Vauva ei syö kiinteitä, mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti 20v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti 20v

Vieras
Aloitin antamaan kiinteitä 6kk iässä. Vauva on nyt 7kk ja alkanut yhtäkkiä kieltäytymään kiinteistä. Aluksi maistui ihan hyvin, olen aika varovaisesti antanut koska alusta asti ollut mahan kanssa ongelmaa ja aika herkkä. Olen itse aika varma, että lapsella on jonkin sortin maitoallergiaa. Neuvolassa ei ole oikein apua saatu mihinkään eikä kukaan tunnu ymmärtävän. Maitoaltistuksessa käytiin, mutta siellä ei tehty edes iho testiä eikä hoitajat seuranneet mahdollisia oireitakaan. Todettiin van ettei allergiaa ole ja nyt taas sama ralli käynnissä, jatkuvaa kitinää ja itkua ja syli vain kelpaa.

Ehdin jo toivoa, että elämämme alkaisi helpottaa kun kiinteät aloitetaan. Nyt nekään ei maistu ja maidosta myös kieltäytyy. Olen välillä maidon sijasta tarjonnut velliä.. Osa kiinteistä ostetaan kaupasta valmiina ja osan teen itse keitettyyn veteen. Olen myös kokeillut laittaa ruokaa pöydälle jos haluaisi kokeilla sormilla syömistä, mutta yleensä vain innoissaan levittelee ruuan pitkin pöytiä eikä syö ollenkaan. :/

Olisko kellään antaa mitään vinkkejä? :)

[QUOTE="Vieras.";29419267]Maistuuko hedelmäsoseet?
Syötko itse samalla kuin vauvakin?
Houkuttele, leikitä, huijaa samalla kun syötät.[/QUOTE]

Maistui ennen, nyt alkanut niistä kieltäytymään. Koitan aina, että syön itse lounaan ja päivällisen samaan aikaan ja lapsi syö silloin myös. Joo olen kokeillut ottaa viihdykettä, hauskuuttanut... Vielä vähän aikaan sitten luumu oli vauvan yksi suosikki joten välillä tein niin että sekoitin sitä toiseen ruokaan että paremmin maistuisi.. :/

Tulee tuosta nyt vaan hirveä stressi, kun tuntuu että mikään ei kelpaa tai sovi vauvalle ilman että huutaa nukkumaan menoon asti sitten..

Miten totesivat ettei ole maitoallergia?

Mun kuopuksella on ollut maitoallergia 8kk-2v:nä ja kuulostaa aika tutulta tuo teidän touhu. Onko kakka normaalia?

Miten totesivat ettei ole maitoallergia?

Mun kuopuksella on ollut maitoallergia 8kk-2v:nä ja kuulostaa aika tutulta tuo teidän touhu. Onko kakka normaalia?

No meillä oli ensin se altistus. Meillä on vauvalla 3kk ikäisestä asti alkanut poskiin ihottumaa ilmestymään. Posket ovat tulipunaiset ja aivan karheat. Sekä joskus tulee sellaisia pieniä näppyjä suun lähelle. He aina toivat uuden annoksen ja sanoivat että jos te vanhemmat syötätte ja lähtivät pois. Yhdessä vaiheessa vauvalla alkoi posket taas punoittamaan ja mainitsin hoitajalle että pitäisikö hänen nyt katsoa.. Mutta sanoi vain että ei näy mitään.

Meidän piti sitten viikko kotona antaa tavallista korviketta lapselle ja kirjata oireet. Lääkäri soitti sitten loppuviikosta ja kun luettelin oireita totesi vain että tuskin mitään ja ei nyt vielä todeta allergiaa.. Ja tuosta kakasta kun kysyit niin vaihtelee. Välillä löysää/limaistakin ja välillä kiinteiden aloituksen myötä saattaa tulla ihan kiinteäkin.

Jos ei ole allergiaa, niin voisiko johtua hampaiden puhkeamisesta tai korvatulehduksesta? Meillä maitoallergia aiheutti ensin korvatulehduskierteen, mutta neuvolalääkäri ei uskonut että johtuu maidosta, kun sitä epäilin. Omalla veljelläni on ollut sama ongelma 80-luvulla ja äitini sanoi heti, että maitoallergia, kun kuuli ja näki lapsen oireet.

Meillä oireet helpotti muutamassa päivässä, kun maidon jätti pois ja vaihdettiin erityiskorvikkeeseen ja kun lapsi täytti vuoden alettiin käyttää kaupan kaurajuomaa. Tosin soijapohjainen erityiskorvike ei myöskään sopinut lapselle ja sekin aiheutti sitten alun jälkeen vatsaoireita, joten koko hommassa meni puolisen vuotta ennen kuin lapsen unet ja syöminen alkoi sujua suht' hyvin.

Voimia ja jaksamista sulle ap!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 20v;29419329:
No meillä oli ensin se altistus. Meillä on vauvalla 3kk ikäisestä asti alkanut poskiin ihottumaa ilmestymään. Posket ovat tulipunaiset ja aivan karheat. Sekä joskus tulee sellaisia pieniä näppyjä suun lähelle. He aina toivat uuden annoksen ja sanoivat että jos te vanhemmat syötätte ja lähtivät pois. Yhdessä vaiheessa vauvalla alkoi posket taas punoittamaan ja mainitsin hoitajalle että pitäisikö hänen nyt katsoa.. Mutta sanoi vain että ei näy mitään.

