Vauva ei nuku! Apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Mitä tehdä, kun melkein 4kk vanha vauva ei nuku? Päivällä nukkuu puolen tunnin pätkiä korkeintaan, yöllä herää 1-2 tunnin välein. Öisin rauhoittuu takaisin uneen joko tassutellen tai tissille. Päivisin vain herää unestaan, blim! Ja on ihan pirteä taas.

Itse olen ihan väsynyt tähän valvomiseen, kun en saa heti unta vauvan nukahdettua uudelleen. Eikö maito riitä vai mikä tässä on? Rinnalla ollessa usein myös heiluu ja venkoo, irrottaa otteen (se sattuu!) ja imee taas. Muuten on ihan hyväntuulinen vauva, nauraa paljon.

Vaunuissa tosin ei viihdy hereillä ollessaan, enkä jaksaisi häntä jatkuvasti kantaakaan. Kantoliinaan ei suostu, enkä minä sitä oikein osannut. En tiedä mitä tehdä, meillä on vanhempi lapsi 3v ja hänen kanssaan pitäisi päästä ulos, jossa taas en jaksaisi vauvaa, joka ei nuku, kanniskellakaan.

Meidän vauvalla, joka on nyt 9kk ikäinen, on ollut välillä tuollaisia kausia, ettei nuku päiväunia tai nukkuu vain hetken, ja yöllä on myös kausittain heräillyt enemmän. Usein siihen on liittynyt jonkin uuden taidon oppiminen tai hampaiden tulo. Ei siihen ole auttanut kuin aika.

En olisi huolissani maidon riittävyydestä, jos vauva kasvaa ja on hyväntuulinen, eikä itke nälkäänsä rinnalla olon jälkeen.

Noin pienellä vauvalla ei ole vielä selkeää unirytmiä. Sitä pitää näin ollen siis vain harjoitella, juuri noilla tassutteluilla ym.
Luultavasti ei kyse ole vähäisestä ravinnosta, vaan ihan siitä unenlaadusta. Pieni vauva nukkuu kevyempää unta. N. 6kk iässä unenlaatu alkaa muuttumaan ja vastaa aikuisen unta. Toki unisykli on paljon lyhyempi (n. 45 min, kun aikuisella se on 1,5h) ja kun vauva yöllä herää, hän on nukkunut sen syvän unen ohi ja havahtuu kun uni vaihtuu kevyempään. Aikuinen on siinä vaiheessa vielä siinä syvässä unessa ja kun vauva herättää yöllä, on aikuinen väsynyt kun kesken syvän unen joutuu heräämään.

Nukahtaako vauva itse? Se on hyvän yönukkumisen a & o. Aina tosin sekään ei toimi..

Meillä lapsi on jo reilu 1v ja öisin heräilee edelleen 30min-60min välein. Päivällä nukkuu yhteensä 2h päikkäreitä, ja nekin sellaisissa pienissä pätkissä.
Ihan pikkuvauvana nukkui ympärivuorokauden 15min-60min pätkiä. Joskus 8kk iässä alkoi nukkua säännöllisemmin päiväunia sen 2h..
Meillä on edessä sairaalaunikoulutus, kun ei vieläkään ole uni muuttunut vaikka vuoden ikäisellä sen pitäisi olla jo hiukan erilaisempaa, kun tuo puolen tunnin välein heräily läpi yön.

Tervetuloa vanhemmuuteen. Jaa vastuuta miehesi kanssa, syötä huoletta korviketta jotta yösyötöistä ei tule liian stressaavia sinulle. Unien pituuteen ei auta oikein mikään jos ei heräile siksi että on ilmaa vatsassa jne.

Tervetuloa vanhemmuuteen.

Niin? Enköhän ole tuon esikoisen kanssa jo tutustunut vanhemmuuteen, hänellä oli omat kommervenkkinsä mutta hän nukkui hyvin. En ihan ymmärrä, miksi noin sanot. Väsyneenä se kuulostaa vittuilulta.

