Vauva+leikki-ikäinen, miten saada arki toimimaan sujuvasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yliväsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, ei ole provo. Vauva ei nuku päivisin ollenkaan ja tuon toisen syötön jälkeen heräilee 30min välein. Suurimman osan hereilläoloajasta vauva itkee. Isä itse haluaa vauvan syöttää yöllä. Saa nukuttua vauvan kanssa ensin 01 asti, sitten 03 jälkeen tuo minulle ja käy vielä itse nukkumaan. Minä syötän vauvan 03 ja olen hänen kanssaan hereillä tästä sinne asti, kun mies alkaa vauvaa laittaa unille 20 maissa.

Siis herää yöllä ensin 01, syöttää vauvan ja laittaa takaisin unille, mihin mennee aikansa. Sitten herää vielä 03 tuomaan vauvan sulle ja kello soi aamulla 5.50? Ei taida ihan täydellä teholla töitään jaksaa tehdä.

[QUOTE="vieras";22424096]Siis herää yöllä ensin 01, syöttää vauvan ja laittaa takaisin unille, mihin mennee aikansa. Sitten herää vielä 03 tuomaan vauvan sulle ja kello soi aamulla 5.50? Ei taida ihan täydellä teholla töitään jaksaa tehdä.[/QUOTE]

Kiitos, meillä tämä toimii juuri nyt parhaiten - sekä minun että mieheni mielestä. Olen näköjään paska äiti ja vaimo suurimman osan mielestä, mutta hereilläolo 03-20 itkuisen ja nukkumattoman vauvan kanssa on minulle aika rankkaa. Ja olen todella kiitollinen, että olen saanut aviomiehekseni noin hienon ihmisen.

meillä oli sillai, että, kun kakkonen syntyi, esikko oli 1v, ulkoiltiin esikon kanssa aamusta, vauva nukkui vaunuissa, iltapäivällä ulkoiltiin,vauva nukkui vaunuissa. kun vauva oli 4kk, niin sain nukkumaan kahet päikkärit, sillon vauva meni noin klo 10 nukkumaan, lähettiin kaikki ulos ja vauva nukahti ja esikon kanssa jäätiin ulos, sit mentiin syömään ja esikko päikkäreille ja vauva jäi siis vaunuihin nukkuun, kun esikon kans sisälle syömään tultiin, siinä jäi sit itellekki aikaa, kun lapset nukkuivat muutaman tunnin yhtäaikaa. ja kun vauva nukkui toidet päikkärit, ulkoiltiin esikon kanssa. sitä mukaan ku kakkonen kasvoi,niin päikkärit vähä myöhentyi, niin sit esikko ja kakkonen menikin yhtäaikaa nukkumaan ja kakkonen jaksoi ulkoilla ennen tirsoja.
kun kolmas syntyi, esikko oli 2v6kk ja kakkonen 1v6kk, sillon tehtiin samanlailla, kun aikasemmin, eli ulkona vauva nukkui vaunuissa ja kun 4kk ikäsenä siirty kaksiin päikkäreihin, niin ekoilla ulkoitiin hetki ja sit syömään ja isommat päikkäreille ja toisillapäikkäreillä ulkoiltiin isompien kanssa.
hieman sekava selostus :) mutta kyl sen "oman"arkirytmi löytyyja kovasti jaksamista teille. itse koin tuon rytmin parhaimmaksi meille, lapset pääsivät ulos ja mammaki sai levätä, kun yhtäaikaa lapset nukkui :)

Kiitos, meillä tämä toimii juuri nyt parhaiten - sekä minun että mieheni mielestä. Olen näköjään paska äiti ja vaimo suurimman osan mielestä, mutta hereilläolo 03-20 itkuisen ja nukkumattoman vauvan kanssa on minulle aika rankkaa. Ja olen todella kiitollinen, että olen saanut aviomiehekseni noin hienon ihmisen.

Jaksamista!
Täällä kannattaisi kertoa nämä lieventävät asianhaarat heti (= vauvalla koliikki tms.), ettei tarvi montaa viestiä uhrata tähän.

[QUOTE="vieras";22424164]Jaksamista!
Täällä kannattaisi kertoa nämä lieventävät asianhaarat heti (= vauvalla koliikki tms.), ettei tarvi montaa viestiä uhrata tähän.[/QUOTE]

Tehkää niin kuin hyvältä tuntuu, meillä kanssa mies heräsi ennen töitään jo klo 4.00 aamulla heiluttamaan vauvaa rattaissa, ja kun lähti töihin klo 7 jälkeen mä jatkoin ja heijasin koko päivän, mies tuli klo 17 maissa kotiin. Sitten heijattiin yhdessä, mies taas nukkumaan ja mä heijasin jne jne... Vauva nukkui klo 23-04 ja heräsi siinä välissä tuhat kertaa. Itki hereillä oloajat. Allerginen, apua ei saatu ekaan 10kk:een neuvolasta ja yksityiseltäkin todella huonosti.