Meidän piti sitten viikko kotona antaa tavallista korviketta lapselle ja kirjata oireet. Lääkäri soitti sitten loppuviikosta ja kun luettelin oireita totesi vain että tuskin mitään ja ei nyt vielä todeta allergiaa.. Ja tuosta kakasta kun kysyit niin vaihtelee. Välillä löysää/limaistakin ja välillä kiinteiden aloituksen myötä saattaa tulla ihan kiinteäkin.

Jos teillä on lapselle vakuutus, niin menkää ihmeessä yksityiselle, niin saatte kunnon määrityksen ja kelaan todistuksen allergiasta ja apteekista jotain korvausta erityisvalmisteesta. Vuoden iässä voi tosiaan alkaa käyttää kaupan kauramaitoa- ja valmisteita ruuanlaitossa, niin sitten ei enää tartte apteekista ostaa korviketta.

Meille lääkäri sano, että maitoallergia menee useimmilta ohi parin vuoden ikään mennessä, kun maidon käyttö lopetetaan, ja meillä se meni ohi, tosin herkkä suoli jäi. Nykyään maidon välttäminen on aika helppoa ja vastaavia tuotteita löytyy hyvin kaupan hyllyltä kaura- tai riisipohjaisena.

Ikävää että teillä ei syöminen suju :/ varmasti stressaa ja on huoli toisen itkusta.

milloin teillä on seuraava neuvola? Pitäiskö sun vaan hanakasti puhua siitä että epäilet maitoallergiaa.. Ainaki toi ihottuma kuulostaa joltain allergialta. Ootko kokeillu vaihtaa korvikemerkkiä? Tai siis näin käsitin että saa sitä.. Vai onko sun maidolla? :)

meillä jos poika kiukuttelee ruuan kanssa, niin otan pois ja 10 min. Päästä uusiks. Mites puuro? Onko teillä suurin piirtein samoihin aikoihin syömiset? Mä pistän pojan sitteriin keittiöön ja hänen edessään teen ruuan valmistelut ja höpötän että kohta tulee puuroa tms. Yleensä kattelee ja mun mielestä ymmärtää jo siinä vaiheessa mitä kohta tehdään. Alkaako itku vasta syödessä vai protestoiko jo sitä enne? Jostain oon kuullu et tutti saattaa vähentää ruokahalua... Vai olikohan se imemisen tarvetta... :D

toivottavasti ruokailut alkaa helpottaa. Mutta kyllä toi munkin mielestä kuulostaa joltain allergialta... Lievä tai ei, mutta kuitenkin.

Ikävää että teillä ei syöminen suju :/ varmasti stressaa ja on huoli toisen itkusta.

milloin teillä on seuraava neuvola? Pitäiskö sun vaan hanakasti puhua siitä että epäilet maitoallergiaa.. Ainaki toi ihottuma kuulostaa joltain allergialta. Ootko kokeillu vaihtaa korvikemerkkiä? Tai siis näin käsitin että saa sitä.. Vai onko sun maidolla? :)

meillä jos poika kiukuttelee ruuan kanssa, niin otan pois ja 10 min. Päästä uusiks. Mites puuro? Onko teillä suurin piirtein samoihin aikoihin syömiset? Mä pistän pojan sitteriin keittiöön ja hänen edessään teen ruuan valmistelut ja höpötän että kohta tulee puuroa tms. Yleensä kattelee ja mun mielestä ymmärtää jo siinä vaiheessa mitä kohta tehdään. Alkaako itku vasta syödessä vai protestoiko jo sitä enne? Jostain oon kuullu et tutti saattaa vähentää ruokahalua... Vai olikohan se imemisen tarvetta... :D

toivottavasti ruokailut alkaa helpottaa. Mutta kyllä toi munkin mielestä kuulostaa joltain allergialta... Lievä tai ei, mutta kuitenkin.

Joo kokeillussa ollut monet merkit ja maitojauheet muttei mikään ole ollut hyvä. Meillä oli resepti apteekin korvikkeeseen mutta se sitten loppui kun altistus oli ohitse. Vauva oli osittain imetyksellä 4kk asti kunnes kieltäytyi kokonaan rinnasta ja maidon tulo alkoi hiipua joten siirryttiin kokonaan korvikkeeseen. Joo voikun meilläkin tuo onnistuisi, mutta meillä ei viihdy sitterissä, ei lattialla eikä missään. Sylissä hän haluaisi olla kokoajan kannettavana. Ja siis ei ainakaan tutista meillä johdu kun sekään ei ole koskaan vauvalle kelvannut. Me olemme puhuneet neuvolassa tuosta 3kk eteenpäin jolloin oireet vaan alkoivat pahentua. Meille aluksi sanottiin että vauvat vaan ovat itkuisia, mutta sitten lääkärintarkastuksen yhteydessä mainitsin että jotain täytyy olla pielessä. Olimme jo silloin ihan poikki kun aamusta iltaan pelkkää kanniskelua ympäri asuntoa ja lapsi vaan itki/kitisi.

Jos teillä ollut samaa ongelmaa, että lapsi ollut vähän nirso ruokien suhteen niin mitkä olleet suosikki ruokia tai mitkä konstit teillä auttaneet.. :)

Yhteistyössä