Jaamme jo miehen kanssa vastuuta. Mies hoitaa esikoista ja vauvaakin iltaisin kerran viikossa kun harrastan, vie lapsia leikkipuistoon (tai siis vei vielä silloin kun vauva nukkui ja oli vaunuissa), mies hoitaa isompaa ja minä pienempää koska minulla on tissit. Korvikketta olemme antaneet kyllä mutta arvaa mitä? Vauvamme ei osaa juoda tuttipullosta. Nyt on neljäs erilainen tuttiosa kokeilussa ja vähän lupaavampia tuloksia tuli. Jos alamme öisin taistella tuttipullon kanssa, kukaan ei meillä nuku. Parempi siis, että edes se toinen vanhempi, eikö niin?

Vieras. En usko, että kyse on hampaasta, tai ainakin tänään viimeksi kokeilin tuntuuko suussa mitään, ja ei tunnu. Uusia taitoja mietin minäkin, mutta kun esikoinen oli hyvä nukkuja, mietin jo että teenkö jotain väärin? Väsyttää päivisin jo aika paljon kun olen sellainen, joka tarvitsisi unta enemmän.

Noin pienellä vauvalla ei ole vielä selkeää unirytmiä. Sitä pitää näin ollen siis vain harjoitella, juuri noilla tassutteluilla ym.
Luultavasti ei kyse ole vähäisestä ravinnosta, vaan ihan siitä unenlaadusta. Pieni vauva nukkuu kevyempää unta. N. 6kk iässä unenlaatu alkaa muuttumaan ja vastaa aikuisen unta. Toki unisykli on paljon lyhyempi (n. 45 min, kun aikuisella se on 1,5h) ja kun vauva yöllä herää, hän on nukkunut sen syvän unen ohi ja havahtuu kun uni vaihtuu kevyempään. Aikuinen on siinä vaiheessa vielä siinä syvässä unessa ja kun vauva herättää yöllä, on aikuinen väsynyt kun kesken syvän unen joutuu heräämään.

Nukahtaako vauva itse? Se on hyvän yönukkumisen a & o. Aina tosin sekään ei toimi..

Meillä lapsi on jo reilu 1v ja öisin heräilee edelleen 30min-60min välein. Päivällä nukkuu yhteensä 2h päikkäreitä, ja nekin sellaisissa pienissä pätkissä.
Ihan pikkuvauvana nukkui ympärivuorokauden 15min-60min pätkiä. Joskus 8kk iässä alkoi nukkua säännöllisemmin päiväunia sen 2h..
Meillä on edessä sairaalaunikoulutus, kun ei vieläkään ole uni muuttunut vaikka vuoden ikäisellä sen pitäisi olla jo hiukan erilaisempaa, kun tuo puolen tunnin välein heräily läpi yön.

Kiitos vastauksesta, vaikka tästä tuli vähän sellainen kääk-olo että ei kai meilläkin ole noin.

Niin? Enköhän ole tuon esikoisen kanssa jo tutustunut vanhemmuuteen, hänellä oli omat kommervenkkinsä mutta hän nukkui hyvin. En ihan ymmärrä, miksi noin sanot. Väsyneenä se kuulostaa vittuilulta.

Jaamme jo miehen kanssa vastuuta. Mies hoitaa esikoista ja vauvaakin iltaisin kerran viikossa kun harrastan, vie lapsia leikkipuistoon (tai siis vei vielä silloin kun vauva nukkui ja oli vaunuissa), mies hoitaa isompaa ja minä pienempää koska minulla on tissit. Korvikketta olemme antaneet kyllä mutta arvaa mitä? Vauvamme ei osaa juoda tuttipullosta. Nyt on neljäs erilainen tuttiosa kokeilussa ja vähän lupaavampia tuloksia tuli. Jos alamme öisin taistella tuttipullon kanssa, kukaan ei meillä nuku. Parempi siis, että edes se toinen vanhempi, eikö niin?

