Vauva+leikki-ikäinen, miten saada arki toimimaan sujuvasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yliväsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yliväsynyt äiti

Vieras
Mitä teen, kun 3-vuotias tietenkin kaipaa ulkoilua ja riittävästi ohjelmaa ja liikuntaa joka hoituu siten että ulkoillaan tai keksitään jotain toimintaa, 4kk ikäinen vauva mukana vaunuissa (aamupäivällä ja iltapäivällä).
Ongelma vaan on että koko vaunussaoloajan vauva nukkuu.
Hän nukkuu päivällä liikaa ja illalla valvoo puoleen yöhän asti vähintään, kun vanhempi lapsi taas nukahtaa 19-20 aikaan. Sitten tämä vanhempi lapsi herää jo klo 6-6.30 ja uusi päivä alkaa, valmiiksi väsyneellä äidillä joka on nukahtanut klo 0 tai 1 ja heräillyt 1-3 kertaa yön aikana vauvaa ruokkimaan, tutittamaan tai kanniskelemaan. Mies menee nukkumaan viimeistään klo 23 koska herää klo 5.30 töihin... Ja mies ei kertakaikkiaan kykene hoitamaan kumpaakin lasta yhtaikaa että voisin illalla nukkua - hänestä ei ole siihen, ei viikonloppunakaan.
Äärimmäisen harvoin kummankin lapsen päikkärit osuvat päällekäin (kun ja jos vanhempi lapsi nukkuu, ollaan sisällä ja vauva on hereillä koska muuten nukkuisi ihan koko päivän) - että ei päivälläkään saa nukuttua.
Sitten kaupassakäynnitkin on hoidettava ja silloinkin vauva nukkuu, vaunuissa tai kaukalossa...

Miten mies ei kykene hoitamaan lapsiaan?? Olisi varmaan korkea aika opetella. Tarvitseehan sun varmaan joskus päästä käymään jossain yksinkin, kampaajalla tai lääkärissä vaikka..?

Voisiko vauvan ottaa mukaan touhuilemaan ulos niin ei nukkuisi vaunuissa aina? Pikkuhiljaa alkaa varmaan vauvan unentarvekin vähentyä.

Nyt vaan teet selkeän päivärytmin ja ajoitat vauvan päiväunen kun oot ulkona isomman kanssa. 4kk tarttee n. 15 h unta vuorokaudessa joten. Vauvan voit hyvin herättää kesken unien ettei nuku liikaa! Nopeesti se rytmi tulee automaattisesti kun sen on luonut tarkkoihin aikoihin.

Nyt vaan teet selkeän päivärytmin ja ajoitat vauvan päiväunen kun oot ulkona isomman kanssa. 4kk tarttee n. 15 h unta vuorokaudessa. Vauvan voit hyvin herättää kesken unien ettei nuku liikaa! Nopeesti se rytmi tulee automaattisesti kun sen on luonut tarkkoihin aikoihin.

Ongelma tuokin, meillä lapset eivät ole tykänneet nukkua päiväaikaan edes vauvoina. :D Kohta nuorempi on jo puoli vuotias, ja voit ottaa hänet rattaisiin, puoli-istuvaan asentoon ainakin. Siitä näkee paremmin isompien touhut, ja luulisi, ettei sitten malta enää nukkua ulkona.

Jätä vauva iltaisin miehen hoiviin ja mene itse nukkumaan samaan aikaan kuin esikoinen, vaihdatte vauvan hoitovuoroa sitten kun mies painuu pehkuihin jos vauva vielä valvoo.

No, miulla oli pienempi ikäero, joten en tiedä, onko tästä apua...Mie rytmitin vauvan taaperon aikoihin niin, että vauva nukkui ekat päiväunet 9-11, kun oltiin esikoisen kanssa puistossa. Sitten syötiin kaikki kolme. Sitten tytöt meni yhdessä päikkäreille n. 12-13. Heräsivät n.klo 14. Välipala ja leikkiä sisällä. Ulos n. klo 15, jolloin vauva nukahti. Sisään viimeistään 17, jolloin ruoka. Molemmat nukkumaan n. 20-21. Heräsivät 7-8 aikoihin.

meillä on ollu samaa ongelmaa ja me on pikkuvauva-aika yksinkertaisesti rajoitettu menemisiä. kerran päivässä isomman kans ulos ja toisella kertaa sit hoidetaa kauppa- ym asiat. jos mäkin laukkaisin koko päpivän tuolla asioilla niin vauvaki nukkuis koko päivän ja sit yöllä valvois. pitää vaan tehä niin ettei yritä samalle päivää liikaa menoja.ja meillä esim mies hoitaa kauppa-asioita ja mä jään lasten kans kotiin - näin taas vältytään yhdeltä kerralta jolloin vauva nukkuis. mut se on vaan ohimenevä vaihe. muutama kk ja asia on jo erilailla. meillä kans kuopus 4kk ja kaks leikki-ikäistä lisäksi.

