Vauva ei saa nukkua mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Akaatti

Aktiivinen jäsen
18.03.2011
13 427
6
38
Jos näet nukkuvan vauvan mahallaan, ole ystävällinen ja muuta hänen nukkuma-asentonsa selällään nukkuvaksi, tai vähintä mitä jokainen voi tehdä, on huomauttaa vauvan vanhemmalle asiasta ja pyytää vanhempaa tai vauvan hoitajaa muuttamaan vauvan nukkuma-asento.

Niin? Kai lähes kaikki pienten vauvojen vanhemmat tietää, että se ei ole suositeltavaa. Mä nukuin kuulemma aina vauvana mahallani, kun silloin tuo asia ei vielä ollut tiedossa. Ihan hengissä olen edelleen.

just laitoin mun vauvan nukkumaan mahalleen. Mitä voi käydä :)?? Vauva kääntyy aina itse mahalleen eli jos haluisin että nukkuisi selälleen niin mun pitäisi sit kai valvoa koko yö vieressä ja kääntää vauvaa koko ajan.

Jos näet nukkuvan vauvan mahallaan, ole ystävällinen ja muuta hänen nukkuma-asentonsa selällään nukkuvaksi, tai vähintä mitä jokainen voi tehdä, on huomauttaa vauvan vanhemmalle asiasta ja pyytää vanhempaa tai vauvan hoitajaa muuttamaan vauvan nukkuma-asento.

Entäpä sitten, jos vauva ei kertakaikkiaan nuku missään muussa asennossa?
Eikö sen anneta nukkua ollenkaan?

Mahallaan nukkumisen myötä kätkytkuoleman riski kasvaa huomattavasti. Kun vauvoille alettiin suositella selällään nukkumista, niin kätkytkuolemat vähenivät runsaasti. Pelkästään Suomessa noin 40 vuosittaisesta tapaukesta noin 10 tapaukseen vuodessa.

Mitäs kun mun vauvan hoitajat sairaalassa totuttivat vauvan nukkumaan vatsallaan? Ja sanoivat että jatkakaa kotona vaan samaan tyyliin.

Mahallaan nukkumisen myötä kätkytkuoleman riski kasvaa huomattavasti. Kun vauvoille alettiin suositella selällään nukkumista, niin kätkytkuolemat vähenivät runsaasti. Pelkästään Suomessa noin 40 vuosittaisesta tapaukesta noin 10 tapaukseen vuodessa.

Mulle on ainakin suositeltu kyljellään nukuttamista ja sit eri kylkien vaihtelua. 2008 ja 2011 vauvat.

• Tykkää
Reactions: äit86 ja Draumsyn
No jaa, monen mahavaivaisen vauvan olo paranee huomattavasti kun kääntää mahalleen nukkumaan. Kätkytkuolemaan ja niiden vähenemiseen vaikuttaa moni muukin asia, tuskinpa on yksiselitteisesti pystytty todistamaan että johtuisi nimenomaan selällään nukuttamisesta. Esim. tupakan polttaminen raskausaikana ja sisätiloissa polttaminen on myöskin radikaalisti vähentynyt viime vuosikymmeninä.

[QUOTE="hmmm";27383957]Vauva on jo 10,5 kk ja tosiaan osaa itse kääntyä selälleen/mahalleen, joten pidän riskiä aika pienenä.[/QUOTE]

Joo, meilläkin on vauvat nukkuneet aina mahallaan, ihan vastasyntyneestä asti. Kaikki olleet kovia puklaamaan, niin en oo uskaltanu selällään nukuttaa.

Alkaa mennä hermo näihin suosituksiin jota jotkut seuraa ihan liian sokeana. Tutkimus-suositus-who-mammat jotka eivät käytä omaa järkeä. Nyt lapsettomiakin lähtee tähän.

Mutku se on suositus, kaiken pitää mennä täydellisesti juuri kuten on tällä hetkellä suositus.

Yhteistyössä