vauva asiaa..kiinteiden aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei. Olisin kysellyt muilta että milloin olette aloittaneet antamaan muutakin kuin maitoa, etenkin täysimetyksellä olevat vauvat. Minulla 4kk ikäinen vauva, kasvaa rintamaidolla. Onko jotakin haittaa jos aloitan antamaan soseita vasta esim 5-6 kk iässä. Onko rintamaidossa riittävästi vitamiineja ym siihen ikään asti??

Mulla on kaksi lasta, esikoinen tosin sai satunaisesti korviketta myös.
Kiinteät oon alottanut esikoisen kanssa 5,5kk iässä, kuopuksen kanssa 6kk iässä. Kumpikin kasvoi mukavasti maidolla, joten ei ollut syytä alottaa aikasemmin.

Kupuksen kohdalla mua oikein kannustettiin neuvolasta jatkamaan pelkkää imetystä siihen puolen vuoden ikään saakka :)

On maidossa kaikki mitä lapsi tarvitsee muistathan vain itse syödä hyvin :)
Meillä sormiruokailtiin 6kk ikäisestä ja nyt vuosi myöhemmin poika syö hyvin itse sen mitä jaksaa ja edelleen rinnasta loput :)
http://kiintymysvanhemmuus.fi/pohdintoja/lapsenhoito/ravinto/sormiruokailu-kaytannossa/

Soseita ei ole kuitenkaan koskaan, annoin lusikan käteen. Kun katsoi aina että, miksi hän ei saa kun muut syö. Vauvalautaselle muussasin haarukalla vähän keitettyä perunaa tai porkkanaa tai palsternakkaa. Tai sit poimin esim. Omasta lihakeitosta kasviksia ja lihaa ennen suolausta ja muussasin haarukalla vähän. Lapsi siitä lautaselta itse otti kädellä suuhun ja jotain meni suuhunkin asti... Hyvin oli "täysimetyksellä" sen 6 kk. Mutta tyytyväisenä "söi" muiden seurassa pöydän ääressä.

Jos lapsi kasvaa hyvin ei oo mitään kiirettä kiinteiden kanssa. Paljon helmpomaa pitää vielä pelkällä rinnalla ;) puolivuotiaana viimeistään pitää aloittaa, jos tuntuu että lapsi käy oovin tiheään rinnalla ja yöt menee kovin rikkonaiseksi tms niin ei oo mitenkään väärin aloittaa aiemminkaan.

kiitos vastauksista. Näin minä itsekin ajattelin. Imetys on vaivatonta ja merkitsee minulle ja vauvalle paljon enemmän kuin vain ravinnon tankkaus hetkeä. Ajattelin että kyllä niiden soseiden kanssa saa ihan tarpeeksi kyllästymiseen asti touhuta sitten kun sen aika on. Itsellä on monipuolinen ruokavalio ja ruokahalu on aikamoinen mutta kaippa se on kehon merkki kertoa että tarvitsee enemmän ravintoa jotta maitoa riittää.

Yhteistyössä