Vauva autossa, vanhemmat kaupassa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en uskaltaisi jättää.
Joku voi varastaa auton ja lapsi lähtee mukana. Joku voi lyödä ikkunan rikki ja ottaa lapsen.
Lapsi voi päästä turvavöistä ja kavuta etupenkille hiplaamaan hallintalaitteita.
Olen ehkä ylivarovainen noiden kahden ekan asian suhteen, mutta tänä päivänä mikä tahansa on mahdollista :(

Sitä en ymmärrä, että kuumalla ilmalla jätetään autoon, itsekin jätän jos nukkuu kun käväisen nopeasti lähikaupasta esim. maitoa. Mut sitä en uskaltais tehdä, että jättäisin vauvan yksin autoon jos lähtisin vaikka markettiin, jossa monesti ruokaostoilla menee puolikin tuntia. Kerran yhden kirpparin pihalla oli autossa semmoinen n. 1v. poika ja se huusi aivan hysteerisenä takapenkillä yksin. Menin kirpparin kassalle sanomaan et voisko vaikka kuuluttaa, että äiti tietäisi mennä katsomaan. No sattui sen lapsen äiti olemaan siinä kassalla, niin onneksi löytyi heti. (sitä en tiedä kauanko oli viipynyt)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
no joo....meillä tuo on ollu ihan vakiokäytäntö, että lapset odottaa autossa. sillon kun olivat vavoja, niin kävin kaupassa yms ja lapsi nukkui autossa, nyt isompana haluavat joskus jädä autoon, kun käyn vaikka kaupassa. ja mkäs siinä, ovi lukkoon ja lapset odottelee autossa. niin, ja lisään vielä tähän teille, jotka suunnitteleltte lastensuojleuilmoituksen tekemistä tämän kertomani perusteella, että olenpa itse sostt...

joo niin varmasti olet. Et osannut edes kirjoittaa oikein.
Ja tiedoksi se on heitteillejättö se on kun jättää lapsensa autoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mä en uskaltaisi jättää.
Joku voi varastaa auton ja lapsi lähtee mukana. Joku voi lyödä ikkunan rikki ja ottaa lapsen.
Lapsi voi päästä turvavöistä ja kavuta etupenkille hiplaamaan hallintalaitteita.
Olen ehkä ylivarovainen noiden kahden ekan asian suhteen, mutta tänä päivänä mikä tahansa on mahdollista :(

Joku voi tulla meidän pihaan ja napata vaunuissa nukkuvan vauvan. Joku voi kaapata ekaluokkalaisen mukaan kun hän kävelee yksin koulumatkalla.

Elämä on pirun vaarallista... Mutta kyllä mun vauva silti välillä nukkuu yksin autossa pari minuuttia ja ekaluokkalainen kulkee koulumatkat yksin kävellen.

Niin.. no toivotaan etteivät tosiaan kaupassa olleet. :/

Mua suunnattomasti alkoi ärsyttämään kerran kun automme vieressä pariskunta kauhisteli kun molemmat tytöt oli autossa..Suut lonksahti auki ja kyllä niitä hävetti kun tulin oikeastaan heti paikalle, ja isoon ääneen sanoin autoon (ikkuna auki ) että "nyt äiti vei ostoskärryt takaisin katokseen!" :D :kieh:

Että niin heitteillä oli meidän likat. äiti oli alle 10m päässä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Mä en uskaltaisi jättää.

Näimpä!Joskus tuntuu,että olen monen mielestä ylivarovainen,mutta minkäs voit...tuttavaperhe jätti vauvan yksin autoon ja varas vei auton kunnes huomasi vauvan takapenkillä ja jätti auton satamaan ILMAN käsijarrua ja auto lipui kohti merta niin että jäi killumaan siihen reunalle...onneksi joku fiksu ymmärsi pelastaa vauvan autosta!

