Vauva 3kk, koska saan omaa elämää takaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuvittelitko että vauva hoitaisi itse itsensä tai että siinä on jokin on/off nappula josta voi aina valita mieleisensä asetuksen omien halujensa ja menojensa mukaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Samaanhan tuskin on kokonaan paluuta eikä ole tarvettakaan, mutta suorastaan masentaa välillä tämä vauvapuuhastelu. Ei vaan jaksa. En jaksa innostua ja vituttaa, kun mies voi elää niin samanlailla kuin ennen vauvaa. Hyvä isä on, auttaa kyllä jne. mutta realiteettihan on, että hänellä on päivätyö, ja siksi päähoito vauvasta on minulla.

Pitäisi nauttia tästä ajasta, mutta jotenkin en vain osaa. Olenko täys paska äiti? :(

Et ole huono äiti! Just samoja ajatuksia oli minulla esikoisen kanssa. Toisen vauvan kans on helpompaa,henkisesti,vaikka tässä mukana arjessa on myös se uhmaikäinen :)! Aika menee,usko pois! Kohta pääset itsekin irtautuun. Hienoa,että jaksat olla vauvasi kanssa kaikesta huolimatta!

kaikinpuolin peesi. ja pyh kaikille jeesustelijoille.
ekan kanssa vauva-aika oli kyllä horroria kuin ei ollut tottunut siihen että vauva ja sä ootte yhtä henkilöä pitkän aikaa. mut tän kakkosen kohdalla asia ei vaivaa kun siihen on tottunut ja saa tehtyä vaikka mitä vauvan ja uhmiksen kans.
tsemiä.kyl se siitä lähtee.. ja järjestä omaa aikaa.

hormoonit hyrrää, vuoden päästä helpottaa =) mulla ihan samoja ajatuksia silloin, ja nyt on jo kaksi vipeltäjää ja tähän ainaiseen rumbaan on jo tottunut. se vaan on aika suuri muutos kun yhtäkkiä on yksi perheenjäsen lisää ja vaatii huomiota. ajattele 3 kk sitten menit miten lystäsit! ihan normi ajatuksia mutta pikkuhiljaa siihenkin kasvaa.. siis ajatukseen että sun elämään kuuluu yksi ihminen lisää =)

Et ole paska äiti. Ihan luonnollisia ajatuksia. Meille toinen tulossa, esikoinen 1v4kk ja vaikka odotan innolla vauva-aikaa ja äitiyslomaa, niin silti haaveilen lähes päivittäin myös siitä ajasta kun lapset ovat sen verran isoja että oikeasti monipuolinen tekeminen heidän kanssaan ja ilman heitä onnistuu. Tsemppiä, koeta jostain repiä sitä omaa aikaa. :hug:

ÄLKÄÄ OLKO ILKEITÄ!!!
Se ei auta ap:ta yhtään. Joillekin alku on helppoa, joillekin helpompaa ja toisilta se ei tahdo alkaa sujumaan. Yksilöitä ollaan tässäkin ja se ei vähennä kenenkään rakkautta lapseensa tai tee kenestäkään loppujen lopuksi huonompaa tai parempaa. Nih.
Ap, kyllä se helpottaa ajallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nette:
äläkä välitä noista huutelijoista jotka luulevat itse olevansa niin täydellisiä äitejä.
Ajatuksesi ovat ihan inhimillisiä ja luonnollisia varsinkin esikoisen kanssa.

Juuri näin! Naurettavaa täällä mollata AP:tä, noista tuntemuksista on kirjoitettu kirjojakin, joten ei ole mikään yksittäinen "paska äiti" :D Se, että äidiksi tulee, ei tarkoita sitä etteikö kaipaisi välillä hengähdytaukoja ja vapaata aikaa. Siinä ei ole mitään väärää!
Lähinnä tuntuu siltä, että nämä jotka AP:tä mollaa, ovat niitä hampaat irvessä-mammoja joilla ei ole koskaan omaa elämää ollutkaan....