Sympatiani sinulle! Tiedän, että niskaan tulee muuta kuin kukkasia tällaisesta, mutta... Minun taaperoni aloitti päiväkodin, vaikka vauva tuli taloon. Olen 43-vuotias ja valvominen on yhtä tuskaa (pahempaa kuin olisi ollut vaikkapa 10 vuotta sitten) ja mies usein reissussa 3-7 päivää. Taaperoni on todella vilkas, eli en olisi jaksanut, en sitten millään.

Olisiko teidän paikkakunnalla taaperolle tarjolla jotain aktiviteettia? Kerhoa, jumppaa, jotakin edes muutamaksi tunniksi parina päivänä viikossa? Auttaisiko mitenkään?

Tosiaan, jaksamista! Minä kamppailen jaksamisen kanssa näidenkin järjestelyjen jälkeen...

Jos saisit vanhemman eli 3 v nukkumaanmenoaikaa siirettyä (pakkovalvotusta parina iltana) klo 21 -2130 (koskapa olette kuitenkin kotona ) - herättäisit sitten kello 0730 ...
Ja 'pakottaisit' myös 3v päiväunille.
Jos itse alat olla aika finaalissa - minusta voisi tinkiä hetken ajan toisesta ulkoilustakin ...

Pienemmän nukkumaanmenoaikaahan pitäisi vastaavasti saada aiemmaksi - voiko nukkumaanmenoa paaluttaa - huoneen pimennys , yöpuvut , yms yms ... Samoin jälkimmäisten päikkyjen aikaistus/lyhennys parina päivänä ?

Saisitko isommalle jotain kerhopaikkaa tms pienemmän päikkyjen ajaksi - jotta voisit itse silloin nukahtaa ?
Äläkä sitten siivoa tai touhua ko aikana ...

Pane miehesi hoitamaan isompaa lasta pienemmän päikkyjen ajaksi - ja nuku itse silloin ?
Samoin - eikö miehesi voi valvoa 20-23 ajan, ja sinä nukut - ja otat sitten itse hukin - jos vauva siis vielä valvoo tuon ajan ja isompi jo nukkuu ?

Itse olen totaalisesti yksinhuoltaja ja vauva-aika oli rankkaa , kun ei ollut toista vanhempaa hoitamassa , eikä muitakaan apulaisia.

Jaksua ....

Vielä juu - eli tosiaan kauppassakäynnin voinee aikalailla keskitttää - kerta viikkoon . Jos jotain pientä tarvitsee , miehesi varmaan voi tuoda töistä tullessaan...

Tuon tekstin perusteella isä pystyisi kaiken järjen mukaan (jos vain tahtoisi) vähintään viikonloppuisin hoitamaan molempia lapsia ulkoilun merkeissä. Jos vauva aina nukkuu vaunuissa (eikä herää välillä syömään), sinä ehtisit nukkua parikin tuntia ennen kuin isä ja lapset tulisivat ulkoilemasta. Tämä kun toistuu pariin kertaan päivässä ulkoilun merkeissä, ehtisit nukkua parit pienet päikkärit.

Toinen on mikä itsellä herätti huomion: isä pystyy hoitamaan edes toista lasta kerrallaan? Miksi hän ei hoida vauvaa (syöttöjä lukuunottamatta) esikoisen nukahtamisen ja oman nukkumaanmenonsa välissä? Saisit muutaman tunnin unet, jos edes parinakin arki-iltana tuon tekisi (ja viikonloput päälle). Kun pääasiallinen ongelmasi kuulostaa olevan juuri väsymys. Ja jos vauva nyt vain valvoo (eikä vaadi syöttöjä ym.) ja viihtyisi esim. kantorepussa tai -liinassa, voisi kuvitella että isältä sujuisi ihan hyvin esikoisen iltatoimetkin. Tai leikkihetket päivällä/illalla.

Ja periaatteessa isä osaa tehdä kauppareissutkin itsekseen, vaikka vauva kaukalossa mukanaan, jos vain ostoslistan tekee mukaan. Ajoitus esikoisen päiväunien ajalle esim. viikonloppuna = lepohetkimahdollisuus äidille.

Vauva on vielä niin pieni, että unentarve tuosta vähenee varmasti ja rytmit muuttuu. Meillä oli aika tarkkaan sellainen rytmi kun oli vauva ja taapero, että herättiin klo 7 aikoihin kaikki, ulos lähdettiin klo 9-9.30, jolloin vauva nukkui vaunuissa noin 1-1.5h. Tultiin kotiin, syötiin lounas ja taapero meni unille 12.30-13 aikoihin. Sen jälkeenkun taapero oli nukahtanut laitoin vauvan nukkumaan. ELi hyvällä tuurilla sain kuitenkin jonkun aikaa kun molemmat nukkuivat. Vauva saattoi nukkua 15-16 asti, taapero noin 14 asti. Tällä kaavalla molemmat saati yöunille illalla suht samaan aikaan eli joskus 20-21 välillä.