Lapsen laiminlyöntiä

* Lapsen puutteellista hoitoa ja hoidon laiminlyöntiä (esim. vaatetus ja ruokailu epäasiallista, neuvolakäyntien tai sairauden hoidon laiminlyönti)
* Lapsen hyvinvoinnin laiminlyöntiä (esim. liiallinen päihteiden käyttö, valvottaminen, mielenterveysongelman hoidon laiminlyönti)
* Alistaminen kaoottisuudelle ja väkivallalle (esim. epäsäännöllinen elämänrytmi, liiallinen päihteiden käyttö, lapsi vanhempien välisen väkivallan todistajana tai asuinolojen epämääräisyys)
* Psyykkisten perustarpeiden laiminlyönti (esim. lapsi jätetään yksin, rajattomuus, lapsi joutuu aikuisen rooliin, tunteettomuus)
* Lapsen heitteillejättöä (Lapsen jättäminen täysin ikäkaudelleen sopimattomasti heitteille joko fyysisesti tai emotionaalisesti tai molemmilla tavoilla)

nyky vanhemmat on niin tyhmiä että ajattelee vaan että ei siinä mitään vaaraa ole.
Mutta ei osata ajatella lastenkannalta niitä asioita.

Vanhemmuus on niin monella niin pielessä.

Pitäis miettiä miltä lapsesta tuntuu. entä kun vauva herää eikä kukaan olekaan lähellä.
Entä jos pieni lapsi säikähtää, ei pääse autosta ulos jne.

Mites se tapuas kun sytytin oli syttynyt palamaan. Lapsi ei päässyt palavasta autosta ulos vaan paloi takaikkunalle kuiliaaksi.

Ei nämäkään vanhemmat tajunnut vaaraa.

Kyllä vaan on vanhemmat niin typeriä, halutaan itse selviytyä helpommalla, mutta sekin lapsen kustannuksella

Alkuperäinen kirjoittaja haloooo:
etkä soittanut poliisia?

En mäkään ymmärrä sinun toimiasi.
Tulet palstalle huutamaan! Sinun vastuullasi on myös viaton lapsi. Tiesitko sitä että jokainen on velvollinen auttamaan tuossa tilanteessa

Olis varmaan pitänyt :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
nyky vanhemmat on niin tyhmiä että ajattelee vaan että ei siinä mitään vaaraa ole.
Mutta ei osata ajatella lastenkannalta niitä asioita.

Vanhemmuus on niin monella niin pielessä.

Pitäis miettiä miltä lapsesta tuntuu. entä kun vauva herää eikä kukaan olekaan lähellä.
Entä jos pieni lapsi säikähtää, ei pääse autosta ulos jne.

Mites se tapuas kun sytytin oli syttynyt palamaan. Lapsi ei päässyt palavasta autosta ulos vaan paloi takaikkunalle kuiliaaksi.

Ei nämäkään vanhemmat tajunnut vaaraa.

Kyllä vaan on vanhemmat niin typeriä, halutaan itse selviytyä helpommalla, mutta sekin lapsen kustannuksella