Jokainen lapsi on erilainen, kyllähän se on ihan selvä asia. Outoa että työläämmän ja vaikeamman asian lapsi on oppinut eli tissiltä juomisen mutta pullo ei onnistu 4kk iässäkään, tuskin kauhean ennen kuulumatonta mutta vähän outoa. Äitiyspakkauksen mukana tulleet ensitutit oli meillä ainakin sopivia lapselle, vaikkakin ihan ensimmäisinä viikkoina vähän isohkot.

Jos ottaa heti vittuiluna asiat, niin ei kannata tätä palstaa edes avata.

Vastasin kyllä tuohon pääkysymykseesi ihan heti ensimmäisessä kommentissani, eipä sille mitään voi jos noin nuori lapsi nukkuu vähän miten sattuu. Se millä sitä voi helpottaa oleellisesti on se että molemmat vanhemmat osallistuu siihen nuorimmaisen hoitoon, ettei aina toinen ole se joka joutuu lapsen hereillä ollessa hoitamaan sitä. Tarvitse unesi että imetyskin onnistuu tulevaisuudessa. Se se vasta olisikin kivaa kun unen vähyys, stressaaminen ja muu ehdyttäisi maidontuotantoa, minkä se voi tehdä.

Vieras. En usko, että kyse on hampaasta, tai ainakin tänään viimeksi kokeilin tuntuuko suussa mitään, ja ei tunnu. Uusia taitoja mietin minäkin, mutta kun esikoinen oli hyvä nukkuja, mietin jo että teenkö jotain väärin? Väsyttää päivisin jo aika paljon kun olen sellainen, joka tarvitsisi unta enemmän.

En usko että teet mitään väärin, jotkin vauvat vain heräilevät. Meilläkään ei aina ollut mitään selkeää syytä valvomiskausille, eikä siinä ole voinut tehdä muuta kuin tassutella toista uneen. Meillä vauvalle alkoi kuukausi sitten (8kk iässä) tulla selkeä päivärytmi, öisin pitää joskus antaa tutti ja taputella pepulle, mutta ei kauheasti heräile ja nukkuu päivällä suunnilleen samaan aikaan pitkät päiväunet. Sitä ennen nukkumiset oli ihan mitä sattuu, ja se oli väsyttävää. Lisäksi vauva viihtyi ensimmäiset 4kk vain sylissä kannettuna, kantoliinassakaan ei viihtynyt.

Voisitteko te palkata lastenhoitajaa käymään silloin tällöin? Tai sitten toinen vanhemmista järjestää esikoisen ulkoilut kun molemmat ovat kotona.

Jokainen lapsi on erilainen, kyllähän se on ihan selvä asia. Outoa että työläämmän ja vaikeamman asian lapsi on oppinut eli tissiltä juomisen mutta pullo ei onnistu 4kk iässäkään, tuskin kauhean ennen kuulumatonta mutta vähän outoa. Äitiyspakkauksen mukana tulleet ensitutit oli meillä ainakin sopivia lapselle, vaikkakin ihan ensimmäisinä viikkoina vähän isohkot.

Jos ottaa heti vittuiluna asiat, niin ei kannata tätä palstaa edes avata.

Vastasin kyllä tuohon pääkysymykseesi ihan heti ensimmäisessä kommentissani, eipä sille mitään voi jos noin nuori lapsi nukkuu vähän miten sattuu. Se millä sitä voi helpottaa oleellisesti on se että molemmat vanhemmat osallistuu siihen nuorimmaisen hoitoon, ettei aina toinen ole se joka joutuu lapsen hereillä ollessa hoitamaan sitä. Tarvitse unesi että imetyskin onnistuu tulevaisuudessa. Se se vasta olisikin kivaa kun unen vähyys, stressaaminen ja muu ehdyttäisi maidontuotantoa, minkä se voi tehdä.

