vauva-aika ohi ja ei vaan helpota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Finito
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Finito

Vieras
Seuraa sekalainen valitusvirsi, sillä olen täysin loppu.

Meillä lapset 4 ja 1,5v. Molemmat olivat vauvana aivan superhuonoja nukkujia, joten eka vuosi meni molempien kanssa ihan usvassa. Taustalla ainakin osittain allergiavaivoja (iho & maha) Jotenkin sen ekan vuoden kuitenkin kesti, kun oli toivoa siitä, että joskus helpottaa. Esikoisen kanssa helpottikin sitten toisella vuodella, mutta tämä kakkonen valvottaa meitä edelleen ja yhteensä tuntikausia kestävien yöraivareiden (3-6 kpl/yö) lisäksi ei myöskään päivällä ole mikään itse auringonpaiste. Yöraivareillaan herättää sitten usein myös esikoisen. Kumpikaan ei ole paljon unta tarvitsevaa sorttia, esikoinen pärjää sellaisilla 9 (joskus jopa vain 7!) tunnin yöunilla ilman päikkäreitä. Iltarauha laskeutuu meillä yleensä siinä klo 22 mennessä, nukkumaan menevät yleensä kiltisti ja sutjakasti, mutta yleensä jo noin 22:30 alkaa pienemmän ensimmäinen raivohuuto, ja pahimpina öinä huutoa seuraakin sitten tunnin välein. Aina välillä, kuten viime yönä, siihen huutamiseen ei auta MIKÄÄN, ei syli, ei tutti, ei unilelu, ei juotava. Laantuu sitten itsestään tunnin-parin päästä. Ehkä. Alkaakseen sitten uudestaan 15 minuutin tai parin tunnin kuluttua. Aamu koittaa esikoisella n klo 7, mutta jos pienempi riittävästi huutaa, niin saatamme olla koko porukka hereillä klo 5 lähtien.

Minkäänlaista aikaa vähänkin pitkäjännitteisempää toimintaa vaativien kotihommien hoitamiseen ei ole muutakuin yöllä raivareiden väliajoilla. Päivisin aika menee "kädestä suuhun" -kodinpyöritykseen (siis ruuanlaittoon, ruokasotkujen hoitamiseen, tiskikoneen tyhjentämiseen ja täyttämiseen jne.), lasten tappeluiden selvittämiseen ja pienemmän pahanteon ja tapaturmien estämiseen, raivareiden ja itkujen selvittelyyn ja sylissä kanniskeluun. Lisäksi olemme mieheni kanssa molemmat tässä sairastelleet eli suorituskyky ei ole ollut ihan paras mahdollinen. Edellisestä imuroinnista taitaa olla jotain kuukausi, kun koskaan ei pääse siihen vaiheeseen, että lattiat olisivat niin tyhjät että voisi imuroida. Remontit, siis pienenpienetkin pintasilausjutut, seisovat, kun KOSKAAN kummallakaan ei ole "ylimääräistä" aikaa.

Mistään "omasta ajasta" tai "omista jutuista" en oikeastaan ole edes haaveillut. Jotenkin minulla oli jo ennen esikoisen syntymää aika realistinen kuva siitä, mitä tämä lapsiperhearki tulee olemaan, joten en ole asttanut itselleni turhia odotuksia mihinkään omiin tarpeisiin liittyen. Joskus yritän nauhottaa jonkin sarjan, jota katson sitten osissa huutojen välillä.

Jotenkin vaan toivoisin tämän ihan normaalin arjen alkavan sujua niin, että ei tarvitsisi joka päivä itkeä väsymystään ja riittämättömyyttään ja turhautua tekemättömistä kotitöistä jotka jäävät tekemättä kuukaudesta toiseen. Olen huomannut, että en oikeastaan enää juurikaan hymyile. Enkä puhu. Välttelen kavereitani, kun olen niin pihalla väsymyksestä ja turhautumisesta.

Ja siitä ei ole kyse, että lapset pyörittäisivät meitä miten sattuu. Esikoinen on mitä reippain tapaus, ja meillä on ihan selkeät säännöt ja systeemit ja hänen kanssaan hommat sujvat mitä mainioimmin. Jossain olemme siis mieheni kanssa onnistuneet. Nyt kun tämä suhteellisen vaativa pienempi vie 150% kotona olevan aikuisen ajasta, niin isompi joutuu paljolti olemaan yksikseen, mikä ei ole häntä kohtaan reilua ja osaltaan lisää riittämättömyyden tunnettani. Olemme joutuneet myös minimoimaan kaikenlaiset retket ja muut erityisesti isommalle kivat jutut, jopa leikkipaikalle lähteminen vaatii asennoitumista etukäteen, sillä pienempi järjestään itkee ja raivoaa ihan kaikki reissut, kauppareissut, kävelylenkit, pulkkamäet, ihan kaikki.