[QUOTE="mie";22423801]Vauva on vielä niin pieni, että unentarve tuosta vähenee varmasti ja rytmit muuttuu. Meillä oli aika tarkkaan sellainen rytmi kun oli vauva ja taapero, että herättiin klo 7 aikoihin kaikki, ulos lähdettiin klo 9-9.30, jolloin vauva nukkui vaunuissa noin 1-1.5h. Tultiin kotiin, syötiin lounas ja taapero meni unille 12.30-13 aikoihin. Sen jälkeenkun taapero oli nukahtanut laitoin vauvan nukkumaan. ELi hyvällä tuurilla sain kuitenkin jonkun aikaa kun molemmat nukkuivat. Vauva saattoi nukkua 15-16 asti, taapero noin 14 asti. Tällä kaavalla molemmat saati yöunille illalla suht samaan aikaan eli joskus 20-21 välillä.[/QUOTE]

Ihan kun meillä :)! Mie oikeesti pidin kuopuksen vauva-aikaa ihanana aikana, kun tuo rytmitys onnistui niin hyvin, että miulla oli aina päivällä vähintään tunti omaa aikaa. Ja lapsilla oli kuitenkin vaan 1v8kk ikäeroa.

Mies apuun! Meillä mies herää töihin 5.50 ja laittaa silti vauvan nukkumaan 20 aikoihin, syöttää ekan syötön pullosta 01 maissa ja käy vauvan kanssa vielä nukkumaan. Vauva siirtyy mulle sitten toiselle syötölle ja tästä jatketaan päivään, kunnen mies tulee kotiin 18 aikoihin. Tuo yhtäjaksoinen pätkä unta on mulle ihan äärettömän tärkeä ja sitten jaksankin vauvan kanssa temmeltää ja nauttia ajasta. Toki erona että mulla ei ole taaperoa, mutta miehen osuuteen... Mies on yhtälailla vastuussa lapsistanne kun sinäkin! Voimia!

Mies apuun! Meillä mies herää töihin 5.50 ja laittaa silti vauvan nukkumaan 20 aikoihin, syöttää ekan syötön pullosta 01 maissa ja käy vauvan kanssa vielä nukkumaan. Vauva siirtyy mulle sitten toiselle syötölle ja tästä jatketaan päivään, kunnen mies tulee kotiin 18 aikoihin. Tuo yhtäjaksoinen pätkä unta on mulle ihan äärettömän tärkeä ja sitten jaksankin vauvan kanssa temmeltää ja nauttia ajasta. Toki erona että mulla ei ole taaperoa, mutta miehen osuuteen... Mies on yhtälailla vastuussa lapsistanne kun sinäkin! Voimia!

Tää oli provo? Kyllä miunkin mies hoiti lapsia oikein mallikkaasti, mutta tää? Töissä 5.50 - 18 ja silti herää yöllä syöttämään vauvaa? Jotta äiti jaksaisi nauttia ajastaan? Pariskunnalla yksi lapsi? Mie säälin tätä miestä!

Miten miehesi jaksaa? herää 5.50, palaa kotiin 18 aikaan ja hoitaa yösyötönkin vielä? Sulla on käynyt kyllä tuuri miehen suhteen. :D

[QUOTE="myö";22423913]Tää oli provo? Kyllä miunkin mies hoiti lapsia oikein mallikkaasti, mutta tää? Töissä 5.50 - 18 ja silti herää yöllä syöttämään vauvaa? Jotta äiti jaksaisi nauttia ajastaan? Pariskunnalla yksi lapsi? Mie säälin tätä miestä![/QUOTE]

mäkää en rääkkäis miestäni yöherätyksillä tuollaisi tapaukses. mulla mies hoitoalalla töissä ja kun menee aamuvuoroon ja joutuu herätä klo5.30 nii hän nukkuu nyt vauva-aikana toisessa huoneessa et saa varmasti tarpeeksi unta. ei hän muuten töissä jaksais ja kun sen pitää lääkkeitä jakaa ja antaa niin aika riskialtista jos on ihan väsyny.

[QUOTE="vieras";22423934]Miten miehesi jaksaa? herää 5.50, palaa kotiin 18 aikaan ja hoitaa yösyötönkin vielä? Sulla on käynyt kyllä tuuri miehen suhteen. :D[/QUOTE]

Tää on just sitä, mitä puhuttiin radiossa nykyajan isyydestä. Miesparat yrittää korjata kaikki mahdolliset edellisten sukupolvien virheet ylisuorittamalla :(. Ei sit ihme, jos mieskin masentuu. Miesten synnytyksen jälkeinen masennus on vaiettu aihe...

