vauva ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei viisasteluja kiitos.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei viisasteluja kiitos.

Vieras
Ei ehkä vielä ajankohtainen mutta kysyn kuitenkin kun tämä asia jo stressaa... vauva siis tulossa ja imetys mietityttää, kahden aikaisemman kanssa se ei ole onnistunut kuin muutaman viikon , lopulta maito loppunut kokonaan. JA Tästä en KAIPAA KOMMENTTIA KAIKILTA SE ONNISTUU; ET VAIN YRITTÄNYT TARPEEKSI!
Voiko maidon tuotantoa siis jotenkin lisätä jo ennen vauvan syntymää.. että sitä olisi jo kun vauva syntyy...

Aloita mammateen ja alkoholittoman oluen juominen jo loppuraskaudessa. Vauvan ulostauduttua popsi raskasta ruokaa: kunnon kotiruokaa voilla ja kermalla. Ennenkaikkea juo teetä, kotikaljaa ja vettä. Mehujakin jos maistuvat. Ja imetä, imetä ja imetä. Erityisesti nakuna, iho ihoa vasten. Pumppailu on turhaa, jos ei maitoa tulvi yli. Vauva on paras maidontuotannonlisääjä.

pyydä apua aktiivisesti siellä synnärillä. älä anna korviketta muutako lääketieteellisestä syystä, ts jos hoitohenkilökunta niin vaatii. eli jos vauva huutaa niin tarjoa sille tissiä, älä korviketta. nukkua ehdit myöhemmin.

juo reilusti nesteitä, kun vauva on syntynyt, olkaa paljon lähekkäin... syö kunnolla ja imetä paljon. Tai sitten sinulla maitoa ei vaan heru, älä ota asiasta stressiä - sekin heikentää maidontuloa.

Mä en imettänyt oikeestaan kunnolla ollenkaan. Yritin vajaan kuukauden rintakumin kanssa ja ilman mut sit jätin homman sikseen ja pumppasin omaa maitoa jonkun aikaa.. Mut parhaiten maitoa tuli kun olin rentoutunut, eli yritä olla stressaamatta!:) Mä toivoisin seuraavia pystyväni imettämään mut jos se ei onnistu kohtuullisella vaivalla niin antaa olla. En aio pilata toisenkin pikkuvauva-aikaa ahdistumalla ja pumppaamalla parin tunnin välein.. Hyvin nuo näyttää ilman äidinmaitoakin kasvavan.

Älä stressaa, juo ja syö hyvin, pyydä kaikki mahdollinen apu synnärillä, imetä aina kun vauva vähänkin on sen oloinen että nyt vois maistua ja älä tartu pulloon vaikka vauva haluaisi yht´äkkiä syödä hyvinkin usein ja pitkiä aikoja kerrallaan.

Imetysteetä ja alkoholitonta olutta mäkin ehdottaisin. Juo paljon nestettä, syö hyvin ja koita levätä. Olisi hyvä, jos tukea ja apua saa vaikka mieheltä. En tiedä, millaista imetys sulla on ollut, mutta kannattaa myös etukäteen lukea vinkkejä, mitä vauvan synnyttyä voi tehdä (ihokontakti, kantoliina, miten toimia rintaraivareiden kohdalla). Synnärillä kannattaa pyytää ohjausta. Mulla loppui muutaman kuukauden jälkeen, vaikka koko raskausajan olin lukenut tietoa imetyksestä ja koitin sitä käytännössä toteuttaa vauvan kanssa, mutta lopulta mikään ei auttanut. Jos lisämaitoa on pakko antaa (meillä oli, vauva vapisi ja verensokeria mitattiin), sitä kannattaa hörpyttää sen sijaan, että antaisi pullosta. Anna vauvan imeä niin paljon kuin haluaa. Stressaaminen ei ainakaan auta asiaa, meillä oli muutama korvikepullo ja tuttipullo ihan sen takia kaapissa jemmassa, että mun ei tarvinnut pelätä, että vauva nääntyy nälkään, vaan tiesin, että saan ruokittu lapsen vaikka imetys ei onnistuisikaan.

Meillä taisteltiin imetyksen kanssa 4kk ja sitten luovutin, kun alkoi jo olla kunnon pelko vauvan terveyden puolesta. Ongelmana oli se, että vauva ei huolinut rintaa kuin kausittain ja lakot ja raivarit oli aina vaan pitempiä ha pahempia, ja mun maidontulo alkoi ehtyä ja lopulta loppui nopeasti, kun vauva ei imenyt. Jos tulee seuraava kerta, koitan suhtautua asiaan niin, että yritän parhaani, mutta en aio piiskata itseäni henkisesti siitä, jos tulee toivoton olo eikä homma suju, ja annan sitten sitä korviketta.

syö. mulla juominen ei vaikuta juurikaan.
anna rintaa aina kun itkettää tms. meil annettiin jokaiseen känään eka intaa, sit vaipan vaihtoa sit nukuttamista. ja maitoa tulee edelleen yli äyräiden. poika 6kk ja yö rintaa edelleen noin 10 kertaa päiväs plus soseet....

Syö, juo ja lepää hyvin.
Maksimoi ihokontakti!! Itse olen tutustunut kantopaitaan ja sen aion myös tällä tulokkaakke hankkia!
Ja voihan myös liinassa kantaa lasta ihokkain.
Ekaa imettänyt 4kk, tokaa 6kk, kolmosta edelleen (on nyt 2v) ja tosiaan nelonen tuloillaan.

Yhteistyössä