Vauvat on niin erilaisia, että kaikki eivät osaa tutteja imeä! Jos et sitä tiennyt... ja jos et huomaa mitään sävyeroa sinun ja nuon kahden muun kanssa niin anna olla, jatka johonkin toiseen ketjuun.

Kiitos vastauksesta, vaikka tästä tuli vähän sellainen kääk-olo että ei kai meilläkin ole noin.

Niin no sen näkee vasta ajan kanssa.
Meillä esikoinen myös nukkui ja nukkuu vieläkin hyvin. 2,5v yössä 10h-11h unta ja päivälläkin riittää vielä 1-3h.
Toista se oli kuopuksen kanssa ja kyllä sitä mietti että missä meni ja mikä vikaan. Vauvana ei nukkunut ollenkaan ja jos nukkui niin tosiaankin sellasia pieniä pätkiä ja nekin vain sylissä! Ensimmäiset 3kk nukuin vauva sylissä, koska hän ei nukkunut missään muualla. Hän ei edes suostunut olemaan vaunuissa tai auton kyydissä. Huusi niin paljon että oksensi. 6kk iässä vasta tottui näihin ja silloin hänet sai nukutettua vaunuihin. Nukkui sisällä vaunuissa tämän jälkeen. Ainoa paikka jossa suostui nukkumaan sen tunnin putkeen.
8kk iässä tassuteltiin hänet omaan sänkyynsä. Ja voi sitä huudon määrää.. Silloin alkoi nukkumaan päiväunia 2h (1-2 herätyksellä tosin). Öisin nukkui ja nukkuu edelleen sen 30min-60min pätkiä.
Tilannetta ei yhtään helpota se, että mies on arkiviikot toisessa kaupungissa ja hoidan yksin päivät ja yöt lapsia. Hyvänä yönä nukun pisimmän putken 1,5h putkeen. Unta tulee yhteensä yössä 3-5h, kun lapset menevät nukkumaan klo 21 ja kuopus herää klo 5-6. Ja herätyksiä yössä on MONTA!

Reilu viikon päästä on onneksi lastenlääkärin aika jolloin päästään sairaala unikouluun ja toivon että yöt tästä paranevat.

Eikä tarkotukseni ollut mitenkään viestiä, että teilläkin tulee juuri näin olemaan, toivotaan ettei! Mutta kannattaa silti pienellä varauksella varautua pahimpaankin.

Kaikki ei vaan nuku!
Meillä lapset 2v 3kk ja 5kk, kumpikaan ei ole imiä ollut hyvä nukkuja.
Isompi oppi vuoden iässä nukkumaan päikkäreitä muuallakin kuin liikkuvissa vaunuissa, 1,5 v nukkui ekaa kertaa koko yön.
Tää pienempi ei nuku päivällä kun yhteensä n. 1-2 h, ja senkin 10- 15 min pätkissä. Yöllä nukkuu vähän paremmin, mutta hamuaa koko ajan tissiä suuhun. Ja ei suostu tuttia ottamaan, esikko sentään huoli sen.
Nälöstä ei ole kysymys, koska kasvavat hvin ja kun rinnan saa suuhun, niin ei kuitenkaan ime, fiilistelee vaan.

Eli ei ne kaikki vaan nuku! Ja ei meilläkään viihdytä vaunuissa hereillä ollessa. Ei auta, kun sylissä roikuttaa kun isompi leikkii :/

[QUOTE="vieras";24605271]Voisitteko te palkata lastenhoitajaa käymään silloin tällöin? Tai sitten toinen vanhemmista järjestää esikoisen ulkoilut kun molemmat ovat kotona.[/QUOTE]

Näin olemme tehneetkin, että toinen on sitten esikoisen kanssa kun vauva vaatii paljon huomiota. Minun vanhempani kyllä katsovat joskus esikoisen perään myös, se olen varmaan vain minä, josta tuntuu etten saa arkea pyörimään kun se on yhtä kaaosta. Vauva siis olisi sylissä paljon, ja minulla olisi esikoisen ja kodin kanssa tekemistä välillä myös.

