Vauva 6 kk ei huoli rintaa eikä korviketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Vauva 6 kk ei ole nyt kahteen päivään huolinut rintaa, ei millään keinolla. Öisin saattaa lutkuttaa rintaa tavan vuoksi pari kertaa muutaman minuutin, mutta imemättä.

Ei myöskään huoli korviketta, alkaa huutaa heti kun tarjoaa, kääntää päätä pois, ja jos pisarakin menee suuhun, sylkee pois heti. Ja tuon ikäisen pitäisi käsittääkseni saada maitoa useita desejä soseista huolimatta! Syö aamupuuron, lounaaksi puoli prk kasvissosetta, iltapvällä puoli prk hedelmäsosetta välipalaksi, päivälliseksi puoli prk lihasosetta, iltapalaksi puuroa.

Mikä neuvoksi?

Sekoita maitoa soseiden sekaan reilusti. Koita hörppyyttää tai tarjota nokkamukista. Esikoisella oli noita kausia kanssa, ei olisi millään huolinut tissiä ja pulloa ei koskaan huolinutkaan. Lopulta oppi hörppimään mukin reunasta 6 kk iästä ja se olikin niin kivaa touhua että ongelma ratkesi sillä. :) Meillä tosin tätä ongelmaa oli vaan päiväsaikaan, öisin suostui tissille ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Sekoita maitoa soseiden sekaan reilusti. Koita hörppyyttää tai tarjota nokkamukista. Esikoisella oli noita kausia kanssa, ei olisi millään huolinut tissiä ja pulloa ei koskaan huolinutkaan. Lopulta oppi hörppimään mukin reunasta 6 kk iästä ja se olikin niin kivaa touhua että ongelma ratkesi sillä. :) Meillä tosin tätä ongelmaa oli vaan päiväsaikaan, öisin suostui tissille ihan hyvin.

Meilläkin öisin ottaa tissin, mutta lutkuttaa vain muutaman minuutin ja kuulostaa ettei mitään edes tule. Sitten nukahtaa. Epäilin ensin että maito on loppunut, mutta ei ole, pumppaamalla tulee ihan hyvin.

Olen nyt pumpannut maitoa ja pakastanut, ettei maidontulo lopu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospas vähentäisit kiinteitä vähän? Kuulostaa mun korville aika isoilta määriltä kiinteitä tuon ikäiselle :o

Ok sitä täytyy kokeilla. Terkka kehotti lisäämään viime viikolla annoksia, kun kerroin että heräilee yöllä 6-10 kertaa, meinasi että on nälkä. Täytyypä koklata jos soseiden määrän vähentäminen auttaisi tissittelyyn.

Joo täytyy sekoittaa. Aamupuurot teen joko korvikkeeseen tai rintamaitoon.

Jospas vähentäisit kiinteitä vähän? Kuulostaa mun korville aika isoilta määriltä kiinteitä tuon ikäiselle :o

Joo, puolivuotiaan kuuluu saada nimenomaan sitä rintaa ja muu on vielä sivuseikkaa!
Mitä soseita olet käyttänyt? Katso et ei ole hiivauutteita (Muksuissa on ollut) niissä - joissakin on, ja silloin voi lapselle tulla valmiiksi ÄHKY, jolloin rinta ja tutit voi yököttää. Vai tuleeko jo hampaita? Ota käyttöön silikonisuojus, et saa jyrsiä kunnolla:-D

Puuroa ei syö sitä desiä mikä on ohjeena pakkauksissa, aina vain puoli desiä kerralla. Täytyy varmaan kokeilla jättää joku aterioista pois.

Ehkä se kuitenkin imee öisin vaikkei siltä juuri tunnu? Mä nimittäin luulin tämän kuopuksen kanssa että imee vain näön vuoksi, imetykset oli niin nopeita (ehkä kesti minuutin) ja näytti ettei juuri ime edes. Mutta kun imetys sitten loppui niin johan sai olla pumppaamassa kun tissit tuntui räjähtävän. Joten kyllä se vaan sitä maitoa söi vaikka olin varma ettei mitään tule.