Neuvolan kanssa olen jutellut, mutta ei sieltä (tietenkään) tuosta vaan konkreettista apua saa. Allergioita on tutkittu ja hoidettu, mutta eipä esim. allergialääkkeen antaminen yhtään välttämättä paranna yöunta vaikka sen pitäisi vielä väsyttääkin! Neuvolapsykologille olen tässä yrittänyt päästä, mutta kovin tuntuu olevan vaikeaa, puhelin tuuttaa aina varattua.

Olemme mieheni kanssa molemmat töissä vaativissa asiantuntijatehtävissä, eli töihinkin pitäisi olla antaa jonkinlaisia paukkuja. En käsitä miten selviämme.

Hei!

Ensin isohali ja voimia!

Sitten asiaan. Kuulostaa että yrität kovasti olla hyvä äiti ja hyvä työntekijä ja vielä hyvä kodinhoitajakin. Eniten korvaan osuu tuo huolesi tekemättömistä kotitöistä.

Minusta tuohon kotityöongelmaan on kaksi ratkaisumallia: a) joko hyväksyt tilanteen ja lasket vaatimustasoasi. Villakoirat ovat uskollisia, eivät ne karkaa mihinkään; tai b) hankit siivoojan kotiisi vaikka kerran kahdessa viikossa. Kotitaloustyövähennyksen kanssa ei se ole niin kallista kuin luulisi. Ymmärsin että olet miehesi kanssa ihan hyvissä töissä, joten se voisi olla taloudellisesti mahdollista. Helpottaisi edes yhtä osa-aluetta.

Pikkuisen raivareihin ei kyllä taida olla kikkakolmosta heittää, ehkä ammattiapu todella olisi tarpeen. Eli sitkeästi vaan soittoa sinne neuvolapsykologille, tai vaikka käynti paikan päällä.

Sympatioita voin vain lähetellä, sillä eihän minulla mitään neuvoja ole antaa. Meillä on 2 v 3 kk poika, joka nukkui vauvana tosi hyvin ja pitkään, mutta on jo yli vuoden valvottanut heräämällä useaan kertaan yössä. Ja ihmetyttää tosiaan, että miten tuollainen napero pärjää niin pienillä unilla. Mutta nyt on jostain syystä kaksi yötä peräkkäin nukkunut omassa sängyssään ja vain kerran olen joutunut käymään huoneessa. Tosin eilen heräsi klo 05.40 ja tänään 06.30, mutta silti minun oloni on aivan toisenlainen, kun olen saanut nukkua useamman tunnin yhtäjaksoisesti.
Eli jospa se tästä lähtisi parempaan suuntaan. Itselläkin vaativa työ ja tosi haasteellista istua palavereissa rättiväsyneenä.

Silloin kun yöt olivat pahimmillaan, niin otimme taaperon väliin nukkumaan, sillä yksinkertaisesti ei jaksanut enää raahautua oman ja lastenhuoneen väliä edestakaisin.

Ja vaikka ei se paljoa autakaan, niin tekin olette jo yhden yön lähempänä parempia unia. Jossain vaiheessa unet paranevat, ennemmin tai myöhemmin.

hyvä, Finito, miksi ihmeessä ette jo kiirehdi yksityiselle lastenlääkärille? hän antaa suuntaa mihin jatkaa. noin 70 euroa on todella pieni raha hänen avustaan!!!

olen itsekin ollut joskus 3 - 4 vuotta väsymyskierteessä ja tiedän, että siihen pitäisi puuttua mahdollisimman pian!

ystävä hyvä, hopi hopi soita lääkäriaika! tässä asiassa ei säästetä teidän vanhempien terveyden (=yöunien) kustannuksella! valtiolla ei taida olla resursseja teitä auttaa. teidän täytyy nyt ottaa mitä pikemminkin vastuu tästä tilanteesta.

hyviä vanhempia olette mutta apua nyt tarvitsette!