- Vauva unilla, kun ulkoilette aamulla. (Vauva nukkuu siis klo 9-11 tms.)
- seurustelua sisällä, kunnes molemmilla päiväunet. (Vauva nukkuu siis klo 13-15 tms.)
- kolmansilta (neljänsiltä) päikkäreiltä voi herättää illalla seurustelemaan. (Vauva nukkuu lyhyesti klo 17-18)
- Ja sitten yrität nukuttaa väsyneen vauvan illalla samaan aikaan kuin esikoisen. Ei onnistu ehkä heti, mutta kokeile viikko. Saattaa auttaa, jos vauva saa oikein paljon seurustelua päivän aikana.

Menot minimiin, oman jaksamisen mukaan. Mene nukkumaan joku ilta esikoisen kanssa samaan aikaan ja mies on sen aikaa vauvan kanssa ja tuo vain syömään. Viikonloppuna toinen saa nukkua la-aamuna, toinen su-aamuna.

Tässä jotain vinkkejä, joita voi kokeilla. Ehkä auttaa, ehkä ei. Luota itseesi.

[QUOTE="myö";22423971]Tää on just sitä, mitä puhuttiin radiossa nykyajan isyydestä. Miesparat yrittää korjata kaikki mahdolliset edellisten sukupolvien virheet ylisuorittamalla :(. Ei sit ihme, jos mieskin masentuu. Miesten synnytyksen jälkeinen masennus on vaiettu aihe...[/QUOTE]
Niinpä. Ei tuo oikeesti ole ihailtavaa mieheltä, vaan itsensä loppuun ajamista, ja kohtuutonta vaimolta. Johtaa vielä burn outiin, masennukseen ja/tai eroon, jos ei tilanne paremmaksi muutu. :(

[QUOTE="mie";22423801]Vauva on vielä niin pieni, että unentarve tuosta vähenee varmasti ja rytmit muuttuu. Meillä oli aika tarkkaan sellainen rytmi kun oli vauva ja taapero, että herättiin klo 7 aikoihin kaikki, ulos lähdettiin klo 9-9.30, jolloin vauva nukkui vaunuissa noin 1-1.5h. Tultiin kotiin, syötiin lounas ja taapero meni unille 12.30-13 aikoihin. Sen jälkeenkun taapero oli nukahtanut laitoin vauvan nukkumaan. ELi hyvällä tuurilla sain kuitenkin jonkun aikaa kun molemmat nukkuivat. Vauva saattoi nukkua 15-16 asti, taapero noin 14 asti. Tällä kaavalla molemmat saati yöunille illalla suht samaan aikaan eli joskus 20-21 välillä.[/QUOTE]

Meillä ihan samoin. Peesaan tätä. (Tai vauva ulos klo 9 ja me perässä klo 10. Päiväunet yhtä aikaa klo 13-16.)

[QUOTE="myö";22423913]Tää oli provo? Kyllä miunkin mies hoiti lapsia oikein mallikkaasti, mutta tää? Töissä 5.50 - 18 ja silti herää yöllä syöttämään vauvaa? Jotta äiti jaksaisi nauttia ajastaan? Pariskunnalla yksi lapsi? Mie säälin tätä miestä![/QUOTE]

Juu, ei ole provo. Vauva ei nuku päivisin ollenkaan ja tuon toisen syötön jälkeen heräilee 30min välein. Suurimman osan hereilläoloajasta vauva itkee. Isä itse haluaa vauvan syöttää yöllä. Saa nukuttua vauvan kanssa ensin 01 asti, sitten 03 jälkeen tuo minulle ja käy vielä itse nukkumaan. Minä syötän vauvan 03 ja olen hänen kanssaan hereillä tästä sinne asti, kun mies alkaa vauvaa laittaa unille 20 maissa.

Juu, ei ole provo. Vauva ei nuku päivisin ollenkaan ja tuon toisen syötön jälkeen heräilee 30min välein. Suurimman osan hereilläoloajasta vauva itkee. Isä itse haluaa vauvan syöttää yöllä. Saa nukuttua vauvan kanssa ensin 01 asti, sitten 03 jälkeen tuo minulle ja käy vielä itse nukkumaan. Minä syötän vauvan 03 ja olen hänen kanssaan hereillä tästä sinne asti, kun mies alkaa vauvaa laittaa unille 20 maissa.

Onpa itkuinen vauva! Minkä ikäinen? Mikä sillä on hätänä? Ilmeisesti on ainakin väsynyt, jos ei nuku.
Jaksamista!

Yhteistyössä