Onkohan sulla suihkutissit? Mä luulen että mulla maito alkoi herumisen käynnistyttyä tulla niin vauhdilla ettei vauvan juuri tarvinnut kuin nieleskellä, siksi luulin ettei imenyt (tai siis ei imenytkään kun ei juuri tarvinnut).

Jos saat imetyksen sujumaan vaikka öisin ok ja lisäilet päivällä soseisiin ja puuroihin maitoa niin ei tuossa mitään hätää ole, niin meillä mentiin esikoisen kanssa monta kuukautta. :) En vähentäisi soseita jos lapsi nälkäiseltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

Joo, puolivuotiaan kuuluu saada nimenomaan sitä rintaa ja muu on vielä sivuseikkaa!
Mitä soseita olet käyttänyt? Katso et ei ole hiivauutteita (Muksuissa on ollut) niissä - joissakin on, ja silloin voi lapselle tulla valmiiksi ÄHKY, jolloin rinta ja tutit voi yököttää. Vai tuleeko jo hampaita? Ota käyttöön silikonisuojus, et saa jyrsiä kunnolla:-D

Tekee juu hampaita, yksi on nyt, ja toista pukkaa.

Suosin Piltti-soseita, puuro on tällä hetkellä Muksu- kaurapuuroa, siis hiutaleina, teen sen tosiaan joko korvikkeeseen tai omaan maitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Puuroa ei syö sitä desiä mikä on ohjeena pakkauksissa, aina vain puoli desiä kerralla. Täytyy varmaan kokeilla jättää joku aterioista pois.

Mä jättäisin varmaan lihan vielä pois, saa hirmuisasti proteiineja jo puurosta, kun maidostahan sen proteiinin pitäisi tuon ikäisellä vielä pääosin tulla.

Mun vauvat ovat tuon ikäisinä yhtä lukuunottamatta syöneet pelkkää tissiä, tuollasia määriä kiinteitä meni vasta 9-10 kk iässä.

Mä jättäisin varmaan lihan vielä pois, saa hirmuisasti proteiineja jo puurosta, kun maidostahan sen proteiinin pitäisi tuon ikäisellä vielä pääosin tulla.

Mun vauvat ovat tuon ikäisinä yhtä lukuunottamatta syöneet pelkkää tissiä, tuollasia määriä kiinteitä meni vasta 9-10 kk iässä.

Ok, eli neuvolasta on sitten ohjeistettu syömään vähän liikaa soseita, nämä määrät olen sieltä saanut. Suositteli tätä ruokamäärää yöheräilyjen vuoksi, ja lisäksi siksi kun vauva on iso ikäisekseen, tällä hetkellä noin 8,5 kg ja 72 cm.

Alankin heti tänään vähentämään soseita, kokeilen jättää lihasoseen vielä pois, ja tarjoan aina ensin tissiä kun pojalla nälkä. Ehkä se maito alkaa taas kiinnostaa.

Esikoinen kun on, niin ei ole kokemusta, ehkä liikaakin olen luottanut nyt neuvolan ohjeisiin. Mutta hyvä kun on tämä Kaksplussa.:-))

Mun mielestä taas kiinteiden määrä ei kuulosta mitenkään erityisen isolta. Meillä on mennyt varmaan samaa luokkaa, kuopuksen kanssa enemmänkin.

Tosiaan meillä keskivertoa vähän isompi poika, ei ole kuulemma mitenkään isot ruokasatsit tämän kokoiselle, 8,5 kg ja 72 cm. Mutta ilmeisesti liian isot kuitenkin, koskei maito maistu enää.

Mun mielestä taas kiinteiden määrä ei kuulosta mitenkään erityisen isolta. Meillä on mennyt varmaan samaa luokkaa, kuopuksen kanssa enemmänkin.