Näimpä!
:'(

Jos me kerättäis yhteen kaikki ne pelot mitä vanhemmilla on ja kaikkien pitäisi elää niiden mukaan niin kukaan meistä ei liikkuis kotoa mihinkään, omistais yhtään esinettä tai muutenkaan olis enää järjissään.
Ei saisi nostaa itseään korokkeelle vain siksi että osaa itse pelätä jotain mitä muut ei. (ihan niin kuin se hyvä vanhemmuus olis yhtä kuin hysteerinen pelko lapsen turvallisuudesta) Kauhuissani olen itsekin katsellut kun vanhemmat tekevät lapselleen jotain mikä minun mielestä on todella pelottavaa, esim asuvat veden äärellä :whistle: Mutta ei tulis mieleenkään sanoa että sellaiset vanhemmat ovat jotenkin huonompia kuin minä, he vain pelkäävät eri asioita ja ovat ehkä tottuneet siihen että vesi ja pienet lapset eivät yhdessä aiheuta heille sellaista pelkoreaktiota kuin esim. minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Jos me kerättäis yhteen kaikki ne pelot mitä vanhemmilla on ja kaikkien pitäisi elää niiden mukaan niin kukaan meistä ei liikkuis kotoa mihinkään, omistais yhtään esinettä tai muutenkaan olis enää järjissään.
Ei saisi nostaa itseään korokkeelle vain siksi että osaa itse pelätä jotain mitä muut ei. (ihan niin kuin se hyvä vanhemmuus olis yhtä kuin hysteerinen pelko lapsen turvallisuudesta) Kauhuissani olen itsekin katsellut kun vanhemmat tekevät lapselleen jotain mikä minun mielestä on todella pelottavaa, esim asuvat veden äärellä :whistle: Mutta ei tulis mieleenkään sanoa että sellaiset vanhemmat ovat jotenkin huonompia kuin minä, he vain pelkäävät eri asioita ja ovat ehkä tottuneet siihen että vesi ja pienet lapset eivät yhdessä aiheuta heille sellaista pelkoreaktiota kuin esim. minulle.

ei se ole itsensä nostamista korokkeelle.
Tais osua pahaan paikkaan vai?

Kyllä jokaisen vanhemman tulisi tietää miltä tuntuu lapsesta jääd yksin.
Ja lain mukaan se on heitteillejättö. EI sitä lakiakaan muuten vaan kirjoteta.

Että ihan turha puolustella itseäsi ja toimiasi sillä että muut vaan nostaa itseään korokkeelle.
Kyllä jokaisen vanhemman tuli miettiä näitä asioita lapsen ja lapsen iän näkökulmasta.
Jos ei tiedä niin aina on kirjallisuutta ja asian tuntijoita jotka voi kertoa lapsen kehityksestä ja heidän tarpeistaan.

todella ikävää että nykyvanhemmat ei todellakaan kykene ajattelemaan lastensa kehitystä ja mikä millekin kehitysvaoheelle on tarpeen ja mikä ei.

se ei ole kenenkään nostamista korokkeelle vaan tosi asia josta jokainen voisi oppia mikäli vaan on halua

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

Että ihan turha puolustella itseäsi ja toimiasi sillä että muut vaan nostaa itseään korokkeelle.
Kyllä jokaisen vanhemman tuli miettiä näitä asioita lapsen ja lapsen iän näkökulmasta.
Jos ei tiedä niin aina on kirjallisuutta ja asian tuntijoita jotka voi kertoa lapsen kehityksestä ja heidän tarpeistaan.

todella ikävää että nykyvanhemmat ei todellakaan kykene ajattelemaan lastensa kehitystä ja mikä millekin kehitysvaoheelle on tarpeen ja mikä ei.

se ei ole kenenkään nostamista korokkeelle vaan tosi asia josta jokainen voisi oppia mikäli vaan on halua

enkä minä ainakaan puhunut aikuisen peloista vaan lapsen.
mutta tässä nähdään taas yksi jonka päähän ei mahdu kuin vain se aikuinen ja aikuisen pelko, ei lapsi tai lapsen pelko ja tarpeet

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:

