Vaunut terveyskeskuksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HannaH___
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HannaH___

Vieras
Onko kenellekään selvinnyt, miksi vaunujen/rattaiden kanssa ei saisi mennä terveyskeskukseen, vaan vaunut pitäisi jättää tuulikaappiin? Olen viimeisilläni raskaana ja pitäisi mennä lapsen kanssa lääkäriin. En jaksa kantaa lasta, joten ajattelin ottaa vaunut mukaan. Jos tietäisin syyn vaunukieltoon, niin yrittäisin tietenkin huomioida sen etukäteen. Terveyskeskukseen olen yrittänyt soittaa, mutta ei siellä kukaan vastaa. Siksi kysyn nyt täältä.

Olisiko niin, että voivat olla tiellä kapeilla käytävillä. Kyllähän siellä ihmiset liikkuu esim rollaattoreilla ja kengät jalassa joten en usko, että esim hygieniasyistä ei saisi mennä vaunujen kanssa. Luulisin että voit aivan hyvin mennä vaunujen kanssa sisään koska sinulla on siihen hyvä syy. Jos joku kysyy niin selität vaan mikset voinut jättää vaunuja.

Meidän neuvolassa riisutaan kengät, joten tämän takia myös vaunut jätetään eteiseen. Jos teillä on sama käytäntö, niin laita vaunuihin rengassuojat sisätiloissa, jotta et sotke lattioita. Edellisessä neuvolassa ei ollut tällaista käytäntöä, joten vaunuilla voi mennä huoneisiin asti.

Kiitos neuvoista, itselläni oli samantyyppisiä ajatuksia. Otan rattaat mukaan ja parkkeeraan ne sellaiseen paikkaan, etteivät ole tiellä. Kuten Tiiamaaria totesi, tavallisessa terveyskeskuksessahan kaikilla on kengät jalassa, joten hygieniasta ei tosiaan voi olla kyse. Masuni onneksi näyttää siltä kuin odottaisin kaksosia. En usko, että kukaan kysyy vaunuihin syytä.

Neuvolassa meillä on sama kengätön käytäntö, mutta neuvola on pieni. Siellä lapsi voi konttailla vapaasti, kun koko paikka on suunniteltu hyvin. Kantomatka on lyhyt, ei ole viherkasveja, ei alasrevittäviä lehtiä eikä ihmisten mielenkiintoisia laukkuja. Terveyskeskus taas on valtava ja matkat aika pitkiä, joten siellä kantaminen ja ennen kaikkea sylissä huutavan ja rimpuilevan lapsen pitäminen ei onnistu. Lääkäritkin saattavat olla myöhässä ja odotusaika on pitkä. Jostain syystä lapsi kuitenkin tykkää olla rattaissa.

Meillä terveyskeskuksessa ei ole mitään kieltoja, joten olen pitänyt rattaita 2-vuotiaan kanssa liikkuessani mukana. Jo pelkästään "pöpöjen" takia olen istuttanut lapseni koko ajan rattaissa lääkärissä käydessämme. Eikä n 10 kerran kokemuksella kukaan ole mitään huomauttanut....

Jos teillä on matkarattaat niin laita lapsi niihin. Itse koin ne todella hyväksi käydessämme sairaalassa. Ei tarvinnut kantaa lasta ja kasseja ja käytävillä mahtui hyvin kulkemaan.

Meillä oli matkarattaat aina mukana. Käytin matkiksia myös "syöttötuolina" jossain. Ostin niihin myös rengassuojat, joten ne voi ottaa myös vierailuilla sisälle, kun ei likasta. Laitoin myös neuvolassa pyöränsuojat, joten ei likasta lattioita.

Olen antanut kyllä neuvolassa leikkiä leluilla, sairaaloissa en.

Yhteistyössä