Tosiaan meillä keskivertoa vähän isompi poika, ei ole kuulemma mitenkään isot ruokasatsit tämän kokoiselle, 8,5 kg ja 72 cm. Mutta ilmeisesti liian isot kuitenkin, koskei maito maistu enää.

Meillä oli kuopus puolivuotiaana tasan 9 kg ja pituutta taisi olla samat 72 cm kuin teillä. Ruokaa meni tosiaan isoja määriä jo silloin mutta meneehän sitä isolle lapselle. Mä en ehkä vähentäisi kiinteiden määriä mutta tarjoa aina sitä tissiä ensin. :)

En käynyt aikoinaan neuvolassa kuin ne pakolliset kerrat ja siinäkin toisessa jälkitarkastuksessa sain sielä palatessa itselleni hiivan. Kyllä meni kerralla luottamus siihen systeemiin... eikä oo mun vika ainakaan, kun siellä silloin terkkari vie VADILLA käsienpesuveden lääkärille:-(

Ehkä se kuitenkin imee öisin vaikkei siltä juuri tunnu? Mä nimittäin luulin tämän kuopuksen kanssa että imee vain näön vuoksi, imetykset oli niin nopeita (ehkä kesti minuutin) ja näytti ettei juuri ime edes. Mutta kun imetys sitten loppui niin johan sai olla pumppaamassa kun tissit tuntui räjähtävän. Joten kyllä se vaan sitä maitoa söi vaikka olin varma ettei mitään tule.

Onkohan sulla suihkutissit? Mä luulen että mulla maito alkoi herumisen käynnistyttyä tulla niin vauhdilla ettei vauvan juuri tarvinnut kuin nieleskellä, siksi luulin ettei imenyt (tai siis ei imenytkään kun ei juuri tarvinnut).

Jos saat imetyksen sujumaan vaikka öisin ok ja lisäilet päivällä soseisiin ja puuroihin maitoa niin ei tuossa mitään hätää ole, niin meillä mentiin esikoisen kanssa monta kuukautta. :) En vähentäisi soseita jos lapsi nälkäiseltä tuntuu.

Joo voihan se tosiaan olla että kuitenkin öisin syö, nopeasti jos sen tekee.:-) Ei ole minusta suihkutissit, tippumalla heruu maito.

Joo täytyy kokeilla tuota että lisäilee soseisiin maitoa. Jos tosiaan yöllä lutkutuksen lomassa sattuisi vaikka maitoakin tulemaan, niin eiköhän sillä pärjää.:-)

Kokeilen tosiaan lisäksi keventää vähän syömisiä päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja :-)):
En käynyt aikoinaan neuvolassa kuin ne pakolliset kerrat ja siinäkin toisessa jälkitarkastuksessa sain sielä palatessa itselleni hiivan. Kyllä meni kerralla luottamus siihen systeemiin... eikä oo mun vika ainakaan, kun siellä silloin terkkari vie VADILLA käsienpesuveden lääkärille:-(

Tuntuu ettei neuvolan terkat nykyään tiedä mitään. Itse olisin esikoisen kokemattomana äitinä ihan pulassa ilman tätä kaksplussaa, ja nettiä yleensäkin.:-)

Alkuperäinen kirjoittaja :-)):

Tuntuu ettei neuvolan terkat nykyään tiedä mitään. Itse olisin esikoisen kokemattomana äitinä ihan pulassa ilman tätä kaksplussaa, ja nettiä yleensäkin.:-)

Eikai ne muuta voi, kun sen mitä "ylempää" määrätään, oli se ihan mitä vaan.

Mut tämän jälkeen olen alkanut epäilemään tuota pyöröovea tai liukuhihnaa, miksi sitä voisikaan nykyään sanoa:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/hoitotakuu.htm

Yhteistyössä