, että vierekkäiset tuplat eivät mene, vaikka aisan saisi heittättyä ylös. Seisomalauta hyvä ajatus, mutta haluaisin, että ykkönen voisi halutessaan nukkua rattaissa/vaunuissa. Olemme lisäksi autottomia, joten menemme junalla mummolaan yms. - 2-vuotias ei pärjää seisomalaudalla!

Jos ongelmana on se hissin kapeus niin miten on pituuden kanssa? Mahtuisivatko nuo phill&tedsit kuitenkin hissiin?

Kätevä emäntä sarjassa oli toissakerralla hauska sketsi, missä tomera täti antaa palautetta naapurille vaunujen säilyttämisestä käytvällä. "Vaunut pyörävarastoon! Ja muista että minun verorahoilla ne sinunkin lapsen päiväkodit ja koulut kustannetaan!" :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos ongelmana on se hissin kapeus niin miten on pituuden kanssa? Mahtuisivatko nuo phill&tedsit kuitenkin hissiin?

Eivät mahdu. On mittanauhan kanssa mittailtu - olin tosi pettynyt, olin kuvitellut, että menisivät. Olisivat muuten kätevät. Nyt täytyy ottaa selville, miten hyvin menevät kasaan. Varmaan aika huonosti, jos alaistuin käytössä :(

ei se mittanauha ihan kerro kaikkea, kannattaisi koettaa saada rattaat sovitettavaksi. kolmipyöräiset menee usein näppärästi ns kulmasta kulmaan, jos nelipyöräiset ei mahdu mitenkään..

mä oon tosi yllättynyt miten hyvin oon päässyt phil&tedseilla hisseihin. Keskustassa on vanhoissa taloissa tosi pieniä hissejä ja jotenkin oon viistottain mahtunut. Usein kyllä joutunut ottamaan takaistuimen pois, mutta se on pieni vaiva :)

Mutta ymmmärrän ap:n tilannetta kun asuttiin itse hissittömässä talossa. Meidän taloyhtiössä kävi palotarkastaja joka uhkasi taloyhtiötä sakolla. Tuli sitten vauhtia hallitukseen joka parissa päivässä järjesti saunatilojen toisesta pukuhuoneesta ratassäilytyksen :)

On tää nykyaika vaan merkillistä. Mä olen asunut vaunuaikana kahdessa 50-luvun kerrostalossa, ja molemmissa niissäoli vallan mainio lastenvaunuvarasto. Tässä nykyisessä pääsee ihan suoraan kadulta tuohon.

Mä suosisttelisin, että ap ottaa yhteyttä isännöitsijään ja masinoi pyörävaraston siivouksen. Luultavasti jopa puolet pyöristä voi olla sellaisia, että niiden omistaja ei enää talossa asu. Kummasti tulee tilaa.

Ja jos vain on mahdollista, niin kannattaa yrittää koematkustaa hississä erimallisilla rattailla. Meillä todella pieni hissi, mutta kaveri hurautti meille tuplilla. Niin se menee, kun ei liikaa etukäteen pähkäile ;)

Itse asun 70-luvun kerrostalossa jonka hissiin ei tosiaan tuplarattaita mahdu. Ratkaisin ongelman etsimällä huutonetistä emmaljungat ja niihin sisaristuimen. Ne mahtuu hissiin ja ajaa asiansa niin kauan kun isompi rattaita tarvi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikille ei aina paikkoja riitä ja lastenvaunut on vähän eri asia kuin auto tai polkupyörä.

Ei niin. Autoa ei ole pakko olla eikä polkupyörääkään. Lastenvaunut sen sijaan on pakko olla. Käytäntö on ikävä kyllä vaan monessa takapajulassa se, että fillareille jne on järjestetty säilytys, mutta lastenvaunuille ei ole osoitettu mitään paikkaa. Tämä on epäkohta ja siihen on syytä puuttua. Luuri käteen siis ja isännöitsijä/taloyhtiön hallitus töihin. Isännöitsijä on taloyhtiön palveluksessa, ei päinvastoin.

Kyllä isännöitsijän/hallituksen velvollisuus on puuttua lastenvaunusäilytykseen ja hoitaa asia kuntoon ihan samalla tavalla kuin järjestää muutkin taloyhtiön juoksevat asiat. Kun vaunuja on kuitenkin pakko jossain säilyttää, voit pyytää taloyhtiön päätöksentekoelimiä osoittamaan sopivan paikan vaunujen säilyttämiseen.

Perustele miksi lastenvaunut on pakko olla?

On tää nykyaika vaan merkillistä. Mä olen asunut vaunuaikana kahdessa 50-luvun kerrostalossa, ja molemmissa niissäoli vallan mainio lastenvaunuvarasto. Tässä nykyisessä pääsee ihan suoraan kadulta tuohon.

Mä suosisttelisin, että ap ottaa yhteyttä isännöitsijään ja masinoi pyörävaraston siivouksen. Luultavasti jopa puolet pyöristä voi olla sellaisia, että niiden omistaja ei enää talossa asu. Kummasti tulee tilaa.