Oletteko kokeilleet lempeää unikoulua nuorimmaiseenne? Mainitsemasi ongelmat johtuvat todennäköisesti unenpuutteesta eivätkä mistään fysiologisesta ongelmasta. Ihmeellistä, miten ihmiset kehoittavat viemään lääkäriin ja hoitamaan lapsen väsymystä lääkkeillä! Toki ongelmat voivat johtua myös sairaudesta, mutta veikkaisin että väsymys on todennäköisempi syy. Tuon ikäinen lapsi voi ja osaa hyvin nukkua 11 tunnin yöunet (tai jopa 12) ja vielä päikkärit päälle. Teidän pitää opettaa lapsi nukkumaan eikä odottaa että lapsi hoitaa ongelman itse, ei hän osaa sitä tehdä! Suosittelisin lukemaan esim Anna Wahlgrenin Lapsikirjan, siinä on monta käytännön neuvoa lastenhoitoon. Itse olen alusta saakka hoitanut lastamme kirjaa soveltaen ja kappas vaan, tyttö nukkuu 11 tuntia putkeen yössä plus 2,5 tuntia päivällä (nyt 7kk vanha). Energiaa riittää siis leikkimiseen (myös yksin) ja iloinen ja tyytyväinen lapsi on. Uniongelma kannattaa hoitaa kuntoon ennen lääkkeellistä hoitoa, tilanne voi nimittäin muuttua aika radikaalisti (olen nähnyt tämän lähipiirissäni)!

ovatko nuo nuoremmat lapsesi yohuutamiset mahdollisesti yollisia kauhukohtauksia? meidan esikoisella oli niita, juuri tuossa iassa. ei onneksi usein, mutta aika takuuvarmasti niita tuli jos oli ylivasynyt tai paivaan oli mahtunut liikaa aktiviteetteja.
jollain konstilla teidan pitaisi saada ainakin nuorempi lapsi huomattavasti aikaisemmin illalla nukkumaan. viimeistaan klo 20. ja yrittaa rauhoittaa myos paivia iltaa kohti (ei raisuja leikkeja, ei televisiota, ei melua jne. )

kasittaakseni jos tuollaisia oisia huutokohtauksia tulee todella usein ja ne selvasti haittaavat lapsen nukkumista ja sita kautta hyvinvointia niin lastenlaakari voi tarvittaessa maarata jopa unilaaketta tilanteen rauhoittamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotikonstit käyttöön:
Oletteko kokeilleet lempeää unikoulua nuorimmaiseenne? Mainitsemasi ongelmat johtuvat todennäköisesti unenpuutteesta eivätkä mistään fysiologisesta ongelmasta. Ihmeellistä, miten ihmiset kehoittavat viemään lääkäriin ja hoitamaan lapsen väsymystä lääkkeillä! Toki ongelmat voivat johtua myös sairaudesta, mutta veikkaisin että väsymys on todennäköisempi syy. Tuon ikäinen lapsi voi ja osaa hyvin nukkua 11 tunnin yöunet (tai jopa 12) ja vielä päikkärit päälle. Teidän pitää opettaa lapsi nukkumaan eikä odottaa että lapsi hoitaa ongelman itse, ei hän osaa sitä tehdä! Suosittelisin lukemaan esim Anna Wahlgrenin Lapsikirjan, siinä on monta käytännön neuvoa lastenhoitoon. Itse olen alusta saakka hoitanut lastamme kirjaa soveltaen ja kappas vaan, tyttö nukkuu 11 tuntia putkeen yössä plus 2,5 tuntia päivällä (nyt 7kk vanha). Energiaa riittää siis leikkimiseen (myös yksin) ja iloinen ja tyytyväinen lapsi on. Uniongelma kannattaa hoitaa kuntoon ennen lääkkeellistä hoitoa, tilanne voi nimittäin muuttua aika radikaalisti (olen nähnyt tämän lähipiirissäni)!

Sinullaon varmasti ihan hyvä vinkki (yliväsymys), mutta voisitkovähän miettiä, miten sen esität. Ei varmaan ap:tä paljoa lohduta tietää, että sinun lapsesi nukkuu hyvin. niin minunkin kolmesta lapsestani kaksi. Se yksi vain ei. Mutta hän on parempi yksinleikkijä ja paljon pitkäjännitteisempi kuin enemmän nukkuvat sisaruksensa. Ei tuolla lailla voi yleistää, kuin sinä teit. Tää on kyllä inhottavasti sanottu mutta: "odotapas vaan kun saat itse sen vähäunisen pikatemperamentilla varustetun lapsesi".

sympatiasta, vertaistuesta ja neuvoista! Katsotaan mitä kautta tämä lähtee purkautumaan (unikoulu ja muut kotikonstit, neuvola, neuvolapsykologi, allergialääkäri, yleislääkäri....). Tilanteen on ihan pakko jollain konstilla vähitellen alkaa paranemaan.

Ja lisää näkökulmia otetaan vastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja bbvvbbvv:
Sinullaon varmasti ihan hyvä vinkki (yliväsymys), mutta voisitkovähän miettiä, miten sen esität. Ei varmaan ap:tä paljoa lohduta tietää, että sinun lapsesi nukkuu hyvin. niin minunkin kolmesta lapsestani kaksi. Se yksi vain ei. Mutta hän on parempi yksinleikkijä ja paljon pitkäjännitteisempi kuin enemmän nukkuvat sisaruksensa. Ei tuolla lailla voi yleistää, kuin sinä teit. Tää on kyllä inhottavasti sanottu mutta: "odotapas vaan kun saat itse sen vähäunisen pikatemperamentilla varustetun lapsesi".