Minä uskon että sinunkin vanhemmuudessa on paljon sellaisia asioita mitkä minun mielestä ovat lapsen hylkäämistä, huonoa kasvatusta tai jopa vahingollista lapselle. Mutta mikäpäs minä olen sanomaan mitään siitä millainen vanhempi sinä olet tai millaisia sinun lapsista kasvaa.
Vahinko ei ikävä kyllä tule kello kaulassa ja kaikkia vaaroja ei kukaan voi lapsensa tieltä poistaa ja silloin kun se vahinko sattuu niin aina on joku viisastelija miettimässä että miksi vanhemmat tekivät noin vaikka siinä oli vaara ja todennäköisesti siitä huolimatta tekevät itsekin päivittäin jotain, missä lapselle voi käydä pahasti.
Mitä isommaksi lapset kasvaa, sitä vaikeampi niitä vaaroja on välttää kun lasten pitää saada kulkea yksin kodin ulkopuolella. Silloin ei voi kun luottaa ja toivoa parasta. Ja helpompi elämä on varmaan niin äidillä kuin lapsellakin jos pystyy luopumaan niistä pikkumaisimmista peloistaan. Sillä tavoin pienen lapsen äitinä olo on niin helppoa kun niitä uhkia voi poistaa, mutta mitä isommaksi lapset kasvaa sen paremmin käsittää oman rajallisuutensa ja pitää oppia elämään pelkojen kanssa, koska lasta ei voi pitää lukkojen takana.

Eiköhän tuo kaupassa käynti ole aika pieni juttu, kuitenkin!
Tiedän tapauksen, jossa äiti jätti nukkuvan vauvan sänkyynsä ja lähti lenkille. Itkuhälytin toki mukana, mutta.. Kyllä sieltä hetken aikaa menee, että kerrostalon neljänteen kerrokseen pururadan perältä juoksee.. :o

Vahinko ei ikävä kyllä tule kello kaulassa ja kaikkia vaaroja ei kukaan voi lapsensa tieltä poistaa ja silloin kun se vahinko sattuu niin aina on joku viisastelija miettimässä että miksi vanhemmat tekivät noin vaikka siinä oli vaara ja todennäköisesti siitä huolimatta tekevät itsekin päivittäin jotain, missä lapselle voi käydä pahasti.
Mitä isommaksi lapset kasvaa, sitä vaikeampi niitä vaaroja on välttää kun lasten pitää saada kulkea yksin kodin ulkopuolella.

Totta, mutta miten ihmeessä tää liittyy siihen, että vauva jätetään yksin autoon sillä aikaa kun vanhemmat käy kaupassa?
SEN vaaran voi lapsensa tieltä poistaa kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mitä isommaksi lapset kasvaa, sitä vaikeampi niitä vaaroja on välttää kun lasten pitää saada kulkea yksin kodin ulkopuolella.

Totta, mutta miten ihmeessä tää liittyy siihen, että vauva jätetään yksin autoon sillä aikaa kun vanhemmat käy kaupassa?
SEN vaaran voi lapsensa tieltä poistaa kuitenkin.

Monikaan ei näe sitä vaarana, esimerkiksi minä. Kun minä lähden palauttamaan leffaa, niin näen paljon enemmän vaaroja siinä että otan neljä alle 8-vuotiasta lasta mukaan juoksentelemaan sinne liikenteen sekaan kuin siinä että jätän heidät autoon. Uskon että he ovat enemmän turvassa siellä, koska neljän lapsen täydellinen hallitseminen parkkipaikoilla on lähes mahdotonta, mitä vaan voi sattua. En minäkään sitä vauvaa varmaan yksin sinne autoon jättäisi mutta toisaalta en ketään siitä tuomitsekaan, koska tiedän itsekin tekeväni asioita joissa muut näkevät tuomittavaa.

Monikaan ei näe sitä vaarana, esimerkiksi minä. Kun minä lähden palauttamaan leffaa, niin näen paljon enemmän vaaroja siinä että otan neljä alle 8-vuotiasta lasta mukaan juoksentelemaan sinne liikenteen sekaan kuin siinä että jätän heidät autoon. Uskon että he ovat enemmän turvassa siellä, koska neljän lapsen täydellinen hallitseminen parkkipaikoilla on lähes mahdotonta, mitä vaan voi sattua. En minäkään sitä vauvaa varmaan yksin sinne autoon jättäisi mutta toisaalta en ketään siitä tuomitsekaan, koska tiedän itsekin tekeväni asioita joissa muut näkevät tuomittavaa.