Ja jos vain on mahdollista, niin kannattaa yrittää koematkustaa hississä erimallisilla rattailla. Meillä todella pieni hissi, mutta kaveri hurautti meille tuplilla. Niin se menee, kun ei liikaa etukäteen pähkäile ;)

Itse asun jugend-talon neljännessä kerroksessa, jossa ei ole hissiä, ei pyörävarastoa eikä vaunuille muuta vaihtoehtoa kuin alakerran aula ja oma asunto.

JOS olisi hissi, vaikka pienikin, raahaisin ehdottomasti sekä vauvan irroitettavassa kopassa ja kasaan menevät vaunut hississä kotiin. Se on pieni vaiva siihen nähden kun nyt joutuu kantamaan irroitettavassa kopassa monta kerrosta vauvaa, ja sitten erikseen noutamaan vaunut, tai toivomaan parasta, ettei naapurit ärsyynny, tai pyromaanit ilahdu, kun vaunut jäävät alas.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
ei se mittanauha ihan kerro kaikkea, kannattaisi koettaa saada rattaat sovitettavaksi. kolmipyöräiset menee usein näppärästi ns kulmasta kulmaan, jos nelipyöräiset ei mahdu mitenkään..

Osataan miehen kanssa sen verran geometriaa, että pystyttiin ynnäämään, että P&T eivät mene kulmasta kulmaan... :) Eli yritetty on!

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
ihan vauvan kanssahan ei sitä takaistuinta edes käytetä, joten sitenkin menee pienemmäksi

Yllättävää kyllä, tiedän tämänkin - P&T eivät mene edes vauvakokoonpanossa tuohon hissiin. On mitattu ja laskettu (kuten aiemmin totean, kolmiot sen verran halussa, että on osattu laskea...). Sitä paitsi vauvakokoonpanoa ei kauan käytetä, sitten kun alaosa käytössä kunnolla, vaunut vaan suurenevat.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmph.:

Itse asun jugend-talon neljännessä kerroksessa, jossa ei ole hissiä, ei pyörävarastoa eikä vaunuille muuta vaihtoehtoa kuin alakerran aula ja oma asunto.

JOS olisi hissi, vaikka pienikin, raahaisin ehdottomasti sekä vauvan irroitettavassa kopassa ja kasaan menevät vaunut hississä kotiin. Se on pieni vaiva siihen nähden kun nyt joutuu kantamaan irroitettavassa kopassa monta kerrosta vauvaa, ja sitten erikseen noutamaan vaunut, tai toivomaan parasta, ettei naapurit ärsyynny, tai pyromaanit ilahdu, kun vaunut jäävät alas.

Otan osaa... Eli minulla tosiaankin helpompi tilanne.

Meillä on pieni taloyhtiö (15 asuntoa) ja ollaan kaikessa hiljaisuudessa isännöitsijän kanssa sovittu kirjoittamaton sääntö, että rattaita saa säilyttää rappusten alla. Pyörävarasto on aivan onneton pitkulan mallinen, ei sinne mahdu edes pyörät, ja me asutaan 3. kerroksessa, ei hissiä. Kun meillä on ovet aina lukossa ja talossa asuu lähinnä viis-kuuskymppisiä pariskuntia (plus me :laugh: ), niin ollaan ajateltu, että se tuleen tuikkaaminen on tosi epätodennäköistä. Mutta mekin toki ollaan tietoisia mitä laki tästä sanoo.

En tiedä mitä laki sanoo, mutta meidän pienkerrostalossa on ollut tuossa ala-aulassa parhaillaan: 3 tuplarattaat ja kahdet yhdistelmät, heh.... eli sulassa sanattomassa sovussa on vain siirrelty toisten rattaat pois tieltä eli ulos saakka jotta pääsee omiinsa käsiksi. Nyt on enää kahdet tuplat ja yhdet yhdistelmät. Eli kukin siirtelee pois itsensä tieltä jos tarvii ja hyvin on mennyt. On varmaan niin ihanat naapurit!
Ja toistaiseksi ei ole varastettu... en kuitenkaan keskikaupungissa ehkä uskaltaisi jättää.

Niitä vaunuja on sitten turha alkaa itkeä, kun pöllitään. Ja vaikka ois taloyhtiöön tilattu vartiointi ja kierrokset öisin, ei se niitä vaunuja suojaa.

Huuto.netissä on erittäin helppo myydä ja aineita tarvitsevat kyllä nyhtää kaiken irti, jopa kiinteitä rakenteita.

Metakka taloyhtiössä pystyyn ja vaunuvarastolle tiloja suunnittelemaan, jos ei kotia tahdo tuoda. Meillä oli eteisessä ja oli kyllä v-mäistä, kun tilaa meni ja muksu ei koskaan edes suostunut nukkumaan niissä, vaan kantorepussa. Matkarattaat aina autossa.

Tuplathan vois olla peräkkäin istuttavat, mikä lie malli. Näyttää tosi käteviltä tuol kadulla kun näkee.

Eli oman rahapussin (ja joojoo, paloturvallisuudenkin) nimissä ei rappuun niitä vaunuja.

Yhteistyössä