Mä osasin nauttia vasta meidän kolmannen lapsen vauva-ajasta, eli en siinä vaiheessa odottanut kovasti hänen kasvamistaan isommaksi, joten ei ajatuksesi mitenkään kummallisia äitien keskuudessa ole.

Kirjoitan vähän myös ihmisen kehitykseen vaikuttavista seikoista. Kehitykseen vaikuttavat perimä, ympäristö ja omat valinnat. Vauvahan ei voi vielä tehdä mitään omia valintoja, joten perimä ja ympäristö ovat keskeisiä vaikuttajia siihen, miten hän kehittyy. Eli kun et perimään voi vaikuttaa, niin vaikuta siihen, mikä on vauvan ympäristö... siihen liittyy taas niin paljon asioita: ainakin virikkeet, sosiaalinen ja emotionaalinen (tunne-elämä ) ympäristö. Juttele vauvallesi paljon, niin hänen kielenkehityksensä nopeutuu. Kanna häntä monipuolisilla tavoilla ja "jumppauta" eli ojentele jalkoja ja käsiä, anna hänen katsella erilaisia leluja ja asioita. Sä voit siis paljonkin vaikuttaa siihen, miten ja kuinka nopeasti vauvasi kehittyy. Lueskele esim. http://www.nettineuvo.fi/index.asp -> Lapset -> Lapsen kehitys -> Puheenkehitys -> Varhaisääntely. Lisäksi tuo on muutenkin hyvä sivusto tutustua asiaan liittyviin juttuihin.

Mieti tuntemuksiasi ja tunteitasi ja tartu asiaan jos tuntuu että kaikki on kohtuuttoman raskasta. Masennuksen oireet raskauden jälkeen on kuitenkin niin yleisiä että parempi puhua vaikka neuvolassa tuntemuksista ja saada apua ajoissa. Onhan se vauva-aika raskasta mutta kuulostaa jonkin sortin väsymykseltä ja alakuloisuudelta. Voimia sinne.

En ole jaksanut lukea koko ketjua, pelkän aloituksen, voin kertoa että aika ennen lapsia ei koskaan enää palaa. Mulla lapset 4 ja 3 ja omaa aikaa on töissä käynti, muu aika on perheelle. Koeta sopeutua.

AP, et ole huono äiti, etkä huono ihminen. Ei kannata uskoa kaikkia tämän palstan "supermammoja". On ihan normaalia tuntea, että ei ole omaa aikaa ja haluta sitä omaa aikaa. Itsekin juuri tänään valitin, etten saa edes laskuja maksettua rauhassa viikolla, kun olen lapsen kanssa kotona. Mies SAA olla töissä ja hoitaa siellä myös omia asioitaan.

Mä en myöskään ole kiinnostunut kerhoista ym. Tuntuu että niissä käy juuri tämän palstan täydelliset äidit, kestovaippailijat, kantoliinailijat... En ole TODELLAKAAN sen tyylinen. Itse olen saanut omaa aikaa kuntosalilla, vauva jää lapsiparkkiin reiluksi tunniksi. Muutaman kerran vauva on ollut kaverilla, kun mulla on ollut lääkäri. Mun luona käy paljon kavereita kylässä, lapsettomia lähinnä. Istutaan ja juodaan kahvia ja jutellaan. Sitten käyn usien kaupungilla, ostoksilla, shoppailemassa. Vauvakinossakin olen ollut, kyläilemässä toisessa kaupungisa kaverin luona, päivämatka vain, mutta kuitekin, päiväristeilyllä oon käynyt jne.

Koita löytää kaveri, jolla on lapsi JA muutenkin samanlaiset intressit kun sulla. Eniten nautin siitä, että saan jutella kaikesta "turhasta". En jaksa innostua pelkistä vauvoista puhumisesta.

Tsemppiä, usko mua, joka kuukausi asiat helpottuu. Vauva osaa enemmän, sitä on kiva seurata, mitä se oppii, sen kanssa voi jo leikkiä, tulee sitä "aivotoimintaa" ;)

Kyllä sä löydät omaa aikaa itsellesi sopivalla tavalla! Usko mua! (älä muita)