Vaaransa molemmissa: autoon jättämisessä ja parkkiksella juoksentelemisessa. Et kai sinäkään autoon jättämistä täysin vaarattomana pidä?

Erona on vaan se, että kun otat lapset mukaan, he ovat näköpiirissäsi. Autossa voi tapahtua mitä tahansa, ja sinä et ole paikalla. Mitä neljä alle kahdeksanvuotiastasi tekevät, jos auto vaikka syttyy tuleen? Epätodennäköistä, mutta tapahtuuhan sitä vuosittain.

Jaa, ite en taas näe tuossa mitään ihmeellistä jos jättää vauvan autoon nukkumaan siksi aikaa kun piipahtaa nopeasti esim. kaupassa. Kyl meillä monesti vauva jää autoon nukkumaan, esim. kotipihassakin, jos tullaan jostain ja vauva nukkuu, niin en todellakaan sitä ala siitä ylös repimään. (Paitsi myöhään illalla kun vauva on jo yöunilla.)

Vaaransa molemmissa: autoon jättämisessä ja parkkiksella juoksentelemisessa. Et kai sinäkään autoon jättämistä täysin vaarattomana pidä?

Erona on vaan se, että kun otat lapset mukaan, he ovat näköpiirissäsi. Autossa voi tapahtua mitä tahansa, ja sinä et ole paikalla. Mitä neljä alle kahdeksanvuotiastasi tekevät, jos auto vaikka syttyy tuleen? Epätodennäköistä, mutta tapahtuuhan sitä vuosittain.

Jos syttyy palamaan niin lapset tulevat ulos ja vanhin huolehtii että kaikki otetaan mukaan. Ja mulla ei todellakaan ole neljää silmää että ne neljä lasta olis kaikki minun näköpiirissä jos ollaan parkkipaikalla. Ei näitä voi järjellä selittää että miksi joku asia tuntuu pelottavammalta kuin joku toinen. Jos autossa ollessa lapsille tapahtuisi jotain vaarallista, niin todennäköisesti se laukaisisi myös minussa sellaisen pelon että siitä eteenpäin se lasten autoon jättäminen tuntuisikin todella pahalta enkä siihen pystyisi.
Mitä enemmän lapsia ja mitä vanhempia he ovat sitä enemmän on ollut pakko tottua siihen että kaikkea ei voi vahtia, mitä lapsille tapahtuu. Mutta en minä usko että minulla näin monta lasta olisikaan jos näkisin hirveästi niitä pelkoja joka paikassa, pakostakin sitä oppii ottamaan asiat rennommin. Jotkuthan jättävät lapset tekemättä kokonaan siksi että eivät halua heitä tähän pahaan maailmaan.

Jos syttyy palamaan niin lapset tulevat ulos ja vanhin huolehtii että kaikki otetaan mukaan. Ja mulla ei todellakaan ole neljää silmää että ne neljä lasta olis kaikki minun näköpiirissä jos ollaan parkkipaikalla.

Eli vanhin kykenee pelastamaan itsensä ja sisaruksensa palavasta autosta, muttei kykene olemaan juoksentelematta parkkiksella ja ehkä pitää nuorempaa sisarusta kädestä tms?
Okei :|
Kukin tavallaan.

Jos syttyy palamaan niin lapset tulevat ulos ja vanhin huolehtii että kaikki otetaan mukaan. Ja mulla ei todellakaan ole neljää silmää että ne neljä lasta olis kaikki minun näköpiirissä jos ollaan parkkipaikalla.

Eli vanhin kykenee pelastamaan itsensä ja sisaruksensa palavasta autosta, muttei kykene olemaan juoksentelematta parkkiksella ja ehkä pitää nuorempaa sisarusta kädestä tms?
Okei :|
Kukin tavallaan.

:laugh: niimpä! :headwall: :headwall:

Yhteistyössä