Meillä kaikki 4lasta ovat olleet just tuollaisia. 15-30min pätkiä päivällä ja yöllä roikutaan tissillä vähän väliä. Kaikki ei vaan nuku. Ekan 2viikon aikana ovat saattaneet nukkua jopa tunnin pätkiä päivällä, mut aina tuon parin viikon iän jälkeen on alkanut pikku-unien naukkailu. 1,5vuoden iässä ovat sitten alkaneet nukkua kokonaisia öitä. Olen tullut siihen tulokseen että toiset vaan on huonoja nukkujia.
Nyt kuopus on 2v ja vanhin 8v ja puolen vuoden ajan meillä on nukuttu täysiä öitä sitten viimeisen kahdeksan vuoden. :) Ja ihan täyspäisiä ollaan, tosin väliin on pitänyt käydä aina lomalla nukkumassa univelkoja.

Näin olemme tehneetkin, että toinen on sitten esikoisen kanssa kun vauva vaatii paljon huomiota. Minun vanhempani kyllä katsovat joskus esikoisen perään myös, se olen varmaan vain minä, josta tuntuu etten saa arkea pyörimään kun se on yhtä kaaosta. Vauva siis olisi sylissä paljon, ja minulla olisi esikoisen ja kodin kanssa tekemistä välillä myös.

Ei se ole sun vikasi, jos arki tuntuu kaaokselta. Toiset vauvat ovat vaativampia kuin toiset. Mä en päässyt edes vessaan ilman kamalaa huutoa, ja jos koitin vauva sylissä tehdä kotitöitä, siitäkin usein seurasi huuto, kun vauva halusi olla tietyssä asennossa. Ei siinä oikein voinut muuta kuin kantaa pientä ja odotella, että mies tulee kotiin.

Koita tehdä asiat itsellensi mahdollisimman helpoiksi (hyödynnä ruuanlaitossa puolivalmisteita ja tee sellaisia ruokia, ettei tarvitse seisoa hellan ääressä koko aikaa, tee isoja annoksia ja tee vaikka pakastimeen jotain, että joka päivä ei tarvitse kokata), siivouksen suhteen ei tarvitse pingottaa vaan teet sen minkä pystyt ja saat tehtyä ja illalla mies auttaa. Kodin ei tarvitse olla ihan tip top. Ota 3-vuotias avuksi kotitöihin niin hänkin saa huomiota samalla, anna vaikka rätti käteen ja pyydä pyyhkimään pöytä tai anna viedä vaatteita kaapppin, ripustaa sukkia kuivumaan jne. Ei haittaa jos jälki ei ole ihan samaa tasoa kuin aikuisen tekemänä ;)

Meillä kanssa päiväunia harrastettiin 15-30 min. , kunnes puolenvuoden ikäisenä alkoi vähän pitempiä päikkäreitä nukkumaan. Noin 8kk iässä päiväunet pitenivät 1,5h ja se on luksusta! Noin 10kk iässä yöt rauhoittuvat hieman, enää ei heräillä kun vaan 3-4 kertaan yössä entisen 5-20 sijasta. Yöt rauhoittuvat kun lapsi oppi liikkumaan. Mutta kyllä oli muuten äiti poikki puolenvuoden ikäisen lapsen kanssa, kävi niin etten itse saanut enää unta. :( Aivan kamalaa unettomuus, muista pyytää apua ajoissa ja yritä nukkua silloin kuin vain mahdollista ettei käy vaan niin että loppujen lopuksi unta ei enää tulekkaan. Jaksamisia! Niin, ja meillä siis terve poika ilman allergioita.

Yhteistyössä