Pointtini oli siis, että uskon että lapsia voi avittaa nukkumaan hyvin eikä se välttämättä ole lapsesta kiinni. 'Huono nukkuja' voi muuttua loistavaksi nukkujaksi unikoulun avulla. Kuten sanoin viestissäni, olen tämän nähnyt lähipiirissä (ja lukenut monista muista tapauksista) ja sen perusteella uskallan näin väittää. Kun joskus olen poikennut normaaleista rutiineistamme, on seuraus ollut ap:n kuvailemaa huutoa ja tarrautumista, aivan sietämätöntä käytöstä. Heti kun unimäärä on palautunut riittäväksi, on kaikki taas hyvin. Temperametti tietysti vaikuttaa moneen asiaan, mutta uni on ihmisen perustarve, erityisesti lasten. Mainitsemassani kirjassa on käytännön neuvoja asiaan. Kannattaa ainakin kokeilla, ennen kuin antaa lapselleen unilääkkeitä/rauhoittavia!

Joku suositteli siivousapua, olen samalla kannalla, jos vain talous antaa periksi. Samoin remontointiapuakin on ihan ostettavissa, on turha kärsiä vielä huonoa omaatuntoa siitäkin ettei huusholli ole kunnossa, jos sen voi hoidattaa muillakin (siis jos se vain on mahdollista rahallisesti). Se kummasti piristää mieltä, kun koti on kuitenkin perussiisti ja poistaa yhden murheenkryynin murehdittavien asioiden listalta!

Itse käyttäisin surutta siivousapua, jos olisi varaa, mutta ei tällä hetkellä valitettavasti ole. Tein aikoinaan opiskeluaikoinani kotisiivouksia ja n. puolet asiakkaistani oli pienten lasten perheitä, joten sitä että teettää siivouksen ammattilaisilla ei ainakaan kannata hävetä (tätäkin tuli vastaan, että kerrottiin naapureille mun olevan sukulaistyttö, joka auttaa opiskelujen ohella...).

Tilanteenne kuulostaa lähes kuin oisin sen itse kirjoittanut! Tosin minä olen toistaiseksi vielä kotona lasten kanssa. Esikoinen on tarhassa 2xviikossa ja se tekee hänelle hyvää. Olemme myös järjestäneet hänelle laatuaikaa kahden jommankumman vanhemman kanssa, ihan vain esim.kaupassa tai kahvilassa käynti. Meillä kuopuksella on allergioita todettu aikamoinen liuta. Ja esim.päiväunet on parantuneet viime kesästä huomattavasti, kun epäsopivia ruokia on jätetty pois. Itse huomasin olevani loppuunpalanut, masentunut ja ahdistunut, menin lääkäriin ja sain ensihätään lääkityksen ja lähetteen eteenpäin hoitoon. Olo on hieman helpompi, mutta arki lapsen kanssa on todella haastavaa ja raskasta. Meillä ei ole varaa esim.siivousapuun, joten emme paljon siivoa, enkä enää jaksa siitä edes stressata. Ennen lääkitystä tunsin syyllisyyttä kaikesta tekemättömästä.
En tiedä kaunko tälläistä voi jatkua, mutta tälläisissä olosuhteissa helposti palaa loppuun. Jos teillä vain on ketään lähipiirissä, pyytäkää apua! Tiedän todella, että kaipaatte apua jostain! Voimia!!

Minä tekisin niin, että ihan ensimmäiseksi tarkastuttaisin lääkärillä, että onko nuorimmalla kaikki kunnossa terveyden osalta. Jos on, niin unikoulua peliin. Olen kirjoitellut tällä palstalla aika monta vuotta (lapsillani isot ikäerot) ja ihan viikoittain oleva jätti-iso ongelma on äidin krooninen unenpuute. Kun ei saa tarpeeksi unta, ei jaksa mitään, parisuhde lähtee menemään päin peetä, työssäkäynti menee surkeasti jne.

Itsekin epäilisin sitä, että lapsesi on todennäköisesti vain niin tottunut lyhyisiin yöuniin, että hän on sen vuoksi kärttyisä. Yhtäkkiä yöunia ei tule tuntitolkulla, mutta vähän kerrallaan voisi onnistuakin. Joskus myös päiväunien vähentäminen auttaa, jotta yöunta riittää iltaankin. "Pahimmassa" tapauksessa unikoulu pitää olla huudatusta.

Yhteistyössä