Älä välitä, et oo paska! Meillä kaikki vaan lujitti suhdetta :)

[QUOTE="Ellamaaria";22424237]Tehkää niin kuin hyvältä tuntuu, meillä kanssa mies heräsi ennen töitään jo klo 4.00 aamulla heiluttamaan vauvaa rattaissa, ja kun lähti töihin klo 7 jälkeen mä jatkoin ja heijasin koko päivän, mies tuli klo 17 maissa kotiin. Sitten heijattiin yhdessä, mies taas nukkumaan ja mä heijasin jne jne... Vauva nukkui klo 23-04 ja heräsi siinä välissä tuhat kertaa. Itki hereillä oloajat. Allerginen, apua ei saatu ekaan 10kk:een neuvolasta ja yksityiseltäkin todella huonosti.

Älä välitä, et oo paska! Meillä kaikki vaan lujitti suhdetta :)[/QUOTE]

Kiitos :) Teillekin jaksamista arjessa. Musta tuntuu että meidänkin suhde on vaan lujittunut ja rakaus tullut syvemmäksi näiden kuukausien aikana, vaikka on ollut kummallekin rankkaa. Mutta rakkaus ja hellyys tuota pientä kohtaan on niin suurta, että yhdessä on päätetty että jaksetaan. Että meidän tehtävänä on antaa hänelle rakastava koti, jossa vanhemmat rakastavat myös toisiaan. Ja sen eteen tehdään, mikä parhaaksi nähdään.

Tuli vähän paha mieli noista muutamista kommenteista, mutta en jaksa niihin sen kummemmin edes kommentoida. Jos ihmiset eivät itse osaa ajatella että tilanteita saattaa olla monenlaisia, niin olkoon sitten niin. Sääli, ettei ensin viitsitä edes kysyä. Heti vaan kaikki paska niskaan, että kyllä on sielläkin kohta mies burn outissa ja just radiosta kuuntelin...ja nähdään vaivaa, että ei taida se mies nyt töissä jaksaa. Kyllä meillä nämä päätökset tehdään kotona ihan yhdessä ja tarkoituksena on, että kaikki osapuolet jaksavat ja voivat hyvin.

Kiitos :) Teillekin jaksamista arjessa. Musta tuntuu että meidänkin suhde on vaan lujittunut ja rakaus tullut syvemmäksi näiden kuukausien aikana, vaikka on ollut kummallekin rankkaa. Mutta rakkaus ja hellyys tuota pientä kohtaan on niin suurta, että yhdessä on päätetty että jaksetaan. Että meidän tehtävänä on antaa hänelle rakastava koti, jossa vanhemmat rakastavat myös toisiaan. Ja sen eteen tehdään, mikä parhaaksi nähdään.

Tuli vähän paha mieli noista muutamista kommenteista, mutta en jaksa niihin sen kummemmin edes kommentoida. Jos ihmiset eivät itse osaa ajatella että tilanteita saattaa olla monenlaisia, niin olkoon sitten niin. Sääli, ettei ensin viitsitä edes kysyä. Heti vaan kaikki paska niskaan, että kyllä on sielläkin kohta mies burn outissa ja just radiosta kuuntelin...ja nähdään vaivaa, että ei taida se mies nyt töissä jaksaa. Kyllä meillä nämä päätökset tehdään kotona ihan yhdessä ja tarkoituksena on, että kaikki osapuolet jaksavat ja voivat hyvin.

Kannattaa myös selvittää, miksi vauva itkee. Itse olen allergisten lasten äiti, ja tuo kuulostaa juuri allergialta, koska vaivaa lähes ympäri vuorokauden. Koliikki olisi lyhytkestoisempaa. Tietysti muutakin voi olla.

Omakohtaisen kokemuksen mukaan kannattaa alkaa selvittämään syytä itkuisuuteen. Itse selvittelin syytä koko ensimmäisen vuoden ja olin palaa loppuun tuon vuoden aikana. Vihdoin allergiat selvisivät ja se on vaan uskomatonta, miten viikossa suolisto jo rauhoittui sen verran, että lapsi nukkui koko yön! Ja lähes kaikki seuraavat yötkin! Jos en olisi selvitellyt asiaa, luultavasti olisimme valvoneet 3-4 ensimmästä vuotta...

Tsemppiä!

Mie olen pahoillani, jos sinnuu loukkasin, mutta siun teksti kuulosti siltä ("...että jaksan temmeltää vauvan kanssa ja nauttia ajasta"), että tuli mieleen puolikuollut mies ja laiskanpuoleinen vaimo :).

Yhteistyössä